Eksternt typografiark?
Fra : Hans H.V. Hansen

Dato : 26-10-01 11:08

Er jeg ved at lære om p.t. - men min lærer er vist 'overbelastet' lige nu?
:)
Så måske kan I hjælpe (igen)?
Jeg skal 'påvirke' typografien på en webside ved hjælp af et eksternt
typografiark'

Min webside har flg. (skematiske) kildekode:

"<HTML><HEAD><TITLE>bla, bla</TITLE>
<LINK REL="StyleSheet" HREF="hehatypo.css" STYLE="text/css">
</HEAD>
<BODY>
<!-- en kommentar-->
noget tekst</BODY></HTML>"

'hehatypo.css' ser således ud:

"BODY
{background-color: "#00AAFF";}

{font: "18px Arial; color: "yellow"; margin-left: "15px";}"

(typo-arket er ¨bygget over' et eksempel i kursets medfølgende 'grundbog')

Men det virker kun delvis: Baggrundsfarven (#00AAFF) er OK, men bogstaverne
i teksten står urokkeligt i sort, 12 pixels trods alle mine anstrengelser
for at få gjort dem gule og større!

Nogen råd??

Er det forresten nødvendigt med ';' efter "15px"? Det ser 'lidt underligt'
ud!

--
med venlig hilsen,
Hans

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 26-10-01 11:18

Hans H.V. Hansen <h2vh@post6.tele.dk> escribió en el mensaje de noticias
3bd935f5$0$237$edfadb0f@dtext.news.tele.dk...

> "BODY
> {background-color: "#00AAFF";}

Vaerdierne skal ikke staa inden i gaaseoejn, altsaa:

BODY
{
background-color: #00AAFF;
}

{
font-size:18px
font-family: Arial;
font-color: yellow;
margin-left: 15px;
}

jeg har for klarhedens skyld ogsaa delt dit font element op.

> Er det forresten nødvendigt med ';' efter "15px"? Det ser 'lidt
underligt'
> ud!

Ikke strengt taget, men det angiver slutningen paa vaerdien, saa logisk
set er det fornuftigt nok.
Naar man stiller det op som jeg har gjort her, er det maaske ogsaa
tydeligere hvorfor der boer vaere ; efter 15px
Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : Hans H.V. Hansen

Dato : 26-10-01 21:55

Lars Hoffmann <lars@hoffmann.ac> wrote:
> Vaerdierne skal ikke staa inden i gaaseoejn, altsaa:
Interessant! Jeg skrev dem i gåseøjne, fordi de er skrevet sådan i
samtlige eksempler i min 'grundbog' - så 'øjnene' gør altså ingen skade.
Men hvis de er overflødige, vil jeg da skippe dem.
> [...]
> Naar man stiller det op som jeg har gjort her, er det maaske ogsaa
> tydeligere hvorfor der boer vaere ; efter 15px

Ja, nu ser det 'meget pænere ud' - og intuitivt 'mere rigtigt'.
Tak til dig og Jimmy for hurtige og gode svar!

--
med venlig hilsen
Ha

Fra : Jimmy

Dato : 26-10-01 11:17

> "BODY
> {background-color: "#00AAFF";}

> {font: "18px Arial; color: "yellow"; margin-left: "15px";}"

Du angiver typografien til P og i din side står teksten i BODY delen.
Angiv dine krav i selve BODY delen af dit stylesheet eller lad din tekst
indledes af <P>

Brug evt. følgende:

BODY {font-size : 18px; color : Yellow;}

Det er angiveligt ikke nødvendigt med ; efter den sidste px men det er klart
anbefalelsesværdigt da du så følger standarderne.

Hilsen Jimmy

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 26-10-01 16:16

Fri, 26 Oct 2001 12:16:57 +0200, skrev "Jimmy"
<stuffy@hotmail.com>:

>Det er angiveligt ikke nødvendigt med ; efter den sidste px men det er klart
>anbefalelsesværdigt da du så følger standarderne.

?

Man udelader da netop den sidste for, at vise, at der ikke komer
mere.

Men ellers er det, som du skriver, fuldstændig ligegyldigt.

Så begge dele er lige gode standarder.
--
med venlig hilsen
Knud