Garanti ved ny/brugtkøb
Fra : Jens Didriksen

Dato : 26-10-01 09:20

Når man køber en ny "vare" hos en mc-forhandler så er der ifølge dansk lov
12 mdr. garanti. Er der knyttet nogen max. km til det tidsrum eller kan man
køre alt det man orker?

Hvordan stiller lovgivningen sig hvis man køber brugt? Er der knyttet et
vist antal km. ind i billedet der?

Eller er det ved brugkøb helt op til forhandleren at vurdere sin garanti
overfor kunden - eks. 3 mdr/5000 km ?

Jens

Fra : boe

Dato : 26-10-01 09:41

"Jens Didriksen" <jens@didriksen.dk> wrote in message
> Når man køber en ny "vare" hos en mc-forhandler så er der ifølge dansk lov
> 12 mdr. garanti.

Nej, der er 12 måneders reklamationsret. Garanti er en yderligere forbedring
af vilkårene, som forhandlere frivilligt kan give og som forhandlere kan
knytte visse betingelser til. Læs om emnet på http://www.familieadvokaten.dk
Gå ind i brevkassen og søg på ordet "Garanti", læs og bliv klog

> Er der knyttet nogen max. km til det tidsrum eller kan man
> køre alt det man orker?

Hvis du taler om garanti, så kan forhandleren godt sætte et max. km tal som
betingelse. Det kan han ikke i forhold til reklamationsretten.

> Hvordan stiller lovgivningen sig hvis man køber brugt? Er der knyttet et
> vist antal km. ind i billedet der?

Samme som ovenfor..reklamationsret i 1 år ligger fast.

> Eller er det ved brugkøb helt op til forhandleren at vurdere sin garanti
> overfor kunden - eks. 3 mdr/5000 km ?

Der er vedtaget nye regler inden for EU, som udvider reklamationsretten til
2 år. Jeg tror de træder i kraft fra nytår.

Bo, VF1000

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 26-10-01 09:47

> Når man køber en ny "vare" hos en mc-forhandler så er der ifølge dansk
lov
> 12 mdr. garanti.

Nej der er en 12 måneders reklamationsret og det er jo lidt noget andet. En
eventuel garanti skal stille køberen bedre end loven - ellers må den ikke
kaldes en garanti...

> Er der knyttet nogen max. km til det tidsrum eller kan man
> køre alt det man orker?

I forhold til reklamationsretten er der ikke nogen begrænsinger. Men
reklamationsretten gælder jo også kun (skjulte) fejl og mangler der var
tilstede på købstidspunktet. Men hvis sælger tilbyder en garanti kan den
sagtens begrænses til f.eks kun at gælde 3år og 100000km (typisk for nye
biler).

Men fra 1/1/2002 bliver der 24 måneders reklamationsret på alle
forbrugerkøb - også på brugte MC'er. Dog er der noget med at bevisbyrden de
første 6måneder ligger hos sælger mens den efterfølgende ligger hos køber.

Så hvis efter 1/1 køber en "ny" gammel MC og motoren står af efter 5 måneder
har du en god sag, for der skal sælger kunne bevise at det er din egen skyld
den er stået af, og at det ikke var en fejl der var tilstede på
salgstidsunktet der er skyld i uheldet. Står motoren først af efter 6måneder
er bevisburden derimod din - og den kan jo blive ligeså svær at løfte....

> Eller er det ved brugkøb helt op til forhandleren at vurdere sin garanti
> overfor kunden - eks. 3 mdr/5000 km ?

Ja ved en garanti er det op til forhandleren (men du har _altid_
reklamationsretten). Kigger du efter "ny" maskine nu kan der være en god
grund til at vente et par måneder til de nye regler træder i kraft ...

/A