Skal jeg vælge en mac ?
Fra : Per K. Hansen

Dato : 26-10-01 08:09

Hejsa,

Jeg går lidt og ønsker mig en laptop computer, og jeg har været lidt
ude og kigge..

Jeg må indrømme at jeg er blevet rigtig fristet af denne her iBook's
design. Men jeg kender ikke meget til mac, har ikke rigtigt brugt en
før, så jeg har et par spørgsmål:

Eftersom jeg alligevel ville køre linux på min PC laptop, så er det jo
lige meget om det er en mac, den kan køre linux ligesågodt, kan den
ikke ? er der nogen der kan sige om alt det strømbesparende virker
optimalt i linux på en iBook ? Er der nogle ting der ikke er helt som
de skal være ?

Faktisk er det eneste der lige nu forhindrer mig, at der er enkelte
closed source programmer, der ikke er blevet lavet i en PPC version
endnu, det er elektronikprogrammet "eagle" og så office programmet
staroffice.
Er der nogen omveje rundt om det ? eller nogle seriøse alternativer
der virker på mac i linux ?

Er Darwin/MacX nok unix til en unixbruger ? og kan man få almindelige unix
programmer (X eller textmode) til at køre på det ?

--

Mvh Per K Hansen, dkik vær. 552

Fra : Terje Rydland

Dato : 26-10-01 08:44

Per K. Hansen <per@dkik.dk> wrote:

> [...]
>
> Eftersom jeg alligevel ville køre linux på min PC laptop, så er det jo
> lige meget om det er en mac, den kan køre linux ligesågodt, kan den

Ja, men jeg tror du vil ende opp med å kjøre OSX siden det er UNIX du er
ute etter.

> er der nogen der kan sige om alt det strømbesparende virker
> optimalt i linux på en iBook ?

Vet ikke, men tviler sterkt.

> [...]
> der virker på mac i linux ?
>
> Er Darwin/MacX nok unix til en unixbruger ?

Ja, definitivt.

> og kan man få almindelige unix
> programmer (X eller textmode) til at køre på det ?

Ja. Det finnes allerede flere X-implementasjoner for Darwin PPC.
Tekstbaserte program trenger bare en recompile for å kjøre.

terje

Fra : Per K. Hansen

Dato : 26-10-01 09:05

terjery@idi.ntnu.no (Terje Rydland) writes:

Tak for hurtigt svar :)

> Ja, men jeg tror du vil ende opp med å kjøre OSX siden det er UNIX du er
> ute etter.

Det er unix ja, og jeg er også ret glad for freeBSD, som darwin jo er
en afart af.
Men kan du sige hvor meget der er tilbage af freebsd på en std Mac ?
det er vel ikke meningen at almindelige brugere skal vide det er unix
?

> Vet ikke, men tviler sterkt.

Ok :/
De virker ellers helt som de skal på PC'ere.. og da mac er rimeligt
standardiseret, mon så ikke de har lavet apm til den også ?

> Ja, definitivt.

Fordi det er en unix allerede ?
men det er vel en kraftigt modificeret unix ?

> Ja. Det finnes allerede flere X-implementasjoner for Darwin PPC.
> Tekstbaserte program trenger bare en recompile for å kjøre.

Ok, det lyder lovende !
Men hvilke librarys er der på sådan en mac ? kan man installere alle
std. unix libs ? (libx, libc osv..) (det må man jo delvist kunne, hvis
textmode compiler uden problemer.)

Hvis jeg kører MacX kan jeg vel godt emulure i386 programmer ? og så
køre windows versionen af eagle ?

--

Mvh Per K Hansen, dkik vær. 552

Fra : Terje Rydland

Dato : 26-10-01 09:22

> [...]

> en afart af.
> Men kan du sige hvor meget der er tilbage af freebsd på en std Mac ?

Alt sammen så vidt jeg vet.

> det er vel ikke meningen at almindelige brugere skal vide det er unix
> ?

Det gjør de ikke heller. Aqua skjuler det for dem, men UNIX-verktøyene
ligger der.

> Fordi det er en unix allerede ?
> men det er vel en kraftigt modificeret unix ?

Ikke kjernen. Det er alt som ligger oppå som er Mac-spesifikt.
Mach 3.5 kjerne med FreeBSD 4.4.

> [...]
> textmode compiler uden problemer.)
>
> Hvis jeg kører MacX kan jeg vel godt emulure i386 programmer ? og så

Her må nok UNIX-ekspertene i gruppen hjelpe til. Det vet jeg for lite
om.

Terje

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 26-10-01 14:22

Per K. Hansen wrote:

> Men kan du sige hvor meget der er tilbage af freebsd på en std Mac ?
> det er vel ikke meningen at almindelige brugere skal vide det er unix
> ?

Darwin ligner ikke FreeBSD "så" meget, f.eks. har man jo ikke
ports-kollectionen, og biblioteksstrukturen i Darwin er anderledes end
en "normal" BSD (f.eks. ligger brugermapperne under "/Users").

Men når det er sagt, så synes jeg at Aqua udseendet i OS X er så
lækkert, at man sagtens kan leve med Darwin på sin klient maskine, og
alligevel sagtens holde styr på FreeBSD servere via SSH :)

Og hvis du ikke kan, så er OpenBSD, så vidt jeg husker, Mac-kompatibelt,
endvidere er en PPC version af FreeBSD vidst også under opsejling.

Men prøv OS X først, det følger jo alligevel med maskinen :)

Michael Rasmussen - find mig i chatrummet #Macintosh, på irc.get2net.dk

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 26-10-01 13:07

per@dkik.dk (Per K. Hansen) writes:

> Er Darwin/MacX nok unix til en unixbruger ? og kan man få
> almindelige unix programmer (X eller textmode) til at køre på det ?

Der følger en del GNU-programmer med OSX (apache, wget emacs m.fl) -
og flere er på vej. Rundt omkring sidder der folk og porter
programmerne til OSX (bl.a. Gimp, links m.fl) og distribuerer dem med
fine grafiske installere. Se eksempelvis:

http://macosx.forked.net

Desuden er der folk der arbejder på at porte XFree til Darwin, så man
med tiden vil kunne afikle Gnome på Darwin. Sidstnævnte projekt har
jeg kun set en spæd demo af for nogle måneder siden, og jeg ved ikke
hvor godt det skrider frem.

-j

--
Uwaga!
Skoddede min sidste smøg d. 26.07.01.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 26-10-01 13:30

Janus Sandsgaard <janus@netcetera.dk> wrote:

> [...]
> programmerne til OSX (bl.a. Gimp, links m.fl) og distribuerer dem med
> fine grafiske installere. Se eksempelvis:

hvor finder du wget henne ?

/thomas

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 26-10-01 14:28

Thomas von Hassel <t@garbage.dk> wrote:

> hvor finder du wget henne

wget er fjernet fra 10.1 pga licens problemer, men hvis du bruger "fink"
til at installere med (kan anbefales) bliver den installeret.

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen

....nu med verdens "fedeste" FW disk!

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 26-10-01 15:14

spam@reippuert.dk (Morten Reippuert Knudsen) writes:

> wget er fjernet fra 10.1 pga licens problemer

Gider du uddybe den?

> men hvis du bruger "fink" til at installere med (kan anbefales)
> bliver den installeret.

Hvad er "fink"?

-j

Fra : Jesper

Dato : 26-10-01 15:25

Janus Sandsgaard <janus@netcetera.dk> wrote:

> Hvad er "fink"?

mig mig mig!

--
mvh Jesper (møller-FINK)

Fra : Martin Edlich

Dato : 26-10-01 16:23

In article <1f1w887.jdiq4pb1qhayN%jmfink@mac.com>,
jmfink@mac.com (Jesper) wrote:

> mig mig mig!
>

> --
> mvh Jesper (møller-FINK)

Jesper er en finke?

--
MVH Martin Edlich http://www.edlich.dk

Fra : Jesper

Dato : 27-10-01 12:30

> Jesper er en finke?

pip

--
mvh Jesper

Fra : Jan Oksfeldt Jonasen

Dato : 27-10-01 20:57

> Jesper er en finke?

Du skulle prøve MacSOUP, heri kan man fra tid til anden se hans billede,
vurdér selv hvad du mener

--
Mvh/re Jan Jonasen
jonasen (at) it (dot) dk

If I wanted culture, I'd eat yogurt.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 27-10-01 21:24

Jan Oksfeldt Jonasen <jonasenREMOVE@THISit.dk> wrote:

> Du skulle prøve MacSOUP, heri kan man fra tid til anden se hans billede,
> vurdér selv hvad du mener

jeg synes næsen ser lidt stor ud...

Fra : Martin Edlich

Dato : 27-10-01 21:21

In article <1f1yhw4.3z1ynq17bvaioN%jonasenREMOVE@THISit.dk>,
jonasenREMOVE@THISit.dk (Jan Oksfeldt Jonasen) wrote:

> Du skulle prøve MacSOUP, heri kan man fra tid til anden se hans billede,
> vurdér selv hvad du mener

Det er ikke mange der har læst Troldkarlen Kogle....

--
MVH Martin Edlich http://www.edlich.dk

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 27-10-01 23:36

> Det er ikke mange der har læst Troldkarlen Kogle....
Jeg er da en af dem. Det er et stort savn, at den ikke findes i "min
avis" længere. Men måske var den lidt slidt?
"Kongen er en Finke" !
--
venlig hilsen,
Mich. Ottosen - og det var så det

Fra : Jesper

Dato : 27-10-01 23:34

Mich. Ottosen <mich.ottosen@post5.tele.dk> wrote:

> "Kongen er en Finke" !

Jeg er kongen? :)

--
mvh Jesper

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 27-10-01 23:55

Jesper <jmfink@mac.com> wrote:

> Jeg er kongen? :)

en tyranisk gnom (med stort G)

Fra : Jesper

Dato : 27-10-01 23:58

> en tyranisk gnom (med stort G)

.... cool!

--
mvh Jesper

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 28-10-01 00:44

Jesper <jmfink@mac.com> wrote:

> Jeg er kongen? :)

Kongen af den nye iceBook - så vidt jeg husker?
Selvfølgelig er du det !
Men husk lige på ham overchefen (www.kirkemnisteriet.dk/edlich/ ) må det
vel hedde?

Fra : Jesper

Dato : 28-10-01 11:04

Mich. Ottosen <mich.ottosen@post5.tele.dk> wrote:

> Kongen af den nye iceBook - så vidt jeg husker?

Ja - det må være det! :)

> Men husk lige på ham overchefen (www.kirkemnisteriet.dk/edlich/ ) må det
> vel hedde?

Gud ja!

--
mvh Jesper

Fra : Martin Edlich

Dato : 28-10-01 00:07

In article <1f1ymfx.1vjpn3rtyoa26N%mich.ottosen@post5.tele.dk>,
mich.ottosen@post5.tele.dk (Mich. Ottosen) wrote:

> Jeg er da en af dem. Det er et stort savn, at den ikke findes i "min
> avis" længere. Men måske var den lidt slidt?

Det var den måske.

> "Kongen er en Finke" !

Tak. Det er ikke rart når en joke overhovedet ikke bliver forstået, man
føler sig så - anderledes (originalitet udebedes ved eventuelle
kommentarer)

--
MVH Martin Edlich http://www.edlich.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 28-10-01 00:19

> Tak. Det er ikke rart når en joke overhovedet ikke bliver forstået, man
> føler sig så - anderledes (originalitet udebedes ved eventuelle
> kommentarer)

vær så god thomas, du får den på et sølvfad...

Fra : Martin Edlich

Dato : 28-10-01 00:34

In article <1f1yrmb.1ti8u0nehswqhN%spam@reippuert.dk>,
spam@reippuert.dk (Morten Reippuert Knudsen) wrote:

> vær så god thomas, du får den på et sølvfad...

Jeg tror Thomas venter lidt...

--
MVH Martin Edlich http://www.edlich.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 28-10-01 00:45

> Jeg tror Thomas venter lidt...

han har ellers lige postet (hvad skal man ellers lave lørdag aften?)
ellers må jeg...

ok, hvis jeg skal være ærlig, må jeg desværre indrømme at jeg ikk lige
ku' finde på noget afsindigt morsomt, og derfor lod denne oplagte chance
passere videre

Fra : Martin Edlich

Dato : 28-10-01 02:07

In article <1f1ysll.9inwvj1318hstN%spam@reippuert.dk>,

> han har ellers lige postet

Joe, men Thomas vil gerne opnå noget

--
MVH Martin Edlich http://www.edlich.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 28-10-01 03:24

> Joe, men Thomas vil gerne opnå noget

æv, er det slet ikke nogen der vil sparke straffesparket? eller er alle
i lommen på don martin.

Fra : Martin Edlich

Dato : 28-10-01 03:40

In article <1f1yx57.osmvtejzfhtsN%spam@reippuert.dk>,

> æv, er det slet ikke nogen der vil sparke straffesparket? eller er alle
> i lommen på don martin.

Godlike status - check

World domination - check

Depraved laughter - check

Please step aside Mr. Gates......

--
MVH Martin Edlich http://www.edlich.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 26-10-01 16:01

Janus Sandsgaard <janus@netcetera.dk> wrote:

> Gider du uddybe den?

jeg husker ikke lige den nøjagtige begrundelse (og ej heller hvor jeg
har læst den), men Apple har i al fald fjernet den fra 10.1.

> Hvad er "fink"?

What is Fink?

Fink is a project that wants to bring the full world of Unix Open Source
software to Darwin and Mac OS X. As a result, we have two main goals.
First, to modify existing Open Source software so that it will compile
and run on Mac OS X. (This process is called porting.) Second, to make
the results available to casual users as a coherent, comfortable
distribution that matches what Linux users are used to. (This process is
called packaging.) The project offers precompiled binary packages as
well as a fully automated build-from-source system.

To achieve these goals, Fink relies on the excellent package management
tools produced by the Debian project - dpkg, dselect and apt-get. On top
of that, Fink adds its own package manager, named (surprise!) fink. You
can view fink as a build engine - it takes package descriptions and
produces binary .deb packages from that. In the process, it downloads
the original source code from the Internet, patches it as necessary,
then goes through the whole process of configuring and building the
package. Finally, it wraps the results up in a package archive that is
ready to be installed by dpkg.

Since Fink sits on top of Mac OS X, it has a strict policy to avoid
interference with the base system. As a result, Fink manages a separate
directory tree and provides the infrastructure to make it easy to use.

Why use Fink?

Five reasons to use Fink to install Unix software on your Mac:

Power. Mac OS X includes only a basic set of command line tools. Fink
brings you enhancements for these tools as well as a selection of
graphical applications developed for Linux and other Unix variants.

Convenience. With Fink the compile process is fully automated; you'll
never have to worry about Makefiles or configure scripts and their
parameters again. The dependency system automatically takes care that
all required libraries are present. Our packages are usually set up for
their maximum feature set.

Safety. Fink's strict non-interference policy makes sure that the
vulnerable parts of you Mac OS X system are not touched. You can update
Mac OS X without fear that it will step on Fink's toes and vice versa.
Also, the packaging system lets you safely remove software you no longer
need.

Coherence. Fink is not just a random collection of packages, it is a
coherent distribution. Installed files are placed in predictable
locations. Documentation listings are kept up to date. There's a unified
interface to control server processes. And there's more, most of it
working for you under the hood.

Flexibility. You only download and install the programs you need. Fink
gives you the freedom to install XFree86 or other X11 solutions in any
way you like. If you don't want X11 at all, that's okay too.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 26-10-01 16:03

<http://fink.sourceforge.net/>

Fra : Per Erik Ronne

Dato : 26-10-01 16:03

> wget er fjernet fra 10.1 pga licens problemer, men hvis du bruger "fink"
> til at installere med (kan anbefales) bliver den installeret.

Hvordan kan der være licensproblemer med et GNU-program?
--
Per Erik Rønne
Tlf. + fax: +38 89 00 16, mobil +45 28 23 09 92.

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 26-10-01 20:09

serse@diku.dk (Per Erik Ronne) writes:

> Hvordan kan der være licensproblemer med et GNU-program?

Prøv at søg lidt efter "GNU license problems" på f.eks. google.
Licensreligionskrigene mellem f.eks. GNU og BSD kan afføde megabytes
dikussioner på usenet, og jeg gider ikke gentage noget af det her.

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 27-10-01 12:57

> wget er fjernet fra 10.1 pga licens problemer,

curl kan bruges i stedet!
--
Mvh Michael Tysk-Andersen

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 26-10-01 14:41

t@garbage.dk (Thomas von Hassel) writes:

> hvor finder du wget henne ?

Hvis det ikke findes på OSX eller Developer Tools, kan du hente det
lige her:

http://macosx.forked.net/network.php3

wget er mam!

-j

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 26-10-01 20:23

Janus Sandsgaard <janus@netcetera.dk> wrote:

> Hvis det ikke findes på OSX eller Developer Tools, kan du hente det
> [...]

jeps, jeg bruger wget dagligt på linux :)

/thomas

Fra : Christian Flintrup

Dato : 27-10-01 00:30

Janus Sandsgaard <janus@netcetera.dk> wrote:

> wget er mam!

Janus ... :)

Jeg _kan_ altså ikke holde mig når 'mam', 'agge' eller deslige ord
skrives offentligt i en nyhedsgruppe!

Men jeg skal nok prøve i dag.

--
Christian

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 26-10-01 14:08

Thomas von Hassel wrote:

> hvor finder du wget henne ?

På en 10.0.3 DK:

[localhost] michael% which wget
/usr/bin/wget

Det bliver så vidt jeg husker installeret sammen med Developer CD'en :)

Michael Rasmussen

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 26-10-01 17:46

On 26 Oct 2001 09:08:54 +0200, Per K Hansen wrote:

> Eftersom jeg alligevel ville køre linux på min PC laptop, så er det
> jo lige meget om det er en mac, den kan køre linux ligesågodt, kan
> den ikke ?

Jo. Alle distributionernes installeringsprocedurer er måske ikke helt
lige så finpudsede, fordi der er færre der bruger Linux på PPC, men
det fungerer fint på min orange iBook.

> er der nogen der kan sige om alt det strømbesparende virker optimalt
> i linux på en iBook ?

Jeg aflæse batteriniveauet, men at gå i dvale har jeg ikke kunnet få
den til (jeg har heller ikke forsøgt intensivt, men det var ihvertfald
ikke funktionelt sidst jeg kiggede; for et godt stykke tid siden, på
en orange).

> Er der nogle ting der ikke er helt som de skal være ?

Det eneste problem jeg har er lyden; jeg kan ikke skrue op og ned
under Linux.

> [...]
> closed source programmer, der ikke er blevet lavet i en PPC version
> endnu, det er elektronikprogrammet "eagle" og så office programmet

eagle kender jeg ikke.

Om der er problemer med at få Open Office til at køre på PPC véd jeg
ikke - på http://www.openoffice.org/dev_docs/source/download.html er
der henvisning til PPC Linux builds.

> Er Darwin/MacX nok unix til en unixbruger ?

Der er en FreeBSD indenunder, så det må vel komme an på unixbrugeren.

> og kan man få almindelige unix programmer (X eller textmode) til at
> køre på det ?

textmode er uden problemer efter hvad jeg har set. X har været lidt
tricky, men jeg har da set The Gimp køre under MacOS X; mon ikke det
bliver bedre og bedre som tiden går?

Her er én der har en iBook 500 der har installeret Linux på den:

http://www.xiph.org/~jack/ibook/

Og her er, shameless plug, min side om Debian på en orange iBook
(noget dateret side, 1½ år gammel):

http://www.koldfront.dk/text/debian-ibook.html

Mvh.

--
"Oh. Well it feels just delicious, wonderful. It feels ... Adam Sjøgren
marvelous, splendid, swinging, groovy, fantastic." asjo@koldfront.dk

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 26-10-01 17:48

On 26 Oct 2001 10:04:46 +0200, Per K Hansen wrote:

> Ok, det lyder lovende ! Men hvilke librarys er der på sådan en mac
> ? kan man installere alle std. unix libs ? (libx, libc osv..)

De er der i forvejen (tcsh, emacs og perl er der

Mvh.

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 26-10-01 18:00

Og det obligatoriske link til Windows on Mac on Linux:

http://www.maconlinux.org/sshots/pic10.jpg

,

Fra : Per K. Hansen

Dato : 26-10-01 21:13

asjo@koldfront.dk (Adam Sjøgren) writes:

> Og det obligatoriske link til Windows on Mac on Linux:
>
> http://www.maconlinux.org/sshots/pic10.jpg

Først tak for alt responsen :)
Nu er det self nok et dårligt forum til det spørgsmål.. men er der
nogen der har selverkendelse nok til at sige hvad "catchen" er ved at
køre med mac ?

Og så liige en ting, det der screenshot.. er den windows brugbar ? ;)
en emulator i en emulator... lyder som noget _rigtigt_ tungt arbejde..

Jeg tror jeg køber mig en iBook2.. men hvis jeg nu ikke bliver
tilfreds, kan man så få dem solgt igen, til en nogenlunde hæderlig
pris ?

Hvor hurtigt vil den der virtual PC køre på en sådan G3 med 500Mhz og
128 mb ram ?

--

Mvh Per K Hansen, dkik vær. 552

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 26-10-01 21:29

Per K. Hansen <per@dkik.dk> wrote:

> Hvor hurtigt vil den der virtual PC køre på en sådan G3 med 500Mhz og
> 128 mb ram ?

ulideligt langsomt hvis du til daglig er windowsbruger på en under 3-4
år gammel PC.

Fra : Per Erik Ronne

Dato : 26-10-01 23:52

> ulideligt langsomt hvis du til daglig er windowsbruger på en under 3-4
> år gammel PC.

På min nye G4 på 867 MHz og nu 640 M RAM kører Windows som noget i
retning af en 400-450 MHz Pentium-maskine.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 27-10-01 00:03

Per Erik Ronne <serse@diku.dk> wrote:

> På min nye G4 på 867 MHz og nu 640 M RAM kører Windows som noget i
> retning af en 400-450 MHz Pentium-maskine.

dram on... du har vist ikke siddet ved en rigtig P3 i 400-500MHz
klassen. hvis din G4 kan emulere noget i retning af en 200-250Mhz P2 ,
skal du prise dig endog meget lykkelig. lad os få en benchmark på din
VPC - drømme kan flytte bjerge.

Fra : Per Erik Ronne

Dato : 27-10-01 07:48

> [...]
> klassen. hvis din G4 kan emulere noget i retning af en 200-250Mhz P2 ,
> skal du prise dig endog meget lykkelig. lad os få en benchmark på din

Jeg har faktisk en Windows-laptop på skrivebordet. Compaq Armada E500 på
450 MHz.

Men ok, jeg har ikke fået testet VPC efter at jeg fik installeret ekstra
RAM. Nu er jeg jo oppe på 640 M RAM på G4eren, og kan give
VPC-maskinerne 128 M RAM hver. Mod tidligere max 64 [de kan sættes op
til max 512M af VPC].

Fra : Magnus Rohde

Dato : 27-10-01 02:51

d. 26/10/01 22:13 skrev Per K. Hansen på per@dkik.dk i artiklen
86hesmf9cr.fsf@Ursula.100mbit.552net.dk:

> Først tak for alt responsen :)
> Nu er det self nok et dårligt forum til det spørgsmål.. men er der
> nogen der har selverkendelse nok til at sige hvad "catchen" er ved at
> køre med mac ?

Prisen! Hvis du skal køre OS X er ikke sjovt med mindre du har min 384. MB
RAM meget gerne mere. iBooksne er godt nok ikke så dyre, men det er
(næsten?) umuligt at få højere opløsning end 1024x768 både externt og
sæ'fø'lig også på den indbyggede TFT skærm. Og de har jo heller ingen PCMCIA
pladser.

Konklusion: køb en, bliv skuffet, giv den til mig ;)

Magnus

Fra : Per Erik Ronne

Dato : 27-10-01 07:48

Magnus Rohde <magnus-marius@mail.tele.dk> wrote:

> Prisen! Hvis du skal køre OS X er ikke sjovt med mindre du har min 384. MB
> RAM meget gerne mere.

På min G4 kan man få 512 M RAM-klodse til helt ned til omkring 300 kr.
incl. moms. Et 1. parts produkt som Kingston, som jeg lige har købt, til
576. Sidste uge [nu er den nok faldet igen].

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 26-10-01 21:29

On 26 Oct 2001 22:13:24 +0200, Per K Hansen wrote:

> Først tak for alt responsen :) Nu er det self nok et dårligt forum
> til det spørgsmål.. men er der nogen der har selverkendelse nok til
> at sige hvad "catchen" er ved at køre med mac ?

Jeg synes at den dér trackpad er irriterende. Jeg kan ikke finde @ på
tastaturet. De to alt taster giver tilsyneladende samme keycode, så de
skal pinedød have samme funktion. Jeg kan ikke finde ud af at slå
boot-jinglen fra. Det er vist stort set de ulemper jeg kan huske at
have haft.

> Og så liige en ting, det der screenshot.. er den windows brugbar ?
> ;) en emulator i en emulator... lyder som noget _rigtigt_ tungt
> arbejde..

Mon ikke de har prøvet det mest for sjov? Hvem gider køre
Windows...

Mvh.