Har i nogle gode forslag til hvordan man t~
Fra : Mark Andreas Christe~

Dato : 26-10-01 01:50

Klassisk spørgsmål

Jeg er 19 år gammel og har en BMI på 25, hvilket jeg gerne vil have sænket
til ca. 21 altså skal jeg tabe mig godt 9 kilo.

Det jeg leder efter er erfaringer med hvordan man, gerne over længere sigt,
kan få den sænket. Jeg er ikke intresseret i sultekure eller lignende "gør
min tynd her og nu" kure.

Motion:
Jeg løber ca. en gang om ugen, og så cykler jeg ca. 40 minutter hver dag.
Jeg er villig til at bruge nogle penge på evt. slanke- eller fitness center.

Mad:
morgen-17:30: Et stykke rugbrød m. leverpostej (begge dele fedtfattig) og
noget gulerodessalat. Jeg spiser ikke meget i denne periode, da jeg har
travlt med skolen.
17:30-18:00: (aftensmad): Det består oftest af enten kartoffler og brun sovs
m. noget kød til, eller pasta, ris o. lign.
18:00-nat: Det er vidst her problemmet ligger, jeg spiser meget efter
aftensmaden, dette kan bestå af kiks, popkorn og lign.

Jeg drikker aldrig sodavand, eller spiser chips.

Har i nogle forslag?

Med venlig hilsen Mark Andreas Christensen

Fra : GRETHE ALSING PEDER~

Dato : 26-10-01 10:12

Hej Mark.

Du skal lægge dine kostvaner om. Det er vigtigt at spise morgenmad og
frokost. Jo mindre man spiser, des mindre forbrænder man. Kroppen er
indrettet således at den sætter behovet efter hvor meget eller hvor lidt man
spíser.
Ti aftenmad bør du kun spise 1/3 af dagsbehovet og det skal være fedtfattigt
og sundt. Altså ingen fede sovse, kun lidt kød og en masse grøntsager og
kartofler eller pasta.
Efter aftensmaden bør du faktisk ikke spise mere, da du ikke kan nå at
forbrænde det inden du skal sove.

Ud over de 3 hovedmåltider i løbet af dagen skal du spise 1-2 mellemmåltider
i form af brød eller frugt/grønt. Jo mere du spiser af de rigtige madvarer,
des hurtiger taber du dig. Det nytter ikke at sulte sig.

Held og lykke med kuren. Jeg håber du har styrke til at holde ud. Selv kan
jeg ikke tage mig sammen til at leve efter disse regler. Jeg trænger selv
til at tabe mig cirka 20 kg. men elsker ligesom dig god mad med sovs og
popcorn og kiks om aftenen. De er begge fyldt med fedt.

Mange hilsner

Grethe Alsing Pedersen

Fra : Tove&Dori

Dato : 07-11-01 20:25

GRETHE ALSING PEDERSEN <grethe.alsing@get2net.dk> skrev i artiklen
<7N9C7.55$JU.1571@news.get2net.dk>...

....en masse fornuftige ting..

> [...]
> til at tabe mig cirka 20 kg. men elsker ligesom dig god mad med sovs og
> popcorn og kiks om aftenen. De er begge fyldt med fedt.

Sovs behøver da ikke være fed, og brun sovs er det da sjældent
popcorn kan også klares uden fedt, men så skal de absolut også spises varme

mVh Tove O.

Fra : Thomas

Dato : 31-10-01 15:44

Hejsa mark (og andre i gruppen) !

Et godt råd er at få komplekse kylhydrater i form af kartofler, brød, ris og
pasta og spare lidt på kødet og overflødigt fedt. Spis masser af grøntsager!
I følge bogen "spis og vind" er der beskrevet hvordan man selv sammensætter
sig en kostplan. Desuden kan den suppleres med "farvel fedt"- bogen.
Jeg har selv tabt mig godt 30 kg ved at lægge min kost om fra burgere og
pizza og voldsomme byture til en mere sund kost. Jeg begyndte at cykle i
kombination med min nye kostplan og har i år kørt ca 7000 km på de danske
landeveje! er gået fra 120-125 kg til at veje under 90.
Så 9 kg skulle for dit vedkommende være overkommeligt. Bare spis som en
konge om morgenen, som en greve til middag og som en fattig til aften!
Hovedmåltidet så tidligt som muligt! Pasta, brød, ris kartofler og
grøntsager går igen hele tiden! Kedeligt, men med en til to dage om ugen med
en "ønskemenu" efter behov kan man godt klare det. Men jeg har ikke tabt mig
ved kostændring alene, men i en kombination af sund kost og god motion.
Håber dette indlæg gav inspiration for nogle. Dette er jo et bevis på at man
kan ændre sig fra overvægtig til seriøs sportsmand.
Jeg laver også for sjov kostplaner og træningsprogrammer og er interesseret
i at hjælpe andre, da jeg jo selv har været besværet af overvægt.

Mvh Thomas
email
ask@bikenet.dk