enøjede billister..
Fra : Robert

Dato : 25-10-01 18:56

Er jeg den eneste der har bemærket en
tendens til temmeligt mange biler med
defekte forlygter ? - jeg synes det
er ved at blive til en plage.. Det værste er
når den ene baglygte ikke virker - temmeligt
farligt at nærme sig "hurtigt" på MC
Kan det tænkes at det nye 2 årige syn
får folk til at vente med reparationer ?

Mhv
Robert

Fra : RpR

Dato : 25-10-01 19:10

> [...]
> farligt at nærme sig "hurtigt" på MC
> Kan det tænkes at det nye 2 årige syn
> får folk til at vente med reparationer ?

undrer mig at politiet ikke hiver dem ind og deler bøder ud til højre og
venstre.

--

- RpR
http://www.mopedgallery.com

Fra : Anders Sune Jensen

Dato : 27-10-01 08:12

> undrer mig at politiet ikke hiver dem ind og deler bøder ud til højre og
> venstre.

Ja de hurtige på MC ikke. ??

Anders

Fra : Michael K.S.

Dato : 25-10-01 19:23

On Thu, 25 Oct 2001 19:56:22 +0200, "Robert" <info@timewaste.dk>
wrote:

>Er jeg den eneste der har bemærket en
>tendens til temmeligt mange biler med
>defekte forlygter ? - jeg synes det
>er ved at blive til en plage..

Næh,jeg synes også det er mange,jeg plejer gerne at gøre dem opmærksom
på det hvis muligt,og de fleste bliver faktisk (tilsyneladende) glade
for det ....

-M

Fra : Daniel Nielsen

Dato : 26-10-01 07:20

nej det har jeg skam opdaget laaaang tid siden.....

og jeg synes det er mærkeligt at de ikke ligger mærke til det overhovedet,
det er jo lige pludeseligt kun halvt så meget lys

Var sidste sommer ude og besøge en kammerat, og en anden kørte os hjem oppe
fra Hundested (ind til Lyngby) og BEGGE hans lys var gået (kun det korte) og
han havde ikke rigtigt lyst til at skifte dem, da han alligevel ikke kørte
andet end inde i byen (københavn).
Men der kørte vi så på den mørke mørke motortrafik vej klokken 2 OM NATTEN
:(
det var ik skægt....

Daniel

Fra : Buck

Dato : 26-10-01 07:54

jeg synes det er mere irriterende med de tre-øjede madkasser, nemlig dem
hvor dåsepiloten ikke har slukket det tredie øje bagpå efter at tågen er
drevet over...

--
/Buck
CB 550 F1 ´75

Fra : bo thomsen

Dato : 26-10-01 10:03

> jeg synes det er mere irriterende med de tre-øjede madkasser, nemlig dem
> hvor dåsepiloten ikke har slukket det tredie øje bagpå efter at tågen er
> drevet over...

jeg hader bare de der nye hex, eller hva pokker de hedder, dem der på
afstand ser blå ud. man kan jo lige pludselig forveksle dem med nogle der
blinker

bo thomsen

Fra : Daniel Nielsen

Dato : 26-10-01 10:46

HØRT HØRT !

Blåpære er DUMME

Daniel

Fra : Mads Lund

Dato : 26-10-01 11:07

> Blåpære er DUMME

Øv, jeg har ellers planlagt at montere Xenon pære i 9'erens lygte. Dels pga
af popværdien, og så lyser de jo lige en kende bedre.

Mads Lund
Ninja9RT

Fra : Jakob Barfod

Dato : 26-10-01 11:37

"Mads Lund" <Mads@XtremeBikes.dk> skrev i en meddelelse

> Øv, jeg har ellers planlagt at montere Xenon pære i 9'erens lygte. Dels
pga
> af popværdien, og så lyser de jo lige en kende bedre.

Hej Mads, der er jo forskel: De fleste har ikke rigtige Xenon-pærer, men en
fattig porno-erstatning (halogen-pærer med standard H4-fatning), der giver
en slags blåt lys, som _ligner_ Xenon, men som ikke er det. Faktisk viser
flere test, at de giver et markant dårligere lys en almindelige gule eller
hvide pærer, fordi det er en meget begrænset del af lysspektret, der bliver
benyttet.

Rigtige Xenon-lygter er hulens dyre (og bruger sandsynligvis pærer, der i
hvert fald _ikke_ har en H4-fatning), bl.a. fordi de opererer ved
højspænding og derfor skal have en eller anden form for hæftig
transformering. Prøv at hente et Hella-katalog hos din lokale
biltilbehørsforretning og gys. En enkelt(!) Xenon-lygte kommer nemt op i
nærheden af kr. 10.000. Men så skulle lyset angiveligt også være bedre en de
almindelige halogenpærer .

--
Jakob

Fra : Lasse Lundberg

Dato : 26-10-01 12:24

da jeg travlede nettet efter conversions kit fra h4 til xenon lå prisen på
ca 300 $ for det billigste offroad kit, til 3000$ for 2 forlygter.

xenon laver samme trik med at blinke blåt, når de kommer imod dig eller når
en dyr mercer eller bimmer indhenter dig...dog er parabolerne bedre, og det
er derfor i mere begrænset vinkler, end den billige løsning med blå pærer.

nææ en god 100/80w(istedet for 60/55w) pære det ved man hvad er så bliver
nat hurtig til dag....men ødelægger dit nattesyn når du rammer større
vejskilte ...husk at checke om dit ledningsnet kan klare det

Lasse
CBR1000f & Karin

Fra : Jakob Barfod

Dato : 26-10-01 13:10

"Lasse Lundberg" <lasse@lundberg-net.dk> skrev i en meddelelse
> nææ en god 100/80w(istedet for 60/55w) pære det ved man hvad er så bliver
> nat hurtig til dag....men ødelægger dit nattesyn når du rammer større
> vejskilte ...husk at checke om dit ledningsnet kan klare det

Og hvordan checker man det nemmest uden risiko for at smelte det hele?

--
Jakob

Fra : Morten Dahl

Dato : 30-10-01 12:53

"Jakob Barfod" <jbarfod_FJERNDETTEFORSPAM@ruc.dk> skrev i en meddelelse

> Hej Mads, der er jo forskel: De fleste har ikke rigtige Xenon-pærer, men
en
> fattig porno-erstatning

Ja men nu er den gode Lund jo ikke kendt for at benytte sig af tarvlige
wannabe metoder !

> [...]
> nærheden af kr. 10.000. Men så skulle lyset angiveligt også være bedre en

Ja ja, næste gang du er i dyskerlandet så smutter du lige ind forbi en
hugger og finder en enøjet Bimmer eller Mercer der har været involveret i
noget kvindekørsel og aldrig nogensinde kommer ud at køre igen. Så foreslår
du ham Heinz der bestyrer biksen at du stikker ham 400Dm og så piller han
lige den forlygte/forspændingsenhed ud til dig

Så det bare hjem og lave en adapter fra RS2 til H4/H/ eller hvad du nu kører
med. Og vupti har du xenonlys for under 2000bananer..

-
Morten Dahl
- Der godt kan lave nogle universalsæt hvis der er tilslutning for det

Fra : Jakob Barfod

Dato : 30-10-01 13:45

"Morten Dahl" <news@mekasign.dk> skrev i en meddelelse
> "Jakob Barfod" <jbarfod_FJERNDETTEFORSPAM@ruc.dk> skrev i en meddelelse

> en
>
> Ja men nu er den gode Lund jo ikke kendt for at benytte sig af tarvlige
> wannabe metoder !

Jep, jeg regnede egentlig også med, at Lund havde helt styr på den slags.
Det fremgik bare ikke af teksten

--
Jakob

Fra : Anneli

Dato : 02-11-01 00:15

> [...]
> hugger og finder en enøjet Bimmer eller Mercer der har været >involveret i
noget kvindekørsel og aldrig nogensinde kommer >ud at køre igen.

Kvindekørsel....er det noget du vil uddybe, pusling? ;0))

Stor hilsen Anneli :0)

Fra : Armand

Dato : 03-11-01 13:36

Anneli <anneli_jensen@yahoo.dk> skrev i en

> "Morten Dahl" <news@mekasign.dk> skrev i en meddelelse
> Kvindekørsel....er det noget du vil uddybe, pusling? ;0))

Må jeg?:

Rigtige kvinder kører som kællinger

--
Armand.

Fra : Martin Sørensen

Dato : 26-10-01 12:55

> HØRT HØRT !
> Blåpære er DUMME

Rent teknisk er Xenonpærer mere rent hvide end de 'normale' hvide pærer. Det
er bare fordi solen er for rød, at øjnene har vænnet sig til den 'forkerte'
farvebalance. Vi må justere farven på solen istedet for

signing off.. Martin Sørensen

Fra : Rune Larsen

Dato : 26-10-01 13:54

"Martin Sørensen" <demolitionREMOVE@laxity.dk> wrote in message

> [...]
'forkerte'
> farvebalance. Vi må justere farven på solen istedet for

Den er jeg med på!

Hvordan måler man sådan noget? Er det noget med hvor meget af spektrummet
der er repræsenteret i den pågældende lysstråle eller hur?

/Rune

Fra : Mads Lund

Dato : 26-10-01 14:11

> Hvordan måler man sådan noget? Er det noget med hvor meget af spektrummet
> der er repræsenteret i den pågældende lysstråle eller hur?

Noget i den stil. Og af en eller anden grund er det benævnt med det
latterlige begreb farvetemperatur.

Mads Lund
Ninja9RT

Fra : Martin Sørensen

Dato : 26-10-01 14:45

Ja, hvis man f.eks. kigger på sollysets spektrum gennem en prisme, ser man
tydeligt den store mængde rødt lys der er i forhold til alt det andet. Et
fjernsyn er også mere neutralt i farven, og vil derfor også se blålig ud,
især når man kigger ind i et mørkt rum, hvor der er et tændt fjernsyn.

> Noget i den stil. Og af en eller anden grund er det benævnt med det
> latterlige begreb farvetemperatur.

Det virker da ikke helt latterligt. Blålige farver (is) virker meget kolde
og ubehagelige, mens de røde (solen) er noget varmere, sådan rent psykisk
ihvertfald. Set fra et ingeniørmæssigt synspunkt er det nok ikke så
håndterligt et begreb. Der ville det være nemmest, hvis man kunne gå efter
det helt rene, neutrale hvide lys, men sådan er det desværre ikke.

signing off.. Martin Sørensen

Fra : Mads Lund

Dato : 26-10-01 15:27

> [...]
> håndterligt et begreb. Der ville det være nemmest, hvis man kunne gå efter
> det helt rene, neutrale hvide lys, men sådan er det desværre ikke.

I ingeniørverdenen findes der ikke noget der hedder hvidt lys. Og hvis man
endelig vil tale om hvidt lys, så er det ikke rent, men nærmest det mest
forurenede lys man kan forestille sig.

Mads Lund
Ninja9RT

Fra : Martin Sørensen

Dato : 26-10-01 16:12

> I ingeniørverdenen findes der ikke noget der hedder hvidt lys. Og hvis man
> endelig vil tale om hvidt lys, så er det ikke rent, men nærmest det mest
> forurenede lys man kan forestille sig.

Sådan kan man også kalde det.
Det 'reneste' hvide lys man kunne forestille sig, måtte jo være noget der
indeholdte lige meget af alle farver.. At det så ikke ser helt hvidt ud for
det menneskelige øje, er så noget andet.

signing off.. Martin Sørensen

Fra : Jakob Viggo Hansen

Dato : 27-10-01 23:05

On Fri, 26 Oct 2001 15:10:54 +0200, "Mads Lund" <Mads@XtremeBikes.dk>
wrote:

>Noget i den stil. Og af en eller anden grund er det benævnt med det
>latterlige begreb farvetemperatur.
>
>Mads Lund
>Ninja9RT

Begrebet farvetemperatur måles med glødende jern som reference.
Temperaturen måles i Kelvin.
I takt med at jernet opvarmes, ændrer dets glød fra rød(lig) til
blå(lig).

Et fjernsyn af consumer-typen, har balanceret sin hvidhed til 5600gr
K, som er en relativt rød "klang" der matcher vores indendørs lys.
Hvis displayet skulle stå i et butiksvindue f.eks., ville det være
oplagt at justere det til at holde hvid ved 7300gr K, som er en blålig
balance der matcher alm. forekommende udendørs lys.

Så faktisk er varm svarende til kold!
Et "varmt" lys svarer til "koldt" jern, og omvendt!

Fra : Martin Sørensen

Dato : 27-10-01 23:54

> [...]
> Et fjernsyn af consumer-typen, har balanceret sin hvidhed til 5600gr
> K, som er en relativt rød "klang" der matcher vores indendørs lys.

Stemmer de farvetemperaturer overens med den faktiske temperatur for det
glødende jern med samme farve?
Da jern fordamper ved 3134 Kelvin undrer jeg mig over, hvordan man så har
kunnet måle farven.

> Så faktisk er varm svarende til kold!
> Et "varmt" lys svarer til "koldt" jern, og omvendt!

Ja, det kan jeg godt se.. Når jeg sætter min skærm til 5000K, så er den
meget rødlig/gullig, hvorimod hvis jeg sætter den til 9300K, så er den noget
mere hvid/på grænsen til det blålige.

Well.. Denne tråd burde vel få en ende eller fortsætte i en anden gruppe.

signing off.. Martin Sørensen

Fra : Kåre Nejmann

Dato : 29-10-01 17:18

> [...]

>glødende jern med samme farve?
>Da jern fordamper ved 3134 Kelvin undrer jeg mig over, hvordan man så har
Det er vist fordi man bruger wolfram - samme materiale som man bruger
i glødetråde i glødelamper. Og farvetemperaturen stemmer vist med den
rigtige temperatur.
Men glødelamper laves normalt kun med en farvetemperatur op til 3400K,
derover findes forskellige filtrerede lamper, lysstofrør, blitz-lamper
og vist nok xenon-lys.

Man kan regne intensiteten for forskellige bølgelængderne ud ved en
given farvetemperatur. Det sker med formlen
(2*pi*h*c**2)/x**5 * 1/(exp(h*c/(x*k*T))-1 hvor T er farvetemperaturen
og x frekvensen.

Konstanterne er:
pi = 3.14159265358979
h = 6.626076e-034
c = 299792458.0
k = 1.38e-023

Snuppet fra gnuplot, som jeg har brugt til at tegne
farvetemperatur-grafer.

--
Kåre Nejmann - video-fotograf og derfor tit i "kontakt" med
farvetemperatur-angivelser.

Fra : bo thomsen

Dato : 29-10-01 18:44

> [...]
> given farvetemperatur. Det sker med formlen
> (2*pi*h*c**2)/x**5 * 1/(exp(h*c/(x*k*T))-1 hvor T er farvetemperaturen

de notater ska jeg nok huske at tage med ud og fyre dem af til ekspediente

SHELL næste gang jeg mangler en pære

bo thomsen

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 29-10-01 23:46

bo thomsen wrote:

> de notater ska jeg nok huske at tage med ud og fyre dem af til ekspediente
> på
> SHELL næste gang jeg mangler en pære
>
> bo thomsen

Mon ikke du får en forkert pære. For der mangler en afsluttende parantes. )

Ib Jakobsen

NIMBUS '39 med sidevogn
BSA M22 '39 twinport
BMW R80/7 engang med sidevogn

Fra : bo thomsen

Dato : 30-10-01 00:08

> Mon ikke du får en forkert pære. For der mangler en afsluttende parantes.
)
LOL
Bo thomsen- der nu sidder med en ubruglig pære pga. en amatør ik ku huske en
simpel formel der beskriver lys )))))))))

Fra : Kåre Nejmann

Dato : 30-10-01 08:48

"bo thomsen" <slet_bbt@ishoejby.dk> wrote:

>)
>LOL
>Bo thomsen- der nu sidder med en ubruglig pære pga. en amatør ik ku huske en
>simpel formel der beskriver lys )))))))))

Hovhov! Du skal bare tage en af paranteserne ovenfor og sætte den for
enden af formlen, så passer det!

--
..: Kåre Nejmann :.
Suzuki GSX250 '81

Fra : Robert

Dato : 30-10-01 19:58

"Kåre Nejmann" <post@kan.dk> skrev i en meddelelse

> Hovhov! Du skal bare tage en af paranteserne ovenfor og sætte den for
> enden af formlen, så passer det!
>

> --
> .: Kåre Nejmann :.
> Suzuki GSX250 '81

utroligt hvor en tråd kan føre hen

Robert

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 30-10-01 22:34

Robert wrote:

> utroligt hvor en tråd kan føre hen

Ja, pas bare på. Det kunne jo være den fører hen til bukseknappen. )

Fra : Armand

Dato : 26-10-01 16:57

Buck <buck@ehj.dk> skrev i en
> [...]
dem
> hvor dåsepiloten ikke har slukket det tredie øje bagpå efter at tågen

TÅBEBAGLYGTEN, som FDM kalder den

--
Armand.