hegnslov eller ....
Fra : Anna Larsen

Dato : 25-10-01 16:07

Hej gruppe

Netop hjemkommet fra en forlænget weekend, finder vi vores (tidligere!!!)
1.80 m høje ligusterhæk, der danner skel ned mod 'bagboen', skåret ned til
ca 50 cm højde. Hvilket jeg er RET vred over.
Jeg holder meget af privatlivets fred i min baghave, så meget fred, som man
nu kan få i en tåbelig parcelhushave.
Beskæringen af hækken medfører, at vi nu har frit udsyn til hele bagboens
have, en i øvrigt ret støjende familie, som vi IKKE ønsker nærkomtakt med.
Og omvendt, de kan omtrent se, hvilket pålæg vi har på brødet til frokost.

Hækken har måske ikke været den kraftigste - jeg har derfor gennem et par år
suppleret med stiklinger i bunden. Men derfra, og så til at skære hækken ned
Det, der egentlig harmer mig mest er, at det bare sådan bliver gjort uden
videre, uden at tage en snak med os. Specielt fordi vi længe har gået og
fablet om et plankeværk i stedet for hækken.
Jeg gider ikke starte den store nabostrid p.g.a det, men fakta er, at vi de
næste 2 somre dårligt kan benytte vores baghave, som vi ellers holder meget
af at være i.

Jeg vil så hurtigt som muligt tage en - forhåbentlig - fredelig snak med
bagboen, MEN - og her kommer mit egentlige spørgsmål til jer i gruppen, for
at have min baggrundstrumfer klar - :
Findes der nogen lov ell. lign., om beskæringer af sådanne hække, eller er
det bare kotume, at man snakker om det ?? - eller er jeg helt forkert på den
??

Et alternativ - for at kunne bruge haven næste sommer, kunne være at sætte
et flethegn op på vores side af hækken, for at dække for udsynet. Desværre
vil det nok tage så meget lys, at hækken ikke vil kunne gro op igen. Og så
har vi først nabostriden .......

I håb om mange gode råd...........

Fra : 8x256073

Dato : 25-10-01 16:41

Skaf dig noget pil og begynd nu med at lave en fletpilehæk på din side , Ring
til teknisk forvaltning i din kommune de kan råde dig .
Hilsen Leo

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 25-10-01 18:28

> Skaf dig noget pil og begynd nu med at lave en fletpilehæk på din side ,
Ring
> til teknisk forvaltning i din kommune de kan råde dig .
> Hilsen Leo

Hvis man uden at spørge naboen vil plante hæk på egen jord, skal den vel
være i en mindsteafstand af skel?
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Bendt Rasmussen

Dato : 25-10-01 18:30

"Anna Larsen" <anna.larsen@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Og omvendt, de kan omtrent se, hvilket pålæg vi har på brødet til frokost.

Du kan finde hegnsloven her
http://www.familieadvokaten.dk/Lovsamling/Hegnsloven.html

Du bør læse §18 stk.7 og §51.

mvh
Bendt

Fra : M@rk

Dato : 25-10-01 18:37

Thu, 25 Oct 2001 17:07:26 +0200, berigede "Anna Larsen"
<anna.larsen@get2net.dk> dk.fritid.hus-og-have med:

>Netop hjemkommet fra en forlænget weekend, finder vi vores (tidligere!!!)
>1.80 m høje ligusterhæk, der danner skel ned mod 'bagboen', skåret ned til
>ca 50 cm højde. Hvilket jeg er RET vred over.

Ingenlunde uforståeligt!

>Findes der nogen lov ell. lign., om beskæringer af sådanne hække, eller er
>det bare kotume, at man snakker om det ?? - eller er jeg helt forkert på den
>??

Næ nej, du er på rigtig vej )

Hegnslovens §10 stk. 6 skriver følgende:

Stk. 6. Fælleshegnenes dimensioner fastsættes om fornødent af
hegnsynet. Ved boligbebyggelse bør højden af hegn mod naboejendommen,
hvor ikke ganske særlige forhold taler derimod, fastsættes til 1,80 m
og må ikke uden naboens samtykke overstige 2 m. For fælleshegn mellem
haver og landbrug eller større åbne pladser, der ikke omfattes af
bestemmelsen i § 18, stk. 5, gælder dog samme regler vedrørende
levende hegns højde som i § 18, stk. 4, anført.

Du kan læse hele værket her:

http://www.familieadvokaten.dk/Lovsamling/Hegnsloven.html

/Mark

Fra : M@rk

Dato : 25-10-01 18:42

Thu, 25 Oct 2001 19:36:53 +0200, berigede "M@rk" <unknown@get2net.dk>
dk.fritid.hus-og-have med:

>Du kan læse hele værket her:
>http://www.familieadvokaten.dk/Lovsamling/Hegnsloven.html

www.familieadvokaten.dk fandt jeg noget ganske interessant:

   Kan vi kræve erstatning, når naboen klipper vores hæk?
   http://www.familieadvokaten.dk/Breve-700/b700-415.html

Læs det, så kan du næppe have mere i baghånden )))

/Mark

Fra : Giro

Dato : 25-10-01 19:19

Hej Anna,
Den situation, du beskriver, har jeg været med til - selv om jeg var i
"nedklipperens" rolle!!
Jeg har lært, at "Hegnsloven" regulerer de ting, du spørger om.
Hvis din nabo har fjernet en "etableret" adskillelse uden at du har givet
dit samtykke, har han overtrådt sine beføjelser.
For at gøre det kort:
Du bør først henvende dig til naboen og spørge, om han vil betale
opsættelsen en ny tilsvarende grundadskillelse her og nu.
Han/hun siger enten ja eller nej.
Hvis ja, er problemet løst.
Hvis nej, ringer du til din kommune og anmoder om et hegnssyn. Prisen for
sådan et er omkring 1.200 kroner ( der møder 3 personer op og kigger på den
skamferede hæk, og formanden for hegnssynet foreslår så en løsning på
stedet ), og hvem der skal betale for synet afhænger af hvem der af
hegnssynet vurderes at have "ret". Hegnssynets afgørelse kan ikke ankes til
nogen "hegnsmyndighed", men kan dog indbringes for domstolene, hvis det
skulle blive aktuelt.
Så reelt risikerer du i værste fald at få en udgift på det nævnte beløb (
eller måske halvdelen, hvis ansvaret vurderes at være delt ), men du kan jo
læse hegnsloven igennem og desuden tage en (gratis) snak med kommunens
hegnssynsmand, før du beslutter dig.
Jeg er hverken hegnssynsmand eller hegnsjurist, men min fornemmelse ud fra
hvordan du har beskrevet situationen giver mig grund til at tro, at du helt
klart vil vinde sagen.

Mvh

Bo K

Fra : Giro

Dato : 25-10-01 19:19

Hej

Fra : Finn E Jensen

Dato : 25-10-01 19:41

Nu er det ikke så meget med at have ret man kan sejre af helvede til men man
har i stedet fået en uforsonlig nabo diplomati er nok det bedste.
Hilsen Finn