Søges opskrifter m Gl.Dansk.
Fra : Peter Larsen

Dato : 25-10-01 15:42

Hej Ng
Er der nogen der ligger inde med opskrifter hvor man bruger Gammel Dansk i
retten (nej , morgenmad og Brunch dur ikke )

Mvh Peter

Fra : Torben Abilgaard

Dato : 25-10-01 20:32

Først for retten, så på bålet, gammel dansk gør kål på skrålet.

Lad være med at indtage den slags.

vh/Torben

Fra : Jan Hald

Dato : 25-10-01 21:03

Jeg hørte en gang for mange år siden nogle der, sikkert ganske 'stegte' ved en fest, mente at tiden
var inde til noget fast føde. Derfor kreerede de en Gammel Dansk rand. Så vidt jeg husker bestod den
udelukkende af Gammel Dansk og husblas. Jeg vil ikke anbefale den til morgenmad eller brunch, men
til natmad er den sikkert fortrinlig

Mere alvorligt har jeg ikke før tænkt i de baner. Men da Gammel Dansk bl.a. indeholder større
mængder af rønnebær kunne jeg forestille mig, at man kan kreere noget til vildt. Jeg ved ikke
hvordan et skvæt i saucen vil smage. Måske kunne man bruge den i et tilbehør af en slags til vildt
????
--
Med venlig hilsen/kindly regards
Jan Hald

Fra : Peter Westh

Dato : 26-10-01 07:39

"Peter Larsen" <prl@privat.dk> wrote in message
> Hej Ng
> Er der nogen der ligger inde med opskrifter hvor man bruger Gammel Dansk i
> retten (nej , morgenmad og Brunch dur ikke )

Jeg har ikke prøvet, men mon ikke du kan lave en glimrende barbecue-marinade
med gammel dansk som basis - suppler med hvidløg, eddike, brunt sukker,
chili.

Jeg vil også troat skyen ved et stykke kød, braiseret i lang tid i f.eks.
porter mned masser af løg, hvidløg og urter (rosmarin, timian, løvstikke
etc), vil have godt af et skvæt gammel dansk til sidst. Oksekød, eller
vildt, som Jan foreslår.

Eller tag udgangspunkt i følgende, og brug noget GD i stedet for
krydderierne: (fra http://www.img.ca/ubrew/recipes.htm )

Beer and Soy Braised Beef
a.. 1 pound beef stew meat

b.. 1/4 teaspoon white pepper

c.. 1 teaspoon vegetable oil

d.. 3 tablespoons low-sodium soy, sauce

e.. 1 (1 2 once) bottle dark Caribou Brewmaster Beer

f.. 2 thin gingerroot slices

g.. 2 green onions

h.. 1 (3-inch) cinnamon stick

i.. 2 *star anise pods (optional)

j.. 2 cups sliced carrot

k.. 2 cups sliced leek (about 2 medium)

l.. 6 cups hot cooked couscous

Trim fat from meat: cut meat into 3/4 inch cubes, and sprinkle with
pepper. Heat oil in a Dutch oven over medium- high heat. Add meat, and cook
3 minutes or until browned, stirring frequently. Add soy sauce and next 4
ingredients (soy sauce through cinnamon): stir in star anise, if desired,
and bring to a boil. Cover meat mixture, reduce heat, and simmer 1 hour.,.
Add carrot and leek; cook, uncovered, an additional 30 minutes or until
vegetables are tender. Discard gingerroot, green onions, cinnamon, and star
anise. Serve over couscous. Yield: 6 servings (serving size 3/4 cup meat
mixture and 1 cup couscous)

*Star anise is a dark-brown pod with a distinctive licorice flavor similar
to that of aniseeds.

MVH

Peter