Erhvervssalg
Fra : Poul Skovmand Thingh~

Dato : 24-10-01 22:23

Jeg er ved at starte virksomhed og har brug for nyindkøb af mac+software.
Er der nogen, som har erfaring med mac-forhandlere, som giver erhvervsrabat
eller lignende service med forhåbning om fremtidigt samarbejde selvom det
starter som et enmandsfirma?
Jeg kan se flere pc-forhandlere skrive om deres politik på området direkte
på nettet, men jeg kan ikke se noget hos f.eks. Officeline, computerstore
etc.
Har nogen nogle gode råd til en newbie, der gerne vil undgå at have for
store startudgifter ved siden af SU'en bare fordi man ikke kender
spillereglerne?!

Mvh. Pst

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 25-10-01 09:51

Poul Skovmand Thingholm <skovmand@mac.com> writes:

> [...]
> som giver erhvervsrabat eller lignende service med forhåbning om
> fremtidigt samarbejde selvom det starter som et enmandsfirma?

Hvis det drejer sig om et lille indkøb (en enkelt maskine) tror jeg
ikke du skal satse på at gøre krav på nogen formaliseret erhvervs-
opstarts-rabat (eller lignende). Lav i stedet en liste over det du
skal bruge og 1) find stumperne billigst rundt omkring (kedeligt og
langvarigt projekt), eller 2) benyt dig af det gode, gamle trick og
prut om prisen hos en udvalgt forhandler. Afhængig af den konkrete
indkøbsliste vlle jeg være tilbøjelig til at vælge den sidste
mulighed. "Jeg har aldrig givet fuld pris for noget", som man siger.

Hvad fremtidige indkøb og kommende kunder angår, så er det ikke
ualmindeligt at indgå en aftale om henvisningsprovision med udvalgte
leverandører. Altså: "Jeg fortæller mine kunder at de skal købe
Photoshop af dig, og jeg fakturere dig så x pct. for
ulejligheden"-aftaler. De x pct. kan selvfølgelig konverteres til
rabat, når kunden er dig selv.

Tillad mig i øvrigt at gøre opmærksom på gruppen dk.erhverv, som du
måske kunne få gavn af (og bidrage til) i opstartsfasen.

God vind!

-j

--
______________________________
Janus Sandsgaard - Netcetera ApS - Brolaeggerstraede 4 - 1211 Koebenhavn K.

Fra : Peter Gersmann

Dato : 25-10-01 19:11

In article <B7FCFDC0.1513%skovmand@mac.com>, Poul Skovmand Thingholm
<skovmand@mac.com> wrote:

> [...]
> erhvervsrabat
> eller lignende service med forhåbning om fremtidigt samarbejde selvom det

Salg af hardware er da noget af det mest tåbelige en SU modtager kan slå
sig på. Din avance vil være 3-6%. Dvs. sælg to maskiner til en kunde for
50.000,-, lån pengene og giv kredit i 30 dage. Hvor stor tror du så at
din avance bliver? Hvis kunden altså betaler...

Det bedste du kan gøre er:

1. Sælg din viden - f.eks. som supporter til små virksomheder uden egen
IT afdeling.

2. Stå for indkøbene men læg ikke en krone ud og fakturer ikke varesalg
gennem din egen virksomhed. Kunden vil også sætte pris på at de ikke
betaler dig for andet end din viden - men sørg så for at få penge for
den. Også timer brugt i forb. med indkøb.

3. Tal evt. med MacStore - hvis de kender dig, så er det en god ting,
men der er altså varer man bare ikke kan få procenter på.

Held og lykke med det.

//Peter Gersmann

Fra : Poul Skovmand Thingh~

Dato : 26-10-01 15:15

Hej Peter

Jeg tror, at du misforstår mit ærinde: jeg vil udvikle software på den mac,
som jeg gerne vil købe med rabat.
Hvilke mac-forhandlere er der erfaring med giver erhvervsrabat ved sådanne
virksomhedsetableringer af lille størrelse?
Flere pc-forhandlere skilter åbent med særaftaler, men ingen mac-forhandlere
reklamerer med det...

Mvh. Poul

d. 25/10/01 20:11 skrev Peter Gersmann på moof@mail.tele.dk i artiklen
moof-329B59.20112525102001@news.get2net.dk:

Fra : Peter Gersmann

Dato : 26-10-01 15:41

In article <B7FF3C71.191F%skovmand@mac.com>, Poul Skovmand Thingholm
<skovmand@mac.com> wrote:

> [...]
> Hvilke mac-forhandlere er der erfaring med giver erhvervsrabat ved
> sådanne virksomhedsetableringer af lille størrelse?

Du tjener penge på den software du udvikler så hvorfor skulle
forhandlerne give dig rabat?

Grafikere der bruger computerne til at udvikle cd-rom produktioner får
jo heller ikke rabat.

Men... hvis du er betalende ADC medlem findes der i begrænset omfang
rabatordninger.

//Peter Gersmann

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 27-10-01 10:43

> [...]

> Har nogen nogle gode råd til en newbie, der gerne vil undgå at have for
> store startudgifter ved siden af SU'en bare fordi man ikke kender

Jeg forhandler selv Mac. Avancerne på disse er - også selvom indkøberen
er større end jeg, meget lille. Faktisk uartigt lille!

Det vigtigste for dig, er at du kan få en ordentlig service, som du kan
have tillid til. Kær dig mindre om 1000 kr fra eller til (alene af den
grund at du næppe kan få så varierende priser fra dagens forhandlere).

Jeg ved, at det kan synge fælt i en SU-modtagers ører, men på lang sigt
vil du ikke fortryde den indkøbspolitik.

Når du skal have et godt råd, hurtig support eller en ekstra stump til
maskinen, så opdager du forskellene fra forhandler til forhandler.

Stig

www.simplesoft.dk - www.macperiferi.dk