Fri Hastighed - Politiet må ikke køre for ~
Fra : AW på TRX

Dato : 24-10-01 14:40

Nu kan vi køre lige så stærkt som vi vil. Det må politiet nemlig ikke

http://www.bt.dk/Forside.pl?c=forside/sidstenyt&aid=73736

Fedest, fuld skrue, og når den efterfølgende patruljevogn når + 20 km/t så
er det uforsvarligt at køre stærkere. Og betjente må jo ikke gøre noget
ulovligt.

Hummm, hvis jeg var betjent ville jeg sgu finde et andet job. Det næste
bliver vel at man udstyrer politiet med Lupo'er da de jo snildt kan køre det
lovlige.

Allan Wisborg
TRX 850

-som mener at Politiet bare er almindelige mennesker der passer deres
arbejde, og hvis man kører for stærkt (Hvad jeg da selv også gør..) kender
man risikoen, og må tage skraldet hvis man bliver snuppet.
If you can't take the time, don't do the crime.

Fra : Jes Vestervang

Dato : 24-10-01 21:38

AW på TRX wrote:

> Nu kan vi køre lige så stærkt som vi vil. Det må politiet nemlig ikke

Jeps, det er da komplet vanvittigt :-/
....men så kan de jo give sig til at fange øverter istedet
--
mvh Jes Vestervang
ICQ#21146256 - DMCN#506 - http://the.subnet.dk

Fra : Elbarto

Dato : 25-10-01 02:39

Ej tak ........skulle gerne beholde mit tun hele vinteren så jeg er klar til
foråret
og prilleren

Erik ElB

Fra : Kristoffer Lippert

Dato : 25-10-01 10:11

Det var satans...

Det er jo totalt til grin. - Men ok, hvis det betyder at det bliver mindre
sansyneligt at få fartbøder, så kan man jo dårligt klage.

Kristoffer

AW på TRX <aw@teamunique.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9r6g4n$17lm$1@news.cybercity.dk...

Fra : SmaRTrxxv

Dato : 25-10-01 13:08

"AW på TRX" <aw@teamunique.dk> skrev i en meddelelse
> Nu kan vi køre lige så stærkt som vi vil. Det må politiet nemlig ikke

Det har du nok fået lidt galt i halsen......

Selvfølgelig må politiet køre hurtigt hvis det er nødvendigt, kernen i denne
diskussion drejer sig om problemet med at vurdere hvornår der er tale om en
nødvendig hastighedsoverskridelse i tjenestens medføre eller bare sløseri
(som naturligvis skal straffes).
Så længe politiet kører med udrykning, som de gør når de er efter en som har
kørt for stærkt - siger min erfaring , er ovenstående diskussion slet
ikke relevant.....

Thore Jensen

Fra : Niels S.

Dato : 25-10-01 13:30

SmaRTrxxv skrev

> [...]
har
> kørt for stærkt - siger min erfaring , er ovenstående diskussion slet

Både og!

I den aktuelle situation kørte betjenten, ifølge det oplyste, med udrykning
på det tidspunkt hvor han bliver fanget i fartfælden. Blot vurderede
anklagemyndigheden at han havde skønnet forkert og kørt unødigt stærkt.
Dette kan danne præcedens for fremtidige vurderinger der kan virke absurde.

--
Niels S.
VFR800FI

Fra : boe

Dato : 25-10-01 13:42

"SmaRTrxxv" <smartrxxv@hotmail.com> wrote in message

> "AW på TRX" <aw@teamunique.dk> skrev i en meddelelse

> Det har du nok fået lidt galt i halsen......
>
> Selvfølgelig må politiet køre hurtigt hvis det er nødvendigt,

Tjah, problemet her er bare, at politiet i denne sag havde vurderet at det
var nødvendigt at køre udrykningskørsel, dommeren vurderede derimod at det
*ikke* var nødvendigt - hvis ellers man kan regne med de informationer som
er kommet frem.

Derfor undrer dommen mig en del. Hvis vi kigger på
Udrykningsbekendtgørelsen, så siger den, at udrykningskørsel må ske når:

"1) det skønnes nødvendigt af hensyn til politimæssige opgaver, ......."

Dette skøn fortages dagligt i mange situationer. Som du kan se af
bestemmelsen, er der ikke andre krav end at politimanden selv skal skønne
det nødvendigt. Det har han åbenbart skønnet i denne situation. Tænk på, at
hver gang en politipatrulje skal indhente en bil, uanset hvor meget eller
lidt hastigheden derved overskrides, så er der tale om udrykningskørsel pr.
definition. Derfor kan man sige, at betingelsen for at standse en bilist,
der kører bare marginalt hurtigere end en selv er, at man foretager en
udrykningskørsel.

Politiet har så denne særlige regel i forhold til andre udrykningskøretøjer:

"Stk. 3. Ved udrykningskørsel med motorkøretøj tilhørende politiet kan
anvendelse af udrykningslygte og udrykningshorn dog undlades, såfremt sådan
undladelse skønnes nødvendig af hensyn til formålet med udrykningskørslen,
og omstændighederne i øvrigt ikke taler imod. "

Denne bestemmelse indebærer, at politiet *kan* undlade brug af horn og
lygter under udrykningskørsel, men *kun* hvis det er nødvendigt af hensyn
til formålet med kørslen.
Jeg kunne forstå, hvis politimanden var blevet idømt en bøde for
overtrædelse af udrykningsbekentgørelsen på denne baggrund, idet der vel ikk
e ville gå noget øjemed tabt selvom kørslen foregik med horn og lygter.
Men at idømme en fartbøde er efter min mening helt ude i skoven. Der er tale
om et politimæssigt skøn vedr. udrykning, som efterfølgende er blevet
underkendt af en dommer, selv om udrykningsbekendtgørelsen altså ikke
definerer andre krav til udrykningskørsel end et politimæssigt skøn.

Bo, VF1000F

Fra : james

Dato : 26-10-01 20:57

....og hvad med politi i private biler, som kører MEGET stærk (over 150) for at
indhente nogen de "mener" kører for hurtig. "Mener" idet de har jo ikke
måleapparater med sig i bilen, som er privatist. De må da stå for en alvorlig
smæk, hvis det kommer foran en dommer, ikke?

-james

Fra : boe

Dato : 27-10-01 17:12

james <airthy@post5.tele.dk> wrote in message
> [...]
alvorlig
> smæk, hvis det kommer foran en dommer, ikke?

Man må naturligvis ikke køre udrykningskørsel i sin egen bil, medmindre den
er godkendt til det, idet det af udrykningsbekendtgørelsen fremgår, at bilen
skal være godkent til udrykningskørsel. En landbetjent kan godt have fået
sin private bil godkendt til udrykningskørsel, mig bekendt.

Bo, VF1000F

Fra : Armand

Dato : 25-10-01 16:09

SmaRTrxxv <smartrxxv@hotmail.com> skrev i en

> [...]
som
> har kørt for stærkt, er ovenstående diskussion slet ikke relevant.....

Det er den absolut!
Sagen drejer sig om fartbøder udstedt til betjente i reklamevogne der
under udrykning kørte for stærkt igennem en fotofælde!

I tv-nyhederne var en bemandet "kassevogns-fælde" brugt til illustration
af sagen; men jeg har opfattelsen af at det må dreje sig om en
ubemandet, eftersom at det første "filter" (= betjenten i kassevognen)
sikkert ville sortere en sådan måling fra selv; hvorimod ubemandede
fotofælders indhold ender på højere sted, hvor man måske endda har så
travlt at man ikke opfatter at det drejede sig om en tjenestevogn!

Måske endda en person i pågældende job, ligefrem har ladet den passere
med vilje for at lave lidt rav i gaden :-/

--
Armand.

Fra : Jakob Barfod

Dato : 26-10-01 08:04

> [...]
> fotofælders indhold ender på højere sted, hvor man måske endda har så
> travlt at man ikke opfatter at det drejede sig om en tjenestevogn!

Huh? Har vi overhovedet ubemandede fartkontroller i Danmark? Det troede jeg
ikke. Jeg tror faktisk derimod, at betjentene i den bemandede fotofælde er
forpligtiget til at tage billeder af _alle_ køretøjer, der overskrider den
fastsatte grænse, hvadenten det er køretøjer under udrykning eller ej...

--
Jakob

Fra : bo thomsen

Dato : 26-10-01 09:57

> Huh? Har vi overhovedet ubemandede fartkontroller i Danmark? Det troede
jeg
> ikke.

tit er fotovognene ubemandet
mvh
bo thomsen
medlem af www.vfr.dk

Fra : boe

Dato : 26-10-01 10:03

"bo thomsen" <slet_bbt@ishoejby.dk> wrote in message

> tit er fotovognene ubemandet

Det er de da vist ikke. Det eneste sted man kan blive fotograferet
"ubemandet" er i visse lyskryds i Århus.

Bo, VF1000F

Fra : Rolf Skovløkke

Dato : 25-10-01 23:39

Ja, ja.
Da jeg har været udsat for at blive forfulgt med udrykning en sen time i
Ålborg og anledningen var at mit nummerpladelys på bilen ikke virkede, så
kan jeg kun tilslutte mig det synspunkt at ikke al udrykningskørsel er
relevant og sagligt begrundet.
Jeg tror såmænd at de betjente i Ålborg vækkede en del sagesløse borgere
uden at det end sige udløste andet end hovedrysten hos mig.

mvh
Rolf Skovløkke

Fra : boe

Dato : 26-10-01 07:14

"Rolf Skovløkke" <skovloekke@dmc-org.dk> wrote in message
> [...]
> Ålborg og anledningen var at mit nummerpladelys på bilen ikke virkede, så
> kan jeg kun tilslutte mig det synspunkt at ikke al udrykningskørsel er

Nu skal jeg ikke udtale mig om din specifikke erfaring, men som jeg netop
skrev i mit tidligere indlæg, så er der tale om udrykningskørsel i samme
øjeblik politiet overskrider fartgrænserne. Og som du også kan læse i mit
indlæg, så kan udrykningskørsel kun foregå uden horn og lygter hvis det er
*nødvendigt* at køre uden horn og lygter (f.eks. p.g.a. risikoen for at
advare en bankrøver om politiets ankomst). Da det ikke kan siges at være
nødvendigt at køre uden horn og lygter i dit tilfælde, men hvis det var
nødvendigt at køre den mindste smule for hurtigt for at indhente dig, så har
politiet handlet korrekt og ville risikere en bøde hvis ikke de tændte
udrykningssignalerne.

Bo, VF1000F

Fra : james

Dato : 27-10-01 09:56

> uden at det end sige udløste andet end hovedrysten hos mig.

Rolf,

Har du tænkt at de måske genkendte dig, og det manglende lys var bare påskud?
Jeg har hørt at politiet begynder at stresse sådanne "rocker-typer"....

-james

Fra : james

Dato : 26-10-01 20:54

> Du har ikke læst avisen idag, måske? Sagen kommer frem netop pga, at en
> politimand fik bøde for at køre for stærk under udrykning....taget af
> kameraanlæg og dømt af en dommer.....

Utrolig.