Begrænsning ved indtastning
Fra : Ole J. Hansen

Dato : 24-10-01 07:37

Hej NG
Jeg har et problem med 2 indtastningsfelter, det ene er til tal det andet er
til tekst, nu ville jeg gerne
have, at det til tal kun kunne indtastes tal, og det til tekst kun kunne
indtastes tekst, men hvordan
er det nu lige at jeg kan begrænse indtastningen sådan.
Det ville være dejligt, hvis der var en der havde en stump kode ?

M.v.h.

Ole J. Hansne

Fra : Harald Staff

Dato : 24-10-01 08:58

Ole

Prøv denne på tall:

Private Sub Text1_KeyDown(KeyCode As Integer, Shift As Integer)
Dim s As Integer, L As Integer
s = Text1.SelStart
L = Text1.SelLength
Select Case KeyCode
Case 8 'Backspace
If s = 0 Then
Text1.Text = Mid(Text1.Text, L + 1)
Text1.SelStart = 0
Else
Text1.Text = Left(Text1.Text, s - 1) & _
Mid(Text1.Text, s + L + 1)
Text1.SelStart = s - 1
End If
Case 46 'Delete
If L = 0 Then
Text1.Text = Left(Text1.Text, s) & _
Mid(Text1.Text, s + L + 1)
Text1.SelStart = s
Else
Text1.Text = Left(Text1.Text, s) & _
Mid(Text1.Text, s + L)
Text1.SelStart = s
End If
Case 48 To 57 'Tall
Text1.Text = Left(Text1.Text, s) & _
Mid(Text1.Text, s + L + 1)
Text1.SelStart = s
Case Else
End Select
End Sub

Private Sub Text1_KeyPress(KeyAscii As Integer)
Select Case KeyAscii
Case 44, 46 'komma, punktum
Case 48 To 57 'tall
Case Else 'kanseller
KeyAscii = 0
End Select
End Sub

Ole J. Hansen <ojh@hansen.mail.dk> skrev i

Fra : Ole J. Hansen

Dato : 24-10-01 14:23

Tak for svaret HS men
Det var ikke lige denne løsning jeg tænkte på, jeg kan huske, at jeg
tidligere har brugt en løsning,
hvor man kunne blokere således, at der i feltet kun kunne indtastes tal, og
alle andre taster var
uden virkning, og man kunne det samme med tekst, det var noget med at man
selv definerede
hvilke tal/bogstaver ville tillade kunne indtastes i feltet.

M.v.h.

Ole J. Hansen

Fra : Kim Jørgensen

Dato : 24-10-01 14:44

Hej Ole,

Kan det være Mask Edit Control du er ude efter? Dette er en control der
ligner den almindelige textbox control, men hvor man f.eks. kan give masken
"###" som betyder kun 3 cifre (ingen bogstaver).

Du kan finde den under Projects->Components og den hedder Microsoft Masked
Edit Control 6.0 (sp3) og ligger i MSMASK32.OCX.

/Kim

Fra : Ole J. Hansen

Dato : 24-10-01 19:41

Hej HS
Jeg kommer nok til at give dig en undskyldning, det du sendte var meget
rigtigt, det var i første
omgang så omfattende, at jeg ikke fandt ud af det.
Men endnu en gang tak og det fungerer fint.

Fra : Harald Staff

Dato : 24-10-01 23:54

Gleder meg. (Det er jo så nemt inntil man også skal ha delete, backspace,
desimalseparator etc...). Regner med du finner ut av bokstavene også -samme
koder med andre Keycode og Keyascii.

Beste hilsen Harald