Lys
Fra : Christian Stidsen

Dato : 23-10-01 23:12

Jeg oplever ret ofte, at modkørende blinker efter mig ved nattetide - selvom
jeg kører med nærlys..
Problemet er størst når jeg har passager med - lyder for mig ret logisk!
Har en enkelt gang oplevet, at en medkørende stoppede ind til siden for at
jeg kunne slippe forbi - øjensynligt fordi jeg blændede...

Jeg har tjekket mit lys, og det er justeret som det skal.
Kan det være rigtigt at man som MC'ist blænder ud over det normale - eller
skal jeg tillægge forholdsvis nye lysgivere skylden ???

M.v.h.

Christian Stidsen

--
FZS600

Fra : Daniel Nielsen

Dato : 24-10-01 11:44

ja

ok, lidt mere uddybende....alle MCer jeg har haft...hvad er det ? 3-4
stk....har alle stået med korrekt lygte justering ved syn...og derefter
bliver man konstant nød til at sætte det yderliger ned, da bilister mener
man blænder åååh så meget...selvom man køre med 6 volt 40 Watts pære :ruller
med øjnene:

Daniel

Fra : Kasper

Dato : 24-10-01 12:57

"Christian Stidsen" skrev d. 23-10-01 23:12 dette indlæg :
> [...]
for at
> jeg kunne slippe forbi - øjensynligt fordi jeg blændede...

Hellere blænde hundrede gang for meget, end blive overset én gang for
meget.....

> Jeg har tjekket mit lys, og det er justeret som det skal.
> Kan det være rigtigt at man som MC'ist blænder ud over det normale -
eller
> skal jeg tillægge forholdsvis nye lysgivere skylden ???

Det kan måske være fordi lyset "varierer" mere i udseendet end en bils
ditto. Her tænker jeg på, at en MC som helhed betragtet bliver mere
påvirket af ujævnheder i vejen, og dermed har en mere
"vibrerende/rystende" lyskegle, som på afstand kan se "varierende" ud i
lysstyrke......håber I forstår hvad jeg mener, der blev brugt en del
""´er...

I øvrigt har jeg skiftet mine standardmonterede (og ellers ganske
fremragende) H7 pærer i Blackbirden ud med Philips Vision Plus pærer
(ikke Blue Vision eller lign. blåt-lys "porno"-pærer). De nye pærer
lyser "ultra-hvidt", og en hel del kraftigere/skarpere end de originale,
selvom de har samme effekt-angivelse.

Ved kørsel (specielt i mørke) oplever jeg nu, at bilister er mere
opmærksom på én, især når man nærmer sig bagfra, og gerne vil
overhale.....hvilket jo sker fra tid til anden.

De pærer er bare geniale og kan varmt anbefales - de er også fluks sat i
bilen. De koster godt nok lidt mere end andre pærer, men hvad koster
bare det mindste uheld?

Kasper
Super Blackbird

http://www.kandu.dk/

Fra : Søren L Hansen

Dato : 24-10-01 13:40

Kasper <Kasper.news@kandu.dk> wrote in article
<4YxB7.1906$D%1.129592@news010.worldonline.dk>...

> Hellere blænde hundrede gang for meget, end blive overset én gang for
> meget.....

Tja, bortset fra at en godt blændet trafikant ikke kan se noget, dvs. du
løber risikoen for at blive overset netop derfor =

Men eller udmærkede betragtninger, jeg tror jeg vil prøve de der pærer i
bilen.

--
Søren

Fra : Buck

Dato : 24-10-01 12:52

Jeg har oplevet en bilist der troede at jeg var en bil hvor den ene lygte
ikke virkede, og derfor blinkede af mig.
Først da han kom meget tæt på opdagede han at det var mig på min mc.
Ikke særlig intelligent, men ak, det var jo osse kun en bilist.

--
/Buck
CB 550 F1 ´75

Fra : boe

Dato : 24-10-01 13:01

"Buck" <buck@ehj.dk> wrote in message
> Jeg har oplevet en bilist der troede at jeg var en bil hvor den ene lygte
> ikke virkede, og derfor blinkede af mig.

Interessant! Hvordan fandt du lige ud af, at han ikke blinkede fordi du
blændede ham? Telepati?

Bo, VF1000F

Fra : Buck

Dato : 25-10-01 07:40

det var en bekendt, som jeg snakkede med et par dage senere...

--
/Buck
CB 550 F1 ´75

Fra : Armand

Dato : 24-10-01 16:18

Christian Stidsen <christian@stidsen.net> skrev i en
> [...]
> logisk! :
> Jeg har tjekket mit lys, og det er justeret som det skal.

Også når du har passagerer med?

Hvad tror du at fjeder-opstramningen på bagfjedrene er til for??? :-/

--
Armand.
(der også selv er for doven til at trimme op/ned efter person-antallet

Fra : Michael K.S.

Dato : 24-10-01 17:06

On Wed, 24 Oct 2001 17:18:02 +0200, "Armand"
<armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote:

>Også når du har passagerer med?
>
>Hvad tror du at fjeder-opstramningen på bagfjedrene er til for??? :-/

Fjederopstramningen ? Mon ikke du mener preload = fjederforspændningen
,fjederkonstanten = hvor stram fjederen er (for en lineær fjeder) kan
man ikke sådan ændre på )

-M

Fra : Armand

Dato : 24-10-01 22:07

Michael K.S. <MichaelKS@image.dk> skrev i en
> [...]
:-/
> Fjederopstramningen ? Mon ikke du mener preload =
> fjederforspændningen ,fjederkonstanten = hvor stram fjederen er (for
> en lineær fjeder) kan man ikke sådan ændre på )

Jo, jo da !

--
Armand.
(der må finde sig i sådant flueknepperi, eftersom at han selv ofte er

Fra : Per Pedersen

Dato : 24-10-01 18:17

> [...]
>
> --
> Armand.
> (der også selv er for doven til at trimme op/ned efter person-antallet

For lidt lys har vi nok af.........

Med Venlig Hilsen
Per Pedersen

Fra : Christian Stidsen

Dato : 24-10-01 20:54

> Også når du har passagerer med?
>
> Hvad tror du at fjeder-opstramningen på bagfjedrene er til for??? :-/

Er den ikke til at åbne konservesdåser med ????

Har den pt strammet helt op - har afhjulpet lidt af "problemet", men ikke
helt!
- nu er MC'en blot ikke så behagelig at køre på når jeg er alene!

Christian

--
FZS600

Fra : Armand

Dato : 25-10-01 17:48

> Har den pt strammet helt op - har afhjulpet lidt af "problemet", men
> ikke helt!
> - nu er MC'en blot ikke så behagelig at køre på når jeg er alene!

= Slæk forspændingen af igen!

--
Armand.

Fra : Christian Stidsen

Dato : 30-10-01 01:23

> = Slæk forspændingen af igen!

Er allerede gjort - tog mig ikke mange overvejelser!

Christian

Fra : albert

Dato : 25-10-01 06:39

> [...]

> Har en enkelt gang oplevet, at en medkørende stoppede ind til siden for at
> jeg kunne slippe forbi - øjensynligt fordi jeg blændede...

Nu er lys jo bedst egnet hvis det lyser på vejen og ikke op i himlen (=ind i
madkasserne),
så jeg kan da absolut anbefale dig at justere det ned

Personligt møder jeg rigtigt mange MCer med lys der blænder, så mig går det
også ud over.
De fleste MCer har en eller anden skrue foran, der er nem at komme til, og
som sagt -
belønningen er bedre lys til dig også....

mvh Albert