Kryptering af Harddisk.
Fra : Izeqb

Dato : 23-10-01 20:21

hej gruppe....

jeg søger et program der kan kryptere hele haddisken udenom windows.

Det jeg gerne vil have, er at man ikke kan få adgang til harddisken
hvis der ikke indtastet det korrekte password.

Jeg har hørt om sådan et program før, men kan ikke huske hvad det hed.

MVH.
Izeqb

--
"Hvis du vil vide, hvor uundværlig du er, så stik fingeren i et fad vand, træk den op og se, hvor stort hul den efterlader."
-Kinesisk Ordsprog

Fra : Allan Olesen

Dato : 23-10-01 21:16

Izeqb <izeqb@secret.dk> wrote:

>jeg søger et program der kan kryptere hele haddisken udenom windows.

Det er dog fantastisk, som efterspørgselen efter den type programmer
er steget inden for de seneste få dage.

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 24-10-01 07:11

"Allan Olesen" <aolesen@post3.tele.dk> wrote in message

> Det er dog fantastisk, som efterspørgselen efter den type programmer
> er steget inden for de seneste få dage.

Det er slet ikk til at forstå *host*

/Dennis

Fra : Alex Holst

Dato : 23-10-01 21:20

Izeqb <izeqb@secret.dk> wrote:
> [...]
> hvis der ikke indtastet det korrekte password.
>
> Jeg har hørt om sådan et program før, men kan ikke huske hvad det hed.

Det er en problematisk situation som er lidt beskrevet i OSS'en.

http://a.area51.dk/sikkerhed/hjemme_pc#beskytte

Har du virkelig brug for, at kryptere din system partition, eller er det nok
at din data partition er beskyttet?

Fra : Izeqb

Dato : 24-10-01 01:43

Tue, 23 Oct 2001 22:19:42 +0200, skrev Alex Holst <a@area51.dk> noget
i den her retning:

> [...]
>
> http://a.area51.dk/sikkerhed/hjemme_pc#beskytte
>
>Har du virkelig brug for, at kryptere din system partition, eller er det nok

Det er i sidste ende sikkert nok at min data-partition er beskyttet.
men jeg ville helst have at det var udenom windows....
MVH.
Izeqb

UIN: 49183194

Fra : Unknown

Dato : 24-10-01 05:51

"Izeqb" <izeqb@secret.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Det er i sidste ende sikkert nok at min data-partition er beskyttet.
> men jeg ville helst have at det var udenom windows....

Jeg bruger på min arbejdsmaskine et værktøj, der hedder Pointsec
(www.pointsec.com), der kryptere harddisken og som skal låses op inden boot
af OS.

Fungere ganske godt - jeg aner dog ikke hvor sikkert det er.

Fra : ha

Dato : 24-10-01 13:17

Tænk at der er så meget fortroligt materiale på putere
rundt omkring!!

Når selv TVIND (heldigvis) ikke kunne kryptere deres diske,
så politiets eksperter ikke kunne læse dem, tjah, så er det
sikkert vanskeligere end man umiddelbart tror.

Hvis det alligevel er så hemmeligt, så køb en harddiskskuffe
og opbevar harddisken i bankboksen når den ikke bruges.
Det er GARANTERET sikkert.

mvh
ha

Fra : Izeqb

Dato : 24-10-01 14:17

Wed, 24 Oct 2001 14:16:34 +0200, skrev "ha" <not-me@dot-com> noget i
den her retning:

>Hvis det alligevel er så hemmeligt, så køb en harddiskskuffe
>og opbevar harddisken i bankboksen når den ikke bruges.
>Det er GARANTERET sikkert.

Kan politiet ikke få adgang til sådan en bankboks, hvis de har
tilladelse fra en dommer?
MVH.
Izeqb

UIN: 49183194

Fra : Henrik Boegh

Dato : 24-10-01 20:03

Izeqb told the rest of dk.edb.sikkerhed:

[...]

> Kan politiet ikke få adgang til sådan en bankboks, hvis de har
> tilladelse fra en dommer?

Jo hvis de kan få fingrene i koden. I nogle tilfælde kan det måske bedre
betale sig at lade sig dømme for mangel på samarbejdsvilje end for det der
ligger i bankboksen.

--
H e n r i k B o e g h ^ http://henrik.boegh.net/
*** There's an X_ to much in my email address ***

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 26-10-01 21:33

> Jo hvis de kan få fingrene i koden. I nogle tilfælde kan det måske bedre
> betale sig at lade sig dømme for mangel på samarbejdsvilje end for det der
> ligger i bankboksen.

Men disken i bankboksen kan jo godt være krypteret :)

Fra : Unknown

Dato : 24-10-01 14:37

"ha" <not-me@dot-com> skrev i en meddelelse
> [...]
> så politiets eksperter ikke kunne læse dem, tjah, så er det
> sikkert vanskeligere end man umiddelbart tror.

Vil gerne pointere, at det drejer sig om en arbejdsbærbar, der indeholder en
langrække af fortrolige data og derfor er sikkerhedsnivauet vitalt.
Derudover var spørgsmålet omkring et produkt til kryptering af hd'en, og
derfor svarede jeg i henhold til dette. Grunden til krypteringen rager mig
en høstblomst.

> Hvis det alligevel er så hemmeligt, så køb en harddiskskuffe
> og opbevar harddisken i bankboksen når den ikke bruges.
> Det er GARANTERET sikkert.

En bank boks er da ikke mere sikkert ????

derudover kan politiet med en dommerkendelse tvinge banken til at åbne
boksen - men de kan jo ikke tvinge dig til at huske dit password.

Fra : Bjørn Løndahl

Dato : 25-10-01 04:16

"ha" <not-me@dot-com> skrev i

> Når selv TVIND (heldigvis) ikke kunne kryptere deres diske,
> så politiets eksperter ikke kunne læse dem, tjah, så er det
> sikkert vanskeligere end man umiddelbart tror.

Mig bekendt skyldes dekrypteringen af visse af Tvinds HD'er, at
tidligere ansatte oplyste div. passwords. Er passwords på nogle af
diskene decideret knækket?

> Hvis det alligevel er så hemmeligt, så køb en harddiskskuffe
> og opbevar harddisken i bankboksen når den ikke bruges.
> Det er GARANTERET sikkert.

Nope! Skulle man af en eller anden grund ønske at modsætte sig
myndighedernes undersøgelse af en HD, hjøæper det næppe at den
ligger i en bankboks.

Desuden kan transporten til og fra banken næppe kaldes sikker

--
B-)
Købes: Originalt (gratis) analog-kort til DR2 & TV2-Zulu

Fra : Karsten

Dato : 25-10-01 16:23

On Thu, 25 Oct 2001 05:16:00 +0200, Bjørn Løndahl wrote:

> Mig bekendt skyldes dekrypteringen af visse af Tvinds HD'er, at
> tidligere ansatte oplyste div. passwords. Er passwords på nogle af
> diskene decideret knækket?

Krypteringen er *ikke* knækket. På trods af at Holstebros politimester
pral om hvad man kan gøre når man har nok regnekraft:)

Som du selv siger blev password'ene sikkert oplyst eller også har de
"knækket" den ved at bruge en god dictionary (folk er hjernedøde når de
vælger passwords. Jvf http://www.ing.dk/arkiv/010704/password.html er det
9% der fatter at et password skal være sikkert)

--
/Karsten
Please encrypt. Mail me for key.

Fra : Niels Callesøe

Dato : 26-10-01 01:45

Karsten wrote:

> http://www.ing.dk/arkiv/010704/password.html

Skræmmende..

--
Niels Callesøe - nørd light
Disclaimer:

Fra : Jesper Dybdal

Dato : 26-10-01 17:12

"Karsten" <1qihexl2g001@sneakemail.com> wrote:

> [...]
>vælger passwords. Jvf http://www.ing.dk/arkiv/010704/password.html er det
>9% der fatter at et password skal være sikkert)

Egentlig er jeg positivt overrasket over at det er så mange som 9% der vælger
ordentlige passwords - jeg ville have troet at der var endnu langt færre.

--
Jesper Dybdal, Denmark.
http://www.dybdal.dk (in Danish).