Udluftning af bremser igen igen...
Fra : Thomas Buus Andersen

Dato : 23-10-01 19:47

hejsa..

En af mine bekendt syntes at jeg havde en MEGET blød forbremse. Idioten så
bare ikke lige at jeg havde taget fordækket og dermed bremseskiven af. Så nu
er stemplerne trykket så langt ud at klodserne går sammen.
Men nu kan jeg ikke huske hvad det var Mads Lund gjorde for lidt over et år
siden da han var forbi og lave min scooter sidst.. Sorry jeg spørger her når
det er en scooter jeg har, men systemet bør jo være det samme?
Hvordan får jeg stemplerne tilbage så jeg kan klemme skiven ind imellem
igen?
Jeg kan ligeså godt skifte bremsevæske når nu jeg er i gang. Det er vist
ikke helt nyt mere...

--
Thomas Buus
t-buus@worldonline.dk

Fra : Pein

Dato : 23-10-01 21:42

"Thomas Buus Andersen" wrote ...
> Hvordan får jeg stemplerne tilbage så jeg kan klemme skiven ind
> imellem igen?

På mine motorcykler kan stemplerne trykkes tilbage med fingrene, undtagen
bagbremsen på min DT125R. Den går lidt stramt, så der tager jeg et koben
til hjælp.

Det bør vist kunne lade sig gøre rimeligt let, hvis skidtet er
vedligeholdt.
--

Pein
Honda TransAlp ; Yamaha DT 125R

Fra : Søren L Hansen

Dato : 24-10-01 08:40

Pein <niels@pein.dk> wrote in article
<sxkB7.781$D%1.95703@news010.worldonline.dk>...

> [...]
> til hjælp.
>
> Det bør vist kunne lade sig gøre rimeligt let, hvis skidtet er

Der er vist fat i noget unikt der. En vedligeholdt scooter?

Nå, men du skulle sagtens kunne trykke stemplerne tilbage igen, sålænge der
ikke er lækket vædske ud. Det med at skifte vædsken, lad hellere det være
til der er en der kan hjælpe dig/vise dig det på stedet. Det er en ganske
vigtig ting at kunne bremse !

--
Søren

Fra : Thomas Buus Andersen

Dato : 24-10-01 15:35

"Søren L Hansen" <lindholt@REMOVETHISperson.dk> skrev i en meddelelse

> Der er vist fat i noget unikt der. En vedligeholdt scooter?

How how.. Hvad mener du dog med det?
Godtnok var min scooter ikke alt for vedligeholdt da jeg købte den, men jeg
synes nu selv
at jeg holder den ret fint. Og den får heller ikke lov at køre vinterkørsel.
Den er allerede sat i garagen.
Der er en del der skal laves på den.. !!! Kig evt. på min side... ! :) Altid
rart med flere besøgende !

> --
> Søren

Hilsen Thomas
t-buus@get2net.dk
http://www.gilerastalker.subnet.dk

Fra : Søren L Hansen

Dato : 24-10-01 18:38

"Thomas Buus Andersen" <t-buus@get2net.dk> skrev i > How how.. Hvad mener du
dog med det?
> Godtnok var min scooter ikke alt for vedligeholdt da jeg købte den, men
jeg
> synes nu selv

Jaja, jeg siger jo også det er unikt!!

Søren

Fra : RpR

Dato : 26-10-01 05:55

> Jaja, jeg siger jo også det er unikt!!

Nå, så har jeg haft 2 unique scootere og 4 unique knallerter..

--

- RpR
http://www.mopedgallery.com

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 24-10-01 06:01

Thomas Buus Andersen <t-buus@get2net.dk> wrote in article
<KUiB7.179$RZ5.6220@news.get2net.dk>...
> hejsa..
>
> Hvordan får jeg stemplerne tilbage så jeg kan klemme skiven ind imellem
> igen?

Har du åbnet for resov... resvoi.. den der plastik bøtte med bremsevæske i,
der som regel sidder oppe ved styret

Prøv at skrue låget af, så skulle du gerne kunne trykke skidtet ind med
fingrene?

--
Mikkel

Fra : Søren L Hansen

Dato : 24-10-01 08:37

Mikkel Christensen <mic@rrnord.dk> wrote in article
<01c15c48$c9e65240$290b12ac@pc4814>...
> [...]
i,
> der som regel sidder oppe ved styret
>
> Prøv at skrue låget af, så skulle du gerne kunne trykke skidtet ind med

øh, det skulle ikke være nødvendigt, den smule luft kan ikke holde noget
tilbage. Derimod kan vædsken løbe ud over det hele ...
--
Søren

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 24-10-01 08:45

Søren L Hansen <lindholt@REMOVETHISperson.dk> wrote in article
<01c15c5e$89cbf190$8c7610ac@pc4148>...
> [...]
> >
> øh, det skulle ikke være nødvendigt, den smule luft kan ikke holde noget
> tilbage. Derimod kan vædsken løbe ud over det hele ...

Når han nu ikke kan trykke stemplerne ind med fingrene, så kunne det da
tyde på at der er noget der holder dem tilbage?
Anyhoo, det hjalp på prilleren sidst jeg havde samme problem.

Og hvis der er så lidt luft i, kan der vel heller ikke være noget til at
sprøjte væske ud over det hele
Men bremsevæske er noget farligt stads, så man kan vel aldrig være for
forsigtig.

Alternativt så kan et brædt og en skruetvinge vel også gøre det?

--
Mikkel

Fra : Søren L Hansen

Dato : 24-10-01 09:20

Mikkel Christensen <mic@rrnord.dk> wrote in article
<01c15c5f$c2659410$290b12ac@pc4814>...
> [...]
> forsigtig.
>
> Alternativt så kan et brædt og en skruetvinge vel også gøre det?

Stort problem = stor hammer.
Jo, en tvinge er god til det, eller en pind, eller en skruetrækker. Det er
heldigvis solide sager, sådanne bremser, så de kan godt tage lidt magt.

Of-topik: Ved bagbremser på biler skal stemplet typisk SKRUES ind i
caliperhuset igen, jeg har en gang bøjet en skruetvinge og lært en masse
nye bandeord ved den erfaring.
--
Søren

Fra : Elbarto

Dato : 26-10-01 00:54

off topic too;;; på en scania143 (lastbil meget stor kaliber)
smutter de nemt tilbage ved hjælp af en halv stor skruetrækker
og lidt vold *s*s*
Erik ElB

Fra : Armand

Dato : 24-10-01 16:19

Mikkel Christensen <mic@rrnord.dk> skrev i en

> Når han nu ikke kan trykke stemplerne ind med fingrene, så kunne
> da tyde på at der er noget der holder dem tilbage?

Er klodserne helt sammentrykkede imod hinanden er stemplerne så langt
ude at de let kanter i bremsecylindren, og dét er den største hurdle ved
jobbet. Dette ikke mindst ud fra at man bliver nødt til at kile noget
ind imellem bremseklodserne for at tvinge sagerne fra hinanden, og
kilearbejde medfører et skævt tryk på stemplet => større tendens til at
kante
i cylinderen!

--
Armand.

Fra : Thomas Buus Andersen

Dato : 27-10-01 17:10

Nå, det var jo nemt nok. Jeg fik lirket en skruetrækker ind, og så smuttede
de nemt tilbage ! Men mon ikke man skulle overveje et par nye klodser, så
belægningen ikke er tykkere end et par stykker papir oven på hinanden.

/Thomas