Kan man vaske dyner........???
Fra : Thomas Petersen

Dato : 23-10-01 19:22

Er det muligt at vaske sine dyner eller skal man holde sig fra det?
- Hvor mange grader kan de tåle at blive vasket på?
- Kan de i givet fald tørretumbles bagefter eller SKAL de lufttørre?

Jeg ved godt, at man kan lufte dem, men hvis de efterhånden er
blevet gamle og "ildelugtende" er det ikke altid nok............

Thomas

Fra : Bakke

Dato : 23-10-01 19:53

> - Hvor mange grader kan de tåle at blive vasket på?
> - Kan de i givet fald tørretumbles bagefter eller SKAL de lufttørre?

Det kommer da i høj grad (!) an på hvad dynerne er lavet af.
De fleste dyner har en vejledning indsyet som angiver hvordan de kan
renses/vaskes, og den bør man da nok følge.

Jeg har selv dundyner af en god kvalitet, og dem har jeg uden problemer
vasket og tørret i tumbler.

Men jeg har også tidligere haft dyner af kunststof ( såkaldte
allergivenlige dyner ) som ikke efter vask kunne rotere i min tumbler. Jeg
hængte dem derfor til tørre udendørs, og det varede 3 - 4 dage før de var
helt gennemtørre. De var derefter totalt ubrugelige på grund af en meget
ubehagelig rådden stank, som det aldrig lykkedes mig at fjerne. Det skyldes
selvfølgelig den lange tørretid, men man ville vel kunne klare det ved at
tørre dem i et møntvaskeris store tumblere ?

Mvh

Bo

Fra : RacingBabe

Dato : 24-10-01 12:25

"Thomas Petersen" <tp@jagt.dk> skrev i en meddelelse
> Er det muligt at vaske sine dyner eller skal man holde sig fra det?
> - Hvor mange grader kan de tåle at blive vasket på?
> - Kan de i givet fald tørretumbles bagefter eller SKAL de lufttørre?
Som bakke også skrev, kan de fleste dyner vaskes. Det må stå på dynen.

Det er altid bedst at tørretumble dem, ellers kan tørreprocessen vare for
lang tid, med resultatet rådne dyner.

Når de tørretumbles (dette gælder også dynejakker) så smid et par
tennisbolde eller et par kondisko (indendørs, så de er rene) med i
tumbleren. Det gør at dunene fordeler sig ordenligt.

Så kan det ikke vare længe inden du har nye friske dyner.

/ Jeanne