Brændeovne (igen, igen, igen, igen, igen .~
Fra : M@rk

Dato : 23-10-01 10:34

Hej i gruppen,

i forbindelse med at fyringssæsonen er gået ind, vil vi da meget gerne
spare lidt på de dyre oliedråber. Som alle andre besparelser i dette
liv, kan man vælge imellem, at betale en høj udgift nu eller en lavere
udgift flere gange over den samme periode.

Og hvor vil han nu hen med det?

Jo, vi kigger efter brændeovn og jeg er løbet ind i den samme tvivl,
som mange før mig sikkert har stået i:

Skal man købe den "billige" brændeovn hos f.eks. Silvan eller den
"dyre" hos et Brændeovnsfirma?

Det jeg hører (naturligvis udokumenteret) rundt omkring er, at
udgiften over år bliver den samme - køber man en brændeovn til f.eks.
15.000 kroner hos et brændeovnsfirma forventes denne at holde en ca.
15-20 år, i den samme periode vil man typisk skulle skifte sin
"Silvan-model" til omkring 5.000 dask ud 3-4 gange.

Jeg ved ikke, om der er noget om snakken - men et eller andet sted
lyder det da fornuftigt nok, at man får det man betaler for?!

Hvad siger I til dette?

Jeg har nu kigget markedet for brændeovne rimeligt igennem og i sidste
ende, så er det vist et spørgsmål om smag og vægten på ens pengepung

Jeg er umiddelbart faldet lidt for ABC ovne ("Chopin" ~ 2013 i
særdeleshed) og skåret helt ind til benet, så er det der tænder (he
he) mig følgende:

   - Pænt design (subjektivt, naturligvis).
   - Størrelsen er spiselig for fruen )
   - Automatisk styring af primær- og sekundær luft.
   - En eller anden oplevelse af, at ABC er "kvalitet"

Er der nogen der kender denne ovn, på godt og ondt?

Når man nu har valgt sin brændeovn, hvem skal så levere den - er der
nogen der ude i Usenet-land, der har haft en rigtig god oplevelse med
en brændeovnsleverandør i københavnsområdet, som jeg kan have glæde
af?

Jeg har kigget lidt på AH-Gruppen (www.ah-gruppen.dk), de kan
forskelligt - jeg er dog ikke nået op og se deres butik endnu -
priserne ser rimelige ud ..........

Som I kan se, så er tankerne mange og ikke helt sorteret - såååå,
enhver form for assistance vil glæde mig en del )

/Mark

Fra : Finn E Jensen

Dato : 23-10-01 11:00

Jeg har købt en lille sød Andersen konvektionsovn men uden fedtsten den
varmer godt vi fik den lige før den store storm den skulle kunne varme 85
kvm op den varmede hele mit hus op 19o kvm over kælder ( der har jeg også
en brændeovn) og vi kunne lave mad på den da vi manglede strøm i 5 dage
Hilsen Finn

"

Fra : Soren Pedersen

Dato : 23-10-01 11:03

Mine egne erfaringer med en 6 år gammel Jyde Pejs (Royal II) er at den da
ihvertfald står som ny og jeg mener at den kostede ~7-8000,-, så den
brændeovn du har kig på til 15000,- må være lidt af en deluxe model. Det du
skal være opmærksom på er at (hvis du ikke har den i forvejen) koster en
stål skorsten nemt 7000,- (det var hvad vi gav). Det er også vigtigt at
brændeovnen passer til rummets størrelse (og altså ikke til fruens appetit
; Bliver den for lille, skal den "op at danse" for at varme rummet op,
hvilket er uøkonomisk. Er den for stor kan den ikke komme op på en ordentlig
arbejds temperatur uden at I sidder badet i sved.
I skal også gøre behovet klart: Skal den bruges til hygge en gang imellem er
det ikke nødvendigt med kakler, hvorimod de er utroligt dejlige at have hvis
den skal bruges som en del af opvarmningen, da de resulterer i en mere jævn
varme.
Håber det kan bruges.....

Mvh
/Søren

Fra : M@rk

Dato : 23-10-01 13:00

Tue, 23 Oct 2001 12:02:40 +0200, berigede "Soren Pedersen"
<smp@privat.dk> dk.fritid.hus-og-have med:

>Mine egne erfaringer med en 6 år gammel Jyde Pejs (Royal II) er at den da
>ihvertfald står som ny og jeg mener at den kostede ~7-8000,-, så den
>brændeovn du har kig på til 15000,- må være lidt af en deluxe model.

Nu var det ikke et "angreb" på de brændeovne der er til at betale, det
var snarere et forsøg på, at få afdækket kvaliteten på en ovn købt i
f.eks. Silvan versus en ditto købt hos en brændeovnsbutik og som
sideparemeter en vurdering af f.eks. ABC versus Wiking Nordic 7.

Jeg har umiddelbart lidt svært ved, at se "de luxe" i ABC Chopin,
medmindre at udseende er luksus ))

Det eneste særlige den har IMHO, er automatisk regulering af primær og
sekundærluft - og det er vel ikke en luksus ikke, at interessere sig
specielt meget for lufttilførselstuning )))

>Håber det kan bruges.....

Klart kunne det bruges, et hvert indspark giver mig nogle
informationer at arbejde med og det er bare dejligt

/Mark

Fra : G&H

Dato : 23-10-01 19:13

Køb en god støbejernsovn, med glaslåger. En god koster vel omkring 10 -> 15
kilo ..........

Fra : Tobias Simonsen

Dato : 24-10-01 07:01

"M@rk" wrote:

> [...]
>
> Som I kan se, så er tankerne mange og ikke helt sorteret - såååå,
> enhver form for assistance vil glæde mig en del )

Vi (fruen og jeg) har en konvektions oven købt i Roskilde Pejsecenter (i
Roskilde, sjovt nok!) og den er vi særdeles glad for.

Det vi lagde meget vægt på var at den kunne brænde natte over, dvs. at den
var tæt. De ovne man typisk køber i Silvan/Bauhaus osv. er ikke særligt
tætte dvs. de brænder for hurtigt ud, måske allerede på 3-4 timer. Vores
har tætningsbånd rundt om både askeskuffen og den store låge og det gør at
den bliver HELT tæt. Endvidere er der en låse mekanisme på både
askeskuffen og lågen som sikre at de er helt lukkede. Vi kan faktisk skrue
helt ned for den så den går ud pga. mangel på ilt. Hvis du ikke selv kan
styre hvor tæt ovnen skal være, enten pga. automatik eller pga. at ovnen
er piv utæt, er det også meget svært at sige om den kan brænde natte over.

Derefter er det meget vigtigt at man vælger en ovn der passer i størrelsen
til det, den skal opvarme. Ikke for stor og ikke for lille, som du kan
læse i et andet svar. Vi havde set på en ovn først, men besluttede os for
dens storebror istedet for, og det var et godt valg. Især fordi vi nu
bruger den som primær opvarming. Det er faktisk kun på badeværelset der er
tændt for varmen i gulvet, resten af huset bliver opvarmet af brændeovnen
(100 m2.).

Som sagt købte vi vores hos Roskilde Pejsecenter og de var både flinke og
til at forhandle med. Vi prøvede også Pejse Forum på Åboulevarden i Kbh.
men vi synes at sælgeren bare var sådan en type der skulle sælge en
brændeovn for en hver pris. Ham kunne vi ikke lide.

Vi købte en pladejerns brændeovn (EURO 1 fra Jydepejsen), skifferplade,
skorsten og montering af det hele (montering: 2000 kr.), (16000 kr. i alt)
og de penge er allerede tjent hjem igen (næsten!). Det første år vi havde
brændeoven sparede vi 6000 kr. på et år (mod 12000 kr. normalt for en
normal fyringssesson). Det kunne mærkes. Det skal lige siges at vi får
brændet gratis, svigerfar er snedker og svigermor arbejder for en tømre.
Man skal dog huske at normalt koster brænde også X antal kr. Disse X antal
kr. må selvfølgelig ikke overstige 6000 kr. i vores tilfælde, så
forsvinder fidusen lidt. Hvis man køber alt sit brænde på den lokale
benzintank bliver det hurtigt dyrt!

Hvis vi skal vælge en ovn igen vil vi nok se efter en støbejerns ovn,
f.eks. morsø. De slår sig ikke på samme måde som en jernplade ovn kan
gøre. Selvfølgelig skal der være glasrude i ovnlågen og det skal også være
en konvektionsovn, som fordeler varmen meget bedre end en strålingsvarme
ovn.

/Tobias

Fra : Bendt Rasmussen

Dato : 24-10-01 08:44

"Tobias Simonsen" <tobiassimonsen@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> er piv utæt, er det også meget svært at sige om den kan brænde natte over.

Der er stort set ingen der anbefaler, at man fyrer over om natten. For at
kunne fyre over om natten, skal der skrues så meget ned for luften, at du
får en urentabel forbrænding med sod og risiko for skorstensbrand til følge.
Se evt. http://www.skorstensfejer.dk/raadgivning_om_fyring_med_trae.htm

> [...]
> men vi synes at sælgeren bare var sådan en type der skulle sælge en
> brændeovn for en hver pris. Ham kunne vi ikke lide.

Jeg vil heller ikke anbefale Pejse forum på åboulevarden. De var ved at
sælge mig en ovn med vandgris uanset, at den ikke må tilsluttes til et
gasfyr med lukket ekspansionsbeholder. De var blevet oplyst om dette, og jeg
havde bedt dem om at undersøge, om det var muligt. Det er jo dem der bør
vide det.

> [...]
>
> Hvis vi skal vælge en ovn igen vil vi nok se efter en støbejerns ovn,
> f.eks. morsø. De slår sig ikke på samme måde som en jernplade ovn kan

Jeg har en ABC 6H
http://www.internetconsult.dk/AbcShop/Produkterdetalje.asp?ProdukterID=27
Det er en rund ovn, som passer fint ind i et hjørne. Jeg har endnu ikke hørt
om, at de skulle kunne slå sig, men det har måske noget med kvalitet at gøre
?

Jeg er meget glad for luftautomatikken i ovnen. Det eneste jeg bekymrer mig
om, er at få tændt op derefter klarer den selv luftreguleringen.

Den er købt hos Dahlstrøm center i Hvidovre http://www.dahlstromcenter.dk/,
hvor vi fik en god og seriøs behandling. Jeg havde nogle problemer med
skorstenen fordi der danner sig turbulens ved tagryggen at huset. Dette gav
lidt røg i stuen. Jeg købte en 1/2 m skorsten mere, og fik glasfiberkappen
byttet til en længere uden beregning.
De er med i forbrugsforeningen.

Dahlstrøm stod også for monteringen. For ovn, skortsten, skifferplade og
montering måtte jeg slippe ca. kr. 25.000,-

Brænde køber jeg hos statsskoven, og får en lokal vognmand til at køre det
for mig.

mvh
Bendt

Fra : M@rk

Dato : 24-10-01 11:18

Wed, 24 Oct 2001 09:44:05 +0200, berigede "Bendt Rasmussen"
<razz2@post.tele.dk> dk.fritid.hus-og-have med:

>Jeg er meget glad for luftautomatikken i ovnen. Det eneste jeg bekymrer mig
>om, er at få tændt op derefter klarer den selv luftreguleringen.

Og dette fungerer upåklageligt?

Hvor længe har I haft denne ovn?

>Den er købt hos Dahlstrøm center i Hvidovre http://www.dahlstromcenter.dk/,

Dem vil jeg suse ind forbi, på vej hjem fra arbejde ........

>De er med i forbrugsforeningen.

Absolut en interessant faktor!

>Brænde køber jeg hos statsskoven, og får en lokal vognmand til at køre det
>for mig.

Okay, nu kan jeg fornemme, at vi bor i samme område (så'n groft skåret),
så du må da meget gerne fortælle lidt mere om "Statsskoven" - er brændet
billigt og godt der, hvad betaler du for transport mv mv mv.

/Mark

--
M@rk, the unknown @ get2net.dk - ICQ #6564215

"When the rythm-section ain't making it
- go for it your self" ~ Ben Webster

Fra : Bendt Rasmussen

Dato : 24-10-01 12:34

> Wed, 24 Oct 2001 09:44:05 +0200, berigede "Bendt Rasmussen"
> <razz2@post.tele.dk> dk.fritid.hus-og-have med:

> Og dette fungerer upåklageligt?

Helt uden problemer !
Den regulere selv luft-tilførslen efter forløbet / temperaturen i ovnen. Ved
optænding er ovnen kold, og der er skruet helt op for luften. Når træet er
bluset af og ovnen er ved at blive varm skruer den stille ned for luften.
Når der kun er gløder tilbage, og ovnen begynder at køle lidt af skruer den
op for luften igen, og så er det tid for et nyt læs brænde.
Jeg har "kun" automatik på primær-luften men flere ABC ovne har automatik
både til primær og sekundær-luft. Sekundær luften er den luft, der får
røggasserne til at antænde.

> Hvor længe har I haft denne ovn?

Den blev købt i januar 99.

> Absolut en interessant faktor!

Vi klarede den nu uden om forbrugsforeningen - når man køber gennem
forbrugsforeningen giver forretningen 1% til forbrugsforeningen og 9% til
kunden. Jeg fik istedet 10% rabat direkte hos butikken. Det er mit indtryk,
at de fleste pejsecentre er til at handle med.

> Okay, nu kan jeg fornemme, at vi bor i samme område (så'n groft skåret),
> så du må da meget gerne fortælle lidt mere om "Statsskoven" - er brændet
> billigt og godt der, hvad betaler du for transport mv mv mv.

Jeg bor ved Allerød. Jeg købte 16 rummeter bøg for 360,- pr. rummeter.
incl.moms og gav 700 for at få det hele læsset af ude i forhaven. Træet lå
i 3 meters længder og skulle så skæres op og flækkes. Det er jo fornøjelsen
ved brænde, det giver varmen 2-3 gange, inden man propper det i ovnen.

Hvis du bor i nærheden, er du velkommen forbi.

Hvis du handler med statsskoven, så husk at bede om noget træ der ligger i
nærheden af din bopæl, så kan du spare lidt på transporten. Så sender de dig
et kort hvor det er markeret hvor det ligger. Du kan så køre ud og se på
det, og hvis du vil have det, så afleverer du kort og kopi af fakturaen til
en lokal vognmand.

Det er i øvrigt sjovt, at når man er vant til en brændeovn, så småfryser man
når temperaturen kravler ned under 23 grader.

andre steder at handle brænde:
http://www.dantrae.dk/ Har jeg handlet med, da jeg løb tør for brænde.
Resten har jeg fundet rundt omkring på nettet
http://www.vangehus.dk/bestilling.htm
http://www.vognmanden.subnet.dk/123813.htm
http://www.hvalsoe-sawmill.dk/braende/
http://www.gorslev.dk/braende.htm

mvh
Bendt

Fra : M@rk

Dato : 24-10-01 12:57

Wed, 24 Oct 2001 13:33:47 +0200, berigede "Bendt Rasmussen"
> [...]

>kunden. Jeg fik istedet 10% rabat direkte hos butikken. Det er mit indtryk,
>at de fleste pejsecentre er til at handle med.

He he - dejligt at vide

> [...]
>ved brænde, det giver varmen 2-3 gange, inden man propper det i ovnen.

Helt sikkert - alternativ får man en god undskyldning for, at købe sig
en motorsav ))

>Hvis du bor i nærheden, er du velkommen forbi.

Det gør jeg ikke - men efter afsendelsen af min posting, gik der lige
noget op for mig ............ pumpen virker for godt og har været til
stor glæde og gavn ))

>Hvis du handler med statsskoven, så husk at bede om noget træ der ligger i
>nærheden af din bopæl, så kan du spare lidt på transporten.

Har de en hjemmside man kan lure på?

/Mark

Fra : M@rk

Dato : 24-10-01 13:00

Wed, 24 Oct 2001 13:57:21 +0200, berigede "M@rk" <unknown@get2net.dk>
dk.fritid.hus-og-have med:

>Har de en hjemmside man kan lure på?

Found it )

http://www.sns.dk/Koebenhavn/salg.htm

/Mark

Fra : Bendt Rasmussen

Dato : 24-10-01 14:19

"M@rk" <unknown@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> Helt sikkert - alternativ får man en god undskyldning for, at købe sig
> en motorsav ))

Og høreværn, og sikkerhedsbukser og sikkerhedssko !!!!!

>pumpen virker for godt og har været til
> stor glæde og gavn ))

Det er da helt fint, at den kører.

mvh
Bendt

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 24-10-01 16:01

On Wed, 24 Oct 2001 13:57:21 +0200, "M@rk" <unknown@get2net.dk> wrote:

>Helt sikkert - alternativ får man en god undskyldning for, at købe sig
>en motorsav ))

Hovhov!
Man behøver ingen (siger og skriver: Ingen) undskyldning for at købe
en motorsav )
Jeg fik godt nok ikke købt den nye der var planer om i vinters, men vi
har jo også allerede en.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Bendt Rasmussen

Dato : 24-10-01 17:26

> [...]
> en motorsav )
> Jeg fik godt nok ikke købt den nye der var planer om i vinters, men vi

Undskyld Mads !

Du har jo så evig ret ! Rigtige mænd spørger ikke om lov til at købe
power-tools !!

Da jeg havde brugt ca. 1/2 time på at starte den gamle, blev den fluks
skiftet ud med en nyere model.

mvh
Bendt

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 24-10-01 17:55

On Wed, 24 Oct 2001 18:25:35 +0200, "Bendt Rasmussen"
<razz2@post.tele.dk> wrote:

>Du har jo så evig ret ! Rigtige mænd spørger ikke om lov til at købe
>power-tools !!

Jeg tror nu nok at Mark gør )

>Da jeg havde brugt ca. 1/2 time på at starte den gamle, blev den fluks
>skiftet ud med en nyere model.

Fornuftigt. Der er ikke noget værre end at slås med gammelt udueligt
værktøj.

http://www.gartneriet.dk

Fra : M@rk

Dato : 24-10-01 18:57

Wed, 24 Oct 2001 18:54:50 +0200, berigede Mads Lie Jensen
<mads@gartneriet.dk> dk.fritid.hus-og-have med:

>Jeg tror nu nok at Mark gør )

Hov hov hov, ikke noget med at genere, når man ikke er i nærheden af
pc'en, så man kan forsvare sig - jeg tror snart at det er på tide, at
vi får en ny nyhedsgruppe på nettet:

   dk.fritid.fritslagibolledejennaardetdrejersigomatdrillemark

>Fornuftigt. Der er ikke noget værre end at slås med gammelt udueligt
>værktøj.

Kan jeg så ikke få jeres aflagte powertools, jeg har bedre råd til at
ofre en halv time på at starte dyret i forhold til, at gå ud og købe
en selv ))

Helle, hvor er du henne - må de virkelig gerne drille uden, at du også
er med?

/Mark

Fra : Finn

Dato : 24-10-01 19:43

> [...]
> vi får en ny nyhedsgruppe på nettet:
>
> dk.fritid.fritslagibolledejennaardetdrejersigomatdrillemark

Var det så ikke bedre at lave den som

dk.sport.fritslagibolledejennaardetdrejersigomatdrillemark

Man siger jo at danskerne får for lidt motion

Finn

Fra : Bendt Rasmussen

Dato : 24-10-01 20:36

"Finn" <cartman@hansen.dk> skrev i en meddelelse

> "M@rk" <unknown@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> Var det så ikke bedre at lave den som
>
> dk.sport.fritslagibolledejennaardetdrejersigomatdrillemark
>
> Man siger jo at danskerne får for lidt motion

dk.sport er det ikke for proffesionelt ?

dk.fritid.sport.fritslagibolledejennaardetdrejersigomatdrillemark

Hvem laver udkast til fundats ? - vi bør overveje om den skal modereres,
således indlæg hvor Marks navn ikke er nævnt i, automatisk bliver afvist

mvh
Bendt

Fra : H. Olesen

Dato : 26-10-01 15:11

On Wed, 24 Oct 2001 19:56:30 +0200, "M@rk" <unknown@get2net.dk> wrote:

>Helle, hvor er du henne - må de virkelig gerne drille uden, at du også
>er med?

Jeg er jo lige her, kommer når du kalder

Har I forresten set at Marc har postet en annonce i dk.bolig?

Nå nej, det er en anden Marc. VORES M@rk kunne aldrig finde på sådan
noget, eller kunne han? ))

--
mange havehilsener
Helle

Fra : M@rk

Dato : 27-10-01 08:13

Fri, 26 Oct 2001 16:10:52 +0200, berigede H. Olesen
<helle@fjernhavesiden.dk> dk.fritid.hus-og-have med:

>Nå nej, det er en anden Marc. VORES M@rk kunne aldrig finde på sådan
>noget, eller kunne han? ))

Nej da, jeg læser jo fundatsen inden jeg bruger grupperne )))

/Mark

Fra : Linda Christie Pouls~

Dato : 24-10-01 22:52

twrote:

> [...]
>
>He he - dejligt at vide

>Helt sikkert - alternativ får man en god undskyldning for, at købe sig

Hæ hæ - må jeg have lov at kigge på når du bruger den til at flække
brændet med??

Linda

Fra : M@rk

Dato : 25-10-01 06:02

Wed, 24 Oct 2001 23:51:46 +0200, berigede Linda Christie Poulsen
<christie*fjerndette*@dk2net.dk> dk.fritid.hus-og-have med:

>Hæ hæ - må jeg have lov at kigge på når du bruger den til at flække
>brændet med??

Linda, det er ikke fair - vi havde aftalt, at du skulle være på mit
hold i mindst en måned, inden du måtte melde dig ind i drilleklubben
)

Har du i det mindste husket, at få presset velkomstpakken fra Mads og
Helle - den plejer at indeholde følgende:

   - Dit eget MarkKrus, et krus der er bredere end højt og umulig

   at vælte.

   - Dit egen klubtrøje med billede af ham selv på forsiden og
   teksten "jeg kan ikke gøre for det" på bagsiden.

   - Bogserien "Spørgsmål som kun en 5 årig eller Mark kunne
   finde på at stille - med tilhørende svar cd-rom".

   - Opslagsværket "Den komplette samlinger over sparkemetoder
   der med fordel kan anvendes på en mand, der allerede ligger
   ned"

Hvis ikke du har modtaget ovenstående, så har de tage fusen på dig

/Mark

Fra : Linda Christie Pouls~

Dato : 24-10-01 22:43

On Wed, 24 Oct 2001 09:44:05 +0200, "Bendt Rasmussen"
<razz2@post.tele.dk> twrote:

> [...]
>får en urentabel forbrænding med sod og risiko for skorstensbrand til følge.

<klip>

Tak for link'et - det var lige det jeg har søgt efter!!!

Linda

Fra : Allan Olesen

Dato : 25-10-01 18:59

> [...]

>får en urentabel forbrænding med sod og risiko for skorstensbrand til følge.

Det er nu en lidt forenklet udgave. Træ brænder dels ved forbrænding
af de gasser, træet udvikler, dels ved glødning af det rene trækul,
der bliver tilbage, når træet er afgasset.

Forbrændingen af gasserne må man ikke knibe på, da det jo betyder, at
gasserne bare ryger uforbrændte op i skorstenen.

Glødningen af trækullet må man derimod gerne knibe på. Gløderne løber
jo ingen vegne og forbrænding af rent kulstof udvikler heller ikke
vand. Men træet skal naturligvis først være helt afgasset, dvs. ingen
flammer.

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Bendt Rasmussen

Dato : 25-10-01 21:29

"Allan Olesen" <aolesen@post3.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> jo ingen vegne og forbrænding af rent kulstof udvikler heller ikke
> vand. Men træet skal naturligvis først være helt afgasset, dvs. ingen

Det kan jeg jo ikke sige noget imod - problemet er vel nok snarere, at folk
læsser en ordentlig gang brænde i ovnene, og skruer ned for luften, som
noget af det sidste inden man går i seng.

Det skal vel i øvrigt være noget af en brændeovn, hvis du kan opbygge så
stort et glødelag, så du kan holde liv i det til næste morgen ?

mvh
Bendt

Fra : Jørgen Rasmussen

Dato : 25-10-01 21:56

Bendt Rasmussen wrote:

> "Allan Olesen" <aolesen@post3.tele.dk> skrev i en meddelelse

> følge.

Da der i forvejen er mange indlæg, vil jeg tillade mig at komme med et OT
indlæg.

Nemlig:
Forbyd brændeovne.
Det er noget svineri med den varmekilde, som man centralt via
fjernvarmecentraler eller evt. elværker kan forsyne langt mere miljøvenligt.
Men det er jo åååhhh så hyggeligt med en brændeovn.
Vi der bor som naboer til folk med brændeovn, både mod øst og vest, lider i
vinterhalvåret under røgen.
Det er jo ikke til at holde et vindue åbent uden at det lugter af røg.

Jeg undrer mig over at der ikke forlængst er sat begrænsninger på og ikke mindst
kontrol med hvad der udledes.
Hvis disse skorstene stod hos en virksomhed eller hos en landmand var de
forlængst blevet lukket.
Men der er jo gode skattepenge i folk med brændeovn. Og der er jo ikke længe til
valgene.
Så der kommer ingen begrænsninger.

NB. Har I nogensinde diskuteret sagen med jeres naboer.? (Altså; nogen der ikke
har den elskede ovn.?)

Det var bare en forsigtig kommentar til situationen. Undskyld, undskyld.

Mvh. Jørgen

Fra : M@rk

Dato : 26-10-01 08:25

Thu, 25 Oct 2001 22:55:31 +0200, berigede Jørgen Rasmussen
<jorgen-r@saf.aa.dk> dk.fritid.hus-og-have med:

>Da der i forvejen er mange indlæg, vil jeg tillade mig at komme med et OT
>indlæg.

Om det OT ved jeg nu ikke

>Nemlig:
>Forbyd brændeovne.
>Det er noget svineri med den varmekilde, som man centralt via
>fjernvarmecentraler eller evt. elværker kan forsyne langt mere miljøvenligt.

Hmmm, hvad så med os der har egne oliefyr - der må brændeovnen da være
væsentlig mere miljørigtig?!

>Men det er jo åååhhh så hyggeligt med en brændeovn.

Du har ret

Og så er der også lige den lille detalje, at brændet koster ca. en
fjerdel af den tilsvarende oliemængde - jeg mener det er noget med 7rm
brænde svarer til ca. 1000L olie.

>Vi der bor som naboer til folk med brændeovn, både mod øst og vest, lider i
>vinterhalvåret under røgen.
>Det er jo ikke til at holde et vindue åbent uden at det lugter af røg.

No offenced intended - men har du ikke stirret dig lidt blind på
problemet?

Nu kender jeg naturligvis ikke de aktuelle forhold, men det lyder ikke
som om, at det er brændeovnen der er det reelle problem - snarere
skorstenen.

Når/Hvis vi får brændeovn, så vil røgen komme ud af den samme skorsten
som vores oliefyr anvender i dag og derfor bliver røgen sluppet ud i
naturen i ca 10-12 meters højde - jeg kan dog snilt se problemet, hvis
det er en "lille" stålskorsten som frigiver røgen i 4-6 meters højde.

Kunne jeg have en pointe?

>Jeg undrer mig over at der ikke forlængst er sat begrænsninger på og ikke mindst
>kontrol med hvad der udledes.

Hvorfor skulle man udføre kontrollen? Af miljøhensyn eller nabohensyn?
(ikke provokerende ment!)

>Men der er jo gode skattepenge i folk med brændeovn. Og der er jo ikke længe til
>valgene.

Se, her tabte du mig - hvor ser du de gode skattekroner?

I min bog tjener staten i forvejen kassen på boligejerne med alle
afgifterne - alene vand er både belagt med en miljøafgift og en
statsafgift .............. den pris du som forbruger betaler for vandet
ex. afgifter er stort set den samme som for 20 år siden - det der har
bragt vandet op fra ca. 8,- pr m3 til i vores kommune 33,- pr m3 er for
størsteparten afgifter.

Men det er trods alt et større politisk debat, som med garanti ville gå
hen og blive OT )

>Så der kommer ingen begrænsninger.

Jeg kan stadig ikke følge dig

>NB. Har I nogensinde diskuteret sagen med jeres naboer.? (Altså; nogen der ikke
>har den elskede ovn.?)

Nope - meeeen, nu har vi heller ikke fået ovnen endnu - omvendt, når vi
får den, kunne jeg heller ikke drømme om, at diskutere det med mine
naboer, hvorfor skulle jeg dog det? Almindeligt hensyn er en naturlig
ting, jeg slår heller ikke græs når jeg kan se, at de har frokostgæster
i haven ......................

>Det var bare en forsigtig kommentar til situationen. Undskyld, undskyld.

Jeg ser ingen grund til, at du skal undskylde - du har da ikke kaldt
nogen papnakker eller lignende ))

/Mark

Fra : Claus

Dato : 26-10-01 08:30

M@rk skrev i meddelelsen ...
>Thu, 25 Oct 2001 22:55:31 +0200, berigede Jørgen Rasmussen
><jorgen-r@saf.aa.dk> dk.fritid.hus-og-have med:

miljøvenligt.

En brændeovn der fyres med rent træ er co2-neutral. Det er hverken el
eller fjernvarme. Vi skal altså istedet opmuntre folk til at instalere
brændeovne.

Hilsen Claus.

Fra : M@rk

Dato : 26-10-01 08:42

Fri, 26 Oct 2001 09:29:37 +0200, berigede "Claus"
<kompletkommunikation@get2net.dk> dk.fritid.hus-og-have med:

>En brændeovn der fyres med rent træ er co2-neutral. Det er hverken el
>eller fjernvarme. Vi skal altså istedet opmuntre folk til at instalere
>brændeovne.

Se, det var præcist det min hjerne sagde til mig, men jeg var ikke helt
sikker på, at den huskede rigtigt - men jeg er meget glad for, at jeg
ikke huskede galt

Jeg mener at kunne huske noget i stil med, at brænde frigiver den mængde
co2, som det optog i sin opvækst?!
(og dermed er co2-neutral)

/Mark

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 26-10-01 11:02

On Fri, 26 Oct 2001 09:41:35 +0200, "M@rk" <unknown@get2net.dk> wrote:

>Jeg mener at kunne huske noget i stil med, at brænde frigiver den mængde
>co2, som det optog i sin opvækst?!
>(og dermed er co2-neutral)

Og hvis ikke _min_ hjerne snyder mig, så vil træ afgive samme mængde
co2 hvis det bliver brændt, som hvis det bare for lov at ligge i
naturen og forrådne. Det går selvfølgelig lidt hurtigere når det
bliver brændt, men mængden er den samme.

Self. med forbehold for hullet hukommelse

http://www.gartneriet.dk

Fra : Jens Petersen

Dato : 27-10-01 11:02

On Fri, 26 Oct 2001 09:41:35 +0200, "M@rk" <unknown@get2net.dk> wrote:

>Jeg mener at kunne huske noget i stil med, at brænde frigiver den mængde
>co2, som det optog i sin opvækst?!
>(og dermed er co2-neutral)

Det gør afbrænding af olie da også, det er bare længere siden at
co2'en er optaget.

--
Jens

Alive, and simply delighted about the whole thing.

Fra : Allan Olesen

Dato : 27-10-01 12:29

Jens Petersen <jp@c.dk> wrote:

>Det gør afbrænding af olie da også, det er bare længere siden at
>co2'en er optaget.

....og i de mellemliggende få millioner år er der sket nogle
klimaændringer, som du muligvis ikke ønsker spolet baglæns ved at
frigive al den bundne CO2 igen...

(Altså forudsat drivhusteorien overhovedet har hold i virkeligheden.)

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Jens Petersen

Dato : 29-10-01 11:18

On Sat, 27 Oct 2001 13:29:15 +0200, Allan Olesen
<aolesen@post3.tele.dk> wrote:

>...og i de mellemliggende få millioner år er der sket nogle
>klimaændringer, som du muligvis ikke ønsker spolet baglæns ved at
>frigive al den bundne CO2 igen...

Klart nok, men hvis jeg lader være med at fælde og brænde træet vil
det jo stå og optage CO2 mens jeg fyrer olie af.

--
Jens

Do not provoke me.

Fra : Allan Olesen

Dato : 29-10-01 16:04

Jens Petersen <jp@c.dk> wrote:

>Klart nok, men hvis jeg lader være med at fælde og brænde træet vil
>det jo stå og optage CO2 mens jeg fyrer olie af.

Træet _vil_ med stor sandsynlighed inden for en overskuelig tid komme
til at ende i naturens kredsløb igen, så den holder ikke.

Eller regner du med at holde dit træ i "frisk" tilstand det næste par
millioner år?

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 26-10-01 13:36

> miljøvenligt.
>
> En brændeovn der fyres med rent træ er co2-neutral. Det er hverken el
> eller fjernvarme. Vi skal altså istedet opmuntre folk til at instalere
> brændeovne.

Rent træ, ja, men der hvor den går gal, er dels ved optænding, hvor stort
set alt bliver brugt - lampeolie, tændblokke, reklamer osv, og dels når
pengene er så små, at alt skal brændes af - trykimprægneret,
husholdningsaffald,
reklamer, aviser og helst også et par gamle, malede stole og et lakeret
bord. Jo, så synes jeg godt nok også at de burde forbydes, de kære brændeovne.

Og naboen bliver altså noget så sur, når man gør opmærksom på at hele ens
vasketøj er sovset ind i hans "brændeovn" - bare fordi han har brændt sit
trykimprægnerede havebord af. Så får man sangen om hvor CO2 neutral sådan en
ovn
er - han har nemlig ikke læst hverken brugsanvisninger eller regler for
fyring, så han tænder fint op, og lukker så for luften, så den rigtigt kan
svine området

Nå, jeg kan nu godt lide hyggen, og fyret korrekt op, er de gode nok.

Mvh Maria

--
Posted from tdk33.teledanmark.dk [193.3.141.33]

Fra : Claus

Dato : 26-10-01 17:13

Maria Frederiksen skrev i meddelelsen

>Rent træ, ja, men der hvor den går gal, er dels ved optænding, hvor
stort
>set alt bliver brugt - lampeolie, tændblokke, reklamer osv,

Hvorfor dog det? Lidt avis og hugget optændning er da meget bedre:)

> [...]
>reklamer, aviser og helst også et par gamle, malede stole og et lakeret
>bord. Jo, så synes jeg godt nok også at de burde forbydes, de kære

Hmm, selv om nogle virkeligt brænder det af du skriver ovenover er
co2regnskabet stadigvæk bedre end ved f.eks naturgas.

Fra : Allan Olesen

Dato : 26-10-01 23:00

"Claus" <kompletkommunikation@get2net.dk> wrote:

>Hmm, selv om nogle virkeligt brænder det af du skriver ovenover er
>co2regnskabet stadigvæk bedre end ved f.eks naturgas.

CO2-debatten fylder efter min mening alt for meget. Det har
efterhånden antaget latterlige dimensioner. Miljø handler altså om
meget mere.

I min bog er det ikke i orden at forurene nærmiljøet med sod, tjære og
tungmetaller og forsøge at retfærdiggøre det med CO2-neutralitet.

Så folk, der ikke kan finde ud af at fyre med rent, tørt brænde og
rigelig luft, fortjener ikke at have en brændeovn.

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Rengøringsassistente~

Dato : 27-10-01 00:34

> [...]
>
> Så folk, der ikke kan finde ud af at fyre med rent, tørt brænde og
> rigelig luft, fortjener ikke at have en brændeovn.

Næe, la' dem fryse til de lærer det )

Lad os i miljøets navn lade de andre svine, dem med kulfyr, alle dem der
brænder affald og tungmetaller, (Ørsted forbrændingsanstalterog
a-kraftværkerne) lad os så stoppe de dårlige havegrillerier og bilerne
der er ældre end 1 år og busserne og lastbilerne og flyverne og vente
med transport, varme, køleskabe og fjernsyn til vi har lært at gøre det
ordentligt.

--
mvh. Niels
http://steg.dk - http://www.musefaelde.dk

Fra : 8x256073

Dato : 26-10-01 12:09

Hej Jørgen
Du har ret i mange af dine synspunkter, men man skal ikke forbyde brændeovne men
lære alle dem der ikke kan finde ud af at fyre ordenligt hvad de skal gøre, der er
ikke grænser for hvad der bliver puttet i brændeovne .
Jeg foreslår nogle avis og medie kampagner for eks. i OBS.
Hilsen Leo

Fra : Allan Olesen

Dato : 26-10-01 23:06

"Bendt Rasmussen" <razz2@post.tele.dk> wrote:

>Det skal vel i øvrigt være noget af en brændeovn, hvis du kan opbygge så
>stort et glødelag, så du kan holde liv i det til næste morgen ?

Vi kan lige akkurat med en Jydepejs. Modellen hedder vist Royal, hvis
jeg husker rigtigt. Den er pænt stor, men heller ikke mere.

Størrelsen er ikke så vigtig. Det hele afhænger af tætheden. Desværre
er vores model så ny, at man ikke kan lukke helt for luften. Der var
vistnok for mange, der fik svedet øjenbrynene af, når de lukkede helt
for luften alt for tidligt og derefter åbnede lågen.

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : M@rk

Dato : 24-10-01 11:24

Wed, 24 Oct 2001 06:01:28 GMT, berigede Tobias Simonsen
<tobiassimonsen@hotmail.com> dk.fritid.hus-og-have med:

[snip]

>Som sagt købte vi vores hos Roskilde Pejsecenter og de var både flinke og
>til at forhandle med.

De vil også få et besøg af mig

>Vi prøvede også Pejse Forum på Åboulevarden i Kbh.
>men vi synes at sælgeren bare var sådan en type der skulle sælge en
>brændeovn for en hver pris. Ham kunne vi ikke lide.

Så de skal ikke regne med, at se mine skattebelagte danske kroner )

>Det første år vi havde
>brændeoven sparede vi 6000 kr. på et år (mod 12000 kr. normalt for en
>normal fyringssesson).

Okay, det var da godt nok en besparelse der vil noget

>Hvis man køber alt sit brænde på den lokale
>benzintank bliver det hurtigt dyrt!

Helt klart!

Tak for dine indspark - det er dejligt, at kunne få en masse af disse,
når man står med et område, som man ikke aner en bønne om

/Mark

Fra : Tobias Simonsen

Dato : 24-10-01 12:34

> Okay, det var da godt nok en besparelse der vil noget

Det skal lige siges at der jo gik lidt sport i det! Jeg er total varme
narkoman og sommetider blev der op til 32 grader i stuen. Når man så åbner
havedøren midt om vinteren lure naboerne lidt!

Det kan faktisk godt være lidt usundt for huset at blive så varmt. ALT træværk
i nærheden udtørre meget hurtigt, gulv, loft osv.

/Tobias

Fra : Finn Hybjerg Hansen

Dato : 25-10-01 14:27

Fra : Claus

Dato : 25-10-01 18:23

Finn Hybjerg Hansen skrev i meddelelsen ...
On Wed, 24 Oct 2001, Bendt Rasmussen wrote:

ores ABC har automatik på både primær og sekundær. Reguleringhåndtaget
bestemmer hvor meget luft ovnen skal have, og automatikken bestemmer så
fordelingen af denne luft mellem primær og sekundær luftindtag.

Er der noget med at disse ovne kun kan tage små stykker træ, f.eks 25 x
10cm?

Hilsenn Claus.

Fra : Bendt Rasmussen

Dato : 25-10-01 18:42

"Claus" <kompletkommunikation@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> fordelingen af denne luft mellem primær og sekundær luftindtag.
>

> Er der noget med at disse ovne kun kan tage små stykker træ, f.eks 25 x

Brændkammeret i min er 36 cm - men det er jo en rund ovn, så jeg plejer at
skære op i ca. 30 cm.

mvh
Bendt

Fra : Finn Hybjerg Hansen

Dato : 24-10-01 12:43

Fra : M@rk

Dato : 24-10-01 12:52

Wed, 24 Oct 2001 13:43:29 +0200, berigede Finn Hybjerg Hansen
<fhh@kom.auc.dk> dk.fritid.hus-og-have med:

>Vi købte en ABC Ravel sidste år og er MEGET tilfredse med den,
>automatikken fungere fint, og vi kan kun anbefale ABC.

Dejligt, at høre

>Og ellers vil jeg blot citere mig selv fra et tidligere indlæg i denne
>gruppe:

Genialt opus - jeg har faktisk ledt efter det indlæg, men kunne ikke
finde det, så det var dejligt med en gensending - tak.

/Mark

Fra : N/A

Dato : 25-10-01 18:23

Fra : N/A