Så startede fyringssæsonen hos os
Fra : M@rk

Dato : 23-10-01 10:18

Hej alle,

ja i dag var så dagen, hvor cirkulationspumpen blev tændt og der blev
sendt varme ud i radiatorene )

Og med dette, selvfølgelig et par spørgsmål )

Vores radiatorer er udstyret med termostater, skal disse på nogen måde
vedligeholdes?

Hvordan sikrer man sig, at et termostat faktisk virker - altså, at den
lukker for varmen, når rummet har den ønskede temperatur?

/Mark
- som kigger lidt på en Bentoflexbrænder til fyret

Fra : Finn E Jensen

Dato : 23-10-01 10:51

Hej Mark
Jeg vil sige det på den måde de termostater som du ikke kan mærke virker,
skruer du den ydre kappe af, så kan du få øje på en lille pind i den del
der sidder på røret den pind skal kunne bevæges frit hvis den ikke gør det
kan du forsigtigt trække den frem og tilbage til den går frit, unden at
sætte mærker med tangen. Når den går frit samler du den yderste kappe
igen og påser at den del der skal presse på pinden er skruet helt tilbage
så får du ingen problemer med at genmontere.
hilsen Finn

Fra : M@rk

Dato : 23-10-01 12:50

Tue, 23 Oct 2001 11:50:52 +0200, berigede Finn E Jensen
<kirfin@jensen.tdcadsl.dk> dk.fritid.hus-og-have med:

>Jeg vil sige det på den måde de termostater som du ikke kan mærke virker,

Glimende, det checker jeg

Ovenstående sikrer, at termostaten har mulighed for, at styre
vandgennemstrømningen til radiatoren.

Men hvordan kontrollerer man, at termostaten nu også åbner og lukker?
Og ikke bare hele tiden leder vand igennem .............

/Mark

Fra : Klinten

Dato : 23-10-01 13:38

"M@rk" <unknown@get2net.dk> wrote in message
> Men hvordan kontrollerer man, at termostaten nu også åbner og lukker?
> Og ikke bare hele tiden leder vand igennem .............
Hmm... en hårtørrer burde få den til at lukke, men det er nok svært at mærke
på radiatoren, da den jo vil være varm i laaaang tid. Du må vel afmontere
selve termostaten, stille den på 3-4, og glo ind i den medens du bevæger
hårtørreren i dens nærhed. Så burde der ske et eller endet derinde. Måske
kan du føle det med en finger. Men det er bare en idé, jeg har ikke prøvet
det i praksis....

Klinten

Fra : G&H

Dato : 23-10-01 19:04

"M@rk" <unknown@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Men hvordan kontrollerer man, at termostaten nu også åbner og lukker?
> Og ikke bare hele tiden leder vand igennem .............

Du kan jo bare prøve at åbne, når der så er varmt i rummet, så skal den
lukke for radiatoren.

Vedr. massage af selve ventilen:
Jeg plejer selv at "massere" ventilen som Finn beskrev, men jeg plejer bare
at trykke den ind nogen gange. I år havde jeg dog en som hang og ikke ville
ud igen, så jeg greb fluks en tang og mosede på med den.
Men ......... så fik jeg sq stiften flået ud !!
Jeg vil lige gøre opmærksom på, at det ikke ser ret godt ud når det mørke
radiatorvand sprøjter ud ............. og det er p*sse varmt.........

Mvh
Thomas

Fra : Calle

Dato : 23-10-01 19:42

"G&H" <hendeham@worldonline.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
| Jeg vil lige gøre opmærksom på, at det ikke ser ret godt ud når det mørke
| radiatorvand sprøjter ud ............. og det er p*sse varmt.........

Hej
Der er noget der ikke stemmer helt overens.
Hvis du har en Danfoss termostat, så kommer der normalt ikke vand hvis du
hiver stiften ud. Det gør der kun i det tilfælde at membranen, som sidder
inde bag ved hænger godt fast. Normalt kan man skrue hele skruen med stiften
ud, uden der kommer vand. (En sådan skrue kan købes løs, her i området
koster en sådan en flad tier. Så det er ikke bøvlet værd, køb en ny og sætte
i.

Calle

Fra : G&H

Dato : 23-10-01 20:36

"Calle" <Calle@jyde.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> ud, uden der kommer vand. (En sådan skrue kan købes løs, her i området
> koster en sådan en flad tier. Så det er ikke bøvlet værd, køb en ny og

Ja jeg ved godt at man kan skifte pakdåsen ...... Men det kan altså lade sig
gøre at flå stiften ud ......... Hvis du skifter selve pakdåsen, så kommer
der normalt heller ikke vand ud.
Men prøv selv at flå en stift ud ............

Fra : Calle

Dato : 24-10-01 06:41

| "Calle" <Calle@jyde.dk> skrev i en meddelelse

| > |

| > |
| > |
> [...]
| der normalt heller ikke vand ud.
| Men prøv selv at flå en stift ud ............

Da stiften sidder i pakdåsen, så vil det give samme effekt som når man tager
pakdåsen ud. Der skal IKKE komme vand.

Calle

Fra : Bendt Rasmussen

Dato : 24-10-01 08:47

"Calle" <Calle@jyde.dk> skrev i en meddelelse news:qHsB7.1758$D%
> Da stiften sidder i pakdåsen, så vil det give samme effekt som når man
tager
> pakdåsen ud. Der skal IKKE komme vand.

Hos mig kom der nu også vand ud !

Hos mig var det ikke stiften der havde sat sig, men dimmeren inde bagved som
stiften skubber til. Hvis den sætter sig, så der kan løbe lidt vand igennem,
så kommer der vand ud.

mvh
Bendt

Fra : Calle

Dato : 24-10-01 15:24

"Bendt Rasmussen" <razz2@post.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
som
| stiften skubber til. Hvis den sætter sig, så der kan løbe lidt vand

Hej

Se det er en helt anden snak, så kommer der vand, da den ikke følger med ud
og lukker hullet hvor stiftskruen sidder.

Calle