pile taster
Fra : Wiljan

Dato : 22-10-01 21:36

Hej

Jeg har lavet et program i delphi hvor jeg på et tidspunkt skal bruge
pile tasterne til at styre noget grafik jeg bruger keydown som her

procedure TForm1.FormKeyDown(Sender: TObject; var Key: Word;
Shift: TShiftState);

begin
label2.Caption:=inttostr(key);
if Key = VK_left then label1.Caption:='left';
if key = VK_Right then label1.Caption:='right';
if key = VK_up then label1.Caption:='up';
if key = VK_down then label1.Caption:='down';
end;

jeg har keypreview true på min form og det virker fint
mit problem er at fokus hopper rundt på diverse knapper som tab order
hvordan undgår jeg dette problem??

--
Venlig hilsen

Wiljan

Fra : Thomas Riedel

Dato : 23-10-01 09:50

du mangler en

key := 0

som markerer, at tastetrykket behandlet

tjek:

procedure TForm1.FormKeyDown(Sender: TObject; var Key: Word;
Shift: TShiftState);

begin
label2.Caption:=inttostr(key);
if key in [vk_left, vk_right, vk_up, vk_down] then
begin
case key of
VK_left : label1.Caption:='left';
VK_Right : label1.Caption:='right';
VK_up : label1.Caption:='up';
VK_down : label1.Caption:='down';
end;
key := 0;
end;
end;

--
Thomas Riedel, LogiHouse

Fra : Wiljan

Dato : 23-10-01 17:21

Hej Thomas

key := 0 virker fint hvis fokus er på en editbox men hvis fokus er på en
knap og jeg trykker på piletasterne så hopper fukus rund på de andre
knapper...der må være en måde at stoppe fokus hop på (både for tab og for
piletaster)

Wiljan

--
Venlig hilsen

Jan Jacobsen

Tecodan ApS
Dronninggaards Alle 22
2840 Holte
Denmark

Phone: +45 45 42 43 38
Fax: +45 45 42 43 68
GSM: +45 40 45 43 38 obs !! NEW

WWW: www.tecodan.com
Email mail@tecodan.com

Fra : Niels (G4S)

Dato : 23-10-01 21:03

On Tue, 23 Oct 2001 18:20:46 +0200, Wiljan <Wiljan@post8.tele.dk>
wrote:

> [...]
>knap og jeg trykker på piletasterne så hopper fukus rund på de andre
>knapper...der må være en måde at stoppe fokus hop på (både for tab og for

Så vidt jeg ved kan man ikke. Knapperne er 100% styret af Windows, så
hvis du vil styre det selv skal du skrive hele koden for knapper om.
Vil jeg tro!
Jeg har selv haft det samme problem, og jeg klarede det ved at bruge
SpeedButtons i stedet, men de kan ikke have input-focus ligesom en
rigtig knap kan.

--
/` g4s : gee-four-s aka. Niels Martin Hansen
\/ _ mail : g4s [at] mail [dot] dee-kay

Fra : Wiljan

Dato : 23-10-01 21:38

Hej

hm... jeg har søgt lidt på nettet og fundet følgende...
http://www.elists.org/pipermail/delphi-talk/2000-July/004983.html

er der en der kan vise hvordan dette skal skrives så det virker sammen med
begin
key:= dlgc_wantarrows;
[...]

Hilsen Wiljan