Ny bankinvest investeringsforening
Fra : Brian Bilenberg

Dato : 22-10-01 20:13

Er der nogen der ved hvad Bankinvest Alternativ Energi kommer til at koste
og om det er noget man skal sætte penge i?? - jeg mener den skulle starte d.
24-10.

Mvh. Brian

Fra : Jacob

Dato : 23-10-01 17:58

> Er der nogen der ved hvad Bankinvest Alternativ Energi kommer til at koste

103 kr. Du kan her
www.bankinvest.dk/pdf/Netversion_Alternativ_Energi_prospekt.pdf læse hvordan
Bankinvest er kommet frem til dette tal.

Er der nogen, der kan forklare hvorfor man skal være fra en
investeringsforenings start. Sådan som jeg ser det, betaler man et "gebyr"
for at være med fra 1. dag, som man slipper for at betale når
investeringsforeningen er oppe at køre.

--
Jacob

Fra : Peter Sørensen

Dato : 24-10-01 20:22

In article <3bd5a254$0$11601$ba624c82@nntp01.dk.telia.net>,
unknown@stofanet.dk says...

> [...]
> investeringsforenings start. Sådan som jeg ser det, betaler man et "gebyr"
> for at være med fra 1. dag, som man slipper for at betale når

Mmmjaa, jeg kan godt se hvad du mener, men det kommer an på hvor stort et
beløb man vil investere:

Hvis man køber investeringbeviserne på dag-one til kurs 100, skal man
istedet for overkursen, betale handelsomkostninger. Disse er for store
beløb ofte under 0.5%, men for alle handler er der et minimums
handelsgebyr på f.eks. 75kr.

Så hvis man skal investere små beløb kan det betale sig at købe før
start, ellers kan det ikke (med mindre kursen stiger hurtig før man for
købet - omvendt kan den jo også falde...)

Eks ved 0.5% handelsomkostninger, dog min. 75kr vs. "før start":

Ved køb af 10stk.
10*103 = 1030kr (før start)
10*100+maks(10*100*0.005;75) = 1075kr (handel efter)
- bedst at købe før start.

Ved køb af 25stk.
25*103 = 2575kr (før start)
25*100+maks(25*100*0.005;75) = 2575kr (handel efter)
- ligegyldigt hvilken der vælges.

Ved køb af 50stk.
50*103 = 5150kr (før start)
50*100+maks(50*100*0.005;75) = 5075kr (handel efter)
- bedst at købe efter.

Ved køb af 500stk.
500*103 = 51500kr (før start)
500*100+maks(500*100*0.005;75) = 51250kr (handel efter)
- bedst at købe efter, læg mærke til at man her "slipper fri" af min.
gebyret på 75kr.

maks(x;y) skal forståes sådan at den største af x og y vælges.

--
Peter Sørensen
nwc@europe.com

..sig not found

Fail, Crash or Explode?

Fra : Per Frederiksen

Dato : 25-10-01 04:39

Hej

Om man køber beviser ved start af en investeringsforening eller på et senere
tidspunkt gør ikke at man slipper for at betale det gebyr der bliver omtalt.

Prøv at se på de forskellige foreningershjemmeside der er en købspris og en
salgspris samt indreværdi, forskellen er det gebyr som omtales
(emissionstillæg).

Man slipper for at betale kurtage hvis man køber ved start af en
investeringsforening.

Per

Fra : Garfield_DK

Dato : 05-11-01 09:38

Hej Per,

det er rigtigt, at der er et "Spread" fra i forhold til indre værdi - dette
spread er størst, hvis Depotbanken går i Emission/indløsning. Ved handel i
markedet ligger spreadet gerne på omkring 0,2-0,8 fra indre værdi.

Der har på et tidspunkt været snak om fra BankInvests side, at man vil lade
emissions-omkostningerne dele udover 1. år. Hvorvidt dette blev gennemført
er jeg dog ret usikker på.

Men jeg vil helt klart vente med at købe, medmindre man har en forventning
om, at foreningen stiger fra dag 1.

Med venlig hilsen

Ole A. Mortensen