Punktering - hvor tit ?
Fra : Carsten

Dato : 22-10-01 19:05

Jeg er netop punkteret for anden gang i denne MC's tid (ca. 20.000 km over 2
sæson'er). Jeg synes ikke at det er specielt tit, men det er squ' lidt dyrt
eftersom det har været bagdæk begge gange. Denne gang kommer det dog
"belejligt" - mit bagdæk var næsten udskiftningsmodent og sæsonen er så godt
som færdig (ja, indrøm det nu - det er squ' ikke sjovt med regn, blade og
piger med alt for meget tøj på .

Jeg ved godt, at det sikkert er afhængig af MC, dæktype etc. men hvor tit må
man forvente at punktere ?

Carsten
CBR 600 F2

P.S. Første gang var et ca. 4-5 cm langt søm som borede sig næsten vandret
igennem dækket helt ude fra yderste kant. Denne gang var det en 2-3 cm skrue
som borede sig fuldstændig lodret ind lige nøjagtig i center af dækket
(Macadam 90x). Hvordan de kommer ind i et forholdsvis hårdt dæk fatter jeg
ikke. Jeg er ret sikker på at en hammer og et søm ikke vil kunne formå at
gøre jobbet ?!

Fra : bo thomsen

Dato : 22-10-01 19:26

> Jeg ved godt, at det sikkert er afhængig af MC, dæktype etc. men hvor tit

> man forvente at punktere ?
så skift dækket ud når der er ca. 1,5 mm tilbage.
eller køb nogle hårde touringsdæk, og hav altid et lappekit
med under sadlen.

bo thomsen
www.vfr.dk

Fra : boe

Dato : 23-10-01 08:38

"bo thomsen" <slet_bbt@ishoejby.dk> wrote in message
> må
> så skift dækket ud når der er ca. 1,5 mm tilbage.

Øh - for biler er minimum dækmønster 1,6 mm. Er det ikke det samme for
motorcykler?

Bo, VF1000F

Fra : Mads Lund

Dato : 23-10-01 09:05

> Øh - for biler er minimum dækmønster 1,6 mm. Er det ikke det samme for
> motorcykler?

Niks, 1mm så vidt jeg husker, men ellers til slidmærkerne.

Mads Lund
Ninja9RT

Fra : Kasper

Dato : 23-10-01 09:10

"boe" skrev d. 23-10-01 08:38 dette indlæg :
> "bo thomsen" <slet_bbt@ishoejby.dk> wrote in message
> tit
>
> Øh - for biler er minimum dækmønster 1,6 mm. Er det ikke det samme for
> motorcykler?

Nej, det er stadigvæk 1 mm (som i gamle dage)...

Kasper
Super Blackbird

http://www.kandu.dk/

Fra : boe

Dato : 23-10-01 09:10

"Kasper" <Kasper.news@kandu.dk> wrote in message

> Nej, det er stadigvæk 1 mm (som i gamle dage)...

Nå, jamen så kan jeg jo køre en hel sæson endnu (just kidding)

Bo, VF1000F

Fra : Christian Nedergaard

Dato : 23-10-01 09:39

"boe" <bem@NOSPAMbellesystems.com> skrev i en meddelelse
news:3bd51e56$0$9444> Øh - for biler er minimum dækmønster 1,6 mm. Er det
ikke det samme for
> motorcykler?

mener det er 1 mm (som det tidligere også var for biler)
/cnn

Fra : Søren L Hansen

Dato : 23-10-01 10:00

boe <bem@NOSPAMbellesystems.com> wrote in article
> Øh - for biler er minimum dækmønster 1,6 mm. Er det ikke det samme for
> motorcykler?

Jo, altså lovkravet er jo 1 mm på mc, men for sikkerhedens skyld kan man
skifte noget før. Jeg skifter gerne når det nærmer sig 10 mm...men jeg
kører jo osse med knopdæk...
--
Søren

Fra : Mads Lund

Dato : 23-10-01 10:11

> Jo, altså lovkravet er jo 1 mm på mc, men for sikkerhedens skyld kan man
> skifte noget før. Jeg skifter gerne når det nærmer sig 10 mm...men jeg
> kører jo osse med knopdæk...

Nu vi er ved det med lovkrav og knopdæk, hvordan ligger landet så med
knopdæk og syn ?
Hvis nu f.eks der står MotoX og NOT FOR HIGHWAY USE på siden, bliver
synsmanden så vildt imponeret ?

Mads Lund
KTM, snart med plade

Fra : Søren L Hansen

Dato : 23-10-01 11:10

Mads Lund <Mads@XtremeBikes.dk> wrote in article
<_uaB7.45$RZ5.2121@news.get2net.dk>...
> Nu vi er ved det med lovkrav og knopdæk, hvordan ligger landet så med
> knopdæk og syn ?
> Hvis nu f.eks der står MotoX og NOT FOR HIGHWAY USE på siden, bliver
> synsmanden så vildt imponeret ?

nøh bøh imponeret er måske et udmærket udtryk, men nok ikke dækkende for
reaktionen, og selve konklusionen på besøget hos bemeldte
bilinspektørrepræsentant kunne også få en kedelig klang, henad "Ikke
godkendt"

Men imponeret bliver han vel på samme plan som når man møder op uden pære i
forlygten, med huller i lydpotten osv osv... " ham der, han har da både
mange penge og megen tid - jeg er imponeret"

Alt sammen naturligvis afhængigt af om han læser den lille sætning "not for
highway use", der i øvrigt står med meget småt, og nogen gange kan være
svær at se, eller helt forsvundet, måske efter gentagen mekanisk påvirkning
med spåntagende lærred, uden at jeg på nogen måde vil sættes i forbindelse
med slige numre.

Men ellers kan du kigge forbi i aften, vi har dæk på lager hvorpå der står
en lignende sætning:
"KUN TIL BRUG VED SYN"

--
Søren

Fra : Mads Lund

Dato : 23-10-01 11:56

> Men ellers kan du kigge forbi i aften, vi har dæk på lager hvorpå der står
> en lignende sætning:
> "KUN TIL BRUG VED SYN"

det var jo det jeg gerne ville høre. Jeg skal også lige have fat i Jan
og høre om jeg kan låne "til syn kåben". Så mangler jeg bare et 3½m langt
bagskærm (helt precis 70 cm) og at konstruere en støttefod.

Hvad med blinklys, hvordan er det nu reglerne er med dem, når vi taler 300
ccm årgang 93 ?

Mads Lund
KTM

Fra : Søren L Hansen

Dato : 23-10-01 12:54

Mads Lund <Mads@XtremeBikes.dk> wrote in article
<W0cB7.62$RZ5.505@news.get2net.dk>...
> [...]
> bagskærm (helt precis 70 cm) og at konstruere en støttefod.
>
> Hvad med blinklys, hvordan er det nu reglerne er med dem, når vi taler

93, ingen blinklys.

Jeg har et stykke bagskærm på ca 20 cm, og en gummiflaps, det er da et
stykke af vejen. Hvis du så skruer dæmperen i blødeste stilling, og får
"Benneweis" til at sidde på den til synet, så er den vist hjemme.

--
Søren

Fra : Mads Lund

Dato : 23-10-01 14:10

> Jeg har et stykke bagskærm på ca 20 cm, og en gummiflaps, det er da et
> stykke af vejen. Hvis du så skruer dæmperen i blødeste stilling, og får
> "Benneweis" til at sidde på den til synet, så er den vist hjemme.

Bliver der så ikke bare problemer med indstilling af forlygten, med mindre
den er ophængt i en gyro ?

Mads Lund
Ninja9RT

Fra : Martin Sørensen

Dato : 23-10-01 18:59

> det var jo det jeg gerne ville høre. Jeg skal også lige have fat i Jan
> og høre om jeg kan låne "til syn kåben". Så mangler jeg bare et 3½m langt
> bagskærm (helt precis 70 cm) og at konstruere en støttefod.

Hehe, jeg kender en med en ældre 500four, der fik at vide i synshallen, at
hans bagskærm ikke gik langt nok ned.. Hvad gør manden så? - Han finder en
hagesmæk i superkram for en 20'er, og sætter den på den lille eksisterende
bagskærm, og så gik den igennem.

Han har den stadig liggende, når/hvis den skal til syn igen på et
tidspunkt..

signing off.. Martin Sørensen

Fra : Claus Rittig

Dato : 23-10-01 18:21

"Søren L Hansen" <lindholt@REMOVETHISperson.dk> skrev i en meddelelse

> Men ellers kan du kigge forbi i aften, vi har dæk på lager hvorpå der står
> en lignende sætning:
> "KUN TIL BRUG VED SYN"

Sådan et "syns-kit" har jeg også liggende, men husk at pille det af igen
inden kørsel, de der sygekasse-dæk står elendigt fast på Jens Hansens mark.

Rittig

Fra : bo thomsen

Dato : 23-10-01 09:51

> Øh - for biler er minimum dækmønster 1,6 mm. Er det ikke det samme for
> motorcykler?

1 mm som de andre skriver, men på nogle dæk er der ikk ret meget gummi
tilbage under den 1 mm. på andre er der mere.
jeg har prøvet at køre 5k km efter at dækket bar blankslidt, et hårdt
tourings
dæk, uden at der skete noget. men jeg punkterede på mit me1, da der var 2
mm.
tilbare og det var blot en lille revne i dækket.
mvh
bo thomsen

Fra : Jim

Dato : 22-10-01 19:19

Hej Carsten

Jeg har kørt MC i ca. 10 år 120000 km og jeg har aldrig haft en
punktering.....og det er med vidt forskellige dæk...

Hilsen Jim
(CBR1000F sc24 med ridser og en stk. brækket hånd)

Fra : Jesper FA

Dato : 23-10-01 17:30

Jim wrote:

> Jeg har kørt MC i ca. 10 år 120000 km og jeg har aldrig haft en
> punktering.....og det er med vidt forskellige dæk...

Jeg har heldigvist været ca. lige så heldig. 8 år og ca. 100000 km uden
huller.
Der var dog en gang efter race på jyllandsringen jeg troede det var galt.
Da vi skulle til og hjem var forhjulet helt fladt. Efter en gang luft var
der dog ingen problemer de næste 10 kkm eller hvor længe det nu holdt. Så
det kan vel næsten kun være en der har været "sjov".

> (CBR1000F sc24 med ridser og en stk. brækket hånd)

Hvad koster en ny hånd til sådanne en CBR?

--
Jesper
CBR600F4

Fra : Søren Jim

Dato : 23-10-01 17:54

det sgu svært at sige men jeg har været hos lægen idag
og det Irske møgøre sagde han var nødt at brække den op igen
så fine nye billeder og mere gips...
gi mig 6 uger så kan jeg måske begynde at arb.(guitarist) igen
udover det tror jeg CBR'ens kåbe skal males, men det skulle den have været
alligevel.....
så alt i alt lige omkring 50-75.000 kr

Fra : Steffler

Dato : 22-10-01 20:39

"Carsten" <carjak@wanadont.dk> wrote in message
> [...]
> piger med alt for meget tøj på .
>
> Jeg ved godt, at det sikkert er afhængig af MC, dæktype etc. men hvor tit

CRAP - Jeg hader alt det lort som "alle de andre" smider på vejen..
Jeg har, som i din situation, scoret et søm til mit skifteværdige bagdæk..
Det
bliver så skiftet til at 207 Sportmax... FEEEEEDEST.. Endelig lidt følelse i
bagenden igen.. Første kædesmøring (efter 250km) kommer scooteren op
på race standen så man kan dreje hjulet pænt og checke kæde OG bagdæk.

Rigtig gættet.. Under 250km på et nyt bagdæk... Så jeg tror det er svært at
lave en statistik på den slags.....

/Steffen
3/4 Litre Porsche Eater

Fra : Kasper

Dato : 23-10-01 07:44

"Carsten" skrev d. 22-10-01 19:05 dette indlæg :

*snip*

> Jeg ved godt, at det sikkert er afhængig af MC, dæktype etc. men hvor
tit må
> man forvente at punktere ?

Du har ret i, at det afhænger af mange faktorer - jeg er punkteret ca.
én gang hvert andet år i snit.....

Kasper
Super Blackbird

http://www.kandu.dk/

Fra : Armand

Dato : 23-10-01 16:45

Kasper <Kasper.news@kandu.dk> skrev i en
> "
> Du har ret i, at det afhænger af mange faktorer - jeg er punkteret ca.
> én gang hvert andet år i snit.....

Og jeg har oplevet det 3 gange siden min første motorcykel i '77.
Alle tre gange har det været på friske dæk, hvis dybere mønster
tilsyneladende bedre rejser søm og sager fra asfalten :-/

--
Armand.

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 23-10-01 07:37

> Jeg ved godt, at det sikkert er afhængig af MC, dæktype etc. men hvor tit

> man forvente at punktere ?

2 punkteringer på 36kkm - begge i bagdækket. Dene ene var et 4-5mm langt
tyndt messingsøm, det andet en 2cm lang skrue...

/A

Fra : Pein

Dato : 23-10-01 17:41

"Carsten" wrote ...

> Jeg ved godt, at det sikkert er afhængig af MC, dæktype etc. men hvor
tit må
> man forvente at punktere ?

Jeg har kørt ca. 230.000 km. gadekørsel på 3 forskellige maskiner i løbet
af 13 år, og er punkteret en enkelt gang. Jeg slider næsten altid mine dæk
helt i bund. Det generer mig ikke hvis mønsteret på midten af bagdækket er
væk, det kræver bare lidt forsigtighed i regnvejr. En enkelt gang kunne
man se lærredet.

Så har jeg kørt nogle få tusinde km. offroad, og er punkteret 3 gange.

Mvh. Pein