Hvorda skal Mac'erne kunne se en PC server~
Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 22-10-01 13:21

På et almindeligt netværk via e hub, er der sat en PC server op, hvorpå
diverse filer skal ligge, men hvordan kan de respektive Mac'er se PC
serveren ?

Jeg formoder at den der har sat PCserveren op har tildelt den en fast IP
adresse, men jeg har ikke fået svar fra ham endnu. Vælger man så bare
den IP adresse i Chooser->AppleShare->Server IP address ???

--
Ciao Jesper )

http://www.gylling.net/

Fra : boe

Dato : 22-10-01 13:40

"Jesper Haaber Gylling" <jesper@gylling.net> wrote in message
> [...]
> adresse, men jeg har ikke fået svar fra ham endnu. Vælger man så bare
> den IP adresse i Chooser->AppleShare->Server IP address ???

Enten skal der være installeret Appleshare på PCén eller også skal du have
installeret f.eks. Dave på Mac'en. Og så er det rigtigt, at du kan bruge den
metode du beskriver, hvis PC'en vel at mærke kan køre Appleshare på IP og
ikke kun på Appletalk.

Mvh Bo

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 22-10-01 14:54

boe <bem@NOSPAMbellesystems.com> wrote:

> [...]
> metode du beskriver, hvis PC'en vel at mærke kan køre Appleshare på IP og

Det vil sige at Mac'erne ikke kan se PC serveren uden en masse gejl
installeret ? Jeg troede, at hvis den var sat op som en server, så kunne
man se den på netærket via en IP adresse ?

Øøøøøøøøøhhhhhhhhhhh ?! Confused - you won't be after the next posting
in dk.edb.mac

--
Ciao Jesper )

http://www.gylling.net/

Fra : Jesper

Dato : 22-10-01 19:46

> [...]
> man se den på netærket via en IP adresse ?
>
> Øøøøøøøøøhhhhhhhhhhh ?! Confused - you won't be after the next posting

MacOS X understøtter Windows fildeling, men det gør MacOS classic ikke.
--
Jesper. »Vi danskere er med vores kristne-lutheranske
kulturarv så forskellige fra muslimerne, at vi må erkende,

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 22-10-01 14:52

> [...]
> adresse, men jeg har ikke fået svar fra ham endnu. Vælger man så bare
> den IP adresse i Chooser->AppleShare->Server IP address ???

kun hvis PC'en er sat op til at køre AppleTalk eller AppleTalk over IP
med PCMacLAN, eller services for macintosh (kun WinNT/2000 server).
ellers skal du bruge Dave eller DoubleTalk.

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen... nu på iceBook

<icq:131382336>

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 23-10-01 16:09

> kun hvis PC'en er sat op til at køre AppleTalk eller AppleTalk over IP
> med PCMacLAN, eller services for macintosh (kun WinNT/2000 server).
> ellers skal du bruge Dave eller DoubleTalk.

Nu har ham PC gutten endnu ikke svaret på min forspørgsel om hvad det er
for en fil server som han har sat op, men han har sagt til det
pågældende firma, at den er beregnet til at kunne udveksle filer på både
Mac og PC.

Som jeg umiddelbart kunne se det, så er det en Windows 2000 professionel
der ligger på serveren, men i Chooser->AppleShare->Server IP address
kunne jeg ikke fange den med en IP adresse indtastet fra en Lombard.

Hvad er der galt og har jeg overset noget ? Har PC gutten lovet noget
som ikke holder ?

--
Ciao Jesper )

http://www.gylling.net/

Fra : boe

Dato : 24-10-01 08:47

> [...]
> kunne jeg ikke fange den med en IP adresse indtastet fra en Lombard.
>
> Hvad er der galt og har jeg overset noget ? Har PC gutten lovet noget

Næppe, men den Service der tillader serveren at køre Appletalk skal være
startet på PC'en. Jeg mener at den slet og ret hedder "Services for
Macintosh". Der er ikke noget med en default gateway der er indstillet
forkert (har netværket flere segmenter)?

Hvad er en Lombard?

Mvh Bo

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 24-10-01 09:13

> [...]

> Macintosh". Der er ikke noget med en default gateway der er indstillet
> forkert (har netværket flere segmenter)?

Men den service er det en integreret del af serveren eller er det noget
ekstra software som skal købes/installeres ?

Default gateway som er installeret forkert ? Det ved jeg ikke, men ham
PC gutten har ikke meget tilovers for Mac, så han vil sikkert hævde at
det er Mac'erne der er noget galt med og derudover har han endnu ikke
svaret på mine mails med specificationerne på serveren.

En Lombard er en af Apples bærbare ligesom Main Street, Wallstreet,
Pismo og sikkert flere endnu.

Jeg er bestemt ikke verdensmester i netværk, men kan få et Macværk til
at spille perfekt, men jeg er bestemt ingen ørn til PC og defor er det
et problem at han ikke svare på mine forspørgsler og at jeg ikke ved om
den nu er sat op korrekt.

--
Ciao Jesper )

http://www.gylling.net/

Fra : boe

Dato : 24-10-01 09:35

> Men den service er det en integreret del af serveren eller er det noget
> ekstra software som skal købes/installeres ?

Den følger med, men skal nok krydses af under installationen (nu gætter
jeg!)

> [...]
> det er Mac'erne der er noget galt med og derudover har han endnu ikke
> svaret på mine mails med specificationerne på serveren.

Du skal nok ikke regne med meget hjælp fra en person med den holdning, nej -
jeg kender typen
Du er dog nødt til at vide, om der er en router på netværket og om Mac'en
sidder på et anden segment end serveren. Hvis det er tilfældet, skal du jo
bruge router IP adressen som default gateway adresse i TCP/IP
kontrolpanelet. Det vil så omvendt give dig problemer i forhold til en evt.
default gateway til Internet, hvis det er aktuelt med Internet adgang? Dette
problem kan dog så vidt jeg husker løses ved hjælp af en host file -
desværre kan jeg ikke huske detaljerne.

- Kan du komme på Nettet fra Mac'en
- Kan du pinge Serveren
- Sidder maskinerne på samme segment af netværket
- Der er ikke noget DHCP blandet ind i det, vel?

> [...]
> at spille perfekt, men jeg er bestemt ingen ørn til PC og defor er det
> et problem at han ikke svare på mine forspørgsler og at jeg ikke ved om

Kunne du evt. sende en screendump af TCP/IP kontrolpanelet til dk.binaer? Så
er vi vel nogle stykker der kan komme med gode og dårlige råd

Mvh Bo

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 24-10-01 09:52

> [...]

> default gateway til Internet, hvis det er aktuelt med Internet adgang? Dette
> problem kan dog så vidt jeg husker løses ved hjælp af en host file -

Det hele er sat på følgende måde: Der er en ADSL adgang med en switch
(et firma som ligger ovenpå) derfra er der lavet en forbindelse fra
switchen til en hub (i firmaet nedenunder). Her står PC filserveren og
en ca. 6-7 Mac og PC'ere.

Firmaet ovenpå kører DHCP via switchen (NETGEAR) og i uplink porten er
der trukket et kabel til huben i firmaet nedenunder og her bruges der
faste IP adresser i et subnetmask.

> - Kan du komme på Nettet fra Mac'en

Ja.

> - Kan du pinge Serveren

Har ikke prøvet, men god ide - har ikke tænkt lige på det.

> - Sidder maskinerne på samme segment af netværket

Segment ?

> - Der er ikke noget DHCP blandet ind i det, vel?

Se ovenfor.

--
Ciao Jesper )

http://www.gylling.net/

Fra : boe

Dato : 24-10-01 10:06

> Segment ?

Segment svarer til subnet - altså et logisk eller fysisk adskilt del-netværk
som kræver en gateway eller en router til at "forbinde" IP adresserne. Det
er lidt langhåret, men der er noget der hedder netværksklasser. Alt efter om
et netværk kører klasse A, B eller C, skal der være et sammenfald af tallene
i starten af IP adressen for at maskiner på nettet kan "se" hinanden. Så
vidt jeg husker, så må det i klasse C netværk (som jeg tror du kører) kun
være de sidste 4 (eller måske 5?) tal i IP adressen som afviger fra
hinanden. Altså vil f.eks. 192.009.200.010 og 192.009.201.012 være fra samme
segment og vil dermed ikke behøve routning. Er adresserne derimod
192.009.200.010 og 192.009.211.012, vil adresserne tilhøre forskellige
segmenter, idet de der er forskel på de sidste 5 tal, og dermed vil de kræve
routning.
Klasse C giver altså mulighed for mange segmenter med få noder, hvorimod
klasse A giver mulighed for få segmenter men mange noder. Segmenter bruges
til begrænsning/fordeling af trafik på store netværk.

-Prøv at give os IP adresserne, som du bruger - måske kan vi udlede noget ud
fra dem.
- Vi skal også kende resultatet af Ping

Fra : boe

Dato : 24-10-01 09:40

"Jesper Haaber Gylling" <jesper@gylling.net> wrote in message
Jeg glemte lige:

Er der ikke stadig et Appletalk kontrolpanel hvor man definerer om Appletalk
skal køres via Localtalk eller via TCP/IP? Hvis det ikke står til TCP/IP kan
det vel være derfor?
Som du nok har opdaget, er det en smule tid siden jeg beskæftigede mig
indgående med Mac

Mvh Bo

Fra : Thorkil Olesen

Dato : 25-10-01 00:06

> [...]

> skal køres via Localtalk eller via TCP/IP? Hvis det ikke står til TCP/IP kan

Nu vil jeg også blande mig!

Appletalk kan ikke køres "via TCP/IP". Det er to alternative
netværksprotokoller. Men Macintosh' filservice ("Appleshare", eller på
en Windows-server: "Services for Macintosh") kan køres over enten
Appletalk eller TCP/IP.

Da vi ikke ved, hvilken Windows-server det er, så var det nok værd at
forsøge begge muligheder.

--
Thorkil Olesen,
Hanstholm.

Fra : Martin Edlich

Dato : 25-10-01 00:19

In article <1f1t4wu.4zfhzw1oqurvwN%Dont.use.this.address@pip.dknet.dk>,
Dont.use.this.address@pip.dknet.dk (Thorkil Olesen) wrote:

> Appletalk kan ikke køres "via TCP/IP".

Joda. Man kan pakke Appletalk ind i TCP/IP.

--
MVH Martin Edlich http://www.edlich.dk

Fra : Thorkil Olesen

Dato : 25-10-01 21:50

> Joda. Man kan pakke Appletalk ind i TCP/IP.

OK. Du har sikkert ret. Det har jeg bare aldrig hørt om. Kan det bruges
til noget?

Jeg har hørt om det modsatte, at pakke TCP/IP ind i Appletalk (MacIP),
men det er næppe relevant til noget formål længere.

--
Thorkil Olesen,
Hanstholm.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 25-10-01 21:56

Thorkil Olesen <Dont.use.this.address@pip.dknet.dk> wrote:

> OK. Du har sikkert ret. Det har jeg bare aldrig hørt om. Kan det bruges
> til noget?

ja fordobling af hastigheden på 100Mbit og gigabit ethernet (appleshare
IP og filesharing IP)

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen... nu på krykker

<icq:131382336>

Fra : Martin Edlich

Dato : 25-10-01 22:33

In article <1f1uvju.1rba3mkh5obscN%spam@reippuert.dk>,
spam@reippuert.dk (Morten Reippuert Knudsen) wrote:

> ja fordobling af hastigheden på 100Mbit og gigabit ethernet (appleshare
> IP og filesharing IP)

Og gamle spil der brugte AppleTalk til netværk, som man gerne ville
spille over indernedded.

--
MVH Martin Edlich http://www.edlich.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 25-10-01 22:56

> Og gamle spil der brugte AppleTalk til netværk, som man gerne ville
> spille over indernedded.

hvad nu hvis man er pakistaner?

Fra : Martin Edlich

Dato : 25-10-01 23:02

In article <1f1uyf7.12xp252sokj3hN%spam@reippuert.dk>,

> hvad nu hvis man er pakistaner?

Wargames?

--
MVH Martin Edlich http://www.edlich.dk

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 25-10-01 23:13

spam@reippuert.dk (Morten Reippuert Knudsen) writes:

> ja fordobling af hastigheden på 100Mbit og gigabit ethernet (appleshare
> IP og filesharing IP)

<nitpick>
Det er ikke appletalk pakket ind i IP, det er Apple Filesharing i TCP/IP
</nitpick>

Og ja, det kører mærkbart hurtigere. Jeg formoder, at det har en del
at gøre med, at appletalk har ca. 500 bytes i hver pakke, mens TCP/IP
bruger maximumstørrelsen på det underliggende netværk (ca. 1500 bytes
for ethernet).

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 24-10-01 11:42

> [...]
> kunne jeg ikke fange den med en IP adresse indtastet fra en Lombard.
>
> Hvad er der galt og har jeg overset noget ? Har PC gutten lovet noget

det er muligt at services for macintosh ikke er slået til på serveren
(NB. det skal være server versionen af win2000!)

en anden mulighed er at Mac's TCP/IP ikke er konfigureret korrekt. prøv
om du kan pinge serverens ip adresse fra mac'en.

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen... snart på iceBook, igen

<icq:131382336>