ducati monster 600 dark - godt/skidt -
Fra : Thomas Hjort

Dato : 22-10-01 11:14

Nogen der har nogle erfaring vedr. ovenstående MC?

Fra : Armand

Dato : 22-10-01 16:41

Thomas Hjort <hjort@anarki.dk> skrev i en
> Nogen der har nogle erfaring vedr. ovenstående MC?

Ingen decideret erfaring; men den er SLØV!

750'er Monsteren er lidt mere levende; men selv 750SS får stryg af en
simpel SV 650'er, hvilket vel beskriver M600'erens evner bedst :-/

Prisen?
Mnjaeh - Dér kan Sv'eren også konkurrere, til trods for jævnt stigende
nypris!

--
Armand.

Fra : Jeppe

Dato : 23-10-01 18:27

Passer ikke helt!!
Jeg var ude og prøve min brors sidste weekend, og den var sgi' kvik. Men der
var også monteret "carbon" potter + stumper + andre luftfiltre!!!

Det største minus var dog størrelsen på stellet eller nærmere
siddestillingen.. Ellers en kanon cykkel
herfra Mch Jeppe.

Fra : Thomas Hjort

Dato : 23-10-01 20:35

Hvad er der galt med sidestillingen?

Fra : Armand

Dato : 24-10-01 00:58

Jeppe <g-mc@wanadoo.dk> skrev i en news:9r48ql$hcb$1@sunsite.dk...
> [...]
> Jeg var ude og prøve min brors sidste weekend, og den var sgi' kvik.
> Men der var også monteret "carbon" potter + stumper + andre

Måske nok for dig, det er jo ikke en 15 hk's 125'er. Og så er du måske
ovenikøbet blevet villedt grundigt af Db-hestene :-/

Men til prisen er SV (og for den sags skyld mange andre) vildt
overlegne!
Som jeg skrev er SV650 faktisk hurtigere, bedre bremsende, bedre kørende
o.s.v. end 750SS (ref: "BIKE"!) !
Prøv lige en sådan inden at du dømmer M600'eren!

[Eller køb den bare nu hvor du har forelsket dig, og er u-overtalelig
:-| ]

--
Armand.

Fra : Jeppe

Dato : 25-10-01 16:22

Undskyld det sene svar (min pc'er havde brændt et tændrør )

Ang sidde stilling syntes jeg personligt at cyklen nærmest virkede for
lille til mit korpus!!! (ca 187 cm).Alt dette kan jo nok skyldes Ducati's
ide med den relativt korte akselafstand, cyklen ligger jo kanont i svingene.
Men med hensyn til bremserne, syntes jeg at forbremsen var virkelig
effektiv!!(min første kommentar efter turen, var vist noget i stil med at
der mindst måtte sidde 5 skiver foran) på trods af at der kun er en enkelt
skive foran. Bagbremsen kan diskuteres.

Jeppe TX/XS 650 (der stadig drømmer om at prøve en 900 monster!!!)

Fra : Armand

Dato : 26-10-01 19:01

Jeppe <g-mc@wanadoo.dk> skrev i en news:9r9a6b$rlm$1@sunsite.dk...

>........................... Alt dette kan jo nok skyldes Ducati's
> ide med den relativt korte akselafstand, cyklen ligger jo kanont i
svingene.

Min kørselserfaring på 7½'er Monster er at den IKKE ligger godt i
svingene!
Akselafstand, styregeometri, dækdimensioner og motorens kraftige
punch/motorbremse gør den alt for upræcis igennem selv sognevejskurver!
Holder man den indenfor bygrænsen er den derimod i sit es. Ret beset er
det jo også det at den er bygget til: showkørsel på lido'en !

> [...]
at
> der mindst måtte sidde 5 skiver foran) på trods af at der kun er en

Alt er relativt!
M750 fik dobbelte skiver på for et par år siden, og det er der en grund
til!

> Bagbremsen kan diskuteres.

Tjaeh - Til gengæld bruger men den ikke særligt meget p.g.a.
motorbremse-evnen!

Og så vil jeg klandre gearkassen for et par irriterende ekstra frigear

Men husk at dette er gældende for 7½'eren, jeg ved ikke i hviklen grad
man kan overføre dette til 600'eren.

--
Armand.
(der vil foretrække SV - hvis ikke en homebuilt 800 ccm

Fra : Brian Luckow

Dato : 29-10-01 13:16

"Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote:

Hej Armand! Den er go' nok HVER gang! Du er altid først på pletten når
der søges råd om en Ducati. ;) Enten elsker eller hader man
Ducati'erne, der er ikke noget midt i mellem, og du hører bestemt ikke
til den kategori der elsker dem. Og jeg bliver altså nød til lige at
forsvarre det mærke lidt... ;)

Prøv lige at tænke lidt over det her: De fleste som har en Ducati, har
en fortid med flere forskellige MC-mærker, men når først de har fået
sig en Ducati, så bliver de som regel ved det mærke. Er vi så blot
snobber, som ikke vil indrømme vores "fejlkøb" og derved gentager
købene?? Det tror jeg ikke er tilfældet... og det kan jo ikke længere
have noget at gøre med prisen... nu hvor japserne er er så dyre, og
spaghetti'erne går den anden vej.

Det er jo forskellige ting man går efter, når man vælger en cykel. Det
jeg f.eks. sætter stor pris på mht. min egen cykel, er den køreglæde
den giver mig. Min cykel har både stærke og svage sider, men
køreglæden er enorm, og overskygger det hele.

>svingene.
>Min kørselserfaring på 7½'er Monster er at den IKKE ligger godt i
>svingene!

En Monster har specielle svingegenskaber, det er der ingen tvivl om,
men det er som så meget andet, blot et spørgsmål om tilvænning.
Nu hvor vi er inde på svingegenskaber, så vil jeg lige nævne en
episode. En af mine venner har en RF900. Han har haft den med oppe på
Anderstorp hvor han kørte 20 min. på den. Bagefter 20 min. på en lånt
Monster 900. Kan du gætte hvad for en han kørte hurtigts på? :)

>Alt er relativt!
>M750 fik dobbelte skiver på for et par år siden, og det er der en grund
>til!

Ja, de gjorde det mest for udsynets skyld. Den giver nemlig ikke den
helt store forskel. Sjovt nok, så var det kun europa versionen af M750
som fik den ekstra skive, US versionen kørte stadig videre med den
enkelte.

>Tjaeh - Til gengæld bruger men den ikke særligt meget p.g.a.
>motorbremse-evnen!

Tja... jeg bruger næsten altid bagbremsen, bare lige for at få den
lette forende til at sætte sig. Motorbremsen, yep den motorbremser
meget, og det udnytter jeg meget når jeg skal justerer hastigheden, så
mit forbrug af bremseklodser er ikke så stort som jeg ellers har været
vant til. :) Men jeg godt forstå, hvis man udmiddeltbart kan blive
lidt skuffet over dens bremser. Jeg har prøvet en SV'er, og synes
faktisk selv den bed hårdere end mine egne Brembo'er. Men bremserne
kan altså sagtens få Monsteren meget hurtigt ned i fart, det kræver
bare et lidt hårdere tryk på bremsen end på SV'eren, hvis der altså
skal bremses rigtigt hårds. Personligt er jeg selv mere tryg ved
bremserne, da jeg synes de er nemmere at dossere end SV'ens. Det er
så en smagssag hvad man bedst kan li'...

>Og så vil jeg klandre gearkassen for et par irriterende ekstra frigear
>
>Men husk at dette er gældende for 7½'eren, jeg ved ikke i hviklen grad
>man kan overføre dette til 600'eren.

Det er meget svært at sammenligne de forskellig Monster versioner og
årgange, da Ducati "piller" meget ved de enkelte dele, altså bremser,
affjedring, gearkasse, motor osv. Jeg har hørt om flere der har haft
problemer med ekstra frigear. Har heldigvis aldrig selv haft det
problem med min '98 6-trins gearkasse som stammer fra SS serien.

Puha, det var en ordentligt smørre, men nu skriver jeg jo heldigvis
også så sjældent her, så... ;)

Brian Luckow, Denmark
E-mail: luckowb@grafisk.dk

Fra : Mads Lund

Dato : 29-10-01 13:51

>.... Enten elsker eller hader man
> Ducati'erne, der er ikke noget midt i mellem....

Tjo det tror jeg nu der er. Jeg vil nemlig ikke tilslutte mig hverken for
eller imod Nu er jeg jo kun hangaround i italienderkredse, og det giver
jo indsigt i det karismatiske og forførende der er ved de røde
fuldblodsmaskiner. Men modsat hører man jo også historierne og hvor mange
(eller få) km man har kørt siden den seneste magnesium dims knækkede.

> Prøv lige at tænke lidt over det her: De fleste som har en Ducati, har
> en fortid med flere forskellige MC-mærker, men når først de har fået
> sig en Ducati, så bliver de som regel ved det mærke.

Per P har da lige skiftet hans 900M ud med en GS450 fra 82'

> [...]
> købene?? Det tror jeg ikke er tilfældet... og det kan jo ikke længere
> have noget at gøre med prisen... nu hvor japserne er er så dyre, og

Imho handler Duc'er mere om lidenskab til disse specielle cykler, end det
handler om sund fornuft, for så kørte vi vel alle på GS500

Hmm, nu er det jo noget med hvilken referance man ligger op imod, men en
Monster har nu en god del af de nødvendige kvalifikationer der skal til for
at kunne bevæge sig fornuftigt gennem et sving.

Mads Lund
med 1 italiener

Fra : Armand

Dato : 29-10-01 17:54

Mads Lund <Mads@XtremeBikes.dk> skrev i en

> Hmm, nu er det jo noget med hvilken referance man ligger op imod, men
> en Monster har nu en god del af de nødvendige kvalifikationer der skal
> til for at kunne bevæge sig fornuftigt gennem et sving.

Hvad angår stelstivhed og affjedring måske nok; men hvad der falder mig
for brystet er at Monsteren er vældig letstyrende, så letstyrende at
linien igennem en kurve forstyrres uhyre meget af motorens voldsomme
reaktioner ved såvel gasgivning, som nedgasning/motorbremsning!

Om dækdimensionerne er mere "Lido-poppede" end fornuftige, og derved
også påvirker kurvestabiliteten, vil jeg kun gisne :-/

Men indenbys, og på de mindste sogneveje er den forrygende sjov; men bør
stadig holdes op imod den betragteligt billigere SV'er!

--
Armand.

Fra : Mads Lund

Dato : 30-10-01 09:08

> [...]
> linien igennem en kurve forstyrres uhyre meget af motorens voldsomme
> reaktioner ved såvel gasgivning, som nedgasning/motorbremsning!

Hmm, 2 mulige problemer,
1. wobbel kunne være et problem, men Per har aldrig omtalt det som et
problem.
2. Baghjulsreaktionerne, er det ikke mest et spørgsmål om tilvænning ?

Fra min prøvekørsel af millen kan jeg erindre at jeg fik mange formaninger
om at den ville slå med bagenden. Og angiveligt skulle en eller ander "vild"
fireblade køre have omtalt at han kørte sidelæns ud af alle rundkørslerne,
fordi indsprøjtningen medføre at kræfterne kommer meget on/off agtigt.
Det lød jo vildt (og morsomt) så jeg glædede mig som et lille barn. Men nej.
Min oplevelse var at den var ganske human i svingene. Som normalt valgte jeg
et passende lavt gear, og lagde en lille smule gas på ved indgangen til
svinget, og så triller den jo nærmest rundt af sig selv.

At monsteren kræver noget tilvænning og måske enda lidt mere uddannelse af
piloten er ganske sansynligt. Hvor man på andre cykler bare kan hoppe ombord
og køre. Men det synes jeg måske bare er endnu en grund til at vælge
monsteren. (det andet jeg lidt for bil agtigt

Så imho, hvis økonomien tillader den mere karismatiske italiener, så må man
ikke gå på spare mode, og vælge en løsning som man synes mindre om. Jeg har
lidt et princip, i stil med Armand tunings advarsler (om at købe en større
cykel istedet). Jeg er absolut modstander af at skifte cykel som til som man
skifter undertøj. Og det sker tit for folk, som ikke købte den model de
ville ha, men lige sparede 5.000 og så købte et baljejern istedet. Så min
anbefaling er at man skal købe den cykel som man vil ha, og når man bliver
træt af den, og forelsker sig i en anden, så er mcbigami jo ganske tilladt,
så man behøves jo ikke at skille sig af med den gamle kærlighed.

Mads Lund
GS750, da økonomien ikke tilklod andet, men nu med så meget sjæl at den
stadig står i garagen.
ZX9RT, helt sikker også for life.
RS125RR, mere et brugsredskab man kunne sælge når der skal noget nyere til
KX500, som der nok ikke er mange der tør købe hvis det var.
KTM300, nyforelsket

Fra : Brian Luckow

Dato : 30-10-01 12:33

"Mads Lund" <Mads@XtremeBikes.dk> wrote:

> 2. Baghjulsreaktionerne, er det ikke mest et spørgsmål om tilvænning ?

Jo, bestemt, valg af dæk har også stor betydning. Der var en verden
til forskel da jeg skiftede fra de standardmonterede glatte Dunop D204
dæk til Pilot Sport. Det hjalp utroligt meget på
baghjulsudskridningerne!

Brian Luckow

Fra : Armand

Dato : 30-10-01 16:29

> [...]
?
> Fra min prøvekørsel af millen kan jeg erindre at jeg fik mange

Det er ikke noget med baghjulsskridere, men påvirkning af den levende
styring om der motorbremses eller gives gas!
Og dette kan sikkert henføres til kort akselafstand, stejl styregeometri
og bredt bagdæk :-/

--
Armand

Fra : Brian Luckow

Dato : 30-10-01 12:28

> [...]

>linien igennem en kurve forstyrres uhyre meget af motorens voldsomme
>reaktioner ved såvel gasgivning, som nedgasning/motorbremsning!

Ja, den har en meget letstyrende og følsom front. Men nu skal man også
lige tænke på, at stellet oprindeligt er bygget til en racer
(851/888), dvs. til et clip-on styr og ikke et drag-bar. Derfor en del
Monster kører putter clip-on styr på den... det synes jeg dog bare
ikke klæder den. En styrdæmper er også meget populær på denne cykel.

Brian Luckow

Fra : Brian Luckow

Dato : 30-10-01 12:22

>Tjo det tror jeg nu der er. Jeg vil nemlig ikke tilslutte mig hverken for
>eller imod Nu er jeg jo kun hangaround i italienderkredse, og det giver

OK, jeg giver mig, der er selvfølgelig altid undtagelser... :) Men, i
det store hele, så passer det altså meget godt.

>jo indsigt i det karismatiske og forførende der er ved de røde
>fuldblodsmaskiner. Men modsat hører man jo også historierne og hvor mange

Hov hov, de er ikke alle røde - inkl. min., men jeg har i det mindste
en fuldblods på tanken. ;)

>(eller få) km man har kørt siden den seneste magnesium dims knækkede.

Pyha, godt jeg ikke har noget magnesium på min. ;)

>Per P har da lige skiftet hans 900M ud med en GS450 fra 82'

Ja ja ja... endnu en - sjælden - undtagelse. ;) Hvis jeg skulle have
en ny cykel nu, så skulle det være en Duc. ST2/4, men håber ikke det
kommer på tale.

>Imho handler Duc'er mere om lidenskab til disse specielle cykler, end det
>handler om sund fornuft, for så kørte vi vel alle på GS500

Sund fornuft, det er et fremmedord for en motorcyklist, og det er hvad
enten man kører GS500 eller 996. I mine øjne er en bil et
transportmiddel, hvor en MC er ren fornøjelse. Fornøjelse koster altid
penge. Men en GS500 er da fin nok, har selv kørt på en i 2 år. :)

Brian Luckow