servicekontrakt, hvilken?
Fra : Ole Michaelsen

Dato : 22-10-01 10:42

Hej gruppe.

Jeg står får at skulle forny en servicekontrakt for en række maskiner.

Er der nogen af jer, der har en "metode" til at udregne hvilken
type kontrakt man skal vælge? Jeg forestillede mig noget ala
den tankegang at jeg har en service, som kører på et 2-noders
cluster, at sandsynligheden for at den ene node dør er P1 og sandsynligheden
for at den anden dør _samtidigt_ er P2, at prisen for at vente med at
få problemet fikset til næste morgen er KRm, og at prisen for den
kontrakt (hvor man kun har onsite support i dagtimerne) er KRk.

Hvis P1 * P2 * KRm er større end KRk kan det betale sig, og man bør
lave regnestykket igen med den dyrere kontrakt.

Eller noget i den stil. Andre faktorer jeg bør tage med? Findes
der nogle whitepapers om det her, nogle steder?

Nogle erfaringer?

-- Ole M.

Fra : Jonathan Stein

Dato : 22-10-01 16:39

Ole Michaelsen wrote:

> Eller noget i den stil. Andre faktorer jeg bør tage med? Findes
> der nogle whitepapers om det her, nogle steder?

Sandsynlighed for fejl på den ene maskine: P1
Sandsynlighed for fejl på den anden maskine: P2
Sandsynlighed for samtidig fejl på begge maskiner: P = P1*P2
Hvis maskinerne er identiske (og sat ens op): P1 = P2, P = P1^2

Gennemsnitlig reperationstid: MTTR
Pris for nedetid: X
Gennemsnitlig pris for reparation: Xrep
Gennemsnitlig pris for nedbrud: Xnedbrud = MTTR x X + Xrep
Pris på serviceaftale: Xservice

Samlede omkostninger i serviceperioden: P x Xnedbrud x tidsperiode + Xservice
= P x (MTTR x X + Xrep) x tidsperiode + Xservice

Du regner så dette igennem, hvor MTTR, Xrep og Xservice ændrer sig afhængig af
den valgte serviceaftale, og vælger den løsning, der giver dig den laveste
totalomkostning.

M.v.h.

Jonathan

--
Start med PHP, Perl eller JSP uden at omskrive al din gamle ASP-kode.
jsp-hotel.dk tilbyder nu Chili!Soft ASP på alle hoteller.

Fra : Ole Michaelsen

Dato : 23-10-01 16:48

Jonathan Stein wrote:

[...]

> [...]
> den valgte serviceaftale, og vælger den løsning, der giver dig den laveste

Jonathan,

Det var præcis sådan noget jeg havde tænkt mig. Jeg har netop kontaktet
min hardware/software-pusher for at få nogle tal på MTBF og MTTR.

Tak for hjælpen.