Input skal overholde kriterier...
Fra : MiG

Dato : 21-10-01 23:00

Hvordan kan man sætte et input til at overholde visse kriterier??

eks.
Et input må ikke indeholde bogstaverne "æ", "ø" eller "å"...

Fra : Jonas Astrup - html.~

Dato : 22-10-01 00:35

MiG wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> Hvordan kan man sætte et input til at
> overholde visse kriterier??

Du kan enten benytte clientside eller serverside sprog til
validering (hvilket er den korrekte betegnelse for det du
efterlyser)

Lad os tage udgangspunkt i clientside validering - det vil sige at
du benytter javascript, som afvikles i brugerens browser (klienten -
deraf navnet "clientside").

Prøv at kigge på disse eksempler på javascript validering - og husk
at hvis du har yderligere spørgsmål hører spørgsmålene hjemme i
dk.edb.internet.webdesign.clientside

Validering af et tekstfelt
http://www.html.dk/scripts/javascript/00013/

Validering af en select boks
http://www.html.dk/scripts/javascript/00014/

Validering af et textarea
http://www.html.dk/scripts/javascript/00015/

Validering af en checkbox
http://www.html.dk/scripts/javascript/00016/

Validering af radio-knapper
http://www.html.dk/scripts/javascript/00017/

Validering af e-mail adresse
http://www.html.dk/scripts/javascript/00019/

(den sidste indeholder blandt andet funktionaliteten med æøå)

Mvh
Jonas

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Mogens Meier Christe~

Dato : 23-10-01 22:11

> Lad os tage udgangspunkt i clientside validering - det vil sige at
> du benytter javascript, som afvikles i brugerens browser (klienten -
> deraf navnet "clientside").

Clientside kan være deaktiveret eller blive deaktiveret eller omgås på andre
måder. Der er ingen garanti i clienside scripts.

Det er *meget* let med et serverside-script som f.eks. PHP, ASP eller Perl.
Men det har man jo ikke adgang til på almindelige hjemmesider...

--
Mvh. Mogens,
www.momech.dk