Kompostkværn
Fra : Helle Skoett

Dato : 21-10-01 22:27

Hej gruppe.
Jeg overvejer at anskaffe mig en kompostkværn, så jeg slipper for at køre
hækklip og lignede på genbrugspladsen. (og nej, jeg har ikke plads til at
lade det ligge ubehandlet til formuldning i flere år - jeg har forsøgt, og
det endte med nærmest astronomiske bunker)
Men hvor meget har man brug for? Nogle maskiner kan tage 30 mm, andre 40 mm
grentykkelse, og watt-ydelsen svinger fra under 1000 til 2000.
Jeg satser på at købe brugt - nogen faldgruber her?
Glæder mig til at læse om jeres erfaringer...
vh
helle s

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 22-10-01 00:50

"Helle Skoett" <Helle.Skoettvaek@bt.dk> skrev i en meddelelse

> Men hvor meget har man brug for? Nogle maskiner kan tage 30 mm,
andre 40 mm
> grentykkelse, og watt-ydelsen svinger fra under 1000 til 2000.

Jeg har haft gode erfaringer med en Bosch 2200 med skærevalse,
som ikke larmer alt for meget, og som har en rimelig kapacitet.
Eneste problem er at de 2200 W er i overkanten af hvad man kan
belaste en almindelig gruppe med.

Niels

Fra : Finn E Jensen

Dato : 22-10-01 16:00

Jeg ved ikke om det er gået op for folk i almindelig men fakta er at på
al ny elinstallation kan man forsikre med 13 amp. og det giver jo 2860W
så der er lidt plads, men et forbrug i de størrelser kræver jo næsten en
ekstra gruppe . Det var om el må jeg give et godt råd vi bruger hvert år
når vi får mange små grene fra vores hæk så samler vi dem i små bunker,
tager din græsslåmaskine løfter den henover og så sænker du den langsomt
ned du skal selvfølgelig ikke stå med bare ben , og kører til de er
findelt, det virker og du spare en kompostkværn som du sandsynligvis
bliver træt af da den er for langsom og larmer for meget det metode jeg
beskriver går lynhurtig og jeg har ikke set skader på klinger, du skal
så bare samle det kværnede ind .
Selv min gamle mor på 80 brugte metoden
Hilsen Finn

Fra : V.B:K.

Dato : 22-10-01 05:34

> [...]
> Jeg satser på at købe brugt - nogen faldgruber her?
> Glæder mig til at læse om jeres erfaringer...

Køb ikke for lille en kværn - grene fra dine træer bliver snart for store
til den der 30 mm - 400 mm kan vist lige til "nød" gå an - men giv dig selv
en ordentlig "julegave" og spar ikke.

V.B:K.

Fra : ~~~~ Jan Arentoft ~~~

Dato : 22-10-01 09:19

Køb en model der kan klare dejlige tykke grene, ellers kommer du til at stå
i dagevis og flise.
Og der er til sidst kedeligt......... gab

Har i år stået i sammenlagt 4 dage (32 timer), og flist 3 store træer....

Jan

Fra : Lars Clement

Dato : 22-10-01 22:51

Kan varmt anbefale brugen af rotorplæneklipper, det har jeg gjort i årevis

--
Venligst

Lars Clement
clement@post9.tele.dk

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 22-10-01 23:19

"Lars Clement" <clement@post9.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Kan varmt anbefale brugen af rotorplæneklipper, det har jeg
gjort i årevis

Fint til hækafklip, men 4 cm grene står den af på.

Niels