firma salg?
Fra : P.Sørensen

Dato : 21-10-01 22:24

Hvis jeg nu - teoretisk - ville sælge mit - iøvrigt velfungerende - internet
firma, hvorledes fastsætter jeg så salgsprisen? Er det en procent af den
årlige omsætning, af overskuddet eller hvordan? Hvordan gør man? Findes der
deciderede "firmaopkøbere", man kan kontakte?
hilsen P. sørensen

--
www.pilotshop.dk
ps@vestnet.dk

Fra : Jørgen E. Madsen

Dato : 22-10-01 22:24

Bortset fra de fysiske aktiver, som jo relativt nemt kan vurderes
(handelsværdi) bygger en pris på "tro, håb men ikke nødvendigvis kærlighed".
Hvis køber tror på ideen og produktet(?), vil køber give noget for det, og
er der en pæn omsætning = en kundemasse er der et potentiale til at "gøre
det bedre". Giver firmaet også overskud, har man måske et bedre grundlag end
at starte fra 0, og det har også en værdi.
Men dit spørgsmål er ikke besvarligt, da det kræver mange flere oplysninger.

Mvh. JørgenE

Fra : alwresuihalert

Dato : 23-10-01 20:16

snip
> [...]
der
> deciderede "firmaopkøbere", man kan kontakte?

I teorien burde værdien være = den økonomiske sum af fremtidig overskud.

Dvs. hvis du næste år tjener 1000 kr. og året efter 2000 og året efter
lukker virksomheden er den i dag ca. 3000 kr. - (3000(1,04)^2)kr. værd.

Fra : Jørgen E. Madsen

Dato : 23-10-01 22:17

Så er min virksomhed til salg med det samme, for så behøver jeg jo ikke at
producere noget fremover, hvis køber er indstillet på at give mig hele
resultatet ;)

Mvh. Jørgen

Fra : alwresuihalert

Dato : 27-10-01 16:41

snip
> Så er min virksomhed til salg med det samme, for så behøver jeg jo ikke at
> producere noget fremover, hvis køber er indstillet på at give mig hele
> resultatet ;)

Hov, jeg var vist lidt for hurtig der.

Det er den "maksimale" værdi. Man skal så korrigere for risiko og se den i
forhold til andre investeringer.

Køberen, skal have den "en smule" billigere, hvor "en smule" er en
vurderingssag i forhold til risiko og mange andre ting... Kort sagt, det er
en kompliceret affære.

Husk at hvis du er den eneste ansatte, og du ikke følger med, skal man også
tage højde for det.