GSX-R 250 ???
Fra : Thomas Buus Andersen

Dato : 21-10-01 16:06

Hejsa...

Der er lidt over et halvt år til at jeg har mit kørekort til MC. Så jeg er
så småt begyndt at kigge på de forskellige modeller. Men hvordan er det nu
reglerne er for hvad man må have af kræfter under sædet, når man er "ny" ?
Er det ikke 34 HK? Og er der nogle modeller der er en untagelse selvom der
måske skulle være mere / mindre end 34 HK ?
Jeg er faldet lidt for Suzuki GSX-R 250, men den har så vidt jeg husker 46
HK ? Derfor er den ikke lovlig for nybegyndere? Kan man ikke neddrosle den?
Jeg synes maskinen har en fed lyd og ser kanon godt ud! Jeg bryder mig ikke
så meget om lyden fra en 2takts maskine. Er der andre modeller som kunne
komme på tale?
Er der evt. nogle problemer med GSX'en? De fleste er jo omkring 10 år gamle
nu, og de har jo en del km på bagen.

BTW : Er der nogen der ved om man kan tage kombineret bil og mc pap ? Altså
så man får det lidt billigere, for noget af teorien er vel den samme?

--
Thomas Buus
t-buus@worldonline.dk

Fra : RpR

Dato : 21-10-01 16:39

> Jeg er faldet lidt for Suzuki GSX-R 250, men den har så vidt jeg husker 46
> HK ? Derfor er den ikke lovlig for nybegyndere? Kan man ikke neddrosle
den?

Kan man godt, men al trækkraften smutter hvis du prøver at drosle en 250'er
4t ned.
Så hellere en lidt større der drosles gennem skift af knast / karburator,
den mister en slat hk, men momentet går der ikke så forfærdeligt meget tabt
af.
Men så er der igen det med pengepungen =)

Personligt ville jeg ta' chancen og køre på den som den er.

--

- RpR
http://www.mopedgallery.com

Fra : Thomas Buus Andersen

Dato : 21-10-01 16:49

"RpR" <rpr@mopedgallery.com> skrev i en meddelelse

> Personligt ville jeg ta' chancen og køre på den som den er.

Tjah ! Men det er ikke fedt hvis man kommer til at panne nogen ned, eller
noget i den retning.
Så kan man ligepludselig stå med et kæmpe erstatningskrav, og det gider jeg
ikke !

> [...]
> FTP at rpr.darktech.org (PASV and Proxys won't work)
> ICQ: 19284098
> "4-hjul og 4-takt er 2-hjul og 2-takt for mange"

/Thomas

Fra : Claus Rittig

Dato : 21-10-01 19:24

"Thomas Buus Andersen" <t-buus@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> noget i den retning.
> Så kan man ligepludselig stå med et kæmpe erstatningskrav, og det gider

Det synes jeg er en særdeles sund holdning!
Når man (som jeg) er blevet et gammelt røvhul med masser af erfaring i
hvordan tingene IKKE skal gøres, så får man en tendens til at opfatte alle
"unge" motorcyklister som nogle bevidstløse racer-hjerner, og det kan nogle
gange farve ens udtalelser - men så er det huleme dejligt at se sådan en som
dig, der tydeligvis tænker længere end til det næste adrenalin-sus!

Mvh.
Rittig

Fra : S.G

Dato : 21-10-01 22:32

> [...]
som
> dig, der tydeligvis tænker længere end til det næste adrenalin-sus!

Hmmm den der synes jeg da osse jeg hørte i Middelfart sidst i September
vi er jo en del fornuftige derude i landet...
Sebastian, RF400

Fra : Claus Rittig

Dato : 21-10-01 19:35

> den?
>
> Kan man godt, men al trækkraften smutter hvis du prøver at drosle en
250'er
> 4t ned.

Det kunne jeg godt tænke mig at se dig dokumentere!
Der hvor jeg er vokset op, der er 34 hk faktisk 34 hk, uanset om de kommer
fra en droslet eller udroslet motor.

> Så hellere en lidt større der drosles gennem skift af knast / karburator,
> den mister en slat hk, men momentet går der ikke så forfærdeligt meget
tabt
> af.

Det ville jeg OGSÅ gerne se dokumentation på. Hvilke større cykler er det du
taler om, som drosles ved skift af karburator og knast uden at miste
synderligt moment?

On a different note: Nu må du rpr / knallertdreng, ikke opfatte mine svar
som personforfølgelse, det er de nemlig ikke ment som. Men jeg er ved at få
det indtryk, at du kan finde på at svare med (sikkert velmente men) ganske
dårligt funderede råd af og til, og så er det nogle gange en god ide at gøre
opmærksom på om man er ekspert i emnet, eller om man egentlig bare "tror" at
man har noget at viderebringe, det kan ofte være svært at sortere i
lødigheden af svarene herinde, ihvertfald for mig. Og hvis du ikke bryder
dig om at jeg kalder dig knallertdreng, så underskriv dig evt. med dit navn.
Jeg har det bare svært med at kalde et voksent menneske for RpR, jeg
tiltaler folk på skrift som jeg ville ansigt til ansigt, og jeg kan lissom
ikke se mig selv gå op til dig og sige "Davs, RpR". (Det KUNNE jo af
afsporede mennesker tolkes som en forkortelse for Røv-pulede Rasmus .

Rittig

Fra : RpR

Dato : 21-10-01 21:58

> Det kunne jeg godt tænke mig at se dig dokumentere!
> Der hvor jeg er vokset op, der er 34 hk faktisk 34 hk, uanset om de kommer
> fra en droslet eller udroslet motor.

Der kan nu være forskel på moment, og flere kubik vil i regelen altid ha'
mere moment = træk.
Sådan har jeg ihvertfald opfattet det efter mine 14 dage i praktik ved Kaj's
MC i Sønderborg.

> [...]
> tiltaler folk på skrift som jeg ville ansigt til ansigt, og jeg kan lissom
> ikke se mig selv gå op til dig og sige "Davs, RpR".

Det er mit øgenavn og har hængt ved i nydelige 5år nu, og agter ikke at lave
om på det.

Fra : Søren L Hansen

Dato : 22-10-01 08:20

RpR <rpr@mopedgallery.com> wrote in article
<3bd336af$0$3792$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>...

> Der kan nu være forskel på moment, og flere kubik vil i regelen altid ha'
> mere moment = træk.

"træk", er det en SI-enhed?

> Sådan har jeg ihvertfald opfattet det efter mine 14 dage i praktik ved
Kaj's
> MC i Sønderborg.

Åh javel, du kunne jo bare have sagt at du er fuld uddannet mekaniker med
guldmedalje

--
Søren

Fra : Mads Lund

Dato : 22-10-01 11:23

> "træk", er det en SI-enhed?

Næh den hedder Newton.

Og så må vi heller lige tage fomlen for moment en gang til

F(kraften, eller trækket om man vil)=M(moment)/R(arm, eller radius)

Mads Lund
Ninja9RT

Fra : Brian Lænø

Dato : 23-10-01 15:56

"RpR" skrev
> Det er mit øgenavn og har hængt ved i nydelige 5år nu, og agter ikke at
lave
> om på det.

Det er fint at du har RpR som nick (kaldenavn/brugernavn),så det står ud for
dine indlæg.
Men derfor kan du godt underskrive dine indlæg med dit rigtige navn.
At skrive i en nyhedsgruppe er det samme som at skrive et læserbrev til en
avis, der står man også ved hvad man skriver med navns nævnelse.
Hvis mange skriver under et dæk navn, så risikerer man let at der bliver en
masse mudderkastning på ng'en, prøv bare at se nogle af de andre ng'er.

--
Brian
Cagiva Elefant 750

Fra : Claus Rittig

Dato : 23-10-01 18:24

"Brian Lænø" <brian-la@adslhome.dk> skrev i en meddelelse

> Men derfor kan du godt underskrive dine indlæg med dit rigtige navn.
> At skrive i en nyhedsgruppe er det samme som at skrive et læserbrev til en
> avis, der står man også ved hvad man skriver med navns nævnelse.

Man bliver ihvertfald ofte taget mere seriøst hvis man ikke er anonym.

Rittig <--- Det er mit nick, i virkeligheden hedder jeg Peddersen

Fra : RpR

Dato : 23-10-01 20:53

> Man bliver ihvertfald ofte taget mere seriøst hvis man ikke er anonym.

Anonym? Der er link til min hjemmeside, der står meget mere om mig end jeg
kan presse ned i en signatur her.

Fra : Jes Vestervang

Dato : 23-10-01 23:37

RpR wrote:

> Anonym? Der er link til min hjemmeside, der står meget mere om mig end jeg
> kan presse ned i en signatur her.

Det ændrer bare ikke så meget...
--
mvh Jes Vestervang
ICQ#21146256 - DMCN#506 - http://the.subnet.dk

Fra : Brian Lænø

Dato : 23-10-01 21:35

"RpR" skrev

> Anonym? Der er link til min hjemmeside, der står meget mere om mig end jeg
> kan presse ned i en signatur her.

Nej du er ikke anonym, hvis man gider at undersøge lidt.
Og hvis man vil undersøge lidt mere, så finde man også adresse og tlf. nr.
Men for den som kun læser nyhedsgruppen, så virker du som en der vil være
annonym.
En af de gode ting ved denne gruppe er at der så få anonyme, og derfor også
en god tone.

--
Brian
Cagiva Elefant 750

Fra : Claus Rittig

Dato : 23-10-01 22:02

> Anonym? Der er link til min hjemmeside, der står meget mere om mig end jeg
> kan presse ned i en signatur her.
> http://www.mopedgallery.com

Sorry, den havde jeg overset.
Nå, en site der hedder "Mopedgallery" er heller ikke lige det første sted
jeg bevæger mig hen, men nu beundrer jeg dit mod lidt: Prale så meget af
ulovlige knallerter på en ng der læses flittigt af motorcykelbetjente, og så
endda lave et link til sin adresse... Modigt.

Rittig

Fra : RpR

Dato : 23-10-01 22:15

> [...]
> ulovlige knallerter på en ng der læses flittigt af motorcykelbetjente, og

> endda lave et link til sin adresse... Modigt.

Min adresse? Skulle du ikke gerne finde på siden !
Men sålænge de ikke har fanget mig på vejen gør jeg jo intet ulovligt =)

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 24-10-01 05:48

RpR <rpr@mopedgallery.com> wrote in article
<3bd5ddc4$0$29088$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>...

> Min adresse? Skulle du ikke gerne finde på siden !
> Men sålænge de ikke har fanget mig på vejen gør jeg jo intet ulovligt =)

Njae, nu er det jo altså ikke ret svært at finde ud af hvem der ejer et
domæne...

Vel B.....?

--
Mikkel

Fra : RpR

Dato : 24-10-01 05:58

> Njae, nu er det jo altså ikke ret svært at finde ud af hvem der ejer et
> domæne...
>
> Vel B.....?

Nej det har du ret i, men havde egentligt regnet med at Namezero.com
stadigvæk stod som ejere af domænet, gjorde de ihvertfald for en måned siden
(selvom jeg har ejet det i lidt over et år).

Men stadigvæk, man kan jo altid sige at det der står på hjemmesiden er løgn
og latin, og selvom min knallert ikke helt opfylder de krav der stilles med
henhold til konstruktive ændringer på motoren, så er den eneste der siger
jeg rent faktisk kører på den jo mig, og hvem siger jeg ikke lyver? =)

Fra : bo

Dato : 24-10-01 16:03

nummerpladen "OZ 872" er der vist ikke så mange der er i besiddelse af i
danmark :)
ikke så anonymt, slet ikke for en strisser ... men hva, det ser jo ud som om
du har prøvet at få konfiskeret dit legetøj før ...

og din bøde for over 180% overskridelse af hastighedsgrænsen ... 800.- i
bøde ... du slipper ALT for billigt ...
bo v - vs750

Fra : RpR

Dato : 24-10-01 19:18

> og din bøde for over 180% overskridelse af hastighedsgrænsen ... 800.- i
> bøde ... du slipper ALT for billigt ...

Sagsøg mig.

Fra : bo

Dato : 24-10-01 19:55

> Sagsøg mig.
> - RpR

hvis det skulle være, ville det være politiinstansen der udstedte bøden ...
og så håbe at de tog din sag op til fornyet overvejelse ...

fra bødekalkulatoren på razzia.dk:
----
Din hastighed:88 km/t
Måleusikkerhed på din hastighed:3 km/t
Din korrigerede hastighed:85 km/t
Lovlig hastighed i området:30 km/t
Hastighedsoverskridelse:55 km/t
Hastighedsoverskridelse i procent:183 %
Din bøde er udregnet til:Kr. 4500,-

Kørekortet fradømmes mindst betinget!
----

mon man kan sagsøge dem for diskrimination eller lignende, jeg overvejer det
lige :)
bo v - vs750

Fra : RpR

Dato : 24-10-01 20:00

> Lovlig hastighed i området:30 km/t

For 117 gang, jeg må køre 45km/t!
Desuden så stopper de bare ikke 45km/t knallerterne for andet end rutine
kontrol af styrekort sålænge de overholder den skiltede hastighed, jeg har
ihvertfald aldrig hørt eller set en få en bøde sålænge de ikke kørte
hurtigere end den skiltede hastighed.

Fra : bo

Dato : 25-10-01 00:52

> [...]
> hurtigere end den skiltede hastighed.
> - RpR
> Moped Gallery.com - The World's biggest!

tja, der står altså max 30km/t på den KNALLERT-bøde du har skannet ind
......lille Verner :)
http://nothing.igaming.cc/mopedgallery.com/images/Boede.jpg

bo v - vs750

Fra : RpR

Dato : 25-10-01 08:02

Der står også Yamaha, ergo kan du vel nok tænke dig til at det var før jeg
havde min 45km/t knallert. Lidt logik er også tilladt.

Fra : bo

Dato : 25-10-01 13:32

> Der står også Yamaha, ergo kan du vel nok tænke dig til at det var før jeg
> havde min 45km/t knallert. Lidt logik er også tilladt.
> - RpR

1 svar under svar, det er blevet diskuteret før for nyligt, læs reglerne for
newsposting hvis du stadig ikke fatter det.
2 jeg har aldrig postuleret at din drengestreg var på en eu-skramler, så
hold din logik for dig selv ....... og brug den.
bo v - vs750

Fra : RpR

Dato : 25-10-01 14:31

> 1 svar under svar, det er blevet diskuteret før for nyligt, læs reglerne
for
> newsposting hvis du stadig ikke fatter det.

Jaja, hvis du ikke kan finde på andet kan du da altid lege netbetjent.
Hvis det ikke er gået op for dig så var det bare en direkte kopi af den mail
jeg sendte retur til dig, og hvordan keg skriver mine mails, skal ingen
fortælle mig.

> 2 jeg har aldrig postuleret at din drengestreg var på en eu-skramler, så
> hold din logik for dig selv ....... og brug den.

Du snakker HELE tiden om at jeg kun må køre 30km/t. Sidst jeg kun måtte køre
30km/t var for et ½ år siden.

Fra : bo

Dato : 25-10-01 17:24

> [...]
mail
> jeg sendte retur til dig, og hvordan keg skriver mine mails, skal ingen

jeg har kun svaret på indlæg her så drop det med email .... og ja det er
altid fedt at slå folk med netikette :)

> Du snakker HELE tiden om at jeg kun må køre 30km/t. Sidst jeg kun måtte
køre
> 30km/t var for et ½ år siden.
> - RpR

nix, har kun nævnt 30 km/t i forbindelse med den bøde vi diskuterede, har
aldrig nælvnt det i andre sammenhænge .... jeg gider ikke at diskutere det
her mere med dig, lad det bare blive ved at jeg synes du slap utroligt
heldigt i forhold til vad en tilsvarende overtrædelse ville koste en
motorcyklist ...
bo v - vs750

Fra : RpR

Dato : 25-10-01 17:40

> [...]
> her mere med dig, lad det bare blive ved at jeg synes du slap utroligt
> heldigt i forhold til vad en tilsvarende overtrædelse ville koste en

IMO også en forskel på at overtræde hastigheden fra f.eks 30km/t til 85km/t
end fra f.eks 100km/t til 180km/t.

Fra : S.G

Dato : 25-10-01 21:08

"RpR" <rpr@mopedgallery.com> skrev i en meddelelse

> IMO også en forskel på at overtræde hastigheden fra >f.eks 30km/t til
> [...]

Og hvor ligger den forskel??
og forresten i knallert tilfældet er vi langt over 100% i det andet tilfælde
snakker vi under 100% overskridelse..
Generelt burde overskridelse af fartgrænser være ENS for alle motorkøretøjer
(og dem der cykler hurtigt på cykel) osse knallerter. Der er jo en grund til
at der er sat en fartgrænse.
Som du nok kan regne ud er jeg osse af den mening at straffen er for mild.
Jeg ser ingen grund til at der skal være undtagelser, et procenttal er et
procenttal, dvs er man over de 70% falder hammeren. Når man bevæger sig i
trafikken og vælger at overskride fartgrænsen, må man osse tage det der
kommer, du har så været heldig, og det har du selvfølgelig ikke anden grund
til end at være glad for
Sebastian, Odense
RF400

Fra : RpR

Dato : 25-10-01 21:51

> Og hvor ligger den forskel??

At man er langt farligere på en MC på en landevej med 180km/t end en øvert
med 85km/t.

Fra : N/A

Dato : 26-10-01 15:01

Fra : Claus Rittig

Dato : 26-10-01 15:01

> At man er langt farligere på en MC på en landevej med 180km/t end en øvert
> med 85km/t.

Og så foregår det pludselig på en landevej...

Knallertdrengen begynder at ligne en Troll, og for dem som ikke ved hvordan
sådan en standses: Man ignorerer den ihjel.

Rittig

Fra : RpR

Dato : 26-10-01 15:16

> Og så foregår det pludselig på en landevej...

Prut ligemeget hvor det foregår.

> Knallertdrengen begynder at ligne en Troll, og for dem som ikke ved
hvordan
> sådan en standses: Man ignorerer den ihjel.

Fint, tror det det rager mig? Så slipper jeg da for dine kommentarer.

Fra : Jes Vestervang

Dato : 25-10-01 21:26

RpR wrote:
> Sidst jeg kun måtte køre 30km/t var for et ½ år siden.

Jam, hvorfor har du dog ikke taget det mc-kort istedt for at tune
knallerter så?!?

Fra : RpR

Dato : 25-10-01 21:54

> Jam, hvorfor har du dog ikke taget det mc-kort istedt for at tune
> knallerter så?!?

*host* cash *host*

Desuden (som du nok efterhånden ved, hehe..) ELSKER jeg at rode i motoren og
få lidt mere ydelse ud af dem =)
Desuden ville jeg som 18årig student med en imponerende indtægt på 2k om
måneden aldrig kunne betale mig fra en MC.
Det sjov må vente til jeg er færdig uddannet programmør og er kommet i
arbejde, så har man forhåbentligt sin egen bane med 10 - 12 maskiner man kan
lege med ;]

Fra : Jes Vestervang

Dato : 26-10-01 00:14

RpR wrote:

> *host* cash *host*

Pjat med dig!

> Desuden (som du nok efterhånden ved, hehe..) ELSKER jeg at rode i motoren
> og få lidt mere ydelse ud af dem =)

Jaja, men med en mc behøver du ikke at skrue... og når du så savner noget
at skrue i kan du helt sikkert finde noget biligere at skrue i ved siden af.

> Desuden ville jeg som 18årig student med en imponerende indtægt på 2k om
> måneden aldrig kunne betale mig fra en MC.

Det kunne jeg da! Jeg tjente da lidt ved siden af, men det var da højest
1500,-

> Det sjov må vente til jeg er færdig uddannet programmør og er kommet i
> arbejde, så har man forhåbentligt sin egen bane med 10 - 12 maskiner man
> kan lege med ;]

Optimist

Sælg knallerten og tag mc-kortet - så går der ikke mange dage inden der
står en mc i garagen. Det kommer helt af sig selv Hvad med fx en
DT125LCII, de er da vist svjh. omkring 10kkr, og de penge kan enhver da
hurtigt skrabe sammen. Der er jo altid et eller andet lort man kan sælge og
så hvis man lige bruger en uges ferie på at skrabe nogle penge sammen, så
kommer de hurtigt ind

PS. og nej, din knallert er ikke sejere end en DT125'er der bliver brugt
rigtigt

Fra : RpR

Dato : 25-10-01 22:36

> Jaja, men med en mc behøver du ikke at skrue... og når du så savner noget
> at skrue i kan du helt sikkert finde noget biligere at skrue i ved siden
af.

Har jeg allerede, min knallert =)
GPR'en er faktisk sat til salg, men det bliver nu kun for at kunne kradse
mig MC pappet under neglen for halv pris.
Så blir der købt en 45km/t scooter af en art (Yamaha Aerox hvis jeg finder
en der er dum nok til at sælge den billigt) og Metra Kit skal nok sponsorere
stumperne igen =)

> Det kunne jeg da! Jeg tjente da lidt ved siden af, men det var da højest
> 1500,-

Går man på Sønderborg Stats Skole har man ikke tid til arbejde :(

> [...]
og
> så hvis man lige bruger en uges ferie på at skrabe nogle penge sammen, så

Jeg har ca. 500,- til mig selv hver måned af mine penge, resten går til lån
på den bærbare samt inet, husleje osv.
Og en MZ'er nægter jeg at køre på. Har prøvet en 150'er af en art, og den
rystede og skramlede værre end nogen knallert jeg har prøvet. Ellers tak. En
HD er jo vibrationsfri i sammenligning.
Desuden tror jeg at jeg kunne finde på at købe en MC scooter hvis det skulle
være =)
En 125'er eller 180'er kører ret godt!

> PS. og nej, din knallert er ikke sejere end en DT125'er der bliver brugt
> rigtigt

Den ser da bedre ud =)
Og hvis man kører på vejen er den da sejlet væk for dig inden du får den
lagt ned i et sving =)

Fra : Jes Vestervang

Dato : 26-10-01 01:00

RpR wrote:

> [...]
> Så blir der købt en 45km/t scooter af en art (Yamaha Aerox hvis jeg finder
> en der er dum nok til at sælge den billigt) og Metra Kit skal nok

Dvs. at du tager mc-pappet og derefter køber en øvert?!? Hvorfor så i det
mindste ikke bare købe en mc-scooter, de koster jo næsten det samme (!) som
45'erne, men med den fordel at man kan køre 80/110 lovligt. Jeg kan slet,
slet ikke følg din twistede tankegang

> Går man på Sønderborg Stats Skole har man ikke tid til arbejde :(

Plldr, pjat med dig. Inden jeg startede på htx fik jeg da at vide af alle
infonødderne at det var den mest tidskrævende stud.eks. Det gælder bare om
at have den rigtige holdning til lektierne uden at det går ud over
karaktererne - det tog mig de første to år at lære det system

> og
>
> Jeg har ca. 500,- til mig selv hver måned af mine penge, resten går til
> lån på den bærbare

Hmm, den har du sikkert ofret en formue på, selvom du sikkert kunne have
fået noget der var nogenlunde lige så anvendeligt for det halve, right?

> samt inet, husleje osv.

Jaja, du kan da sagtens få tid til at tjene penge ved siden af... sløve
hund

> Og en MZ'er nægter jeg at køre på.

Helt forkert holdning at have Men hvad med en dt'er så? Eller man kan
jo også få nogle gannske nydelige gs450'ere fra 12k kr ca.

> Har prøvet en 150'er af en art, og den
> rystede og skramlede værre end nogen knallert jeg har prøvet. Ellers tak.
> En HD er jo vibrationsfri i sammenligning.

*lol* Det er vist nærmere noget med kvaliteten af vibrationerne

> Desuden tror jeg at jeg kunne finde på at købe en MC scooter hvis det
> skulle være =)
> En 125'er eller 180'er kører ret godt!

Jada! Men tænk så over det med gs'ere også. Den er altså ret hurtig ifht.
sådan nogle scootere osv.!

> Den ser da bedre ud =)

Nej.

> Og hvis man kører på vejen er den da sejlet væk for dig inden du får den
> lagt ned i et sving =)

Det er bare at spørgsmål om at tage ved den. Med rå mængder kontrastyring
og frygtløshed er det ikke noget problem

....og vil du blive ved med at kalde dig RpR herinde?

Fra : RpR

Dato : 26-10-01 06:08

> [...]
som
> 45'erne, men med den fordel at man kan køre 80/110 lovligt. Jeg kan slet,

Jeg er vild med 50cc'ere(da der fås SÅ meget sjovt grej til dem)
Desuden har jeg ikke tid til at vente på at jeg får mit kørekort, og lalle
rundt på en MC uden pap har jeg ik' lyst til.

> [...]
> at have den rigtige holdning til lektierne uden at det går ud over
> karaktererne - det tog mig de første to år at lære det system

Så går der jo et år før jeg lærer det endnu, masser af tid.

> Hmm, den har du sikkert ofret en formue på, selvom du sikkert kunne have
> fået noget der var nogenlunde lige så anvendeligt for det halve, right?

Hvis man ser på priserne lige nu kunne jeg have sparet ca 5000,- hvis jeg
ville ha' en med samme specs, men sådan er det jo.

> Jaja, du kan da sagtens få tid til at tjene penge ved siden af... sløve
> hund

Eneste tidspunkt hvor jeg ikke er i skole, laver lektier eller hjemmeside er
om natten, og der sover jeg sku'.

> Helt forkert holdning at have Men hvad med en dt'er så? Eller man kan
> jo også få nogle gannske nydelige gs450'ere fra 12k kr ca.

GS450'erne er hvis jeg ikke tager fejl vist nok nogle halvgamle maskiner
efterhånden, og gammels ragelse gider jeg ikke, godtnok er jeg glad for at
rode med motorer, men gider ikke rode mere end jeg får kørt.

> Jada! Men tænk så over det med gs'ere også. Den er altså ret hurtig ifht.
> sådan nogle scootere osv.!

Tjoh, Gilera Runner SP 180 har da 21hk og 120km/t på toppen, og har da set
fok der har haft dem oppe på over 30hk og 160km/t.

> Nej.

Jo.

> Det er bare at spørgsmål om at tage ved den. Med rå mængder kontrastyring
> og frygtløshed er det ikke noget problem

Tror der skal en hel del dumdristighed til i stedet for frygtløshed.

> ...og vil du blive ved med at kalde dig RpR herinde?

Yap.

Fra : Jes Vestervang

Dato : 26-10-01 18:29

RpR wrote:

> Jeg er vild med 50cc'ere

Du er syg i skallen

> (da der fås SÅ meget sjovt grej til dem)

Det gør der da også til mc-scootere.

> Desuden har jeg ikke tid til at vente på at jeg får mit kørekort

Jo du har!

> , og lalle
> rundt på en MC uden pap har jeg ik' lyst til.

S'føli

> Så går der jo et år før jeg lærer det endnu, masser af tid.

Du kan jo altid begynde at træne lidt mere intensivt

> Hvis man ser på priserne lige nu kunne jeg have sparet ca 5000,- hvis jeg
> ville ha' en med samme specs, men sådan er det jo.

tjaeh...

> Eneste tidspunkt hvor jeg ikke er i skole, laver lektier eller hjemmeside
> er om natten, og der sover jeg sku'.

Drop hjemmesiden....

> GS450'erne er hvis jeg ikke tager fejl vist nok nogle halvgamle maskiner
> efterhånden

Pjat med dig, de er i deres bedste alder og skal nok være lige så
driftsikre og velstyrende (evt. med lidt affjedringsoptimering) som din
knallert.

>, og gammels ragelse gider jeg ikke, godtnok er jeg glad for at
> rode med motorer, men gider ikke rode mere end jeg får kørt.

Det er skam en meget driftsikker maskine, og så er det jo en rigtig
motorcykel En nydelig en faktisk... og når det kommer til stykket er
den da meget hurtigere end så meget andet.. o-100 ligger vel omkring 7 sek.
på papiret...

> Tjoh, Gilera Runner SP 180 har da 21hk og 120km/t på toppen, og har da set
> fok der har haft dem oppe på over 30hk og 160km/t.

GS450 har vist 40 - 45 hk og kører nok ægte 165 km/t (vindstille, solen
oven i hovedet og ingen hjemve!)

> Jo.

Nej!

> Tror der skal en hel del dumdristighed til i stedet for frygtløshed.

Nope, hvis bare der ikke er sløre i i hjulføringen og affjedringen
fungerer, så er der da ikke noget farligt i det.

> Yap.

Våff' det?

Fra : Mads Lund

Dato : 26-10-01 16:33

> Pjat med dig, de er i deres bedste alder og skal nok være lige så
> driftsikre og velstyrende (evt. med lidt affjedringsoptimering) som din
> knallert.

Jeg vil ihvertfald godt lave et bet på at jeg kender en GS450 (incl pilot)
som kan mule din knallert.

> [...]
> motorcykel En nydelig en faktisk... og når det kommer til stykket er
> den da meget hurtigere end så meget andet.. o-100 ligger vel omkring 7

Nu er det ikke for at virke belærende, med 0-100 på 7 sek er altså håbløst
langsomt på mc, sådan generelt set.

Hvorffor så ikke købe en helt std. Aprilia RS125 ?

Mads Lund
Med alt fra forvoksede knallerter til rigtige motorcykler i garagen

Fra : Jes Vestervang

Dato : 26-10-01 18:46

Mads Lund wrote:

> Jeg vil ihvertfald godt lave et bet på at jeg kender en GS450 (incl pilot)
> som kan mule din knallert.

Per Pedersen

> sek.
>
> Nu er det ikke for at virke belærende, med 0-100 på 7 sek er altså håbløst
> langsomt på mc, sådan generelt set.

Jajajajaja, men ifht. en bovlam knallert er den da hurtigere, og det ar det
der var pointen!

Det kunne han jo
Gs'eren var bare et eksempel

Fra : RpR

Dato : 26-10-01 20:10

> Jajajajaja, men ifht. en bovlam knallert er den da hurtigere, og det ar
det
> der var pointen!

Min bovlamme knallert klarer nu også 0 - 100km/t på 7sek, så...

> Per Pedersen

Også en forskel fra 15hk til 40hk, blandt andet det at jeg ikke må køre på
den før jeg har stort Mc pap.

Kørestilling sutter i samme grad som på RS 250, og jeg må fortsat ikke køre
på den med lille Mc pap.

Fra : Mads Stetter

Dato : 27-10-01 00:05

> håbløst

> det
>
> Min bovlamme knallert klarer nu også 0 - 100km/t på 7sek, så...
>
> - RpR
> Moped Gallery.com - The World's biggest!

Selvfølgelig gør den det... Og en RS125 er også opgivet til 7 sek i
revyen... Så Selvfølgelig rykker din metra blikspand det samme som en med 33
heste, det er jo soleklart!

--
Med Venlig Hilsen
Mads Stetter

Fra : RpR

Dato : 27-10-01 02:36

> Selvfølgelig gør den det... Og en RS125 er også opgivet til 7 sek i
> revyen... Så Selvfølgelig rykker din metra blikspand det samme som en med
33
> heste, det er jo soleklart!

Jeg kan da hurtigt fikse et par kurver over en scooter der har lidt færre hk
end min GPR, men som alligevel klarer sig endnu hurtigere i acceleration:

http://scooter-weekend.de/kurven/xx200055.htm

Går godtnok kun 110km/t på toppen, men 0 - 100km/t snupper den med garanti
på under 7sek.
(ved godt den har ca. 1hk mere end min GPR, at finde en på siden der havde
præcis samme antal HK som min og gik over 100km/t var umuligt. Der var kun
én, en Aerox fra en Andreas, men der var variomatic'en afstemt helt i
skoven, så er der jo ingen ide i at sammenligne den med GPR'en)

Fra : bo

Dato : 27-10-01 03:46

> [...]
>
> http://scooter-weekend.de/kurven/xx200055.htm
>
> Går godtnok kun 110km/t på toppen, men 0 - 100km/t snupper den med garanti

ja, på rullefelt :)

prøv lige at kig en ekstra gang .... hvis du tror på at den kan accellerere
videre over 100km/h med ca 2.5 heste, så kan jeg godt forstå du bruger lang
tid på lektierne ...

garanti ....... fnis ....
bo v - vs750

Fra : RpR

Dato : 27-10-01 13:50

> ja, på rullefelt :)

Og de 7sek som RS 125 er opgivet til er ikke på rullefelt? Pfft..

Fra : Brian Lænø

Dato : 27-10-01 15:14

> Og de 7sek som RS 125 er opgivet til er ikke på rullefelt? Pfft..

Selvfølgelig ikke
En mc bliver testet med fører på asfalt.
Man kører 2 ture en i hver retning, og tager et gennemsnit.
Det er derfor at de største mc'er ikke er hurtigere, de er nød til at holde
forhjulet nær asfalten (lidt over).
De kan ikke udnytte alle deres hk, da de eller ville stejle og snurre rundt.
De hurtigste klarer 0-100 på ca. 2,3 sek, skal det gøres hurtigere skal der
monteres en wheli-bar der forhindre dem i at stejle.

--
Brian
Cagiva Elefant 750

Fra : RpR

Dato : 27-10-01 15:39

> Selvfølgelig ikke
> En mc bliver testet med fører på asfalt.

Ifølge Mc Revyen 2000 tager en RS 125 7sek om 0 - 100km/t, og det lyder lidt
for underligt i mine ører hvis de skulle have taget samtlige nye MC'ere og
målt dem på vejen.

Nu har jeg ingen specs på den tyske 15hk version af RS 125, men den holder
ikke en meter mod min knallert i trækket, det måtte en tysker der var på
ferie her til lands ihvertfald erkende (hvem ud over en tysker kunne iøvrigt
finde på at køre fra Kiel til Nordborg med 15hk?)

Fra : S.G

Dato : 27-10-01 17:30

Drop nu det knallert gejl, en knallert kan jo på ingen måde sammenlignes med
en mc, hverken i moment eller træk.
At ham Tyskeren så måtte erkende det er jo så hans problem, men jeg tvivler
nu meget stærkt på at du ville kunne tage en dansk rs125 eller dt125r eller
lign.
Hvis du skulle kunne gøre det, hvad er det så lige det beviser? At du kan
prale lidt overfor dine knallertvenner eller hvad? dvs du kan sige at din
knallert altså godt kan trække fra en motorcykel...? Jeg må indrømme jeg vil
nu hellere eje en mc og have den køreglæde der medfølger, fremfor gamg på
gang skulle holde øje med polititet, slække på gashåndtaget så snart der er
en hvid ford osv. Og ikke mindst kunne køre lovligt osse selvom man kører
over 45 km/t
Sebastian, Odense
RFF400
(som ikke fatter folk gider bruge penge på at tune knallert, og køre
ulovligt)

Fra : RpR

Dato : 27-10-01 18:37

> Drop nu det knallert gejl, en knallert kan jo på ingen måde sammenlignes
med
> en mc, hverken i moment eller træk.

De par MC'er der findes under 15hk kan jeg da godt trække fra =)

> [...]
tvivler
> nu meget stærkt på at du ville kunne tage en dansk rs125 eller dt125r

Næh, siger jeg heller ikke jeg kan, en skam det rullefelt min GPR var på
ikke tog tid og kun målte HK.

> Hvis du skulle kunne gøre det, hvad er det så lige det beviser? At du kan
> prale lidt overfor dine knallertvenner eller hvad? dvs du kan sige at din
> knallert altså godt kan trække fra en motorcykel...?

Yup =)
Manden med MC'en må da føle sig lidt flov hvis en knallert smutter fra ham
=)

> [...]
er
> en hvid ford osv. Og ikke mindst kunne køre lovligt osse selvom man kører

Kun 30km/t knallerterne der har det problem, 45km/t knallerter lader
politiet generelt være i fred sålænge man kører efter den skiltede
hastighed. Er kun blevet stoppet én gang på 45'eren, og der var han kun
interesseret i mit kørekort.

> (som ikke fatter folk gider bruge penge på at tune knallert, og køre
> ulovligt)

Så synes jeg ikke du skal tænke videre på det =)

Fra : S.G

Dato : 27-10-01 20:58

> Yup =)
> Manden med MC'en må da føle sig lidt flov hvis en >knallert smutter fra
ham
Hvorfor dog det?

Fra : Tommy Fer

Dato : 27-10-01 21:09

> Næh, siger jeg heller ikke jeg kan, en skam det rullefelt min GPR var på
> ikke tog tid og kun målte HK.

Og hvad ville det bevise.. som sagt er tiderne opgivet ikke målt på felt!!
men irl... med en kørsel hver vej, og så med snittet.... for at eleminere
vind faktoren..

> Yup =)
> Manden med MC'en må da føle sig lidt flov hvis en knallert smutter fra ham
> =)

Hmm, ville han mon føle sig flov når du smadre ind i en tank vogn der smider
25 tons heavy fuel på blød muld, og din forsikring betaler for
oprydningen.... i første omgang... og du så kommer til at sidde i bundløs
gæld resten af livet!

Hvis han gjode det.. så ville han forsikring jo klart dække!

> [...]
> politiet generelt være i fred sålænge man kører efter den skiltede
> hastighed. Er kun blevet stoppet én gang på 45'eren, og der var han kun

Hmm, nu har jeg selv kørt RS50'er, det varede et lille år.. så blev jeg mega
træt af at kige efter de pansere.. og selv om du siger du er lige glad med
dem, det er du ikke!!! du har et tun der står dig i nærheden af 3 kilo.. det
vil du nødigt miste!!!

Gør jeg heller ikke nu....

Det sjove her er at jeg også skrev i denne nyheds gruppe før jeg fik MV..
jeg underskrev med Aprillia RS50..

men sjovt nok fik jeg aldrig en kommentar over det????? måske var det pga
indlæggenes seriøsitet og relevans???

mvh Tommy Fer
Suzuki GSXR250
SCO knallert på 37 ccm, tror den hedder pixie....
ex. Yamaha TDR125
ex. Aprillia RS50 (2 stk, en døde da en stiv stodder i en nissan patrol
parkerede over den!!!)
ex Suzuki FZ50
ex Suzuki K50
ex Honda Amigo

Fra : Brian Lænø

Dato : 28-10-01 07:42

"RpR" skrev

> [...]
lidt
> for underligt i mine ører hvis de skulle have taget samtlige nye MC'ere og

Mc Revyen har ikke testet dem alle, det har de slet ikke råd til.
De fårderes data fra producenterne og andre blade.

> [...]
iøvrigt
> finde på at køre fra Kiel til Nordborg med 15hk?)

Og?
Du trak fra en droslet mc, med ca. samme ydelse som din knallert.
Det fortæller jo kun om hvordan du kører ude i trafikken.
Hvis du kører og tester din knallert mod alle, så er det da meget godt at du
ikke har en mc.
Alt det knallert bralleri, kan du ikke holde det over i knallert gruppen.

--
Brian
Cagiva Elefant 750

Fra : RpR

Dato : 28-10-01 16:11

> Og hvad ville det bevise.. som sagt er tiderne opgivet ikke målt på felt!!
> men irl... med en kørsel hver vej, og så med snittet.... for at eleminere
> vind faktoren..

Hvor står det?

> [...]
> 25 tons heavy fuel på blød muld, og din forsikring betaler for
> oprydningen.... i første omgang... og du så kommer til at sidde i bundløs

Hvorfor i alverden skulle jeg det? Altså smadre ind i en tankvogn? Kører SÅ
sjældent som et råddent æg, og når det sker så kun når der ikke er andre end
mig selv på vejen.

> [...]
> dem, det er du ikke!!! du har et tun der står dig i nærheden af 3 kilo..

Egentligt er det helt uerstatteligt da min cylinder er unique =)
Men efter en snak med chefen ved Statens Bilinspektion i Sønderborg fandt
jeg (til min store overraskelse) frem til at de ikke piller i motoren på
45'erne. Når ejeren dukker op med den på den dato han er blevet indkaldt til
syn, så parkerer de den fint ind i indhegningen. Når de så engang har tid
(typisk en uge eller to senere), så kommer den på rullefeltet og bliver målt
om den kan mere end 45km/t (+-10%). Kan den det, 500,- i bøde fra politiet +
timelønnen for synshallen. Du får den retur, sammen med en ny tid du kan
dukke op.
Tunet tager de ikke, der stor ingenting om motorens ydeevne i lovgivningen
ved 45km/t knallerterne, kun at de ikke må kunne køre stærkere end 45km/t.
Da jeg blev stoppet i en hastigheds kontrol var det med de 50km/t der måtte
køres på stedet, og politimanden var kun interesseret i mit kørekort (og
bagefter nummerpladen, da han ikke kunne få den til at passe på noget der
lignede en MC :] )

> [...]
> jeg underskrev med Aprillia RS50..
>
> men sjovt nok fik jeg aldrig en kommentar over det????? måske var det pga

Generelt er alle mine indlæg nu ment ret seriøse.

> SCO knallert på 37 ccm, tror den hedder pixie....

lolda

> ex. Aprillia RS50 (2 stk, en døde da en stiv stodder i en nissan patrol
> parkerede over den!!!)

Argh, fik du pladen på ham?

Fra : origo@earthling.net

Dato : 28-10-01 15:49

> Hvorfor i alverden skulle jeg det? Altså smadre ind i en tankvogn? Kører

> sjældent som et råddent æg, og når det sker så kun når der ikke er andre
end
> mig selv på vejen.
Du er da godt nok naiv. Tror du ikke at du kan forårsake et uhell, selv om
du kjører forsiktig?

JS

Fra : RpR

Dato : 28-10-01 18:16

> Du er da godt nok naiv. Tror du ikke at du kan forårsake et uhell, selv om
> du kjører forsiktig?

Klart, kan ske man bliver uopmærksom et lille øjeblik, og så sker det, som
f.eks Anders Majland oplevede det.

Men jeg har endnu ikke set den forsikring der ikke ville dække fordi
knallerten rendte stærkere end den må i DK, sålænge at den ikke render
stærkere end den ville gøre uden spærringer, så jeg kan ikke rigtigt se
problemet.
Langt de fleste uheld som 2-hjulere er skyld i (set bort fra dem på
cykelstierne) er jo sket på grund af for høj hastighed, en ting jeg jo ikke
behøver spekulere så meget på.

Fra : origo@earthling.net

Dato : 28-10-01 20:32

>så jeg kan ikke rigtigt se
> problemet.

Hvorfor er jeg ikke overrasket

JS

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 30-10-01 09:33

RpR:
> Klart, kan ske man bliver uopmærksom et lille øjeblik, og så sker det, som
> f.eks Anders Majland oplevede det.

Havde jeg været "uopmærksom" bare 1/10 sek længede havde jeg nok ramt
modparten og så var han måske ikke kørt videre og så havde han helt sikkert
fået hele skylden for uheldet ...

I stedet for "uopmærksom" ville jeg hellere sige at min opmærksomhed var på
en umiddelbart fare (En venstresvingende varevogn). Man kan ikke være 100%
opmæksom på alt i trafikken hele tiden - Man er nødt til at vurdere
faremomenterne og dermed hvor ens opmæksomhed er mest påkrævet ....

Til teori prøven hedder det også "Hvad skal du være særligt opmærksom på her
...."

/Anders Majland

Fra : RpR

Dato : 30-10-01 16:54

> [...]

> faremomenterne og dermed hvor ens opmæksomhed er mest påkrævet ....
>
> Til teori prøven hedder det også "Hvad skal du være særligt opmærksom på

Tror du burde have været opmærksom på at bremse blødt, men hvis panikken
griber dig så hjælper det jo ik' meget :/

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 30-10-01 17:15

> Tror du burde have været opmærksom på at bremse blødt, men hvis panikken
> griber dig så hjælper det jo ik' meget :/
> - RpR

Og du har selvfølgelig med vilje overset min kommentar om mit tøj lugtede af
diesel bagefter, og jeg vil heller ikke kalde min opbremsening for en panik
bremsning - men jo helt klart - jeg blokerede jo hjulet og gik i dørken så
jeg har jo ikke kørt efter forholdene og skulle have en bøde for det -
sikkert første gang du er enig med en betjent ... Jeg har efter nogle års
kørsel i myldretiden i københavn en hvis erfaring i at "panik-bremse" når
bilister tror at det "bare er en tunet øv'ert så han er selv ude om det hvis
han ikke kan nå at bremse" - Senest en lastvognchauffør der forsøgte at mase
mig af motorringvejen da "han" ikke syntes at jeg skulle køre der....

Men med en bil på tværs var der ikke tid til en blød nedbremsning så havde
jeg parkeret inde i bilen - Og ja jeg fejlvurdere friktionen af underlaget
og fik bremset for hårdt og blokeret hjulet men diesel er squ inte til at
se... Havde det været blade eller lign er der trods alt et visuelt clue til
at der noget at være "særligt opmærksom på"...

/A

Fra : Morten Dahl

Dato : 30-10-01 17:29

<AndersDOTMajland@jyde.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
til
> at der noget at være "særligt opmærksom på"...

Been there done that!! men jeg slap ikke med en Crash/gaffastyle. der var
lige en del ting der gik i udu, men det var nok snarer den kansten inde i
rundkørslen som vi begge ramte

-
Morten Dahl
- hvis du skal til J-dag i fredericia ka det jo være vi skulle pakke lidt
folie om offeret?

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 30-10-01 17:32

> Morten Dahl
> - hvis du skal til J-dag i fredericia ka det jo være vi skulle pakke lidt
> folie om offeret?

Jeg har stadig dig (og folien) i tankerne, men jeg tror ikke skulderen vil
synes om så lang en tur - desudenen mit tøj ikke særligt vandtæt længere

/A - Masser af fandens dårlige undskyldninger for ikke at indtage lidt
julebryg i Fredericia istedet for at indrømme at han ikke tør spørge konen
da vi skal til en føs'da lørdag

Fra : RpR

Dato : 30-10-01 20:54

> Og du har selvfølgelig med vilje overset min kommentar om mit tøj lugtede
af
> diesel bagefter,

Hvor? Citerer lige hele dit indlæg:

> [...]

> faremomenterne og dermed hvor ens opmæksomhed er mest påkrævet ....
>
> Til teori prøven hedder det også "Hvad skal du være særligt opmærksom på

Er det bare mig der er blind?

Fra : RpR

Dato : 30-10-01 20:54

Fra : Armand

Dato : 27-10-01 15:50

Mads Stetter <stetzo@worldonline.dk> skrev i en

> [...]
> Selvfølgelig gør den det... Og en RS125 er også opgivet til 7 sek i
> revyen... Så Selvfølgelig rykker din metra blikspand det samme som en

Neeeeeej! =:-|
Er der nogle der vil bagtale mig fremover, så er det her at det skal
gøres,
for nu lukker jeg altså denne streng på min browser!

--
Armand.

Fra : bo

Dato : 27-10-01 02:40

> Min bovlamme knallert klarer nu også 0 - 100km/t på 7sek, så...

> - RpR

fnis .... det er vist i frit fald fra dit ego's toppunkt :)
bo v - vs750 - bovlam cruiser, under 5sek ...

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 30-10-01 09:23

Mads Lund:
> Hvorffor så ikke købe en helt std. Aprilia RS125 ?

Pga. kilremstrækket, kørestilling og design. Jeg synes flere har skrevet at
en rs125 er "håbløs" til daglig transport så på det punkt kan den da
konkurrere. Men kan en 180ccm runner egenligt købes her i landet som andet
end gråimport, og hvad er prisen ?

--
/Anders Majland Valby, Denmark
/Aprila Leonardo 150 98', 36kkm, Crash&Gaffa style

Fra : Mads Lund

Dato : 30-10-01 09:47

> Pga. kilremstrækket, kørestilling og design.

Øhh er det ikke netop argumenterne for at købe RS'eren. Den har rigtig
transmission, man sidder ikke som på en kontorstol, men som på en mc, og så
ser den tilmed godt ud

> Jeg synes flere har skrevet at
> en rs125 er "håbløs" til daglig transport så på det punkt kan den da
> konkurrere.

Hmm, håbløs vil jeg da ikke lige kalde den, men den har da det problem at
den ikke lige egner sig til åbne veje, og at motorlyden nok kunne opfattes
som lidt anstrengt hvis man skulle cruise med 130 kmt i ret meget mere end 5
minutter.

Men kan en 180ccm runner egenligt købes her i landet som andet
> end gråimport, og hvad er prisen ?

Sorry don't know.

Mads Lund
Ninja9RT

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 30-10-01 10:06

"Mads Lund"

> Øhh er det ikke netop argumenterne for at købe RS'eren. Den har rigtig
> transmission, man sidder ikke som på en kontorstol, men som på en mc, og

> ser den tilmed godt ud

Smag er jo svær at diskutere - men til bykørsel er jeg mest til den
oprejste kørestilling som scootere og enduro maskiner tilbyder. Jeg kender
sjovt nok også flere der har skiftet en scooter ud med en enduro maskine og
jeg er selv lidt forelsket i en pegaso - Hvis lige de sidste brikker falder
på plads i løbet af vinteren skal jeg temmeligt sikkert have sådan en til
foråret - Men nu har jeg også kørt på den samme knallert siden 98' og sådan
som mange skifter maskine er det jo en evighed. Jeg renger dog med at
beholde den til vinterkørsel for det vil jeg nok ikke kunne nænne at bruge
en pegaso til. Jeg tvivler på at den kvalitetsmæssigt er bedre end
leonardoen og så vil det også blive for dyrt at udsætte den for salt og sjap

Men nu sidder jeg også på en kontorstol hele dagen så der er nok derfor jeg
føler mig "hjemme" på en sådan selvom jeg bevæger mig ud i trafikken.

Fra : Claus Rittig

Dato : 30-10-01 13:38

> [...]
> sjovt nok også flere der har skiftet en scooter ud med en enduro maskine

Det er lidt sjovt med det der "enduro" prædikat...
I Dyskland hedder alt enduro, hvis det med lidt held kan føres på en grusvej
uden at bringe føreren i overhængende livsfare, men hver gang jeg ser ordet,
tænker jeg på min KTM EXC 380. Den har ganske vist den oprejste
kørestilling, men tro mig - den er meget lidt velegnet til daglig transport!
En Pegaso er en rigtig lækker motorcykel, men på de fleste enduro-spor ville
den ikke være i stand til at komme rundt.
Min personlige drøm om en touring cykel er en Yamaha XTZ 750 Super Tenere.
Der er heller ikke meget "enduro" over den, men den har kørestillingen,
hestekræfterne og komforten til nogle fede ferier, desværre bruger jeg så
mange penge på mursten at jeg nok kører GS 500 i mange år endnu.

Rittig

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 30-10-01 14:08

> Det er lidt sjovt med det der "enduro" prædikat...
> I Dyskland hedder alt enduro, hvis det med lidt held kan føres på en
grusvej
> uden at bringe føreren i overhængende livsfare

Du har helt ret - men hvad skal man ellers kalde de maskiner. Mine egne
erfaringen er kun fra DT125R / Pegaso og en Varadero og af dem er der kun
førstnævnte der egner sig til mere "natur" end en grusvej...og jeg har ikke
prøvet grænser på nogen af dem .... (og trillet på en XT600 i herninghallen)
Men kørestillingen er meget ens og passer mig godt. Det er vel også ligesom
at 4hjulstræk ikke behøver gøre en bil velegnet til en tur i militært
øvelsesterræn.

> tænker jeg på min KTM EXC 380. Den har ganske vist den oprejste
> kørestilling, men tro mig - den er meget lidt velegnet til daglig
transport!

Hvad med at kalde det en (indregistreret) crosser eller offroader istedet
istedet. Jeg synes også jeg har set nogle aprilia reklamer hvor de kalder
det en bycykel (eller var det bmws næste generation af fundoroen ?)

> En Pegaso er en rigtig lækker motorcykel, men på de fleste enduro-spor
ville
> den ikke være i stand til at komme rundt.

Et eller andet sted har jeg et link til en (gal) tysker der kører endog
aldeles offroad på sin pegaso - men det er ikke til det brug jeg kunne tænk
mig en.

> desværre bruger jeg så mange penge på mursten at jeg nok kører GS 500 i
mange år endnu.
Det lyder jo "slemt" lige indtil man husker hvad du ellers har i garagen

Pt drømmer jeg kun om mursten og må nå nok også indse at "legetøj" får en
ret lav prioritet. Men en pegaso er ikke så meget dyrere end en GS500 (I
kroner - procentvis er der stor forskel) og skal man ud og låne en million
til mursten er 50kkr fra eller til vel næsten ligemeget...

/A

Fra : Claus Rittig

Dato : 30-10-01 17:20

> [...]
> istedet. Jeg synes også jeg har set nogle aprilia reklamer hvor de kalder
> det en bycykel (eller var det bmws næste generation af fundoroen ?)

I USA kalder de off-roaderne for Dual-sport eller Dual-purpose, og kun
enduro-racerne for enduro. I min verden er enduro en motorsport, og
off-roadere er DT125 og den slags, som faktisk KAN køre off-road. Jeg har
ikke lige noget passende ord for Pegaso-typen, jeg syns lidt vi mangler
sådan et.
Flere af mine venner har kørt hardcore off-road på Honda Dominator (og Ole
Stifinder vandt forrige lørdags nat-orientering på sådan en), det kan
sagtens lade sig gøre at køre halv-hårdt terræn på sådan nogle cykler.
Gennem tiden har jeg kendt mange der har kørt seriøst griseri på Dominator,
Super Tenere, BMW, Africa Twin og den slags cykler. Måske burde de kaldes
rally cykler?

> [...]

> kroner - procentvis er der stor forskel) og skal man ud og låne en million
> til mursten er 50kkr fra eller til vel næsten ligemeget...

Tjah, det troede jeg også, men så skulle der lige for 100.000 kr nyt tag på,
og så for 60.000 kr nyt køkken.

Rittig
(fattig)

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 30-10-01 17:50

> Tjah, det troede jeg også, men så skulle der lige for 100.000 kr nyt tag
på,
> og så for 60.000 kr nyt køkken.

Det køkken kunne sikkert godt have ventet et par år ... Pt har jeg et
"nydeligt" originalt snedker køkken fra 40'erne, som de fleste bare ville
rive ned. Der har vi også overvejet mange gange de sidste 5 år, men det
fungere egenligt ok og det vil blive noget bøvl at undvære et køkken mens
jeg bygger om. Man burde selvfølgelig bare tage på 3 ugers ferie og få lavet
nyt køkken og bad mens man er væk, men så er prisen jo lidt en anden ....

/A

Fra : Brian Lænø

Dato : 30-10-01 19:49

"Claus Rittig" skrev
> [...]
Dominator,
> Super Tenere, BMW, Africa Twin og den slags cykler. Måske burde de kaldes

Det er nok et passende udtryk, da mange af dem netop er bygget til rally som
Paris-Dakar.
Desværre bliver de sjældent solgt i race/rally trim.
Ved LH-racesing i Italien kan man stadig få en Cagiva Elefant ombygget til
race(ønsketænkning hvis jeg vinder i lotto)

--
Brian
Cagiva Elefant 750 (desværre ikke i racetrim)

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 31-10-01 08:30

> "Claus Rittig" skrev

Det må vel så blive en soft-roader ? De kan bevæge sig ud på en grusvej
eller en sti i skoven, men det skal være en vej og de har det egenligt bedst
på asfalt ...

Hvad er den store forskel på en off-roader of en enduro så ? Noget med at en
enduro maskine er en race-offroader ?

/A

Fra : Claus Rittig

Dato : 31-10-01 13:17

> Det må vel så blive en soft-roader ?

Fremragende navn!

> Hvad er den store forskel på en off-roader of en enduro så ? Noget med at
en
> enduro maskine er en race-offroader ?

Ja.
Det er svært rigtig at beskrive forskellen, men man kunne nok sige at mens
off-roaderen er 50% gade og 50% terræn, så er enduro'erne ofte 100% terræn
og 0% gade, sådan i grove træk. De fleste off-roadere er fine nok på
landevej, ikke tilnærmelsesvis så komfortable og hurtige som mange
gadecykler, men okay. Og de fleste off-roadere kan godt kastes rundt på et
enduro-spor eller en motocross bane, det går bare ikke så hurtigt som på en
enduro.
De fleste enduro'er er rent lort på landevej. Der er INGEN komfort. De
vibrerer som en pladevibrator, sædet er hårdt og meget smalt, kørestillingen
er alt andet end afslappet og det kan være meget, meget svært at holde en
jævn hastighed, for det er cyklen ikke indrettet til.
Der er undtagelser. Min KTM (og alle andre KTM, Husqvarna, Gasgas og
lignende enduro'er) er meget, meget træls på landevej, men fx den Yamaha WR
200 jeg kørte på i '00 sæsonen er faktisk ikke helt uanvendelig på asfalt.
Hvis man kan vende sig til en anstrengt kørestilling, en marchfart på ikke
over 80 og et usædvanligt levende styretøj, så kan man da godt køre landevej
på den. Nåja, og så skal man have olie med til optankningerne, for der er
ikke oliepumpe på enduro'er.
Nogle af 4-takt enduro'erne er også relativt anvendelige på asfalt, men en
enduro er basalt set en motocross racer med lygter, og de er jo naturligvis
optimeret hårdt mod race på løst underlag.

Der er nogle markante forskelle på at køre på jord og asfalt, men nogle ting
er der ikke ændret ved. Som en RR gut sagde forleden, da han for første gang
prøvede en motocross: "Man kommer da stadig langsomt ud af svinget, hvis man
går for hurtigt ind". En af de største forskelle er nok, at mens en RR cykel
styres med forenden, så styres en enduro/cross med bagenden. Det har de
fleste gade-cyklister ret svært ved at tro på, og omsætte i praksis, men
sådan er det altså. Spørg evt. Mads, for han ser ud til at have lært det nu.
Den letteste måde at lære det på tror jeg er en stubmark med et spor mærket
op med mange sving, både små skarpe og lange bløde. Sådan en mark er
prepareret gennem generationer af kærlige bønder som ved precis hvordan man
skal køre jorden fast med sine tunge maskiner, og alligevel holde øverste
lag nogenlunde blødt ved at vende det jævnligt. Her er der altid bid -
hverken for lidt (som i tør ler) eller for meget (som i sand), så her er
baghjulsudskridninger (powerslides) en fast ingrediens og let at styre fordi
der ikke pludselig er bid (highsider) eller pludselig IKKE er bid (spagat),
og så er det rimelig let at mærke hvilket hjul man styrer med.

Sikke en smøre. Jeg ligger i sengen med influenza, og keder mig ad helvede
til.

Rittig

Fra : Mads Lund

Dato : 31-10-01 15:36

> Fremragende navn!

Jeg er med på PR holdet.

> [...]
> enduro-spor eller en motocross bane, det går bare ikke så hurtigt som på

Det skal måske lige tilføjes at det er meget let at mærke efter en køretur
på de forskellige typer. Offroadere = komfort, bløde bevægelser, stabilitet
og generelt afslapning. Hvor enduro/cross hopper og danser, styrer, bremser
og accelerere som små hidsige bæster. Og om ikke andet, så føler man at det
går dobbelt så stærkt.

> Det har de
> fleste gade-cyklister ret svært ved at tro på, og omsætte i praksis, men
> sådan er det altså. Spørg evt. Mads, for han ser ud til at have lært det
nu.

Det går absolut bedre. Men der er stadig nogle ting min hjerne ikke har
accepteret endnu, sporkørsel er en, og så er der det med at forhjulet også
må skride. Når det sker panikker min hjerne stadig. Men heldigvis er der
koblet et forsinkelses element på frygtcenteret i min hjerne, så jeg bliver
aldrig bange før situationen enten er reddet eller det er gået galt. Så
indlæringen går ret hurtig (omend der kommer nogle pauser til
restitution)

> Sikke en smøre. Jeg ligger i sengen med influenza, og keder mig ad helvede
> til.

Jeg vil godt hjælpe med at bære sengen ud i dit værksted, og så må du godt
låne min KTM som beskæftigelses projekt det tog eks 3 timer at rette
bagstellet 100% ud. Og så har jeg fået sat begge kalipre forsvarligt fast
(hvilket ikke lige var tilfældet ) OG lavet en fin støttefod. Så det er
mest noget el arbejde, bagskærm samt udskiftninng af dæk og bagfælg der
mangler.

Mads Lund
KTM

Fra : Claus Rittig

Dato : 31-10-01 16:50

"Mads Lund" <Mads@XtremeBikes.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
bremser
> og accelerere som små hidsige bæster. Og om ikke andet, så føler man at

Apropos hoppe og danse, så har jeg muligvis en opgave foran mig med
Kawasaki'en. Godtnok er WP og Öhlins noget bedre end Showa, Kayaba, KYB og
hvad det japaner-skrammel ellers hedder, men det kan huleme ikke passe at
den skal hoppe SÅ meget i forhold til en "gammel" KTM. Især gennem
bremsehuller og vuptier hopper den som en rodeotyr på steroider... Hvad gør
man så?
(Mads' KTM er ikke så gammel endda, på papiret er det en gammel sag, men
motoren er fra '95 og affjedringen er fra '97. Den slags slides ret hårdt,
og så er det en god ide at have valgt et mærke hvor ingeniørerne ikke
flytter for mange kommaer i deres fine CAD-ting, bare for at sikre begrænset
levetid på deres produkter).
Statisk sag er justeret forlængst, det er korrekt. Både forgaffel og
bagdæmper er justeret så de gennemsnitligt går i bund 1 til 2 gange pr
omgang på min lokale bane, typisk i landing efter hop. Det er ca. hvad min
affjedringsekspertise rækker til, hvad skal jeg skrue på? Alle med gode bud
på hvad jeg skal justere bedes melde sig på banen!

> samt udskiftninng af dæk og bagfælg der
> mangler.

Fælg?!?
Kan du ikke bare låne Ib's 18" baghjul til syn?
For uindviede: Der ER forskel på motocross racere og enduro racere. Ikke
meget, og man skal kigge godt efter for at se det. Fx. kører enduro med 18"
baghjul og motocross med 19". Indtil for 10 år siden var det meget
almindeligt at off-roadere kørte med 17" baghjul, men idag har de også alle
sammen 18". Hvorfor? Knaldgodt spørgsmål! Jeg tror det har noget med bid ved
forskellige hastigheder at gøre, jo lavere hastighed, jo mindre hjuldiameter
eller noget i den stil, men jeg er ikke sikker. Jeg har både 18" og 19"
baghjul til min KTM, men jeg kan helt ærligt ikke mærke nogen væsentlig
forskel.
Enduro har også en lidt anden gearkasse med længere spring mellem gearene,
dels for at få et lavere 1. gear, dels for at få mulighed for tophastighed
op omkring 150. (I '88 målte vi en ny Husqvarna WR 400 med standardgearing
til en tophastighed på 170). En motocross kan normalt køre omkring 100 -
120, man når ikke højere hastigheder på motocross baner, men det kan ske på
endurospor hvor der indgår skovveje og markveje. Jeg kender flere som har
indregistreret motocross racere til enduro, og de brokker sig alle jævnligt
over det høje 1. gear (især når de skal snoes rundt om træerne i skoven) og
over de korte spring mellem gearene i det hele taget, som gør det svært at
finde en god gearing.
Enduro cykler må ikke larme nær så meget som motocross, så lydpotten er også
noget længere. For et par uger siden så jeg en KX500 i et løb i Fjerritslev
med en lydpotte der var forlænget 7-8cm, den kunne slet ikke høres blandt de
andre racere. Et af mine vinterprojekter bliver en "enduro" agtig lydpotte
på min KX250, for jeg vil gerne vise drengene ude på motocross banerne at de
støjproblemer vi altid har med vores baner er lette at løse uden at man
bliver målbart langsommere.

Nå, nu er det vist kamille-te tid...

Rittig

Fra : Mads Lund

Dato : 31-10-01 17:57

> [...]
bud
> på hvad jeg skal justere bedes melde sig på banen!

Ved nærmere eftertanke, kunne returdæmpningen måske være et godt bud. Nu er
vi jo måske langt fra gade cyklers affjedring, men principperne må jo gå
igen. Og en del af forklaringen kan vel findes i det faktum, at den er meget
lettere at fyre ud over et hop. Hvilket kunne indikere en for svag
returdæmpning. Og hvis nu der er kombineret med en for høj inddæmpning (så
man får for lidt vandring på bløde belastninger som bremse huller).

Men endeligt kunne det jo også være så langt ude, som at man operere med en
"knækkende" dæmpningskurve. Men så begynder det hele at være lidt kryptisk
at have med at gøre. Men det kan være det der er forklaringen. Lad os nu
sige at KTM'en har progressive fjedre og linier dæmpning. Så vil den ved
bløde påvirkninger kunne bevæge sig rimeligt langt, men med en træg
bevægelse. Ved hårde påvirkninger, vil bevægelsen også være træg, men de
progressive fjedre vil virke mere i det sidste stykke af vandringen. Ved
returnering til normal position, vil den vandre relativt langsomt ud, og
ramme 0 punktet relativt sent. Konsekvensen af denne karakteristik er at den
vil have god kontakt i bløde bevægelser, og være relativ komfortabel. Til
gengæld vil den være svær at hoppe med, og især landinger vil være lidt
trambolin agtige, hvor hjulene vil lette efter nedslaget, da de returnere
for langsomt til nul punktet. Det vil også gøre sig gældende, at hvis man
kører ud over en kant, hvil hjulene få kontakt igen relativt sent.
Kompromiset her er at cykel og chauffør holdes rimeligt i ro, mens man ser
lidt stort på om hjulene altid har optimal kontakt med underlaget.

Tager vi så det der kunne være det mulige setup på kawaen, så kunne liniere
fjedre og et progerssivt (knækkende) dæmperkarakteristik vær en mulighed.
Dæmper karakteristikken vi bestå af en dæmperkarakteristik ved lav hastighed
og en anden ved høj hastighed, typisk, så dæmperen går trægt ved langsomme
bevægelser og mindre trægt ved høje hastigheder. Ideén er at man ved landing
efter et hop, får dæmperene til at tage mindre af energien, og mere i
fjedrene (blødere landinger) og ved opspringet efterfølgende, vil dæmperene
rette sig hurtigere ud (det første stykke, hvor fjedrene er hårdt
komprimeret). Så man har bedre hjul kontakt. Ligeså hvis man kører ud over
en kant. Så vi understøtningen under hjulet pludselig forsvinde, og fjedren
vil trykke dæmperen hurtigt ud, pga den lavere modstand ved høje
hastigheder. Og kører man i bløde huller, burde man arbejde der hvor
dæmperene har en træg karakteristik. Resultatet her er at man går efter
hjulkontakt som primær faktor. At alt det over hjulene så får en hårdere
medfart, må man vænne sig til.

Mit bud på en forklaring, men vi kan jo diskutere det lidt nærmere over en
kop idé vand på torsdag.

> Fælg?!?
> Kan du ikke bare låne Ib's 18" baghjul til syn?

jo jo, det var det jeg mente.

> Nå, nu er det vist kamille-te tid...

Husk honning og rom

Mads Lund
KTM

Fra : Claus Rittig

Dato : 01-11-01 13:17

> [...]
> returdæmpning. Og hvis nu der er kombineret med en for høj inddæmpning (så
> man får for lidt vandring på bløde belastninger som bremse huller).

Jeg har tænkt meget over det (det har jeg god tid til lige nu). Jeg tror jeg
skal kigge på returdæmpningen når jeg er på benene igen, jeg kan faktisk
ikke huske nogensinde at have justeret den.

Vi kan desværre ikke snakke om det i aften, jeg er stadig i sengen - og nu
er Ann også nede med DIN influenza, så vi er godt sure på dig lige nu!

Rittig

Fra : Mads Lund

Dato : 01-11-01 14:29

> Vi kan desværre ikke snakke om det i aften, jeg er stadig i sengen - og nu
> er Ann også nede med DIN influenza, så vi er godt sure på dig lige nu!

Sorry, men husk på at det styrker imunforsvarret. Hvis det hjælper
noget, så var mit ovre på 4 dage.

Og selvfølgelig kan du da nå at komme på højkant til i aften, det kræver
blot mere sprit

Mads Lund
KTM

Fra : RpR

Dato : 26-10-01 20:18

> Du er syg i skallen

Næh =)

> Det gør der da også til mc-scootere.

Bøøh, tror jeg har set 2 - 3 cylinderkits til f.eks SR 125 og par potter.

> Jo du har!

Nul, skal bruge noget at køre på 24/7. Køre i min fars Mazda med 115hk er
ik' spændende =)

> Drop hjemmesiden....

Jes? Hvor bor du? Tror jeg skal over og besøge dig en dag...
Dropper ikke hjemmesiden, den har mere end dobbelt så mange besøgende pr.
dag end den næstmest besøgte side. Har uden sammenligning det største
galleri overhovedet, ejeren af bikepics.com blev helt forarget over det
antal knallerter der var ;]

> Pjat med dig, de er i deres bedste alder og skal nok være lige så
> driftsikre og velstyrende (evt. med lidt affjedringsoptimering) som din
> knallert.

Tillader mig at tvivle. Driftsikre, sikkert, en tunet 2-takter holder jo
ikke evigt selvom man passer og plejer den i begge ender. Men velstyrende?
Den vil jeg gerne se.
Ejeren af Robert's MC prøvede engang GPR'en, og kom tilbage med et totalt
underligt udtryk og en "Hvorfor helvede er den på 45'er plader?" udtryk.
Havde jeg kunne regge den som MC havde jeg da nok fundet pengene til kortet
et sted =)

> GS450 har vist 40 - 45 hk og kører nok ægte 165 km/t (vindstille, solen
> oven i hovedet og ingen hjemve!)

Over 34hk altså? Uinteressarent for mig, så går der først endnu længere end
jeg må køre på den.

> Nej!

Jo! Der er da intet sejt over en crosser's udseende??

> Våff' det?

Fordi det har jeg altid kaldt mig? Hvis nogen kan finde en måde i Outlook
hvor man kan sætte den til at ændre signatur for kun denne NG skal jeg da
nok, ellers besøger jeg for mange andre til jeg gider bøvle med det.

Fra : Jes Vestervang

Dato : 28-10-01 14:48

RpR wrote:

> Bøøh, tror jeg har set 2 - 3 cylinderkits til f.eks SR 125 og par potter.

Nå...

> Nul, skal bruge noget at køre på 24/7. Køre i min fars Mazda med 115hk er
> ik' spændende =)

Småproblemer

> Jes? Hvor bor du?
På Mars

> Tror jeg skal over og besøge dig en dag...

Har du en rumraket?

> [...]
> dag end den næstmest besøgte side. Har uden sammenligning det største
> galleri overhovedet, ejeren af bikepics.com blev helt forarget over det

....og hvad får du ud af det?

> Tillader mig at tvivle.

Tvivl du bare løs.

> Driftsikre, sikkert, en tunet 2-takter holder jo
> ikke evigt selvom man passer og plejer den i begge ender. Men velstyrende?
> Den vil jeg gerne se.

Har du noget at basere din tvivl på?

> Ejeren af Robert's MC prøvede engang GPR'en, og kom tilbage med et totalt
> underligt udtryk og en "Hvorfor helvede er den på 45'er plader?" udtryk.

Så må han da have slået hovedet, for så godt som alle mc'er er da en hel
del hurtigere end din knallert.

> Havde jeg kunne regge den som MC havde jeg da nok fundet pengene til
> kortet et sted =)

Hvad med afgiften der skal betales?

> Over 34hk altså? Uinteressarent for mig, så går der først endnu længere
> end jeg må køre på den.

....og den er meget nemat drosle.

> Jo! Der er da intet sejt over en crosser's udseende??

Hvaba'?!? Det er der da ihvertfald... Men det er jo en smagssag, og derfor
ikke let at diskutere.

> Fordi det har jeg altid kaldt mig? Hvis nogen kan finde en måde i Outlook
> hvor man kan sætte den til at ændre signatur for kun denne NG skal jeg da
> nok, ellers besøger jeg for mange andre til jeg gider bøvle med det.

Hmm, det kan man da i min KNode, men med oe ved jeg det ikke. Ellers har oe
jo det der med at man kan have forskellige profiler, og det kunne vel
bruges. Alternativt kunne du jo bare skrive dit navn i signaturen.

Fra : Tommy Fer

Dato : 25-10-01 23:34

> Går man på Sønderborg Stats Skole har man ikke tid til arbejde :(

HA... *LOL* *ROLFMAO*

Har læst HTX, og det er ingenting i forhold til nu.... (maskinmester stud.)
men alligevel tjerner jeg mere end jeg må om året for SU styrelse... og bor
ude.... (hmm, gætter på du bor hjemme.... damn... du har oceaner af tid!!!)

mvh Tommy Fer

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 26-10-01 08:06

> En 125'er eller 180'er kører ret godt!

Jeg har haft fornøjelsen af en tur på en "kittet" Aprilia SR125 (Åben
luftfilter, større karb, 174ccm og en udstødnign der passer). Med sådan et
sæt har den ~25-30hk og den acc. hurtigt op til 140 på speedometereret
(Sikkert ca 120km/t) og kunne sikkert nå op i nærheden af "rigtige"
130-140km/t men det havde jeg ikke lyst til da den stadig havde originale
bremser og der var lidt meget trafik. Men den løb 100km/t på 1/4 gas og
havde en fandens god acceleration (for en scooter) - Jeg kan godt lide den
måde sådan en kilremstranmission kan holde motoren lige omkring maks effekt
. Man giver bare gas og så er det som et vandret bungee-jump ...

Men om sådan en scooter er interessant afhænger selvfølgelig meget ad hvad
man skal bruge den til ()Og om man overhovedet vil ses på en scooter ....
Jeg ser den som det ideelle transportmiddel i byerne, og den har også kraft
nok til en tur på motorvejen....

Fra : RpR

Dato : 26-10-01 15:13

> [...]
effekt
> . Man giver bare gas og så er det som et vandret bungee-jump ...

Hehe, nemlig =)
En scooter med lidt færre hk kan faktisk køre fra en gear maskine på banen
hvis ham på gear maskinen ikke er helt 100% inde i hvordan og hvornår han
skal skifte =)

> [...]
> man skal bruge den til ()Og om man overhovedet vil ses på en scooter
> Jeg ser den som det ideelle transportmiddel i byerne, og den har også

Nu så jeg ikke hjelmboksen på den Runner jeg prøvede, men den skulle da
helst gerne være noget større end 45km/t modstykket.
Men men, der er jo også kommet en Yamaha Aerox 100ccm, men hvad sådan en
koster aner jeg ik'. Smart er den, og masser af plads har den også =)

Fra : jarnbak

Dato : 27-10-01 16:58

RpR wrote:

> så
>
> Min adresse? Skulle du ikke gerne finde på siden !
> Men sålænge de ikke har fanget mig på vejen gør jeg jo intet ulovligt =)

Man skal da bare finde adressen på en derby med nr.oz872.
Hej Palle

Fra : RpR

Dato : 27-10-01 13:51

> Man skal da bare finde adressen på en derby med nr.oz872.

hvem siger det er min?

Fra : bo

Dato : 27-10-01 17:00

> hvem siger det er min?
> - RpR

en eller anden klovn der kalder sig rpr .... det er samme nummerplade i dine
videoclips, f.eks.
"RpR's Derbi, eksploderet.wmv - Min Derbi mens jeg var igang med at skifte
kæde og checke Cylinder, 53mm er ret stort =)"
bo v - vs750

Fra : RpR

Dato : 27-10-01 17:27

> [...]
> "RpR's Derbi, eksploderet.wmv - Min Derbi mens jeg var igang med at skifte
> kæde og checke Cylinder, 53mm er ret stort =)"

Kunne jo være indsendt lille du.

Fra : S.G

Dato : 27-10-01 17:31

"bo" <bo.v@inameDOTcom> skrev i en meddelelse
> [...]
skifte
> kæde og checke Cylinder, 53mm er ret stort =)"

Jeps der er sq mange wannabees derude

Fra : Tommy Fer

Dato : 27-10-01 21:12

"S.G" <diller@mbox301.get2net.dk> skrev i en meddelelse

> dine
> skifte
>
> Jeps der er sq mange wannabees derude

HOV HOV.... min har heller ikke meget større stempler.... Men der er 4
af dem.... med 17000 RPM

mvh Tommy Fer
Suzuki many RPM's (maybe eaten many RpR's)

Fra : Allan Bojesen

Dato : 27-10-01 22:54

> HOV HOV.... min har heller ikke meget større stempler.... Men der er 4
> af dem.... med 17000 RPM
>
> mvh Tommy Fer
> Suzuki many RPM's (maybe eaten many RpR's)

Nej de er faktisk noget mindre, boring = 49 mm og slaglængden = 33 mm. Men
som du skriver er der 4 af dem, og de kører hurtigt op og ned

Allan Bojesen

Fra : RpR

Dato : 28-10-01 16:13

> HOV HOV.... min har heller ikke meget større stempler.... Men der er 4
> af dem.... med 17000 RPM

Jaja, var det ikke fordi min tænding siger stop ved ca. 13k rpm, og min
slaglængde er i vejen, (og så fordi jeg sælger den) så skulle jeg nok komme
efter jeres RPM

Fra : Morten Juel

Dato : 21-10-01 22:06

hehe rofl, så var Rittig lige ude med riven men det var nu ganske
berettiget )

Mvh
Morten

Fra : S.G

Dato : 21-10-01 22:34

"Morten Juel" <MP@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> hehe rofl, så var Rittig lige ude med riven men det var nu ganske
> berettiget )
> Mvh
> Morten

Hørt

Fra : Rune Larsen

Dato : 22-10-01 06:58

"Claus Rittig" <ClausRittig@Hotmail.Com> wrote in message

> Det kunne jeg godt tænke mig at se dig dokumentere!
> Der hvor jeg er vokset op, der er 34 hk faktisk 34 hk, uanset om de kommer
> fra en droslet eller udroslet motor.

Jævnfør tildligere tiders utallige diskusioner omkring emnet effekt/moment -
hvad giver bedst "træk"

> Det ville jeg OGSÅ gerne se dokumentation på. Hvilke større cykler er det
du
> taler om, som drosles ved skift af karburator og knast uden at miste
> synderligt moment?

Da effekten som bekendt er produktet af omdrejningerne og momentet (fysik A
stof) kan det ikke lade sig gøre.

/Rune

Fra : bo

Dato : 22-10-01 09:51

hvis man drosler vha karburatoren (mains), så det kun er toppen man tager
pusten af, så har den samme moment et godt stykke op i omdrejningerne, og da
max-moment for en del motorcykler ligger temmeligt langt nede, kan
max-momentet altså godt være det samme på en droslet. ...... momentkurven
begynder bare at falde ved lavere omdrejninger end en udroslet, og max-heste
er derfor lavere.

ta den :)
bo v - vs750

Fra : Rune Larsen

Dato : 22-10-01 11:39

"bo" <bo.v@inameDOTcom> wrote in message

> [...]
> max-momentet altså godt være det samme på en droslet. ...... momentkurven
> begynder bare at falde ved lavere omdrejninger end en udroslet, og

Hvis man drosler mains (som jeg antager er hoveddyserne) futter man så ikke
hele motoren af med for mager blanding?
Nu er momentet jo en funktion af bl.a. cylinderfyldningen, og ved at gøre
denne mindre, kan man gøre momentet/effekten mindre over hele
omdrejningsskalaen. Ellers kan jeg ikke se hvordan man drosler med den
metode.

/Rune - med maks moment og effekt ved samme omdrejninger.

Fra : bo

Dato : 22-10-01 14:23

det kan du da have ret I ... det var også de betenkeligheder AOM havde ved
deres test af cb500 i både droslet og udroslet version i maj nummeret sidste
år .... det skal dog siges at der også er en nål med i droslingen, så det er
ikke kun dysen der skiftes i det her tilfælde.

"det var dog bemærkelsesværdigt, at motoren fra 2.000 og op til 5.000 om/min
leverer næsten samme drejnings moment som den åbne version. Også
effektkurven var næsten ens i området"

det sidste er jo ikke så underligt da effekten jo er en funktion af moment i
forhold til omdrejninger :)

men så kommer der som du bemærkede:
"Da vi målte den droslede cb500i testbænken blev vi bekymrede fordi
forrørene blev rødglødende, når vi lavede en maksimal all-gear accelration.
Det tyder helt klart på en for mager bensinblanding, og den slags kan i
sidste ende koste både stempler og ventiler"

de skriver så noget om at den slet ikke kan trække sig derop når der er
vindmodstand med i billedet osv .... så de er ikke så bekymrede.

deres konklusion er at droslingen på denne måde medfører at mc'en kan køres
på samme måde som en uddroslet bortset fra at den ikke kan trække så langt
op i omdrejninger.

og det var jo precis det "knallertdrengen" også forudså, selvom der åbenbart
er tvivlere iblandt os :)

ps, din max moment og effekt ved samme omdrejninger bemærkning skal du altså
ikke tro er reglen, det er snarere undtagelsen ...
bo v - vs750 - første sæson, 14.000km, belæst uden erfaring (så kan Rittig
også bedømme kilden)

Fra : Claus Rittig

Dato : 22-10-01 16:38

> bo v - vs750 - første sæson, 14.000km, belæst uden erfaring (så kan Rittig
> også bedømme kilden)

Takker og bukker

Rittig

Fra : Rune Larsen

Dato : 22-10-01 20:46

bo wrote:

> [...]
> accelration. Det tyder helt klart på en for mager bensinblanding, og den
> slags kan i sidste ende koste både stempler og ventiler"

Så var jeg jo ikke helt ved siden af

> og det var jo precis det "knallertdrengen" også forudså, selvom der
> åbenbart er tvivlere iblandt os :)

Jamen så lærte jeg jo det.

> ps, din max moment og effekt ved samme omdrejninger bemærkning skal du
> altså ikke tro er reglen, det er snarere undtagelsen ...

Det er jeg så absolut godt klar over. Men for 2-taktere, som jeg jo som
bekendt dyrker, er det nærmest reglen.

/Rune

Fra : RpR

Dato : 22-10-01 21:50

> og det var jo precis det "knallertdrengen" også forudså, selvom der
åbenbart
> er tvivlere iblandt os :)

Hehe, helt dum er jeg da heller ikke så =)

Fra : Mads Lund

Dato : 22-10-01 11:27

> Jævnfør tildligere tiders utallige diskusioner omkring emnet
effekt/moment -
> hvad giver bedst "træk"

Effekt, forudsat at vi taler om "træk" (hvilket giver acceeleration i sidste
ende) ved en fastlagt hastighed.

Moment, forudsat at vi fastholder en bestemt gearing.

Så en cykel accelerere mest ved maksmomentet i et givet gear, men accelerere
mest ved en given hastighed ved makseffekten.

Mads Lund
Ninja9RT

Fra : Rune Larsen

Dato : 22-10-01 11:37

"Mads Lund" <Mads@XtremeBikes.dk> wrote in message
> [...]
accelerere
> mest ved en given hastighed ved makseffekten.

*ROFL!
Jeg _vidste_ det jeg skrev ville starte en moment/effekt diskussion
Og jeg er næsten enig med dig - tror det er et spørgsmål om hvad vi kalder
tingene. Det burde ingeniører ellers kunne finde ud af

/Rune

Fra : Armand

Dato : 22-10-01 16:39

Rune Larsen <nuggi@mip.sdu.dk> skrev i en

> Da effekten som bekendt er produktet af omdrejningerne og momentet
> kan det ikke lade sig gøre.

Kommer da helt an på i hvilket omdrejningsområde at drejningsmomentet
topper!

Med et tidligt toppende drejningsmoment, kan man da godt klippe toppen
af omdrejningerne, og dermed effekten, uden at det behøver at koste en
større bid af den oprindelige moment-kurve i det tilbageblevne
omdrejningsområde :-/

--
Armand.
(der har en 27hk's hhv. en 43hk's momentkurve fra CB4½S på nethinden,

Fra : Rune Larsen

Dato : 22-10-01 20:48

Armand wrote:

> [...]
> af omdrejningerne, og dermed effekten, uden at det behøver at koste en
> større bid af den oprindelige moment-kurve i det tilbageblevne

En omdrejningsbrgrænser! Det faldt mig slet ikke ind. Du har selvfølgelig
ret.

/Rune

Fra : Armand

Dato : 23-10-01 16:07

> En omdrejningsbrgrænser! Det faldt mig slet ikke ind. Du har
selvfølgelig
> ret.

Lad være at lægge mig ord i munden (keyboard'et)!
Jeg talte om at hvis toppen af effektkurven bliver klippet af v.h.a. en
hvilkensomhelst drosling (= bliver langt mere død at trække ud til
redline!), består kurven for både effekt og drejningsmoment stort set
stadig derunder :-/

--
Armand.

Fra : Mads Lund

Dato : 22-10-01 11:31

> Det kunne jeg godt tænke mig at se dig dokumentere!
> Der hvor jeg er vokset op, der er 34 hk faktisk 34 hk, uanset om de kommer
> fra en droslet eller udroslet motor.

er det rigtigt.

Nå hvis vi lige skal holde os saglige, så vil den ideelle 34 hk motor have
en lidt atypisk momentkurve. Da effekten principielt er moment*omdr, så
kunne man jo lave en motor, som leverer 34 hk uanset omdrejningstal, hvilket
vil kræve en momentkurve hvor momentet er højt ved lave omdr og liniært
faldende (omvent propotionalt med omdrejningstallet).

Men det vil jo ikke rigtigt kunne lave om på et man kun har 34 hk
tilrådighed.

Mads Lund
1 cykel under 34 hk
4 cykler over

Fra : Rune Larsen

Dato : 22-10-01 11:41

> [...]
> vil kræve en momentkurve hvor momentet er højt ved lave omdr og liniært
> faldende (omvent propotionalt med omdrejningstallet).

Min bror har en effektkurve fra hans 250'er der ser nøjagtigt sådan ud

/Rune

Fra : Jes Vestervang

Dato : 22-10-01 19:40

Mads Lund wrote:
> [...]
> hvilket vil kræve en momentkurve hvor momentet er højt ved lave omdr og
> liniært faldende (omvent propotionalt med omdrejningstallet).
Hmm, når elektronisk indsprøjtning efterhånden bliver almindeligt kunne man
da egentlig godt forestille sig at kunne lave nogle droslinger der lever op
til de krav du nævner

--
mvh Jes Vestervang
ICQ#21146256 - DMCN#506 - http://the.subnet.dk
GSXR250 - der svinger mellem ~30 og 45 hk hele tiden

Fra : Mads Lund

Dato : 23-10-01 08:53

> [...]
man
> da egentlig godt forestille sig at kunne lave nogle droslinger der lever

Sagtens, det DTA anlæg jeg har kig på, har en launch control funktion, hvor
man effektbegrænser ifht. til tid, så man kan starte med fuld hane, og når
koblingens microswitch slippes startes launch programmet så man kan holde
fuldhane og lade elektronikken styre effekten, så man ikke ryger bagover.
Det fungere ved en kombination af tændingsretard, tændingscutoff og
bensinmængde.

Mads Lund
Ninja9RT

Fra : bo thomsen

Dato : 23-10-01 18:51

> [...]
> fuldhane og lade elektronikken styre effekten, så man ikke ryger bagover.
> Det fungere ved en kombination af tændingsretard, tændingscutoff og

kan man så justere effekten trinløst, så den løfter f.hjulet lige meget
hver gang?
hjule kan jo godt blive løftet en lille smule, for at opnå max acc.
bo thomsen

Fra : Mads Lund

Dato : 24-10-01 09:09

> kan man så justere effekten trinløst, så den løfter f.hjulet lige meget
> hver gang?
> hjule kan jo godt blive løftet en lille smule, for at opnå max acc.
> bo thomsen

Det kan man gøre ved at ligge en fast accelerationskurve ind, men den er
statisk. I mine vildeste ingeniør drømme har jeg dog en ide om at man ved en
passende kombination af acceleometre og gyroer kan lave et system, som
uanset acceleration kan fortælle om cyklens hældning er over eller under
10°, og bruge det input til styringen. Lidt teoretisk måske, men stadig
ganske interessant (til en teoretisk diskussion

Mads Lund
Ninja9RT

Fra : boe

Dato : 24-10-01 09:46

> [...]
> 10°, og bruge det input til styringen. Lidt teoretisk måske, men stadig
> ganske interessant (til en teoretisk diskussion

Mads,,,,, denne verden er for lille til ånder af din kaliber

Bortset fra det, så kan din ide for mig at se ikke være så teknisk
kompliceret at fremstille - hvis man ser bort fra prisen på accelerometre og
gyroer, som jeg kunne forestille mig er ret høj? Og idéen er da genial -
tænk på alle de hudafskrabninger og smadrede cykler man kunne undgå hvis
amatører ikke kunne lave wheelies

Bo, VF1000F

Fra : Mads Lund

Dato : 24-10-01 12:31

> Mads,,,,, denne verden er for lille til ånder af din kaliber

Nej, men den kunne måske løbe tør for "idévand"

> [...]
> gyroer, som jeg kunne forestille mig er ret høj? Og idéen er da genial -
> tænk på alle de hudafskrabninger og smadrede cykler man kunne undgå hvis

mon ikke jeg laver en by-pass kontakt. Men ellers er verden jo lidt på
vej i den retning. Bl.a. har flere af de store cykler effektbegrænsning i de
lavere gear.

MAds Lund
Ninja9RT

Fra : Jacob Stegelmann

Dato : 21-10-01 17:08

"Thomas Buus Andersen" <t-buus@get2net.dk> wrote in message
> Jeg er faldet lidt for Suzuki GSX-R 250, men den har så vidt jeg husker 46
> HK ? Derfor er den ikke lovlig for nybegyndere?

Det går ikke på om man er "ny" men derimod om du har et stort eller lille
kørekort.
Mig bekendt findes der ingen undtagelser for reglen omkring HK/kg

>Kan man ikke neddrosle den?

En baby Gixxer kan godt drosles, men det er der vidst andre her på gruppen
der kan tale mere om.....

> BTW : Er der nogen der ved om man kan tage kombineret bil og mc pap ?
Altså
> så man får det lidt billigere, for noget af teorien er vel den samme?

bil og mc kort kan man sagtens tage sammen, for mit vedkommende sparede jeg
en plov ved det. Jeg ved ikke om rabaten er anderledes ved andre skoler.
teorien er ganske rigtig næsten den samme (der er lidt ekstra til mc). Men
du skal stadig op til to teoriprøver
.......og selvfølgelig to praktiske prøver.

Fra : Peter Andresen

Dato : 21-10-01 21:56

Hej Thomas.
Jeg har selv en Suzuki GSXR250 som er droslet til 34 hk. Jeg prøvede en
enkelt tur før den blev droslet, og kan derfor af egen erfaring sige, at
optrækket er næsten det samme efter drosling, mens der bliver pillet ca. 30
kmt af toppen. Det er jo til at leve med, og så har du ret den lyder pisse
godt, specielt med en racer pot monteret. Jeg har lige sat den til salg, så
hvis du er intereseret kan du se et billed og læse lidt om den inde på
www.mc-basen.dk

Mvh. Peter A.

Fra : Thomas Buus Andersen

Dato : 21-10-01 22:02

"Peter Andresen" <peter.andresen@postkasse.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> godt, specielt med en racer pot monteret. Jeg har lige sat den til salg,

> hvis du er intereseret kan du se et billed og læse lidt om den inde på

Så vil jeg da lige smutte forbi og kigge. Jeg skal ikke ud og købe før til
sommer engang.
Jeg må nøjes med min lille forkølede 70cc scooter lidt endnu .. ØVØV !
Salget af den går
lige til Pappet...
Men hvad har du af erfaringer med den? Godt og skidt? Holder den, og er der
noget man skal lægge mærke
til? Er der noget der bliver meget slidt, som man skal være meget opmærksom
på?
Og hvad koster sådan en egentlig? Jeg har set priser fra 27.000kr og op til
44.000 kr. De har gået ca. lige langt de fleste. (omkring 40-50.000km)
Hvor langt kan man egentlig regne med sådan en holder?

> Mvh. Peter A.

Thomas

Fra : S.G

Dato : 21-10-01 22:37

"Thomas Buus Andersen" <t-buus@get2net.dk> skrev i en
> Jeg må nøjes med min lille forkølede 70cc scooter lidt endnu .. ØVØV !
> Salget af den går
> lige til Pappet...

Dvs du vil gerne køre ulovlig på din knallert, men ikke køre med 46HK?
du får vel osse et erstatningskrav hvis du panner en ned på knallerten??
(bare et lille tankeeksperiment, for at skabe lidt røre i andedammen )
Hmm Rittig den der prædikken om fornuft.. Den holder da ikke her (hæhæ)

Fra : RpR

Dato : 22-10-01 05:45

> [...]
o) )
> Hmm Rittig den der prædikken om fornuft.. Den holder da ikke her

Langt de fleste forsikringsselskaber erstatter rent faktisk selvom
knallerten måske ikke er helt i overenstemmelse lovens krav om hastighed
osv.
Sidste tilfælde jeg kan komme i tanke om var til vinters hvor en lettere
beruset person hoppede ud foran en kammerat's knallert, vel for at
forskrække ham og regnede vel med at han styrrede udenom, men det er sq lidt
svært når underlaget er spejlglat, så han skramlede ind i personen med ca
50km/t.
Hans ansvarsforsikring dækkede under den kommentar at det nok havde sket om
han så havde kørt 30km/t eller 50km/t.

Fra : bo thomsen

Dato : 22-10-01 09:09

> Hans ansvarsforsikring dækkede under den kommentar at det nok havde sket
om
> han så havde kørt 30km/t eller 50km/t.

tror du også de vil sige det når du rammer en med 115km/t i stedet
for de tilladte 30km/t?
din knallert burde kunne bremse noget kortere fra 30-0km/t end fra
115-0km/t.
bo thomsen

Fra : RpR

Dato : 22-10-01 15:00

> tror du også de vil sige det når du rammer en med 115km/t i stedet
> for de tilladte 30km/t?
> din knallert burde kunne bremse noget kortere fra 30-0km/t end fra
> 115-0km/t.

1. Havde du set / hørt lidt efter havde du vidst at min knallert må rende
45km/t
2. Den er bygget til knap 100km/t, og kører sjældent derover.

Fra : Thomas Buus Andersen

Dato : 22-10-01 06:45

> [...]

o) )
> Hmm Rittig den der prædikken om fornuft.. Den holder da ikke her

Det har du ganske ret i .. Der lyder tåbeligt, men altså.. Ja, sådan er
loven, men jeg synes det er komplet til grin at jeg skal
tøffe med 30km/t og så have kæmpe hjelm på. Så kommer cyklerne bare susende
om ørene på en ..
Jeg må nok indrømme at min scooter er en smule hurtigere en tilladt, men at
jeg kører pænt og følger trafikken. Ingen syge overhalinger, zik-zak kørsel
eller lignende.
På cykelstien går det sjældent med mere end 50km/t fordi jeg synes det er
lidt dumt at køre hurtigere når cyklerne er der, og desuden er cykelstien
ret smal når man kommer med 90+ !!!!

Hilsen Thomas

Fra : Morten Dahl

Dato : 22-10-01 13:33

Der lyder tåbeligt, men altså.. Ja, sådan er
> loven, men jeg synes det er komplet til grin at jeg skal
> tøffe med 30km/t og så have kæmpe hjelm på.

øhh, nu stiftede jeg for et par måneders tid siden bekendskab med en
kantsten med ca.40km/t og der må jeg nok tilstå at jeg var meget glad for
min fullface hjelm. Uanset om det er knallert eller MC, 30 meller 40km/t slå
sku lige hårdt,

Og jeg mener hårdt, jeg var virkelig bustet efter den omgang, trods det at
jeg rent instinktivt fulgte Armands råd om at slappe helt af i kroppen.
kantsten er og bliver hårde

-
Morten Dahl
- mads kan man få CTD medlemskab ved gadecrash??

Fra : Mads Lund

Dato : 22-10-01 13:26

> - mads kan man få CTD medlemskab ved gadecrash??

Jeg skal bringe det op for bestyrelsen

Vi kan jo kalde det field test.

Mads Lund
Ninja9RT

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 22-10-01 13:39

> Jeg skal bringe det op for bestyrelsen
> Vi kan jo kalde det field test.
> Mads Lund

Åbner i så også mulighed for et "licens" program for "replica" modeller.
Måske Morten kunne trylle noget folie sammen der er mere klædeligt end
gaffa...

Fra : Thomas Buus Andersen

Dato : 22-10-01 13:45

> Åbner i så også mulighed for et "licens" program for "replica" modeller.
> Måske Morten kunne trylle noget folie sammen der er mere klædeligt end
> gaffa...

Nå, vi kom vist fra den maskine... Kan den anbefales? Eller er det noget
skrammel?

Thomas

Fra : Jacob Stegelmann

Dato : 22-10-01 13:56

> Nå, vi kom vist fra den maskine... Kan den anbefales? Eller er det noget
> skrammel?
He he det er godt der er nogen til at holde samtalen på rette spor
Med min, endnu ringe, erfaring med en babygixxer, kan jeg kun sige at det
er en sjov maskine.
Det største minus er nok at der skal skiftes meget gear, men det gør sig vel
gældende på de fleste små maskiner. Derudover er det noget man hurtigt
vænner sig til
mvh Jacob

Fra : Jesper Lillesø

Dato : 23-10-01 12:11

"Thomas Buus Andersen" <t-buus@get2net.dk> wrote in <9vUA7.106$La5.4314
@news.get2net.dk>:

>"Anders Majland (Replace DOT with . in address for reply by email)"
>
>Nå, vi kom vist fra den maskine... Kan den anbefales? Eller er det noget
>skrammel?

Jeg har kørt ca. 18000km på 3,5år. Har fået stillet ventiler, justeret
karburator (et par gange), skiftet dæk og kæde. Thats it! Mest slid som du
ser.

Karburatorerne har det med at blive slidt, men kan efter sigende reddes med
lidt lim

/Jesper
Babygixxer som skal sælges til foråret...

Fra : Armand

Dato : 22-10-01 16:40

Morten Dahl <news@mekasign.dk> skrev i en

> ..............., trods det at jeg rent instinktivt fulgte Armands råd
> om at slappe helt af i kroppen. kantsten er og bliver hårde

Råd og råd?
Var det ikke mere en betragtning om at døddrukne folk kan slippe fra et
fald ned af en trappe, hvor andre knækker nakken blot ved at træde
forkert ud over en kantsten ?! :-/

--
Armand.

Fra : Jacob Stegelmann

Dato : 22-10-01 14:13

> [...]
> 44.000 kr. De har gået ca. lige langt de fleste. (omkring 40-50.000km)
> Hvor langt kan man egentlig regne med sådan en holder?

Har nu set den lidt billigere, kig evt på www.dba.dk priserne starter typisk
ved 23-24.000
Der sælges også nogle der ikke har gået så langt. Men ved dem der har gået
under 25-30.000 skal du være opmærksom på om toppakningen er blevet skiftet.
Den går typisk ved omkring 25.000 km og en ny (med montering) koster lidt
over 4.000.
motoren skulle efter sigende være holdbar (trods sin størrelse og omdr.) og
skulle sagtens kunne klare 60.000 km
Mvh Jacob

Fra : Jon Larsen

Dato : 22-10-01 14:29

> motoren skulle efter sigende være holdbar (trods sin størrelse og omdr.)
og
> skulle sagtens kunne klare 60.000 km
> Mvh Jacob
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Min har i hvert fald rundet de 66.000 km her forleden dag, men kom dog lige
til at se på de kviteringer der fulgte med, at ved 35.000 km, var cylinder
og topstykke blevet renoveret..
Jeg har selv kørt de sidste 31.000 uden større adskillese af motoren ud over
ventil-justering.
Så alt taget i betragtning er det jo nok en rimelig holdbar model.

--
MVH.
Jon Larsen.

Fra : Jacob Stegelmann

Dato : 22-10-01 14:43

"Jon Larsen" <jon.larsen@image.dk> wrote in message
> Jeg har selv kørt de sidste 31.000 uden større adskillese af motoren ud
over
> ventil-justering.
Hvor tit har du egentlig fået stillet ventilerne?
Mvh Jacob

Fra : Jon Larsen

Dato : 22-10-01 21:25

> Hvor tit har du egentlig fået stillet ventilerne?
> Mvh Jacob
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Kun en gang.... Men tror snart det er tiden igen...

--
MVH.
Jon Larsen.

Fra : Thomas Buus Andersen

Dato : 22-10-01 21:43

Glemte helt at spørge om der er sådan et lille rum under passagersædet, som
der er på nogle andre modeller??? Mener der var på Lunds ZX9R????

Synes det er meget småt med erfaringer ??? Er der ingen der har noget rigtig
LORT at sige om den?
Hvad med reprationer af sådan en svend .. koster det en million milliard som
de ville have sagt i Merlin reklamerne? Så noget med 4000kr for toppakninger
+ montering.
Det lyder for mig af meget, når jeg lige har giver 25 kr for en ny pakning
til min Polini cylinder Hehe...
Det med membraner der blev slidt, er det en dyr fornøjelse. Er der ik noget
med at der er vaccum kaburator på istedet for den "normale" med gaskablet
der hiver op og sænker?

Venlig Hilsen Thomas Buus
t-buus@get2net.dk
www.gilerastalker.subnet.dk - Mangler besøgende, så kig dog endelig forbi.
Det er helt gratis.

Fra : RpR

Dato : 22-10-01 21:54

> Synes det er meget småt med erfaringer ??? Er der ingen der har noget
rigtig
> LORT at sige om den?

Det eneste jeg ved fra den lokale Suzuki forhandler er at den er glad for at
springe toppakningen, men dem der kører eller har kørt på dem siger jo at
det ikke er et problem når først den har været skiftet 1 gang.

> [...]
> + montering.
> Det lyder for mig af meget, når jeg lige har giver 25 kr for en ny pakning

Joh jah, men nu kan du jo også selv sætte toppakning i på knallerten, en 4
cylindret vandkølet rækkemotor med dobbelt overliggende knast er ikke en man
lige skiller af for at skifte toppakningen på 15min =)
Timeprisen for en MC mekaniker ligger på 250 - 280,-

Fra : bo thomsen

Dato : 22-10-01 22:34

> Timeprisen for en MC mekaniker ligger på 250 - 280,-

minimum og så kommer der 25% moms på også
bo thomsen

Fra : Allan Bojesen

Dato : 22-10-01 22:17

> Synes det er meget småt med erfaringer ??? Er der ingen der har noget
rigtig
> LORT at sige om den?

Jow, selvfølgelig har man da erfaringer, men det er ikke ret mange efter kun
3 uger, og slet ikke noget LORT

> [...]
toppakninger
> + montering. > Det lyder for mig af meget, når jeg lige har giver 25 kr

Ved ikke, har ikke fået noget repareret endnu. Men generelt er suki
reservedele vist ret dyre.

> Det med membraner der blev slidt, er det en dyr fornøjelse. Er der ik
noget
> med at der er vaccum kaburator på istedet for den "normale" med gaskablet
> der hiver op og sænker?

Du har ret i at spjældene er vacuumstyrede, og membranerne koster kr. 735,-
/stk. ved Brdr. Sejr i Århus. Jeg ringede og spurgte om prisen inden jeg
skilte karburatorerne ad. Men mine membraner er tiptop

Ved køb skal du checke alubagsvingeren for revner.

Der findes ufattelig lidt teknisk information, både som hardcopy og på
nettet. Suzuki GSX250F Across svarer i stor stil til gixxeren, men jeg ved
ikke om den findes i DK.

Allan Bojesen
Chef-mekaniker på Vibeke's babygixxer

Fra : Thomas Buus Andersen

Dato : 23-10-01 06:47

"Allan Bojesen" <allan@bojesen.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> skilte karburatorerne ad. Men mine membraner er tiptop
>
> Ved køb skal du checke alubagsvingeren for revner.

Okay.. Dvs. det vil være en dum ide at finde en der ik er skiftet toppakning
på, og det er
nok heller ikke for godt hvis membranerne er ALTTT for gamle? Hvor gamle må
de være? Eller
skal vi sige , hvor langt de har kørt?
Jeg kan slet ikke vente til jeg få kørekort nu.. Tømmer sq den lokale Shell
for benzin

/Thomas

Fra : RpR

Dato : 23-10-01 20:57

> [...]

> de være? Eller
> skal vi sige , hvor langt de har kørt?
> Jeg kan slet ikke vente til jeg få kørekort nu.. Tømmer sq den lokale

Vil umiddelbart (uden at ane en klap om det, så ved i det), mene at
holdbarheden må være at sammenligne med membranen i en f.eks en 2-taks
motor?
Den holder da ihvertfald længe, har ikke set nogle der er gået i stykker
uden det er ejeren der har nasset på den eller noget.

Fra : Tommy Fer

Dato : 23-10-01 21:07

> [...]
> Den holder da ihvertfald længe, har ikke set nogle der er gået i stykker
> uden det er ejeren der har nasset på den eller noget.

Hej Brian....

Nej, du kan ikke sammen ligne de to membran typer. Jeg ved godt den er svag
på GSXR250.. men aner ikke hvor langt den går før det sker... den membran
der snakkes om her er en tynd gummi membran, der via vacuum bestemmer CV
(constant velocity) spjældenes åbning i kaburatoren, hvis der går huller på
membranen, vil disse spjæld ikke åbne helt... derved miste effekt.

mvh Tommy Fer
Suzuki GSXR250

Fra : Claus Rittig

Dato : 23-10-01 22:06

> [...]
> Den holder da ihvertfald længe, har ikke set nogle der er gået i stykker
> uden det er ejeren der har nasset på den eller noget.

De to membrantyper har intet med hinanden at gøre. SU karburatorers
membraner bliver ringe med alderen, og skal jævnligt skiftes på motorcykler,
er min erfaring.
De menbraner knallerten snakker om kaldes også Reed ventiler, og findes på
mange 2-takts motorcykler. De går også i stykker, ihvertfald på racere, og
det er smart at skifte dem i tide, for sådan en halv Reed ventil der farer
en tur rundt i krumtaphuset kan lave en del ravage. Egentlig imponerende af
de små sataner.

Rittig

Fra : RpR

Dato : 23-10-01 22:16

> [...]
> en tur rundt i krumtaphuset kan lave en del ravage. Egentlig imponerende

Generelt er de laver af carbon på hurtige motorer, så er det begrænset hvad
de laver af ravage, men det er da stadigvæk en irriterrende ting at skulle
skille det hele ad på grund af sådan en dims =)

Fra : Claus Rittig

Dato : 24-10-01 12:48

> af

> Generelt er de laver af carbon på hurtige motorer, så er det begrænset
hvad
> de laver af ravage,

Igen et knallert-råd.
Lad mig blot nævne at du lige har postuleret at samtlige de 2-takts
bane-racere jeg har ejet til dato ikke har "hurtige motorer" for ingen af
dem har haft reed ventil af carbon. Så du mener altså at din 12 hestes
knallert har en hurtig motor, og det har min 65 heste KTM ikke? Suk...
Nå, men du må vel have et eksempel på en "hurtig" motor der er
standardmonteret med Carbon reed ventil?

Rittig

Fra : Rune Larsen

Dato : 24-10-01 22:09

Claus Rittig wrote:

> dem har haft reed ventil af carbon. Så du mener altså at din 12 hestes
> knallert har en hurtig motor, og det har min 65 heste KTM ikke? Suk...

For dælan! Du kunne ha været danmarksmester nu, hvis bare du havde haft
monteret en kulfibermembran!

/Rune

Fra : Claus Rittig

Dato : 24-10-01 23:18

"Rune Larsen" <nuggi@mip.sdu.dk> skrev i en meddelelse

> For dælan! Du kunne ha været danmarksmester nu, hvis bare du havde haft
> monteret en kulfibermembran!

Nåh, det var DERFOR jeg ikke vandt...

Rittig