VPC råd søges
Fra : (Lars Kristian S

Dato : 21-10-01 14:22

Nu er jeg blevet træt af at kigge på min gamle WinTel maskine, som
alligevel kun bliver brugt til homebanking. Ud med den! Min blue
dalmantine 500 mhz iMac CDRW med 512 Mb ram er jo derimod en fryd for
både øje og sjæl, så nu pønser jeg på at installere VPC på den, så jeg
kan homebanke herfra. Men jeg har aldrig prøvet VPC før, så inden jeg
går i gang ville jeg lige høre, om der skulle være et par gode råd her
fra gruppen:

Hvilken version skal jeg vælge mht. hastighed og stabilitet? Jeg er
ligeglad med at køre den nyeste version, hvis f.eks. 3´eren er hurtigere
på min maskine.

Samme med Windoze: Er det hurtigere at køre med f.eks. Windows 95 i VPC
i stedet for f.eks. ME eller 2000?

Hvor stor en partition bør man lave til projektet, og kan denne i givet
fald laves uden at slette alt indhold på harddisken? (Ja, jeg er født
doven...)

Hvordan fungerer Stofanet og VPC sammen i de forskellige versioner?

På forhånd tak!

--
Venlig hilsen
Lars Kristian Sørensen

Fra : Michael Horn

Dato : 21-10-01 15:00

Hej Lars.

VPC- 4 + div updates, kører rimmeligt hurtigt med Win 95.

Fordelen ved VPC4 er at man kan danne dynamiske HD op til 2 GB, som derfor
ikke fylder noget i starten, men kan vokse med opgaven!!

Win95, fylder mindre end WIN98 og er derfor i sig selv hurtigere, Win 95 har
dog ikke USB - men fordelen igen ved VPC 4.xx er at man kan have flere
systemer åbne et med fx 95 1 andet med 98 osv osv.
Kun det system sor er aktivt kræver ram--
Og apropos ram kan vpc 4 klarer sig med en alokering med u/10 mb ram og
resten som virtual...

Dog Du har jo masser af ramt og en x 2 på ramalokering er jo god latin på
Mac's (min erfaring)

Kører VPC på hhv. IceBook 500mhz/384 ram samt 8500 m G3 Nwerteck 400 mhz-
kører fint på begge systemmer

Horn

Fra : macsteen

Dato : 21-10-01 16:43

in article B7F8A198.E8D%michaelhorn@mac.com, Michael Horn at
michaelhorn@mac.com wrote on 21.10.2001 16:00:

> [...]
> Mac's (min erfaring)
>
> Kører VPC på hhv. IceBook 500mhz/384 ram samt 8500 m G3 Nwerteck 400 mhz-

Du skal ikke partitionere din disk. VPC installeres med en fil som er et
disk-image der udgør det for et PC-drev.
Hvis du kun skal køre homebanking gælder det vel om at få så lille en disk
som muligt. Derfor skal du satse på at få fat i en VPC3 med win95/98. Med
den kan du lave et disk-image på 256-512 MB som C-drev som kan backes up på
CD-RW.
Den kan så opgraderes til VPC4. Det kan også være at VPC4 med 98/Me kan lave
små diske, men den jeg har set med Win2K kan starte med min. 1 GB som
hurtigt vokser til 2 GB.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 21-10-01 17:01

macsteen <macsteen@remove.yahoo.com> wrote:

> Derfor skal du satse på at få fat i en VPC3 med win95/98. Med den kan du
> lave et disk-image på 256-512 MB som C-drev som kan backes up på CD-RW.
> Den kan så opgraderes til VPC4.

billigste løsning er nu at købe VPC (3 el. 4) med DOS, og få fat i en
billig win95 (OSR2) i dk.marked.privat.edb (højst 200kr!) - jeg vil også
mene det er den bedste nu win95 ikke længere sælges, dvs man er tvunget
til at bruge win98, som alt andet lige er tungere at emulere på en
mac

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen... nu på iceBook

<icq:131382336>

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 21-10-01 15:51

Lars Kristian Sørensen <lars.kr.sorensen@mail1.stofanet.dk> wrote:

> Hvilken version skal jeg vælge mht. hastighed og stabilitet? Jeg er
> ligeglad med at køre den nyeste version, hvis f.eks. 3´eren er hurtigere
> på min maskine.

Om du du bruger version 3 eller 4 er ikke så afgørende, så længe du ikke
har en G4. Hvis du planlægger at skifte til mac OS X bør du bruge v4, da
der findes en X version for v4 ejere. tildel om alle omstændigheder VPC
120MB - du har jo masser af ram.

> Samme med Windoze: Er det hurtigere at køre med f.eks. Windows 95 i VPC
> i stedet for f.eks. ME eller 2000?

vælg til enhver tid 95 OSR2, som du barberer ned: minimums installation,
netkort, IE, ingen html i selve windows - brug også minimumversionen af
IE som kræves af din bank.

> Hvor stor en partition bør man lave til projektet, og kan denne i givet
> fald laves uden at slette alt indhold på harddisken? (Ja, jeg er født
> doven...)

du behøver ikke en en separat partition, VPC installerer windows i et
disk image.

> Hvordan fungerer Stofanet og VPC sammen i de forskellige versioner?

version 3 og 4 af VPC kan bruge din mac's som IP-router, så det bør
fungere helt problemløst.

Fra : Karl Antz

Dato : 21-10-01 18:11

> tildel om alle omstændigheder VPC
> 120MB - du har jo masser af ram.

obs: ikke hvis du køber VPC 2 - her indwstiller du RAM-forbruget i
indstillingerne til den VPC-disk som du bruger.

Altså: VPS 3 masser af RAM
VPC 5 default RAMindstilling, men masser af RAM under Edit/EinX-Settings

hilsen ka'l

--
Karl Antz
Albaniensgade 4

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 21-10-01 21:02

Karl Antz <karlantz@isa.dknet.dk> wrote:

> obs: ikke hvis du køber VPC 2 - her indwstiller du RAM-forbruget i
> indstillingerne til den VPC-disk som du bruger.

....4

Fra : Karl Antz

Dato : 21-10-01 21:30

> ...4

ikke bare obs men også oooooops
--
Karl Antz
Albaniensgade 4

Fra : (Lars Kristian S

Dato : 22-10-01 14:22

Kære alle!

Tusind tak for besvarelserne. Nu vil jeg trygt gå i gang.

Jeg regner med at bruge VPC 4 med en nedbarberet version af Windoze 95.

--
Venlig hilsen
Lars Kristian Sørensen

Fra : Jesper

Dato : 22-10-01 22:23

> [...]

> Tusind tak for besvarelserne. Nu vil jeg trygt gå i gang.
>
> Jeg regner med at bruge VPC 4 med en nedbarberet version af Windoze 95.

Der er dog et antal af programmer der kræver Win 98 som minimum.
--
Jesper. »Vi danskere er med vores kristne-lutheranske
kulturarv så forskellige fra muslimerne, at vi må erkende,

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 22-10-01 23:00

Jesper <triton@titancity.com> wrote:

> Der er dog et antal af programmer der kræver Win 98 som minimum.

dem skal han nok ikke køre for at afvikle en netbank.

Fra : (Lars Kristian S

Dato : 23-10-01 13:50

> dem skal han nok ikke køre for at afvikle en netbank.

Nej, der skulle IE vist være fin nok. Og den nyeste version kører fint
på Win 95...

--
Venlig hilsen
Lars Kristian Sørensen

Fra : Thomas Boelskifte

Dato : 23-10-01 21:14

> Nej, der skulle IE vist være fin nok. Og den nyeste version kører fint
> på Win 95...

Bare for at holde tråden lunken så ...

.... er 5.5 nok at foretrække hastighedsmessigt. Kig også (og tilmeld
jer, hvis i har interesse i Win-optimering) Fred Langa's fremragende
newsletter LangaList:

http://www.langa.com/

Nevermind den "stilrene" stil, indholdet er guld. Se bl.a.:

http://www.langa.com/clean9x.htm

der rydder op på ens Windows disk, og det virker ekstra godt under VPC
da enhver oprydning betyder bedre ydelse. Langa's mailliste er en god
ting at få med posten et par gange om ugen. Hvis der ikke lige er noget
der fænger, er der altid "Just for Grins" til sidst, der altid er
morsom. Og så er XP/ME ikke ret meget i kridthuset hos Fred Langa, det
hjælper også

Aaanyways, det var slet ikke det jeg ville sige. Jeg er enig i, at Win95
OSR2 er den hurtigste. Men jeg prøvede for sjov at installere NT4 SP6,
og den er næsten lige så hurtig. Jeg skulle teste Corel Draw 10 der
kræver NT eller 98, og NT4 kører tæt på samme hastighed som 95.

98 derimod er en Dog, og 2000 må være værre. Men har man brug for NT
kører det godt ... når man har haft tålmodighed til at downloade browser
+ service packs - JEZZ hvor er det træls!

Maskine: Platinum G3/266/512/6+17GB/Mac OS 9.2.1

Mojn, Thomas

--
What goes: Clip clop, clip clop, clip clop, bang
bang, clip clop, clip clop, clip clop?

An 'Amish' drive-by shooting

Fra : Nicolai Brandt

Dato : 21-10-01 18:31

Lars Kristian Sørensen <lars.kr.sorensen@mail1.stofanet.dk> wrote:

> Hvordan fungerer Stofanet og VPC sammen i de forskellige versioner?

Det kører fortrinligt. Under preferencer vælger man "share mac's IP" og
så ruller det. Ingen opsætning er nødvendig i windows

Muligvis man er nødt til at slå "load only when needed" (på dk:"Læs kun
ind ved nødvendigt") fra i kontrolpanelet TCP/IP på mac'en.

--
MVH Nicolai Brandt

Under 1 minut er mere end 2 minutter. K-E. Roldborg