Lån til opstart af enkeltmands firma
Fra : Gecko

Dato : 21-10-01 11:06

Hej.
Jeg leger med tanken om opstart af et enkeltmands firma, derfor har jeg brug
for et banklån til etablering, indkøb af varer osv., skal lånet
tilbagebetales af min indtægt efter skat eller før skat .
Ps. Jeg er helt grøn i dette område som nok kan ses
Mvh
Kim

Fra : Henny Olesen

Dato : 21-10-01 13:44

Gecko skrev i meddelelsen <3bd29eb9$0$736$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>...
> [...]
>tilbagebetales af min indtægt efter skat eller før skat .
>Ps. Jeg er helt grøn i dette område som nok kan ses

Tja, hvis det blev tilbagebetalt _før_ skat (forudsat at du tjener så meget
at du skal betale skat), så ville skattefar jo betale en del af afdragene,
og det går de ikke med til.
Til gengæld kan renterne trækkes fra i den skattepligtige indtægt.
Du kan også være bombesikker på, at hvis du låner i f.eks. en bank, så vil
de have sikkerhed i hus, bil eller hvad du ellers har af værdier. Hvis du er
gift, hænger din kone også på det, i mange tilfælde
Selv med et ApS vil de have sikkerhed i hus og hjem.

Jeg var en gang i en bank, hvor jeg skulle låne 40.000 i en lille måned. Vi
var kunde i forvejen, men de sagde alligevel at vi kun kunne låne hvis vi
kom med en sparekassebog på 80.000 kr.

Nico

Fra : per

Dato : 21-10-01 14:01

On Sun, 21 Oct 2001 14:44:15 +0200, "Henny Olesen"
<henny@farumdata.dk> wrote:

Jeg har unibank og har aldrig haft problemer med at låne. og i BG bank
fik jeg en kassekredit på et par dage, uden sikkerhed.

Hvis de ikke kender en, skal der selvfølgelig lægges et regnskab. fra
revisoren./ eller en form for pant.

Og det er vel også rimeligt nok.

Men jeg har også altid overholdt mine forpligtigelser overfor
bankerne.

/Per Hansen

icq 8212837

Fra : Jonathan Stein

Dato : 21-10-01 19:34

Henny Olesen wrote:

> Tja, hvis det blev tilbagebetalt _før_ skat (forudsat at du tjener så meget
> at du skal betale skat), så ville skattefar jo betale en del af afdragene,
> og det går de ikke med til.

Skat skal betales af virksomhedens overskud. Det har ikke nødvendigvis
nogen sammenhæng med afdrag på lånet. (Forudsat at lånet er rent
erhvervsmæssigt).
Skal man afdrage et privat lån, skal det naturligvis ske efter at
pengene er hævet til privatøkonomien (og dermed beskattet).
Et eksempel: Der lånes 100.000 kr til køb af varer. Disse sælges for
150.000 kr. Lånet betales nu tilbage med 100.000 kr + renter 5.000 kr,
og virksomheden skal betale skat af overskudet på 45.000 kr.
Eksempel 2: Virksomheden bruger de 45.000 kr på at købe nye varer, som
desværre ikke bliver solgt inden (regnskabs)årets udgang. Virksomheden
har stadig haft et overskud på 45.000 - de ligger blot ikke længere som
kontanter, men investeret i nye varer. Problem: Virksomheden skal stadig
betale skat af 45.000 kr, men kassen er tom!

M.v.h.

Jonathan

--
Start med PHP, Perl eller JSP uden at omskrive al din gamle ASP-kode.
jsp-hotel.dk tilbyder nu Chili!Soft ASP på alle hoteller.

Fra : jan@stevns.net

Dato : 21-10-01 19:52

Jonathan Stein <jstein@image.dk> skrev :

> [...]
>kontanter, men investeret i nye varer. Problem: Virksomheden skal stadig
>betale skat af 45.000 kr, men kassen er tom!

Sådan går det forhåbentligt ikke - virksomheden har nu et varelager,
med en værdi på de 45.000 kroner - det er vel ikke skattepligtigt som
sådan.

--
jan@stevns.net - www.stevns.net

Besøg Dk.Fritid.Bil's hjemmesider på http://www.stevns.net/dkfritidbil

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 21-10-01 19:54

<jan@stevns.net> wrote in message

KLIP

> Sådan går det forhåbentligt ikke - virksomheden har nu et varelager,
> med en værdi på de 45.000 kroner - det er vel ikke skattepligtigt som
> sådan.

Mig bekendt indgår et evt. varelager i virksomhedens overskud og skal
således beskattes for indeværende år.

mvh
Bjørn

Fra : Jonathan Stein

Dato : 22-10-01 12:57

"Bjørn Jørvad" wrote:

> Mig bekendt indgår et evt. varelager i virksomhedens overskud og skal
> således beskattes for indeværende år.

Varelageret i sig selv berører ikke firmaets resultat (overskud eller
underskud). Det eneste, der kan påvirke resultatet er hvis varelagerets
værdi ændrer sig i forhold til de priser, det er vurderet til. (F.eks.
computerudstyr, der forældes og må sælges til under indkøbspris). Dette
medfører så op- eller ned-skrivninger af lageret, som påvirker resultatet.
Mit eksempel var netop for at vise, at selv om man køber varer for 45.000
kr, har man _ikke_ en udgift på 45.000! - Man flytter blot pengene fra
"kontant" (eller bank o.s.v.) til "varelager". Først når varen sælges, får
man udgiften (vareforbrug) - og forhåbentlig også en indtægt.
Derfor skal man i eksemplet betale skat af 45.000 kr, hvilket kommer bag
på mange - men ellers kunne man udskyde sin skat uendeligt ved altid at
købe varer for årets overskud lige inden udgangen af regnskabsåret.

M.v.h.

Jonathan

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 22-10-01 14:25

"Jonathan Stein" <jstein@image.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Derfor skal man i eksemplet betale skat af 45.000 kr, hvilket kommer bag
> på mange - men ellers kunne man udskyde sin skat uendeligt ved altid at
> købe varer for årets overskud lige inden udgangen af regnskabsåret.

Den er jeg helt med på. Det kommer blot bag på mange nystartede som ingen
professionel rådgivning har, når div. sælgere giver "knaldtilbud" ved
kalenderårets udløb som så ender på købers varelager.

PS: Vi ønsker vel alle et så lille varelager som muligt ved en
regnsskabsperiodes udløb.

mvh
Bjørn

Fra : Jonathan Stein

Dato : 22-10-01 16:45

"Bjørn Jørvad" wrote:

> PS: Vi ønsker vel alle et så lille varelager som muligt ved en
> regnsskabsperiodes udløb.

Hvorfor? Det pynter på f.eks. varelagerets omsætningshastighed, hvis man altså
udelukkende kigger på års-balancen. Ellers tror jeg mest kanon-tilbudene kommer
for at sælgeren kan hive sin års-bonus hjem.
Faktisk kan man udskyde skat af fortjenesten et helt år, hvis man sælger 1/1 i
stedet for 31/12 - men hvis man har travlt med at fremvise et flot årsregnskab,
vil man måske gerne have fortjenesten med i indeværende regnskabsår.

M.v.h.

Jonathan

Fra : Erik G Christensen

Dato : 22-10-01 20:43

"Bjørn Jørvad" wrote:

> PS: Vi ønsker vel alle et så lille varelager som muligt ved en
> regnsskabsperiodes udløb.

Det er absolut bedst at have mindst muligt varelager *altid*
Og samtidig en god logistik styring.

--
Regards Erik G Christensen
Adviser for danish farmers, economy

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 22-10-01 20:55

"Erik G Christensen" <egc@post1.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Det er absolut bedst at have mindst muligt varelager *altid*
> Og samtidig en god logistik styring.

Enig - med mindre man spekulerer i kraftige prisstigninger....

mvh
Bjørn

Fra : per

Dato : 21-10-01 14:01

On Sun, 21 Oct 2001 12:05:46 +0200, "Gecko" <gecko@mail.dk> wrote:

>for et banklån til etablering, indkøb af varer osv., skal lånet
>tilbagebetales af min indtægt efter skat eller før skat .

Spar endelig på driftudgifterne !!!

Køb kun det nødvendige.

/Per Hansen

icq 8212837

Fra : Gecko

Dato : 21-10-01 14:07

per <phbyg@privat.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:vnh5ttsfjlq874q3nr14g98ki3b8mjpe9e@4ax.com...

> Spar endelig på driftudgifterne !!!
>
> Køb kun det nødvendige.
>
> /Per Hansen
>
> icq 8212837

Jeg takker mange gange for svarene.
Mvh.
Kim

Fra : Knud Berggreen

Dato : 21-10-01 18:54

In <3bd29eb9$0$736$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>, on 10/21/2001
at 12:05 PM, "Gecko" <gecko@mail.dk> said:

> [...]
>brug for et banklån til etablering, indkøb af varer osv., skal lånet
>tilbagebetales af min indtægt efter skat eller før skat . Ps. Jeg er helt

Du har fået nogle svar, men jeg har da også et lille bidrag

Du skal kun bruge banklån til etableringen - d.v.s. køb af forretning og
inventar.

Når der er tale om drift - altså køb af varer, driftsomkostninger (løn,
lys, husleje og alt sådan noget) så skal du bruge en kassekredit.

Forskellen på et lån og en kassekredit er:
Lån: Hele beløbet udbetales og bruges med det samme og du betaler renter
af hele beløbet fra dag 1. Bliver som regel tilbagebetalt i faste
månedlige ydelser. Kassekredit: Her får du et maximum som du kan hæve op
til. Tit betaler man en procentdel for at have denne ret, men de store
renter betaler du kun af den del som du reelt har brugt. Dvs at du har
nogle store udgifter omkring månedsskiftet til lønninger og husleje og
andre kreditorer men i resten af måneden sætter du din omsætning ind på
kontoen så din gæld bliver mindre. Saldoen går derved op og ned i bølger
og det gør din renteudgift så også.

/Knud

--
Skrækeksempler på splittede, sammensatte ord: http://www.fiduso.dk/skraekeksempler.htm
Og det andre sider på sitet er også ganske tankevækkende....

Fra : per

Dato : 21-10-01 19:40

On Sun, 21 Oct 2001 19:54:24 +0200, kub@mobilixnet.dk (Knud Berggreen)
wrote:

> [...]

>Når der er tale om drift - altså køb af varer, driftsomkostninger (løn,
>lys, husleje og alt sådan noget) så skal du bruge en kassekredit.

Ja det er også det jeg er kommet frem til. Men man må endelig hele
tiden passe på ikke at tro man pludselig har en masse penge, for
uventede udgifter kommer hele tiden.

/Per Hansen

icq 8212837

Fra : Jonathan Stein

Dato : 21-10-01 19:34

Gecko wrote:

> Jeg leger med tanken om opstart af et enkeltmands firma, derfor har jeg brug
> for et banklån til etablering, indkøb af varer osv., skal lånet
> tilbagebetales af min indtægt efter skat eller før skat .

Ikke nødvendigvis.

> Ps. Jeg er helt grøn i dette område som nok kan ses

Prøv om du har mulighed for at få noget etableringsstøtte. Dette kan
f.eks. dække et par timer hos en revisor, som bl.a. vil kunne hjælpe dig
med at få tingene lavet, så du ikke skal betale skat inden afdragene.
Et budget, der har været gennem en revisor har også større chancer i
banken.

M.v.h.

Jonathan

Fra : Jørgen E. Madsen

Dato : 22-10-01 22:41

De penge du putter ind i firmaet bliver omdannet til udgifter eller til
aktiver. Hæver du nogle af pengene igen til at bruge selv, er det bare en
tilbagebetaling. Dem du bruger til en udgift får du fradrag for med enkelte
undtagelser, og dem der ryger i aktiver (lager,
kundetilgodehavender,driftsmidler osv.) er der ikke fradrag for. Dog kan du
afskrive på driftsmidler og inventar - så du får fradrag for forringelsen af
dem. Det har man af nemheds hensyn sat til 25% af købesummen. Næste år 25%
af det der så er tilbage osv.
Men ofte giver en leverandør også kredit, så der sagtens kan være aktiver på
et større beløb end det du har puttet i virksomheden.
Derfor skal du tænke anderledes, når det drejer sig om skat.
Det er skattemæssigt ligegyldigt hvor du får pengene fra, for her drejer det
sig kun om indtægter ved driften og udgifter ved samme og så de nævnte
afskrivninger. Er indtægterne større end udgifterne og afskrivningerne har
du overskud som bliver beskattet, og er de mindre får du et fradrag.
Om du så låner en million og køber varer for pengene, men kun tjener kr.
5.000 på at sælge dem i løbet af året, så skal du kun betale skat af de kr.
5.000, men du får altså heller ikke fradrag for millionen.
Det drejer sig om indtægter og udgifter, og en udgift et ikke en omplacering
af penge til varer.
Det er s'gu svært at skrive - så det er nemt at forstå.

Mvh. JørgenE