Jeg søger en opskrift
Fra : Kim Larsen

Dato : 21-10-01 00:02

Hej i gruppen

Jeg har forsøgt at finde en opskrift på muldvarpeskud, det er noget jeg fik
hjemme da jeg ikke var ret gammel, men jeg husker det smagte godt. Jeg mener
at huske at det var noget med reven rugbrød, svedsker, mandler, brunfarin og
flødeskum, men hvilke mængder af hvert og hvad jeg mangler på listen, det
ved jeg ikke, jeg håber der er nogen der kan hjælpe.

På forhånd tak for hjælpen.

Kim Larsen

Fra : antonius

Dato : 21-10-01 07:58

Kim Larsen wrote:
> [...]
> flødeskum, men hvilke mængder af hvert og hvad jeg mangler på listen, det
> ved jeg ikke, jeg håber der er nogen der kan hjælpe.

Hej Kim!
Jag minns också Mullvaden som en av barndomens favoriter ur det danska
køket.
Svedsker (kokade) der kærnan ersatts med en mandel. Svedskerne blandas
in i vaniljfromage! Svedskerne var alltså mullvarparna och fromaget
deras bo (skud).
Fromagen stjælptes upp på ett fat och fick en god omgang flødeskum
over sig och bestrøddes med grovt riven, mørk chokolad.
Oh, oh hærliga barndom - det var føre kaloritænkandet!
Hoppas att det varit till någon hjælp.
anton

Fra : Kim Juul

Dato : 21-10-01 12:35

> Jeg har forsøgt at finde en opskrift på muldvarpeskud, det er noget jeg
fik

> Kim Larsen

Muldvarpeskud.

Til 6 personer.
1/4 kg svesker
50 g mandler
70 g smør
50 g sukker
150 g rugbrød
100 g mørk chokolade
3 dl piskefløde

Sveskerne sættes i blød i koldt vand dagen før. Koges i udblødningsvandet
evt. tilsat lidt sukker. Når sveskerne er møre, hældes de op i et dørslag.
Stenen tages forsigtig ud og erstattes med en smuttet mandel.
Rugbrødet (det må ikke være for frisk) rives på den grove side af
råkostjernet. Smørret smeltes på en pande, og det revne rugbrød iblandet
sukker ristes let under stadig omrøring.
Panden tages af varmen, og rugbrødsraspen afkøles, men da panden stadig er
varm, må der røres rundt af og til, det branker meget let.
Chokoladen rives også på den grove side af råkostjernet på et stykke
pergamentpapir.
Når raspen er kold blandes halvdelen af den revne chokolade i.
På et fad lægges et lag rugbrødsrasp, derudover fordeles sveskerne, og
resten af raspen lægges over. Den halvdel af chokoladen (tag lidt fra til
pynten) drysses over. Den stiftpiskede fløde lægges på som et top - man må
gerne se lidt af sveskerne.
Til sidst et drys af det reven chokolade.

--
Kim Juul
kim-juul@mail.dk

www.kim-juul.dk www.bager-kim.dk
Country musik Bager og konditor faget
og slægtsforskning

Fra : Kim Larsen

Dato : 21-10-01 22:24

Jeg takker mange gange, det lyder til det er det jeg har søgt efter, så den
må jeg prøve en dag.

Kim Larsen