Grafikkort hjælp - til at vælge det rigtig~
Fra : Gimmer

Dato : 20-10-01 22:47

Hej. Jeg er i gang med at lave min supercomputer, så nu mangler jeg bare et
grafikkort!

hvilket et skal jeg vælge? skal det være geforce 3 eller burde jeg vælge det
nye ati redeon 8500?
eller noget helt andet? nogle forslag, benchmark test erfaringer ol.

Vh Gimmer

Fra : Styb

Dato : 21-10-01 00:46

"Gimmer" <Gimmer@cool.dk> wrote in message
> [...]
det
> nye ati redeon 8500?
> eller noget helt andet? nogle forslag, benchmark test erfaringer ol.

Det der gi'r mest for pengene nu er helt sikkert GeForce2 Pro 64MB, eller
GeForce2 Ti.
Førstnævnte fåes til 1250,- hos SHG. Hvis jeg var dig, ja så tror jeg at jeg
ville vente lidt med GF3. Prisen er stadig temmelig høj, og der findes ikke
spil som et GeForce2 Pro ikke kan håndtere, sålænge vi taler minimum
Thunderbird 800 Mhz.

Fra : Rune Christiansen

Dato : 21-10-01 00:55

jeg ved ikke hvad prisen bliver på ati radeon 8500, men jeg tror squ at det
kort kommer til at sparke røv, (har selv et ati radeon 64mb ddr)

Fra : Armitage

Dato : 21-10-01 02:04

"Rune Christiansen" <larz_prime@hotmail.com> wrote in message
> jeg ved ikke hvad prisen bliver på ati radeon 8500, men jeg tror squ at
det
> kort kommer til at sparke røv, (har selv et ati radeon 64mb ddr)

Jeg er ikke helt siker på at de kommer til at sparke røv andet end på ATI
selv. Men håber det da onkurence altid er godt for os forbrugere.

Bla er der muligt fusk med ram hastigheder og det er jo næsten helt Creative
agtigt. Desuden er der ATIs evige driver problemer.

Det er røv at købe et kort og opdage at det kører langsommere end
forventet. Mit Creative GTS overholder ikke de specs. der står på pakken og
det sux. Jeg er sgu næsten blevet bitter på Creative selvom at jeg stadig
synes at kortet er/var billigt. Jeg må dog indrømme at jeg er skuffet over
at det ikke synes hurtigere end mit gamle MX - men det kan være at det er
bevidstheden om manglende Mhz der driller.

Læs evt om ATI:
http://www.hardwaretidende.dk/hard/story/01/10/20/1397620

http://www.hardwaretidende.dk/hard/story/01/10/17/6923555

Fra : Søren 'Mufoxe' Lund ~

Dato : 21-10-01 10:27

In article <9qsrda$94i$1@news.cybercity.dk>, Gimmer@cool.dk says...

> hvilket et skal jeg vælge? skal det være geforce 3 eller burde jeg vælge det
> nye ati redeon 8500?
> eller noget helt andet? nogle forslag, benchmark test erfaringer ol.

Læs http://www.hardocp.com/reviews/vidcards/ati/8500/ . Konklusionen er at
Radeon8500 har potentiale, men ikke lever op til sit fulde endnu p.g.a. dårlige
drivere. Man regner med at kortet vil kunne nå fuld hastighed med en ny driver,
som man dog ikke er klar over, hvornår bliver frigivet.

Desuden har deres nuværende drivere nogle kompatibilitetsproblemer med nogle
spil, som gør at spillene går ned eller ikke kan køre i bestemte opløsninger.

For mig lyder det som om ATI har frigivet et ufærdigt produkt for at kunne
følge med NVidia og deres G3Ti500.

ATI arbejder lige nu med en driver revision, som bliver frigivet sammen med
Windows XP d. 25 okt.. Det kan være, der er noget at hente der, men det er ikke
den endelige løsning.

Ang. GeForce3: G3Ti200 ser ud til at være et rigtigt lækkert kort til en
fordelagtig pris. Hvis man får fat i et kort af god kvalitet, er der mulighed
for at clocke det, så det yder omkring eller bedre end et std. GeForce3.

Mit valg lige nu ville være et G3Ti200. Mit valg om 2 - 3 mdr. vil sikkert være
et Radeon 8500, hvis der er frigivet nogle ordentlige drivere til det.

--
/Søren

Husk, Google er din ven :)

Fra : Wizeguy

Dato : 22-10-01 02:45

> [...]
det
> nye ati redeon 8500?
> eller noget helt andet? nogle forslag, benchmark test erfaringer ol.

Jeg vil anbefale dig at gå efter et GeForce3 Ti500, hvis ellers du har råd.
Det sikrer dig den optimale kompatabilitet med såvel nye som gamle spil.
Alternativt kan du gå efter et GeForce3 Ti200 som er en billigere udgave med
lavere core/memory speed. ATI Radeon 8500 er på papiret det bedste kort, men
de nuværende drivere er særdeles ufunktionelle, og der er mange rapporter
om, at det ikke kan køre spil som f.eks. Max Payne og Operation Flashpoint.
Det er desværre typisk for ATI: de leverer det bedste hardware, men kan ikke
skrive tilhørende drivere.

--
Best regards/Venlig hilsen
Anders Albrechtsen