Hvilke browsere
Fra : Jesper Schlæger

Dato : 20-10-01 20:01

Hej NG
Jeg er i gange med at opbygge designet på en hjemmeside, som gerne skulle
kunne blive tilgængelig for samtlige brugere på internettet. Spørgsmålet er
dermed: Hvilke browsere skal jeg teste mine sider i? Jeg har pt IE, NN og
Opera liggende som jeg tester i, men er der ikke et par stykker mere?? Nok
er dette et HTML forum, men jeg regner nu alligevel med at i kan svare på
spørgsmålet selv om det er "ikke-html" der giver problemerne.

¨Hvad bør jeg i øvrigt ellers være opmærksom på for ikke at sætte enkelte
brugere udenfor døren?

--
Med venlig hilsen/best regards

Jesper Schlæger

Fra : Stig Johansen

Dato : 20-10-01 20:49

Jesper Schlæger wrote:

> [...]
> og Opera liggende som jeg tester i, men er der ikke et par stykker mere??

Min ultimative favorit er Konqueror.

--
Med venlig hilsen / Best regards
Stig Johansen

Fra : Jesper Schlæger

Dato : 20-10-01 21:10

"Stig Johansen" <linux@w3data.dk> skrev i en meddelelse

> Min ultimative favorit er Konqueror.

Tak skal du have.... lægger den sig meget tæt op af en af de andre? eller er
den meget speciel??

Mvh Jesper

Fra : Stig Johansen

Dato : 21-10-01 00:13

Jesper Schlæger wrote:

> "Stig Johansen" <linux@w3data.dk> skrev i en meddelelse

> Tak skal du have.... lægger den sig meget tæt op af en af de andre? eller
> er den meget speciel??

Nej, den er ikke speciel.
Målet er, at den lægger sig tæt op af standarderne.

Det eneste, der efterhånden irriterer mig på nettet er, at folk bruger
faste font-størrelser, så sådan nogle som mig med briller(endnu ikke
hinkesten), ikke kan forstørre teksten (En ting, de vistnok har glemt på
SI).

Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 21-10-01 09:31

Stig Johansen skrev:

> Min ultimative favorit er Konqueror.

Samme her. Dog mener jeg ikke, man skal begynde at optimere sine
websites til hverken Konqueror eller nogen anden browser. Man skal
sørge for at køre sin HTML gennem http://validator.w3.org og sin CSS
gennem http://jigsaw.w3.org/css-validator. Når begge gyldighedstestere
melder, at koden er gyldig, så kan man gå i gang med at tjekke i de
forskellige browsere for at sikre sig, at der ikke er nogen problemer.

--
Jonas Koch Bentzen

http://understroem.dk

Fra : Jesper Schlæger

Dato : 21-10-01 17:28

"Jonas Koch Bentzen" <ingen.emailadresse@eksempel.dk> skrev i en meddelelse

>Dog mener jeg ikke, man skal begynde at optimere sine
> websites til hverken Konqueror eller nogen anden browser. Man skal
> [...]

Det kan jeg kun være ganske eing med dig i, og grunden til at jeg spørger er
sådan set også at jeg bare vil teste siderne i så mange browsere som muligt
for at være sikker på at de alle viser siden korrekt. Det næste er så, at
jeg har i sinde at lave siderne i PHP, men hvor meget betydning har det på
browsernes visning?

Mvh
Jesper Schlæger

Fra : Andreas Haugstrup

Dato : 21-10-01 17:49

"Jesper Schlæger" <schlager@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> for at være sikker på at de alle viser siden korrekt. Det næste er så, at
> jeg har i sinde at lave siderne i PHP, men hvor meget betydning har det på
> browsernes visning?

Ikke det fjerneste. PHP spytter HTML ud, så det gør ingen forskel
overhovedet.
--
Andreas
http://www.solitude.dk

Fra : Jesper Schlæger

Dato : 21-10-01 18:07

"Andreas Haugstrup" <usenet@solitude.dk> skrev i en meddelelse

> Ikke det fjerneste. PHP spytter HTML ud, så det gør ingen forskel
> overhovedet.

Jeg tror efterhånden at jeg har fået så mange gode svar et jeg er klar til
næste fase.

I skal alle have mange tak for hjælpen.
Mvh Jesper Schlæger

Fra : Jakob H K

Dato : 21-10-01 21:16

> Jeg tror efterhånden at jeg har fået så mange gode svar et jeg er klar til
> næste fase.

Hej

Jeg har lige en bemærkning på falderebet. Når du nu gerne vil have at
alle brugere af internettet skal kunne se dine sider korrekt skal du
sørge for at teste på flere platforme, her tænker jeg specielt på
machintosh

Hvis du ikke selv har mulighed for at teste på en mac, kan du rette en
henvendelse til dk.edb.mac.

Hygge

Jakob H K

Fra : Jesper Schlæger

Dato : 22-10-01 18:47

"Jakob H K" <ingen@email.dk> skrev i en meddelelse
> Når du nu gerne vil have at
> alle brugere af internettet skal kunne se dine sider korrekt skal du
> sørge for at teste på flere platforme, her tænker jeg specielt på
> machintosh

Tusind tusind tusind tak for den kommentar. Jeg ANEDE ikke at der kunne være
forskel på visningen på Mac og alm PC. Planen er at teste i IE, NN, Opera og
Konquerer og i flere forskellige versioner og sproglige udgaver, men Mac's
havde jeg ikke skænket en tanke.

Hvor stor forskel er der reelt på visningen i de to????

Mvh
Jesper Schlæger

Fra : Lars Klingenberg

Dato : 23-10-01 09:14

> Min ultimative favorit er Konqueror.
Jeg står lidt i samme test-fase som Jesper og vil gerne have testet diverse
sider i andre browsere. Konqueror bliver ofte nævnt i den sammenhæng. Ved
nogen hvor man kan få fat i det program, og er det shareware/freeware? Jeg
forsøgte på www.konqueror.org, men kunne ikke rigtigt finde en måde at
købe/downloade programmet.
/Lars

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 23-10-01 15:42

Tue, 23 Oct 2001 10:14:21 +0200, skrev "Lars Klingenberg"
<lklingenberg@lknet.dk>:

>Jeg
>forsøgte på www.konqueror.org, men kunne ikke rigtigt finde en måde at
>købe/downloade programmet.

Det er en Linuxbrowser, så det er den første forudsætning for at
du kan bruge den.

Og den er så med i KDE-pakken, som er en GUI til LInux,
http://www.kde.org.
--
med venlig hilsen
Knud

Fra : Jesper Schlæger

Dato : 23-10-01 16:32

> Tue, 23 Oct 2001 10:14:21 +0200, skrev "Lars Klingenberg"
> <lklingenberg@lknet.dk>:

> Det er en Linuxbrowser, så det er den første forudsætning for at
> du kan bruge den.

Bare for at være sikker.... vil det sige, at den alligevel ikke kan hentes
og _bruges_ til windows-platforme???

Mvh. Jesper

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 23-10-01 17:20

Tue, 23 Oct 2001 17:31:37 +0200, skrev "Jesper Schlæger"
<schlager@tdcadsl.dk>:

>Bare for at være sikker.... vil det sige, at den alligevel ikke kan hentes
>og _bruges_ til windows-platforme?

Korrekt.

Fra : Lars Klingenberg

Dato : 23-10-01 18:49

> Bare for at være sikker.... vil det sige, at den alligevel ikke kan hentes
> og _bruges_ til windows-platforme???
Men du kan oprette et multiple boot system, hvor du har Linux som et af din
OS'er
/Lars

Fra : Jonas Astrup - html.~

Dato : 20-10-01 20:55

Jesper Schlæger wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> Hvad bør jeg i øvrigt ellers være opmærksom på for ikke
> at sætte enkelte brugere udenfor døren?

Tilgængelighed for brugere med funktionsnedsættelser. Det er faktisk et ret
spændende område.

Se Statens Informations retningslinier:
http://www.si.dk/netsteder/publ/tilgaeng/

Mvh
Jonas

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jesper Schlæger

Dato : 20-10-01 21:05

"Jonas Astrup - html.dk" <jonas.usenet@html.dk> skrev i en meddelelse

> Tilgængelighed for brugere med funktionsnedsættelser. Det er faktisk et
> [...]

Se det er så et område jeg ikke havde spekuleret på. Det er dog temmeligt
svært i min situation at tage højde for personer med eksempelvist dårligt
syn, idet siderne skal indeholde temmeligt meget tekst (ved godt at det ikke
er at foretrække, men det er påkrævet i denne sammenhæng)

Du skal nu alligevel have tak for indlægget Jonas, for det er da noget jeg
vil forsøge at tage højde for.

Mvh Jesper Schlæger