Chiliplanter, der visner uden påviselig gr~
Fra : Bakke

Dato : 20-10-01 17:48

Jeg har været meget tilfreds med at mine mange forskellige frø ( Habanero,
jalapeno o.s.v ) har spiret og vokest op i mit drivhus. De har også sat
nydelige frugter, som op til et vist punkt var meget "struttende". Men nu,
hvor jeg havde regnet med at skulle høste et stor del af de forskellige
valgte chilier, og lave verdens bedste "hot sauce" må jeg se, at mange af
planternes "arme" visner og holder op med at sende næring til frugterne.
Selv om vandingen og temperaturen er i orden - så vidt jeg da kan bedømme !
Jeg synes, at jeg har vandet og gødet ret godt, og det ydre miljø i.f.t sol
og den slags kender alle jo i Danmark.
Hvorfor gider mine venner - det vil sige de forskellige chiliplanter, jo
stærkere, jo bedre - ikke være med mere ?

Mvh

Bo

Fra : Jakob Bock

Dato : 20-10-01 21:29

Hej Bo

> [...]
> Jeg synes, at jeg har vandet og gødet ret godt, og det ydre miljø i.f.t sol

Det kan vel tænkes at være næringsmangel. Er planterne blege/gule, eller
visner de bare? Vi har selv dyrket en række forskellige chilisorter -- bl.a.
Jalapeno som du nævner -- indendørs i potter. De planter der står i 4-5
liter potter har det fint, hvorimod de der kun havde 2 liter jord at gøre
godt med allerede for rimeligt lang tid siden vidste tegn på næringsmangel.,
De heller ikke blev særligt store. Hvor store er dine planter?

Som sagt klarer planterne de lidt større potter sig fint, og giver et godt
udbytte. Vi har plantet i økologisk gødet drivhusjord, som vi tilførte et
par håndfulde lupingødning ekstra. Vi har ikke tilført nogen form for
gødning ved vanding.

Venlig hilsen
Jakob

Fra : Bakke

Dato : 21-10-01 10:10

> De heller ikke blev særligt store. Hvor store er dine planter?

Jaahh, de er op til et par meters højde
..
Bladene bliver ikke gule før de allerede er sygnet hen, men de mister deres
friske og blanke udseende og spændstighed - umiddelbart ser det ud på samme
måde, som hvis de ved et uheld ikke har fået vand nok - men så plejer de at
rette sig igen hurtigt efter at de er blevet vandet.

Så vidt jeg kan se er der ikke tale om svamp eller insektangreb ?

Jeg har lagt et billede af planterne i dk.binaer med titlen "Chiliplanter".

MVH

Bo

Fra : Jonas Jacobsen

Dato : 22-10-01 06:37

Bakke skrev:
> [...]
> rette sig igen hurtigt efter at de er blevet vandet.

> Jeg har lagt et billede af planterne i dk.binaer med titlen "Chiliplanter".

Står de udendørs eller indendørs?

De ser ud til at have det for koldt om natten.

Mvh Jonas

Fra : Bakke

Dato : 22-10-01 07:13

> Står de udendørs eller indendørs?
>
> De ser ud til at have det for koldt om natten.

De står i mit drivhus, som er pænt varmt - også om natten.

Mvh
Bo

Fra : Jonas Jacobsen

Dato : 22-10-01 17:23

Bakke skrev:

> De står i mit drivhus, som er pænt varmt - også om natten.

Hvor varmt er pænt?
<15 grader er et problem for de mest sarte sorter.

Men jeg går så ud fra at du har kunstig opvarmning.

Jeg havde mine i drivhus, men tog dem ind for ca. en måned siden,
da de begyndte at vise tegn på kolde tæer.

/Jonas

Fra : Bakke

Dato : 22-10-01 19:44

> Men jeg går så ud fra at du har kunstig opvarmning.
>
> Jeg havde mine i drivhus, men tog dem ind for ca. en måned siden,
> da de begyndte at vise tegn på kolde tæer.

Hej Jonas,

Ja, i hvert fald har rodtemperaturen ikke været under 19 grader ( der er
termometer på ), men lufttemperaturen kan jeg desværre ikke sige noget
sikkert om. Og selv om det ikke har noget med det at gøre kan jeg da
fortælle, at mine agurkplanter (Elin) åbenbaret er godt tilfreds med
forholdene- de fortsætter da med at sætte og udvikle nye frugter. Og agurker
er da vist ret varmekrævende - ikke mindst om fødderne ?

Og jeg tror nu ikke lige, at 5 - 6 stk. 2 meter høje chiliplanter kan få
plads indendørs hos mig.

Mvh

BO

Fra : Jonas Jacobsen

Dato : 23-10-01 07:21

Bakke skrev:

> [...]
> forholdene- de fortsætter da med at sætte og udvikle nye frugter. Og agurker
> er da vist ret varmekrævende - ikke mindst om fødderne ?

Tjah... jeg har givet mit bud på en forklaring. Jeg kender ikke meget
til agurker, men tror nu altså er de er mindre varmekrævende end
chili.

> Og jeg tror nu ikke lige, at 5 - 6 stk. 2 meter høje chiliplanter kan få
> plads indendørs hos mig.

Det kunne jeg heldigvis. Jeg overvejede også opvarmning af drivhuset,
men anså det for at være for dyrt, men det er måske ikke så slemt?

Mvh Jonas