vedr.dug
Fra : Martin kirk

Dato : 20-10-01 15:44

Hej Gruppe
Er der nogen det let og enkelt kan forklare mig hvorfor vores nye
køkkenvindue med termoglas lavenergi 1,1 dugger om morgen udvendig (vender
mod øst.) når huset gamle stuevindue mod øst ikke dugger ??????

Martin Kirk

Fra : Møller

Dato : 20-10-01 17:44

"Martin kirk" <M.kirk@mail.tele.dk> wrote in message
> [...]
> køkkenvindue med termoglas lavenergi 1,1 dugger om morgen udvendig (vender
> mod øst.) når huset gamle stuevindue mod øst ikke dugger ??????

Ja.

Udvendig kondens.

På ydersiden af velisolerede ruder vil der i nogle tilfælde kunne optræde
kondens. Med energiruder, som jo er højisolerende, vil den udvendige
glasoverfladetemperatur netop være lav, og dermed er der risiko for udvendig
kondens, hvilket er et "positivt" tegn på en god isolering.

Vinden kan have betydning for afkølingen, en hæk eller et træ foran vinduet
eller et tagudhæng kan påvirke afkølingen og dermed forsinke afkølingen.

Desværre er det ikke forudsigeligt hvor og hvornår der kan optræde udvendig
kondens, netop på grund af de mange forskellige faktorer som påvirker
resultatet

Når kondensen forekommer vil den i langt de fleste tilfælde hurtigt
forsvinde igen, når solen kommer frem og varmer luften op. Netop som vi
kender det med morgen dug i græsset.

se: http://www.varme-vinduer.dk/FAKTAKGL.htm

Møller

Fra : Martin kirk

Dato : 21-10-01 11:25

1000 Tak for svar .
Nu forstår jeg det lidt beder.Køkken vinduet ligger også tilbagetrukket ca.
1 meter, i forhold til stuevinduet samt tæt på hjørnet øst-syd. Med andre
ord er der ikke noget at gøre ved det .
NB her til morgen var der ikke udvendig kondens
jeg kender ikke vindretningen i nat .
NB og vi lufter altid ud 10- 15 min hver aften p.g a tobak
Martin Kirk

Fra : jso

Dato : 20-10-01 17:06

Ja, dårlig udluftning

Prøv at åbne vinduet i 5 - 10 min. når i forlader køkkenet. om aftenen

Den fugt der opstår i køk. ved f.eks. madlavning skal ud. hvis temperaturen
i køk. er blevet lidt højere end forventet og der bliver kølt ned til
normalt temp. er det helt galt

Hilsen
Jørgen

Fra : Gunnar Grooss

Dato : 21-10-01 17:58

> Jørgen

Hej Jørgen.
Det er et problem som ikke har noget med udluftning at gøre, det er nemlig
som der er sagt fordi det er højisolerede ruder. Der var en artikel i
Jyllands Posten for et halvt ars tid sider. Der blev det forklaret, man
havde på snedigt vis flyttet dugpunktet ud på ydersiden. Det tekniske kan
jeg ikke huske. Prøv at gå en tur en tidlig morgen i et kvarter med nye huse
og du vil se det er det samme over de hele. Kan du så finde et gammelt hus i
nærheden, så kan du se forskellen. altså dug under på ruden er et
sundhedstegn.
Gunnar.

Fra : Ulrik Wentzel

Dato : 21-10-01 18:52

"Martin kirk" <M.kirk@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> køkkenvindue med termoglas lavenergi 1,1 dugger om morgen udvendig (vender
> mod øst.) når huset gamle stuevindue mod øst ikke dugger ??????

Hej Martin.

Hermed en forklaring på dugdannelse på udvendige rudeflader.

I modsætning til indvendig kondens, er udvendig dug uskadeligt og et
positivt tegn der fortæller, at rudens isoleringsevne er så god, at end ikke
varmen indefra huset kan trænge igennem og opvarme det udvendige glas.

Udvendig dug kan forekomme især om efteråret når enten:

A) Luftens vandindhold er meget stort (f.eks. efter en regnbyge), og
nattemperaturen er lav. Duggen vil, når dugpunktet passeres (solen går ned),
lægge sig på alle kolde genstande/overflader.

B) Nattemperaturen er lav, og hvor morgensolen hurtig opvarmer luften, der
herefter opsuger store mængder vand. Vandet afsættes som dug på de kolde
udvendige glas og forsvinder, når det udvendige glas efter et stykke tid
bliver opvarmet af solen.

Der er altid kombinationen med stor fugtighed og lave temperature der er
årsag til dugdannelse. Fænomenet dokumentere meget tydeligt, at ruden er en
super-lavenergi termorude der effektivt sikre, at den dyrt betalte
varmeenergi bevares inde i huset. Varmetabet er nedsat og udgifterne til
opvarmning reduceret.

Held og lykke med de nye energiruder.

Mvh.
Ulrik Wentzel
www.termoruder.dk

Fra : Johan Myhre Andersen

Dato : 22-10-01 02:04

Ulrik Wentzel wrote:

> Hermed en forklaring på dugdannelse på udvendige rudeflader.

<klip>

> Mvh.
> Ulrik Wentzel
> www.termoruder.dk

Nu vi har en rudeekspert på banen, vil jeg lige spørge, om der kan gøres
noget for at hindre udendørs dug på ruder. Findes der antidug-behandlede
ruder?

--Johan

Fra : Arcotec

Dato : 22-10-01 09:07

"Johan Myhre Andersen" <jma@cpk.auc.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Nu vi har en rudeekspert på banen, vil jeg lige spørge, om der kan gøres
> noget for at hindre udendørs dug på ruder. Findes der antidug-behandlede

Hej Johan.

Du kan naturligvis påføre et antidug-middel på ruden. Om det er effektivt og
hvor længe er et åbent spørgsmål. Prøv selv med et godt auto-antidug-
middel. Problemet med dug kendes jo især fra biler om efteråret, hvor det
visse dage kan skabe stor irritation og forsinkelse. På biler fjernes
dug-problemet for det mest ved opvarmning, og det er en dyr udgift.

I en carport udnytter man bl.a. jordvarmen til at skabe en varme-zone
omkring bilen hvor temperaturen er et par grader højere. Her slipper man som
regel altid for tilduggede ruder. På samme måde kan man ved hjælp af en
markise eller et "udvidet" tagudhæng (halvtag/overdækning) skabe en
varme-zone ved husets vinduer.

Vær blot opmærksom på, at du ikke har Aluminium-bundlister, som kraftigt
forværre problemerne med såvel udvendig dug, som indvendig kondens.
Aluminium er som bekendt er fabelagtig god varmeleder, det er jo også derfor
materialet (oftest som legeringer) benyttes til køleplader i alle former for
elektronik. Alu-glaslister trækker kulden helt hen til ruden (placeres et
par millimeter fra glasset), og giver en kraftig nedkøling såvel ud- som
indvendig.
Det medgives at holdbarheden er enorm måske flere hundrede år (hvor lang tid
holder mon resten af huset?), men det er prisen så sandelig også. Benyt
hellere glaslister af træ (gerne lærk/teak) eller plast. Her er holdbarhed
over 50 år og prisen på den rigtige side af 50 kr./m.

Alu-glaslister er som mange andre uheldige byggematerialer opfundet i
1970'erne.

Mvh
Ulrik Wentzel
www.termoruder.dk

Fra : Martin kirk

Dato : 22-10-01 23:31

Hej Gruppe
Jeg forstår ikke helt hvad Ulrik Wentzel skriver vedr. alu-bundlisten
???(læs nedenstående indlæg fra Ulrik Wentzel)
Hvis alu - bundlisten har denne virkning hvorfor bliver så næsten alle
vinduer solgt med denne liste ??????
og hvad så med VELFAC vinduer der er lavet med aluminium udvendig og træ
indvendig ??????

Martin Kirk

Fra : Arcotec

Dato : 23-10-01 11:01

Hej Martin.
Det vil jeg naturligvis gerne give et bud på.

I dag levere vinduesfabrikkerne ikke vinduer med Alu-bundlisten af den
simple årsag, at boligministeriet har stillet krav om at man fremover skal
opgive U-værdien for det komplette vindue (rude + ramme) i stedet for en
center måling midt på ruden. Ud fra disse U-værdi målinger har man kunne
konstatere, at Alu-bundlisten, som man før troede kun havde mindre eller
ingen betydning tvært imod har vist sig at have større indflydelse på
vinduets totale U-værdi, samt på den føromtalte kondens og dug.

Mange køber stadig disse Alu-bundlister hovedsagelig på grund af den lange
levetid, og fordi de overhoved ikke kræver nogen form for vedligeholdelse.
Byggemarked, holder lav profil for de vil naturligvis hellere sælge 5 m
Alu-bundliste til 125,- kr/m end tilsvarende mængde i lærketræ til 25,-
kr/m.

Mvh.
Ulrik Wentzel
www.termoruder.dk

Fra : Johan Myhre Andersen

Dato : 24-10-01 01:27

Arcotec wrote:

<klip af god forklaring om forebyggelse af dug>

Mange tak!

--Johan