OnMouse og Canvas nedarvning...
Fra : Thomas Eg Jørgensen

Dato : 20-10-01 04:21

Hejsa

Jeg er ved at lave en form for kalender og har i den forbindelse lave en
component. Komponenten arver fra TGraphicControl for at jeg kan tegne, men
hvordan fanger jeg nu en OnMouseDown event? min component skal vide hvor jeg
klikker for at kunne trigge en event.

Sagen er den at brugeren skal kunne klikke i et felt, når dette sker skal
der køres en stump kode men hvordan får jeg lige det til at hænge sammen med
at jeg også skal kunne tegne componenten med canvas?

Håber i kan hjælpe, hvis i mangler mere info må i jo sige til...

MVH
Thomas

Fra : Thomas Rose

Dato : 20-10-01 10:37

Hej Thomas,

"Thomas Eg Jørgensen" <thomas@kontorbutikken.dk> wrote in message
> [...]
> hvordan fanger jeg nu en OnMouseDown event? min component skal vide hvor

det er noget tid siden jeg selv har leget med "hjemmedlavede" komponenter,
så jeg kan ikke huske om det er nok blot at indføre en published property
der hedder OnMouseDown... hvis ikke skal du også indføre en overskrevet
version af metoden (der bag kulisserne hedder MouseUp), f.eks.:

TMyGraphicControl = class(TGraphicControl)
private
protected
procedure MouseUp(Button: TMouseButton; Shift: TShiftState;
X, Y: Integer); override;
published
property OnMouseUp;

og i din implementation:

procedure TMyGraphicControl.MouseUp(Button: TMouseButton; Shift:
TShiftState;
X, Y: Integer);
begin
// Kald TGraphicControl.MouseUp
inherited MouseUp(Button,Shift,X,Y);

// Her kan også indsættes egen kode for OnMouseUp-event
end;

Bemærk, koden er ikke testet

Cheers,
Thomas

Fra : Thomas Eg Jørgensen

Dato : 20-10-01 14:59

"Thomas Rose" <trose@get2net.dk> wrote in message
> Hej Thomas,
Hej Thomas

> jeg
> det er noget tid siden jeg selv har leget med "hjemmedlavede" komponenter,
> så jeg kan ikke huske om det er nok blot at indføre .........

Sørme om ikke du ikke huskede rigtigt. Mange tak for det. Nu er der styr på
det...

Tak for hjælpen!

MVH
Thomas

Fra : Thomas Eg Jørgensen

Dato : 20-10-01 15:32

> men
> Sørme om ikke du ikke huskede rigtigt. Mange tak for det. Nu er der styr

> det...

Hmm, dog er der stadig en ting der nager mig. Hvorfor kommer de events ikke
frem i min object inspector? jeg har:
TUgePlan = class(TGraphiccontrol)
private
DataArray: array of array of TAftale;
{ Private declarations }
protected
{ Protected declarations }
procedure Paint; override;
procedure MouseDown(Button: TMouseButton; Shift: TShiftState; X, Y:
Integer); override;
public
constructor Create(aOwner : TComponent); override;
function AddItem(day: integer; start, stop: TTime):integer;
function DeleteAll:boolean;
property OnMouseDown;
{ Public declarations }
published
{ Published declarations }
end;

Men den OnMouseDown kommer ikke frem, burde den ikke det?

MVH
Thomas

Fra : Thomas Rose

Dato : 20-10-01 15:56

Hej Thomas,

> [...]
> { Published declarations }
> end;
>
> Men den OnMouseDown kommer ikke frem, burde den ikke det?

Ja og nej... du har lagt den i din "public" sektion... som jeg skrev i mit
første svar skal den lægge under "published" sektionen, der netop angiver at
den pågældende property skal publiceres i Property Editor'en.

Cheers,
Thomas

Fra : Thomas Eg Jørgensen

Dato : 21-10-01 11:51

> [...]
at
> den pågældende property skal publiceres i Property Editor'en.

doh, i knew that! .-))

MVH
Thomas