Wok-mad.
Fra : Jorgen Gahrn

Dato : 19-10-01 23:38

Hvad er den bedste olie at bruge i en wok?

Jorgen

Fra : Gitte Sørensen

Dato : 20-10-01 06:22

19 Oct 2001 15:38:04 -0700, skrev jgahrn@teleline.es (Jorgen Gahrn) :

>Hvad er den bedste olie at bruge i en wok?

Jordnøddeolie skulle efter sigende være det bedste at bruge.
Jeg har selv brugt det de sidste par gange, jeg har lavet wokmad, og
det er blevet rigtig godt.

--
Gitte Sørensen news@gittes.dk

Besøg min hjemmeside med galleri (tegning & akvarel), fotos,
rejser og madopskrifter http://home.worldonline.dk/~cgsorens

Fra : Ole Damgaard

Dato : 22-10-01 12:11

> Hvad er den bedste olie at bruge i en wok?

Der findes ikke en "den bedste olie" - for det afhænger af
hvad mad du vil lave. For maden tager jo smag af olien.
Derfor skal du sammensætte olien i forhold til den smag
du vil have frem. Når vi vil lave sydeuropæisk mad er
det en naturlig ting at hælde oliven in - eller stege i oliven.
For det bruger man jo i middelhavslandene.
Når du vil lave asiatisk mad skal du osse bruge den olie
der er den almindeligt fremherskende i de lande.

Thai-mad: jordnøddeolie
Filippinsk mad: Olivienolie
Indisk mad: Sesamfrøolie - evt. osse kokosnøddeolie
Vietnamesisk og cambodiansk mad: jordnøddeolie.
Japansk mad: enhver form for vetetabilsk olie
Burmesisk mad: Majs - eller jordnøddeolie
Kinesisk mad: jordnøddeolie eller sesamfrø.

Men hvis du bruger din wok til dagligdags madlavning og
ikke har nogle præferencer i retning af specifikke landes
smagsnuancer - så synes jeg, at det sikreste og billigste er
ganske almindelig solsikke-olie. Den er billig - maden tager
ikke smag af den - og den branker
ikke ved wok´ens høje temperaturer - og den bliver ikke
harsk.