Rykkere mv.
Fra : Niels Andersen

Dato : 19-10-01 21:26

XPOST: dk.erhverv, dk.videnskab.jura
FUT: dk.videnskab.jura

Jeg ved ikke lige hvor dette hører mest hjemme, men hvis dit svar hører
mest hjemme i dk.erhverv, kan du så ikke lige rette "Groups" (eller hvad
det nu hedder i din newsreader) fra "dk.videnskab.jura" til
"dk.erhverv"? :)

Jeg er selvstændig, og er netop stødt på mit første problem med en
betaling der udebliver. Jeg er derfor interesseret i at vide mere om
emnet, da jeg er nødt til at lave en politik om det.

Jeg har ikke nogen egentlig aftale om betaling med mine kunder, blot en
mundtlig aftale om hvornår i projekt-forløbet jeg sender
fakturaen/fakturaerne. Men altså ikke en aftale om betalingsfrister.
På mine fakturaer står der så en forfaldsdato, som er 14 dage efter
faktura-dato.

Hvis jeg så ikke hører fra kunden i de 14 dage (lad os se bort fra
muligheden for, at kunden ikke har modtaget fakturaen), har kunden så
accepteret betalings-fristen? Eller har kunden kun accepteret fristen,
hvis den står i nogle forretningsbetingelser kunden har accepteret på
forhånd?

Min plan er følgende:
1. rykker sender jeg pr. email. Jeg skriver at faktura nummer "det" på
"så og så mange" kr skulle have været betalt d. "den og den dag", men
pengene endnu ikke er nået frem.
2. rykker kommer pr. almindeligt brev. Der kommer nu et rykker-gebyr på
fx. 10-20 kr (måske 50?), til at dække porto, papir, konvelut,
administration...
3. rykker bliver sendt som et anbefalet brev. Nu er det slemt. Dette
gebyr dækker mine omkostninger, og gerne en pæn sjat ekstra for at jeg
skal rende rundt og være nervøs. Jeg vil også gerne true med hvad
jeg nu kan true med, men hvad er det? Og hvor højt må (/bør) dette beløb
være?

Undervejs i forløbet vil jeg nok informere mere om det videre forløb,
fx. beskrive 2. og 3. rykker i den første email (med 1. rykker)

Jeg har endnu ikke en sæt forretningsbetingelser mine kunder skal
acceptere. Jeg vil tro jeg står bedre, hvis jeg skriver nogle bestemte
ting i sådan nogle forretningsbetingelser, men hvad skal det være?

Eller kort sagt: Hvad synes I jeg skal gøre, både mht. den nuværende
sag, men også mht. fremtidige kunder?

--
Mvh.

Niels Andersen

Fra : BMA-Data

Dato : 20-10-01 10:09

On Fri, 19 Oct 2001 22:26:15 +0200, "Niels Andersen"
<niels-usenet@myplace.dk> wrote:

>Jeg har ikke nogen egentlig aftale om betaling med mine kunder, blot en
>mundtlig aftale om hvornår i projekt-forløbet jeg sender

Har du heller ikke en kontrakt på selve jobbet?

Hvis du har, så må de jo også forvente, at der på et tidspunkt skal
betales lidt.

> [...]
>accepteret betalings-fristen? Eller har kunden kun accepteret fristen,
>hvis den står i nogle forretningsbetingelser kunden har accepteret på

Det vil jeg mene - uden at skulle gøre mig klog på juraen deri.

[Snip - rykkerplan]

>Jeg har endnu ikke en sæt forretningsbetingelser mine kunder skal
>acceptere. Jeg vil tro jeg står bedre, hvis jeg skriver nogle bestemte
>ting i sådan nogle forretningsbetingelser, men hvad skal det være?

Vi bruger et sæt forretningsbetingelser, vore kunder skal acceptere.
Deri står blandt andet, at ved for sen betaling vil blive udsendt
rykker med gebyr.

Dog er det humane i højsædet. Så først sendes en email, for hvilken
der _ikke_ opkræves rykkergebyr. Heri står, at hvis der ikke betales
inden fritsten, fremsendes skriftlig rykker - pålignet gebyr.

Denn fremsendes så 14 dage efter, hvis der endnu ikke er betalt. Heri
står, at såfremt der ikke betales (og _hvis_ nu det drejer som om et
web-hotel) inden tidsfristen, vil hotellet blive lukket. Og en
genåbning koster.

Er det ikke web-hotel, men en projekt-ydelse, er det jo lidt svært at
lukke Så fremsendes tredie rykker (igen efter 14 dage) og med
gebyr. Heri står, at såfremt der ikke betales inden den angivne frist,
bliver fordringen sendt til advokat for inkasso. (standard tekst)

Om den så bliver sendt til inkasso afgøres fra sag til sag - det
kommer an på hvor stort et tilgodehavende vi har.

--

Mvh.

BMA-Data
http://www.bma-data.dk

Fra : Niels Andersen

Dato : 20-10-01 14:35

"BMA-Data" <news-mail011001@bma-data.dk> wrote in message
> Har du heller ikke en kontrakt på selve jobbet?

Ikke som det er nu.

Jeg indfører nok noget med en ordrebekræftelse, som i de større sager
skal underskrives. Så er det vel egentlig en kontrakt?

> Hvis du har, så må de jo også forvente, at der på et tidspunkt skal
> betales lidt.

Det må de vel under alle omstændigheder, når de afgiver en ordre. :)

> Vi bruger et sæt forretningsbetingelser, vore kunder skal acceptere.
> Deri står blandt andet, at ved for sen betaling vil blive udsendt
> rykker med gebyr.

Det får jeg lavet på et tidspunkt. Men det er bare lidt uoverskueligt.
Jeg har overvejet at henvende mig til et lignende firma, med et godt sæt
forretningsbetingelser, og spørge om jeg må kopiere og tilpasse deres.

> Dog er det humane i højsædet. Så først sendes en email, for hvilken
> der _ikke_ opkræves rykkergebyr. Heri står, at hvis der ikke betales
> inden fritsten, fremsendes skriftlig rykker - pålignet gebyr.

Yep, det var også mine tanker:

- 1. rykker via email. Høflig men bestemt. Intet gebyr.
- telefonopkald til den ansvarlige
- 2. rykker, brev, gebyr på fx. 50. kr.
- 3. rykker, anbefalet brev, 100 kr, trussel om advokat/inkasso

Der kan være tale om at lukke for en løbende service (webhotel), men
ofte er det slemt nok, at jeg standser arbejdet. :)

--
Mvh.

Niels Andersen

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 20-10-01 14:40

"Niels Andersen" <niels-usenet@myplace.dk> wrote in message

KLIP

> Det får jeg lavet på et tidspunkt. Men det er bare lidt uoverskueligt.
> Jeg har overvejet at henvende mig til et lignende firma, med et godt sæt
> forretningsbetingelser, og spørge om jeg må kopiere og tilpasse deres.

Smid mig en mail og jeg fremsender dig mine som en word-fil.

mvh
Bjørn

Fra : Niels Andersen

Dato : 20-10-01 21:18

"Bjørn Jørvad" <ursusmajor@post3.tele.dk> wrote in message
> Smid mig en mail og jeg fremsender dig mine som en word-fil.

Herligt. :)

Min email i headerne er god nok, så du kan bare besvare dette indlæg.
Ellers er den: niels-usenet@myplace.dk

Du må da også gerne fortælle lidt om hvad dit firma laver, så jeg kan
være ekstra opmærksom på vores forskelle. :)

--
Mvh.

Niels Andersen

Fra : Niels Andersen

Dato : 22-10-01 11:21

"Bjørn Jørvad" <ursusmajor@post3.tele.dk> wrote in message
uoverskueligt.

> Smid mig en mail og jeg fremsender dig mine som en word-fil.

Tak for teksten - nu har jeg noget at gå ud fra.

Men det ser dog ud til at det er en virksomhed som sælger fysiske varer.
Jeg sælger udelukkende serviceydelser, så det er ikke helt hvad jeg har
brug for.

Mere nøjagtigt: Min virksomheds primære produkt er udvikling af
hjemmesider, men jeg laver også en masse konsulent-arbejde. Derud over
sælger jeg hosting, hvilket er noget jeg har out-sourcet.

Hvis nogen fra en lignende virksomhed ville fremsende deres
forretningsbetingelser ville jeg blive rigtigt glad... :)

--
Mvh.

Niels Andersen

Fra : Peter Grauslund Chri~

Dato : 22-10-01 11:31

"Niels Andersen" <niels-usenet@myplace.dk> wrote in message

[klip]

> [...]
>
> Hvis nogen fra en lignende virksomhed ville fremsende deres
> forretningsbetingelser ville jeg blive rigtigt glad... :)

Det skulle være muligt at rette hr. Bjørns dokument til så det passer lidt
bedre til din situation. Jeg skal gerne være behjælpelig.

/Peter

--
http://www.grauslund.com/
Nyt juridisk, elektonisk og gratis tidsskrift på http://www.rettid.dk

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 22-10-01 13:04

"Peter Grauslund Christensen" <pgc@FJERNDETTEnospam.dk> skrev i en
meddelelse news:3bd3f573$0$11605$ba624c82@nntp01.dk.telia.net...

KLIP

> Det skulle være muligt at rette hr. Bjørns dokument til så det passer lidt
> bedre til din situation. Jeg skal gerne være behjælpelig.

Jeg har sendt en kopi til dig Peter.

mvh
Bjørn

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 22-10-01 18:23

"Bjørn Jørvad" <ursusmajor@post3.tele.dk> skrev i en meddelelse

> "Peter Grauslund Christensen" <pgc@FJERNDETTEnospam.dk> skrev i en
> meddelelse news:3bd3f573$0$11605$ba624c82@nntp01.dk.telia.net...
>
> KLIP

> Jeg har sendt en kopi til dig Peter.

Hej Peter.

Tusind tak for gennemgang samt div. rettelser/opdateringer.

Niels - Jeg synes oprigtigt, du skulle sende en e-mail til Peter (Grauslund
Christensen).

Han vil gerne hjælpe dig med tilretningen (som skrevet står) og Peters hjælp
er såmen heller ik´ så ringe endda...

mvh
(Hr.) Bjørn...

Fra : BMA-Data

Dato : 22-10-01 21:17

On Mon, 22 Oct 2001 14:03:59 +0200, "Bjørn Jørvad"
<ursusmajor@post3.tele.dk> wrote:

>Jeg har sendt en kopi til dig Peter.

I kan jo evt. post et brugbart eksempel her efterfølgende, eller hvad?

--

Mvh.

BMA-Data
http://www.bma-data.dk

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 22-10-01 21:20

"BMA-Data" <news-mail011001@bma-data.dk> skrev i en meddelelse

> I kan jo evt. post et brugbart eksempel her efterfølgende, eller hvad?

Jeg ved ikke med Peter - jeg har skiftet newsserver og den "kan" ikke binær.

mvh
Bjørn

Fra : BMA-Data

Dato : 23-10-01 06:37

On Mon, 22 Oct 2001 22:20:17 +0200, "Bjørn Jørvad"
<ursusmajor@post3.tele.dk> wrote:

>Jeg ved ikke med Peter - jeg har skiftet newsserver og den "kan" ikke binær.

OKI.
Men en email ville nu også være fin

--

Mvh.

BMA-Data
http://www.bma-data.dk

Fra : Peter Grauslund Chri~

Dato : 23-10-01 16:44

"BMA-Data" <news-mail011001@bma-data.dk> wrote in message

[klip]

> Men en email ville nu også være fin

Ja magen til fantasiløs nyhedsgruppe skal man lede længe efter

Jeg poster hermed ordlyden af de nævnte betingelser:

1) Tilbud: Kun skriftlige tilbud er bindende.
Afgivne tilbud har en gyldighed på højest 30
dage fra tilbudsdatoen.
Dersom købers accept afviger fra vort tilbuds bestemmelser, er accepten at
betragte som et nyt tilbud.

2) Priser: De i tilbudet angivne priser er dagspriser,
inklusive told; men eksklusive alle andre af- gifter.
Vore prislister er vejledene, og vi forbeholder os ret til på
leveringsdagen at ændre priserne i overensstemmelse med ændringer i
valutakurser, indkøbspriser, told-, fragt- og
forsikringssatser eller ved forhold i øvrigt uden for vor kontrol.

3) Tekniske Data: Alle tekniske oplysninger og data er kun bindende i det
omfang, hvor skriftlig aftale ud-
trykkeligt henviser til dem. De i
kataloger anførte illustrationer, mål, vægt og lignende er
uden forbindende, og vi forbeholder os ret til ændringer uden varsel.

4) Ordrer: Købers ordrer er bindende, og afbestilling
accepteres kun efter skriftlig aftale. Ved annullering af ordrer fra købers
side, debiteres denne med 20% af ordresummen. Forsinket levering berettiger
ikke til annullering.

5) Levering: Levering sker ab sælgers lager og anses for sket ved
overgivelse til fragtfører. Herefter bærer køber risikoen.

6) Betaling: Fakturabeløbet er forfaldent til kontant betaling i
henhold til fakturas påskrevne forfald-dato. Hvor betalingsfristen måtte
blive overskredet, beregnes en årlig rente fra forfald-tidspunktet svarende
til den til enhver tid fastsatte officielle diskonto i Danmark med et tillæg
på 6% (at regne fra forfaldtidspunktet). Kan køber ikke modtage leverancen
til aftalt tid, er købesummen forfalden til betaling, når leverancen meldes
færdig til levering. Sælger forbeholder sig ejendomsretten til varen, indtil
hele købesummen er erlagt. Dette gælder også, selv om der er udstedt
veksler.

7) Garanti: Når køber har overholdt de fastsatte
betalingsvilkår, påtager vi os at ombytte eller repa-
rere defekte dele, der fremsendes franko, såfremt der inden for 12 mdr. fra
leveringsda- toen konstateres defekter, som skyldes
materialefejl, og som ikke er forårsaget af man- gelfuld
vedligeholdelse eller forkert behandling. Ved leverance af produkter fra
andre le- verandører ydes garanti svarende til dennes.
Omkostninger i forbindelse med udskift- ning af defekte dele,
herunder arbejdsløn, betales af køber.

8) Produktansvar: For skade på personer eller ting, der er en følge af
mangler eller fejl ved leverede produkter og/eller ydelser, hæfter vi i det
omfang, ansvaret kan pålægges os, jf. dog punkt 9 neden for.

9) Ansvars-
begrænsning: Sælger er ikke erstatningsansvarlig for købers tab i
anledning af denne kontrakt, herunder men ikke udelukkende driftstab,
tidstab, avancetab eller andre og lignende, herunder indirekte, tab som
følge af forsinkelse, mangler ved det solgte eller produktansvar.

10) Reklamation: Reklamationer vedrørende fejlleverancer og synlige
mangler skal ske inden 8 dage fra fakturadato.
Andre reklamationer skal fremsættes senest 8 dage efter konstatering af
det forhold, for hvilket der reklameres. Såfremt ovennævnte ikke er opfyldt,
fortaber kø- ber retten til at gøre det pågældende forhold
gældende.

11) Særlige Ovenstående salgs- og leveringsbetingelser er gældende
i det omfang, de ikke fraviges
betingelser: udtrykkeligt ved skriftlig aftale.

/Peter

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 23-10-01 16:53

"Peter Grauslund Christensen" <pgc@FJERNDETTEnospam.dk> skrev i en
meddelelse news:3bd59073$0$11606$ba624c82@nntp01.dk.telia.net...

KLIP

> Ja magen til fantasiløs nyhedsgruppe skal man lede længe efter

Hø - hø...

> Jeg poster hermed ordlyden af de nævnte betingelser:

Bortset fra din forfærdelige linieombrydning, ligner det til
forveksling....

mvh
Bjørn

Fra : Niels Andersen

Dato : 23-10-01 08:49

"Peter Grauslund Christensen" <pgc@FJERNDETTEnospam.dk> wrote in message
> Det skulle være muligt at rette hr. Bjørns dokument til så det passer
lidt
> bedre til din situation. Jeg skal gerne være behjælpelig.

Hvis du hjælper med det, ville jeg blive RIGTIG glad. :)

Jeg tror lige jeg sender Bjørns forretningsbetingelser med mine
kommentarer, så kan du se hvad jeg selv har bemærket.

--
Mvh.

Niels Andersen

Fra : Ulrik Lunddahl

Dato : 20-10-01 14:51

> [...]

> - telefonopkald til den ansvarlige
> - 2. rykker, brev, gebyr på fx. 50. kr.
> - 3. rykker, anbefalet brev, 100 kr, trussel om advokat/inkasso

Hvis jeg var dig ville jeg sende 1 rykker pr. brev, du kan så være høflig og
ringe og følge op på den.

Når du skal overgove sagen til inkasso bør du have udsendt 3 skriftlige
rykkere, på den måde står du bedst.

> Der kan være tale om at lukke for en løbende service (webhotel), men
> ofte er det slemt nok, at jeg standser arbejdet. :)

Det er altid en god at snakke om problemet, der kan jo være en grund til at
de ikke betaler til tiden.

Jeg har en kunde der sidste år ikke kunne betale for noget arbejde, grunden
var at de selv havde et meget stort projekt som var trukket lidt ud, han
opfordrede mig til at følge min normale rykkerprocedure, som er at tilskrive
renter og gebyrer og sende rentenotaer og rykkere, jeg holdt så i følge
aftale incasso sagen tilbage, og fik løbende meldinger om hvorledes deres
projekt skrev frem, et par måneder efter betalte deres debitor, og jeg fik
også mine penge promte.

Min fordel var at jeg på ganske kort tid kunne overgive sagen til incasso,
da alle rykkere o.s.v. var sendt ud, på den måde havde jeg større chance for
at få noget ud af virksomheden hvis den skulle bryde sammen.

Men det gik jo fint alligevel, og vi aftalte at de betalte renter og fik
krediteret gebyrerne, jeg har siden lavet en del arbejde for dem, og
modtaget pengende rettidigt.

- Ulrik Lunddahl

Fra : BMA-Data

Dato : 20-10-01 17:03

On Sat, 20 Oct 2001 15:50:32 +0200, "Ulrik Lunddahl"
<nospam037@lunddahl.dk> wrote:

>Hvis jeg var dig ville jeg sende 1 rykker pr. brev, du kan så være høflig og
>ringe og følge op på den.

Det kan man da godt - ja - men så er man næsten også "nødt" til at
opkræve et gebyr for denne.

>Det er altid en god at snakke om problemet, der kan jo være en grund til at
>de ikke betaler til tiden.

Rigtigt - men hvis man ikke kan/vil betale, er det mindste man kan
gøre vel at henvende sig og snakke om problemet?!!?

--

Mvh.

BMA-Data
http://www.bma-data.dk

Fra : Ulrik Lunddahl

Dato : 21-10-01 12:02

> Det kan man da godt - ja - men så er man næsten også "nødt" til at
> opkræve et gebyr for denne.

Det kommer an på hvem kunderne er, rykkergebyrer kan som regel ikke bruges
til at generere en ekstra indtjening, dertil er arbejdet alt for stort og
gebyrerne for små.

Husk på at du med en rykkerskrivelse har til formål at få kunden til at
betale hurtigst muligt, og at det langt fra altid er til gavn at give kunden
pistolen.

> Rigtigt - men hvis man ikke kan/vil betale, er det mindste man kan
> gøre vel at henvende sig og snakke om problemet?!!?

Ja, i en perfekt verden, men ofte er kunden ikke særligt stolt af ikke at
kunne betale, og det kan være meget svært for dem at indrømme at der er
problemer.

Husk igen på at du har til formål at få dine penge, at du syntes kunden er
en idiot må du se bort fra, hvis det betyder at han betaler.

--
Med Venlig Hilsen

Ulrik Lunddahl - nospam037@lunddahl.dk
My heroes: Heddy Lamar & George Antheil

Fra : BMA-Data

Dato : 21-10-01 21:50

On Sun, 21 Oct 2001 13:02:21 +0200, "Ulrik Lunddahl"
<nospam037@lunddahl.dk> wrote:

>Ja, i en perfekt verden, men ofte er kunden ikke særligt stolt af ikke at
>kunne betale, og det kan være meget svært for dem at indrømme at der er
>problemer.

Det bliver de jo på et tidspunkt nødt til. Så man kan lige så godt
gøre det først som sidst - hvad enten man kan lide det. Det er altså
almindelig høflighed - i hvert fald i min "gammeldags" opdragelse.

>Husk igen på at du har til formål at få dine penge, at du syntes kunden er
>en idiot må du se bort fra, hvis det betyder at han betaler.

Jeg sagde ikke, jeg synes kunden er en idiot. Men helt ærligt, mit liv
er for kort til at skulle bruge tiden på at minde folk om at de skal
huske at betale deres regninger. Derfor jeg vil tillade mig at opkræve
et gebyr. Jeg har jo altså også omkostninger (jaja-de er ikke til at
vælte firmaet) ved at skulle sende en rykker med posten.

Husk lige på, at jeg sender den første per email - uden gebyr.

--

Mvh.

BMA-Data
http://www.bma-data.dk

Fra : Ulrik Lunddahl

Dato : 22-10-01 23:36

> [...]

> gøre det først som sidst - hvad enten man kan lide det. Det er altså
> almindelig høflighed - i hvert fald i min "gammeldags" opdragelse.

Vi er enige, jeg er også selv af den gamle skole, men det er der altså
rigtigt mange der ikke er...

> [...]
> et gebyr. Jeg har jo altså også omkostninger (jaja-de er ikke til at
> vælte firmaet) ved at skulle sende en rykker med posten.

Ja, den holdning har de fleste, men jeg syntes bare ikke jeg kan se at det
er den holdning, der giver flest penge i kassen, der skal mere arbejde fra
kreditors side til at få pengende i kassen.

- Ulrik Lunddahl