Polering af alu
Fra : Ole Kristiansen

Dato : 19-10-01 17:11

I mit restaureringsprojekt er jeg nu kommet til polering af karbunaderne.
Suk - alu der ser ud som om det ikke har været poleret siden maskinen var ny
for 20 år siden!

Hvordan poleres det nemmest (til højglans)?

Nu vil mange sikkert foreslå autosol og knofedt, men i de mange krinkelkroge
der er på karburatorer er det næsten (for ikke at sige helt) umuligt.
Findes der noget kemi der kan klare det værste?

Kunne man alternativt forestille sig at jeg malede dem sølv/alu med
efterfølgende klar lak?

Forslag, ideer, råd, advarsler og medfølelse modtages med tak.

Ole, CB900F (der endnu ikke tør tænke på polering af køleribber m.v.)

Fra : Ole Kristiansen

Dato : 19-10-01 18:11

Jeg kommer til at tænke på Leth: wienerkalk og sprit.
Men kræver det ikke også knofedt?

Fra : bwl

Dato : 19-10-01 19:04

Hey Ole.

Da jeg satte min cb900 i stand, fik jeg oxo grå hår i hovedet. ( er altså
kun 25) over de forpulede karburider.... Nå men jeg skilte den ad( helt ad)
lagde alt i rensebenzin kombineret med lempel. puhh ha en blanding Rygning
STRENGT FORBUDT..... Det bliver det sku rent af hvis man vasker lidt på det.
Derefter spændte jeg en boremaskine op i et skruestik påmonteret
polerings....øhh dibedutter.....( sandpapir og smærredlærred på de der man
kan spænde på boremaskiner), og kørte hver del over med maskineriet.. Det
blev den skisme helt pæn af.........Men desværre falmer der så utrolig
hurtigt. En god idé ville nok være at lakere det til sidst. Men det skal nu
alligevel pudses hvergang du vasker den, og de er svært at komme til. DE
yderste stempelhuse sidder oxo meget udsat for vind og vejr, og de inderste
kan man ikke komme til, med mindre man piller tanken af. øvøvøv.

Brian W. Som stadig er glad for sin bold ór.

Fra : Armand

Dato : 20-10-01 12:37

bwl <dustyman41@hotmail.com> skrev i en

> [...]
> på de der man kan spænde på boremaskiner), og kørte hver del over med
> maskineriet.. Det blev den skisme helt pæn af.........Men desværre

En af aluminiums store forcer er at der hurtigt dannes en hård og
beskyttende (oxid-) hinde på overfladen og er derved som sådan
"selv-grundende"

> ...En god idé ville nok være at lakere det til sidst.

Jup!
Men omkring karbunaderne, skal man være opmærksom på at det p.g.a. den
umiddelbare forekomst af bensin og -dampe, skal være en ordentlig
to-komponent klarlak á autolak/hærder.
Eftersom det skal påføres så hurtigt som muligt efter ne polering, skal
man næsten bo ved siden af en autolakerer for at få sagen udført til
fulde!

--
Armand.

Fra : Toft

Dato : 19-10-01 19:37

Hvis du vil have højglans skal der slipes fint, slipes finere, slipes endnu
finere, slipes endnu endnu finere. Derefter poleres.

Men da den formentlig aldrig har været højglans (selv som ny) er det vel
egentlig overresturering ( el. customizing)
Så hvis du vil have den til at se ud som den originalt forlod fabrikken kan
en grundig omgang med skurepulver formentlig bringe den originale aluminiums
finish frem.

Igen, hvis det blot skal være som originalt og ikke nødvendigvis "high
shine" kan jeg anbefale en dremmel eller proxon eller lign.
(mini-bore-børge) med en blød neylon roterebørste (virkede fint på min gamle
CB) måske kan man få højglans med poleredimser på samme. Men jeg har aldrig
fået "spejl aluminium" uden først en halv million timers slipen (gør det
aldrig igen..... før næste gang)

Fra : Armand

Dato : 20-10-01 12:37

Toft <seidmann@post.tele.dk> skrev i en

> Men da den formentlig aldrig har været højglans (selv som ny) er det
> vel egentlig overresturering ( el. customizing)

Jup!
Det eneste jeg har set blankt på karburatorer fra std. af er
svømmerhusene og låget på vacuum-klokken øverst.
Og jeg er næsten sikker på at jeg aldrig har set dette udført på andet
end de yderste!

--
Armand.

Fra : Ole Kristiansen

Dato : 20-10-01 20:08

Tak for svar og forslag.
Svømmerhusene og de øverste klokker skinner nu spejlblankt. Resten tænker
jeg lidt over.......

Fra : Armand

Dato : 20-10-01 21:13

> Tak for svar og forslag.
> Svømmerhusene og de øverste klokker skinner nu spejlblankt. Resten
> tænker jeg lidt over.......

Smart ikke at brænde al fliden af på slige detaljer, og så sidenhen
springe over nogle andre og måske tydeligere synlige steder p.g.a.
tidsmangel eller imspirationsforladthed!

--
Armand.

Fra : Mads Lund

Dato : 21-10-01 16:32

> Tak for svar og forslag.
> Svømmerhusene og de øverste klokker skinner nu spejlblankt. Resten tænker
> jeg lidt over.......

Det letteste vil være en elpolering. DEt er en elektrokemisk process, som
kommer ind i alle krohgene, og er ganske simpelt at udføre (når man har
grejet

Det kræver dåog at alle geving er tildækkede (silikone eller lign.) Men prøv
at søge lidt på www.dgs.dk og snak med nogle fagfolk.

Mads Lund
Ninja9RT

Fra : Sand

Dato : 20-10-01 20:06

> Det eneste jeg har set blankt på karburatorer fra std. af er
> svømmerhusene og låget på vacuum-klokken øverst.
Også her! - Problemet er, at selve karburatorhusets støbning, ikke er
ret pænvog ujævn, og den egner sig derfor ikke til polering.

> Og jeg er næsten sikker på at jeg aldrig har set dette udført på andet
> end de yderste!
Hov! - Så har du ikke set mine ;0)
Jeg har lige sendt et billede af den til dk.binaer.motor (Subj. Honda Bol
d'Or)

Sand

Fra : Armand

Dato : 20-10-01 21:21

Sand <andpe_96@hotmail.com> skrev i en
> "Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote in message
> Hov! - Så har du ikke set mine ;0)
> Jeg har lige sendt et billede af den til dk.binaer.motor (Subj. Honda
> Bol d'Or)

Har kigget; men er det den forreste blå eller den bageste orange at du
taler om? )))

--
Armand.
(der sikkrt lige skaffede dig et par ekstra hit's på site'n)

Fra : bwl

Dato : 20-10-01 21:41

ATT : Sand

Kunne ikke undgå at se at du har nogle "KN " filter påi stedet for den
originale luftilterkasse.??? kører den bedre med dem??

Brian W. MED Original Luftfilter

Fra : Sand

Dato : 21-10-01 13:48

"bwl" <dustyman41@hotmail.com> wrote in message
> Kunne ikke undgå at se at du har nogle "KN " filter påi stedet for den
> originale luftilterkasse.??? kører den bedre med dem??
Efter jeg har fået monteret Laser-systemet og fået den dyset ind, kan jeg
godt mærke forskellen mellem KN-filtren og det originale. Sammen har de
givet lidt mere i mellemområdet, så den nu har et lidt bredere
"effekt-område". Og så lyder de helt kanon, når man lader dem æde noget luft
ved sejtræk.
Meen om de rent effektmæssigt er pengene værd, er jeg ikke helt sikker på,
men jeg synes de passer perfekt til maskinen.

Mvh. Sand
|| Bol d'Or ||

Fra : kaldahl

Dato : 21-10-01 10:22