Hvordan er kvaliteten af Simmons riffelkik~
Fra : raven

Dato : 19-10-01 11:59

Jeg påtænker en 2-10x44 eller 3-10x44 model.

Er der nogen, der kender dem ?

med venlig hilsen og tak

John

Fra : Jon Inge Bragstad

Dato : 19-10-01 15:09

On Fri, 19 Oct 2001 12:58:30 +0200, raven <johnknuhtsen@mailme.dk>
wrote:

>Jeg påtænker en 2-10x44 eller 3-10x44 model.

Har jaktet noen sesonger med en 3,5-10x50. Denne var montert på en Rem
Seven, og denne stod støttet opp mot veggen. Våpenet skled inn i et
hjørne, og kikkerten tok av for støtet. Så mye at midtrøret knakk i
den sveisen som er mellom selve midtrøret og objektivet.

>Er der nogen, der kender dem ?

Sånn nogenlunde fornøyd med den optiske kvaliteten, men som du sikkert
forstår, ikke helt fornøyd med den mekaniske kvaliteten... Jeg mener
at man har mye mer igjen for å skaffe seg en 30mm kikkert av et
europeisk kvalitetsmerke, i stålutførelse.

Spørsmålet er kanskje hva du skal bruke kikkerten til. Etter hva jeg
har forstått er det ikke aktuelt med skumringsjakt i Danmark, noe som
gjør at du kan gå ned på den optiske kvaliteten uten at det har noen
praktisk betydning for din jakt. Dersom du i tillegg ikke jakter under
vanskelige forhold, klimatisk og terrengmessig sett, har du kanskje
heller ikke bruk for den aller beste mekaniske kvaliteten.

Selv er jeg "avhengig" av kikkerter som tåler en støyt, tåler en
skikkelig fuktig dag med temperaturvariasjoner på 10-15 grader
(dugging) og som kan skyte godt inn i natten...

(For min egen del fikk jeg tak i en 2.2-9x42 Kahles, med en bruktpris
på omtrent samme nivå som jeg betalte for Simmons kikkerten, ny.)

------------- Jon Inge Bragstad --------------
-------- Visit Jonis Huntingpages. -----------
- http://home.online.no/~sivertb/hunters.htm -
------- Member of the Hunting Trail. ---------

Fra : raven

Dato : 19-10-01 21:26

Hvis det så skal være, så tror jeg en leupold variII 3-9x40 for 220 $,
er pengene værd. Når 120 $ for en Simmons ikke du'er.

Tak for rådet !
Optik kan ikke hænge i luften. Mekaniken er ligeså vigtig.

mvh

John

Fra : Savini

Dato : 20-10-01 21:24

Leupold er klart det bedste valg. Det kan selv dine børn få glæde af da
deres livs garanti ikke kun holder på dig men på kikkerten.

Thomas