Hoveddør hænger
Fra : John Kluge

Dato : 19-10-01 11:48

Hej

Vores hoveddør hænger og er derved svær at lukke. Det hænger ved
håndtaget. Skal der "bare" nye hængsler eller er der noget andet jeg
kan gøre?

Hilsen
John

Fra : Emil

Dato : 19-10-01 18:22

On 19 Oct 2001, John Kluge wrote:

>Vores hoveddør hænger og er derved svær at lukke. Det hænger ved
>håndtaget. Skal der "bare" nye hængsler eller er der noget andet jeg
>kan gøre?

Min hoveddør har tre gammeldags hængsler. Hvert hængsel har en
skive mellem "tap og hul". Disse skiver løfter døren, så den
passer perfekt i rammen.

I dit tilfælde kan du måske komme et extra sæt skiver i
hængslerne, så døren løftes en milimeter eller to. Kig efter hvor
meget frigang døren har i hængselssiden mod overkarmen.

Det største problem er at skaffe skiverne. Den lokale smed kan
sikkert hjælpe dig. Ellers prøv at finde et maskinværksted som
reparerer landbrugsmaskiner, for de har ofte de mest mærkværdige
reservedele.

m.v.h. Emil

Fra : Bjerg & Olsen

Dato : 19-10-01 20:10

"Emil" <emilsen@image.dk> skrev i en meddelelse news:ifk0ttcmpcc7n85rqnok6un96m7v7o40o2@4ax.com...

> Min hoveddør har tre gammeldags hængsler. Hvert hængsel har en
> skive mellem "tap og hul". Disse skiver løfter døren, så den
> passer perfekt i rammen.
>
> Det største problem er at skaffe skiverne.

Skiver af messing beregnet til formålet kan købes i et byggemarked
(i det mindste hvor jeg kommer). Mål tapdiameteren inden købet.

Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : John Kluge

Dato : 20-10-01 16:05

Emil <emilsen@image.dk> wrote in message news:<ifk0ttcmpcc7n85rqnok6un96m7v7o40o2@4ax.com>...

> [...]
> sikkert hjælpe dig. Ellers prøv at finde et maskinværksted som
> reparerer landbrugsmaskiner, for de har ofte de mest mærkværdige

Hej igen

Der er ikke plads til at sætte flere skiver mellem "tap og hul"(døren
vil støde på karmen) Men jeg har høvlet lidt af døren så den kan lukke
ordenligt, men det kan jeg jo ikke blive ved med.

Hilsen
John

Fra : SEB

Dato : 20-10-01 19:40

John Kluge skrev:

> Der er ikke plads til at sætte flere skiver mellem...

Hvis du en anden gang får brug for "skiver", så kaldes de også
for slidringe, dørringe og hængselringe.

> Men jeg har høvlet lidt af døren så den kan lukke
> ordenligt, men det kan jeg jo ikke blive ved med.

Nu har du ikke plads til nye slidringe. Så tror jeg du skulle
prøve at låne en såkaldt hængselretter. Det er et specialværktøj,
som er beregnet til at bukke hængsler med. D.v.s. at hvis du har
for meget luft i hængselsiden og for lidt i lukkesiden, så kan du
med dette specialværktøj "rette op" på dit "hængende" problem.

Jeg kan oplyse dig, at det slet ikke er så sjældent et fænomen
med de "hængende" døre - og for den sags skyld sidehængte vinduer.
Her er hænselretteren min gode ven

--
Venlig hilsen
SEB

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 20-10-01 21:41

SEB <seb@wanadoo.dk> skrev i en

> [...]
>
> Jeg kan oplyse dig, at det slet ikke er så sjældent et fænomen
> med de "hængende" døre - og for den sags skyld sidehængte vinduer.

Ja, på betingelse af at hængslerne er skruet fast i fastsiddende træ. Det er
ofte her det kniber. Man kan lave opretningen ved hjælp af andre værktøjer
såsom store svensknøgler, rørtænger og lignende med lidt omtanke og evt.
brug af forskellige jernstumper. Inden ville jeg have vished for at det ikke
er døren der ikke kan holde sig i rette vinkler, for ellers er det spild af
tid, så kommer det igen.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : per

Dato : 21-10-01 13:33

On 19 Oct 2001 03:47:52 -0700, john.kluge@image.dk (John Kluge) wrote:

Den hænger sikkert ved låseblikket i karmen.

skrug det af og flyt det lidt nedaf,
så er den sikkert klaret.

/Per Hansen

icq 8212837

Fra : Ebbe Rasmussen

Dato : 21-10-01 15:08

> Vores hoveddør hænger og er derved svær at lukke. Det hænger ved
> håndtaget. Skal der "bare" nye hængsler eller er der noget andet jeg
> kan gøre?

Der er efterhånden kommet mange, gode og mindre gode, svar på dit spørgsmål. Men hvad er det helt
konkret du mener?
Er det palen der ikke kan gå ind i låseblikket, eller er der ikke plads mellem dør og karm i
håndtagssiden?

Ebbe