3 spørgsmål
Fra : Jakob Munck

Dato : 19-10-01 10:28

Som tidligere nævnt er jeg VB-begynder, men jeg håber alligevel at nogen
gider svare:

1. Hvad er betydningen af de endelser, som VB-filerne har (.vbp .frm .vbW)
?

2. Hvad er det for et farvekodesprog man bruger i "properties"? Der indgår
11 karakterer incl. &-tegn ? Hvad er det for et tal- og farvesystem det
refererer til, og kan det ikke erstattes af almindelige 6-cifrede farkoder
(hexadecimale tal for rød, gul og blå)

3. Jeg har lavet et begynderprogram, der udregner for mange rigtige svar man
har på nogle spørgsmål. Det slutter med at brugeren får en popup box som
sådan: "MsgBox "Du fik xxx points !"".

Hvis jeg nu gerne vil erstatte de 3 x-er med den score, som brugeren har på
testen. Denne score er defineret som "Dim antalRigtige As Integer", den
hedder altså "antalRigtige".

Hvordan får jeg vist antalRigtige i den afsluttende popup-box?

v.h.
Jakob Munck

Fra : preben nielsen

Dato : 19-10-01 17:00

"Jakob Munck" <jakob.munck@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
alligevel at nogen
> gider svare:
>
> 1. Hvad er betydningen af de endelser, som VB-filerne har

..vbp = Visual Basic Project = informationer om hvilke filer
som indgår i projektet
..vbw = Visual Basic Workspace
..frm = Form

De fleste er rene tekstfiler ! Prøv at åbne dem i en
teksteditor og se hvad de indeholder.

> [...]
farvesystem det
> refererer til, og kan det ikke erstattes af almindelige

Du mener f.eks.&H8000000F& og &H00FF8080& ? Sidstnævnte er
ren Hex "H" står for hex og de sidste 6 cifre er
farvekoderne.

8-tallet i .&H8000000F& betyder at der er tale om
fordefinerede farve nr. 15 (F). Disse farver er dem du
finder på "Udseende"-tabben i Egenskaber-for-skærm.
&H8000000F& er f.eks. standardfarven for Windows knapper.

> [...]
Integer", den
> hedder altså "antalRigtige".
>
> Hvordan får jeg vist antalRigtige i den afsluttende

Du klistrer bare strenge sammen med & operatoren.

Msgbox "Du fik " & CStr(antalRigtige) & " points !"

--

/\ preben nielsen
\/\ prel@post.tele.dk