Badeforhæng
Fra : Iben

Dato : 19-10-01 07:29

Hej ...

Vi bruger 2 stk badeforhæng ......
Vi står i badekarret og bruser os og bagefter har vi badeforhængene til
fortsat at hænge inden for badekarret for at dryppe af - så udstrakte som
muligt. Efter 5 - 10 min. tager vi dem "op" fra badekarret og lader dem
hænge frit - igen så udstrakte som muligt.
Alligevel er de blevet ret jordslagne de nederste 10 - 15 cm.
Er det noget som er totalt umuligt at undgå i det hele taget og hvad kan jeg
gøre for at få det væk ??

Iben

Fra : britta

Dato : 19-10-01 07:47

"Iben" skrev d. 19-10-01 07:29 dette indlæg :
> Hej ...
>
> Vi bruger 2 stk badeforhæng ......

Hej Iben

Desværre tror jeg de fleste har samme "dumme" prooblem-incl
undertegnede. Sidst jeg anskaffede mig nyt Badeforhæng, fik jeg det råd
af forhandleren at når det blev jordslået, skulle jeg rense det i Klorin
- har prøvet , det virker.
Hilsen
Britta

http://www.kandu.dk/

Fra : Emil

Dato : 19-10-01 18:22

On Fri, 19 Oct 2001, Iben wrote:

>Alligevel er de blevet ret jordslagne de nederste 10 - 15 cm.
>Er det noget som er totalt umuligt at undgå i det hele taget og hvad kan jeg
>gøre for at få det væk ??

Ja, det er et ret udbredt problem. Udluftning er det vigtigste.
Er skaden sket, kan en behandling med eddikevand eller klorin
ofte redde forhænget.

En mere drastisk - men effektiv - metode er kemisk krigsførelse.
Først behandles det ramte parti med en kraftig violet farvende
opløsning af xx gram kaliumpermanganat pr. liter vand.
Opløsningen er stærkt iltende - og dermed blegende på farver - så
vælg mellem farver eller jordslåethed. Brug handsker.

Den violette farve fjernes med kaliummetabisulfit, =svovl (ca.
kr. 100,- pr. kg.), det er det som bruges som konserveringsmiddel
i vin.

Begge kemikalier kan købes i Matas. Metoden er beskrevet på DR
Let´s hjemmeside, og kan bruges til mange slags pletter hvor mere
skånsomme metoder ikke er tilstrækkelige.

For at forebygge fremtidige problemer, kan du jævnligt spraye en
opløsning af Rodalon på forhænget, efter at al sæben er skyllet
grundigt af, for sæben ødelægger virkningen af Rodalon.

m.v.h. Emil

Fra : Tonny Sejr Kromann

Dato : 21-10-01 00:18

Jeg tager ikke mit op af badekarret, men strækker det dog ud.
Det bliver lidt mørkt forneden med tiden, men så smider jeg det en tur i
vaskemaskinen, og det bliver som nyt :)

--
vh
Tonny

Fra : Iben

Dato : 22-10-01 08:02

Hej ....

Jeg siger mange tak til jer som har svaret mig - det er lidt forskelligt at
se på ....

> Jeg tager ikke mit op af badekarret, men strækker det dog ud.
> Det bliver lidt mørkt forneden med tiden, men så smider jeg det en > tur i
vaskemaskinen, og det bliver som nyt :)

Det lyder utroligt !! - men jeg tror nu at det bliver mit første (og
forhåbentlig eneste) forsøg på at få det rent !

Iben