Mad på nettet!
Fra : Peter W. Bosse

Dato : 19-10-01 04:16

Hello mad-freaks!

Mad på nettet.
Artikel i Politiken Internet, 11. okt. 2001.

Man kan boltre sig i fornem grafik, nyde den lækreste surround-lyd, og
man kan sågar i racerspil føle rystelserne i vejen, hvis man har penge
nok til et ordentlig rat til sin pc eller konsol. Desværre kan man endnu
ikke hverken smage eller lugte ting på sin computer, men derfor kan
man sagtens surfe rundt efter alskens madopskrifter, der får både
tænder og taster til at løbe i vand. Udbudet af websider dedikeret til
mad er enormt, men alligevel har vi forsøgt at plukke fem vidt
forskellige madsteder ud. Tjek så i øvrigt også nedenstående links, som
vi desværre ikke kunne få plads til, selv om de var gode. God appetit!
www.gastrocorner.dk
www.madnet.dk
www.sol.dk/dk/io/mortens_opskrifter/main.htmlhome3.inet.tele.dk/go-on.mp
/links/

Tre stjerner:
Her bydes man velkommen med seks forskellige måder at bruge blommer
på lige fra brød og salsa til ratatouille, hvilket allerede fra starten
fik vækket appetitten på at forske videre på websiden. Vi klikkede løs
og fandt hurtigt dagens to lækre menuforslag. Alle retter præsenteres
eksemplarisk simpelt og overskueligt med ingredienser, pænt billede,
fremgangsmåde, og man har endda mulighed for at se, hvilke menuer hver
enkelt ret passer bedst til. Tilsyneladende arbejder siden sammen med
både Internetbutikken 'Pot og Pande' og et magasin kaldet 'Spis med',
men underligt nok har magasinet ikke nogle artikler online, selv om det
ser sådan ud. Til gengæld har siden haft en række gæstekokke på besøg
og har et nyhedsbrev, men mest imponerende er dens store samling af
opskrifter.
www.appetit.dk

Tre stjerner:
Det er en populær gammel dame, der her er gået online. Karolines
Køkken har i snart 50 år givet den danske befolkning adskillige
formanende madråd, men konverteringen af de kendte kogebøger til
internettet er en blandet fornøjelse. Umiddelbart er websiden en anelse
uoverskuelig, men til gengæld er hver opskrift flot præsenteret med
nydelige store billeder, og der er endda vinforslag med. Siden forsøger
sig også med videoklip, men klikker man på disse, dirigeres man på
mystisk vis hen til en ikke-eksisterende webside.
Noget skuffende, når man nu lige troede, at man skulle se, hvordan man
pisker flødeskum eller laver mørdej i virkeligheden. Derudover er siden
god reklame for alle Karolines produkter og har en okay museumsdel, hvor
man kan granske i historiske annaler om Karolines Køkken. Selv om
potentialet er i orden, topper websiden ikke, blandt andet fordi man
ikke kan finde alle Karolines opskrifter online, videoklippene nægter at
fungere, og man savner lidt mere spræl og brugervenlighed i designet.
www.karoline.dk

To stjerner:
Ifølge AnesMad.dk er websiden blevet til for at vise, at man sagtens
kan lave billig mad, der samtidig er lækkert. Websiden bestræber sig
på kun at anvende ingredienser, der kan købes i de billigste
supermarkeder, og det kræver ikke noget stort gastronomisk talent at
lave retterne.
Antallet af opskrifter på AnesMad.dk er ikke imponerende, og billederne
til hver opskrift er enten en anelse uappetitlige eller
ikke-eksisterende, hvor sidstnævnte derfor er at foretrække. Til gengæld
står der tidsangivelser ud for hver opskrift, og det er fascinerende,
hvor mange gode retter man kan lave på ingen tid. Initiativet er
glimrende, men udførelsen er lidt halvhjertet, når man kun har en forret
og to supper at vælge imellem. Flere opskrifter, bedre og større
billeder og nogle menuforslag ville have hjulpet.
www.anesmad.dk

Fem stjerner...
Imponerende velkonstrueret webside med et stort antal opskrifter,
diskussionsfora, artikler, gode forbrugerlinks og et imponerende væld
af andre onlineservices.
Specielt vellykket er tjenesten 'Tøm køleskabet', hvor man indtaster sit
køleskabs indhold, hvorefter siden automatisk genererer en række
mulige menuforslag. Derudover er der også opskrifter på både lækker
slankekost, adskillige eksotiske retter og børnemenuer, hvilket gør
Kokkeleg.dk til en meget alsidig madportal.
Der er også gode råd fra slagteren, og hver opskrift er flot præsenteret
med billeder, energifordeling og gode råd. Man kan endda indtaste
antallet af personer, der skal spise med, hvorefter websiden automatisk
tilpasser mængden af ingredienser i den pågældende opskrift.
Kokkeleg.dk er mere end blot en samling flotte online-opskrifter, for
websiden formår på bedste vis at integrere gode forbrugerråd og
opskrifter med det flygtige internet.
www.kokkeleg.dk

To stjerner:
Umiddelbart ser Maduniverset.dk ud til at være en side med tjek på
tingene og stor dybde, men surfer man lidt dybere, er antallet af
opskrifter og menuforslag relativt begrænset i forhold til nogle af de
andre testede websider. Man savner også præsentationsbilleder til
hver opskrift, og selv om websiden har en guide til både krydderier
og vine, er disse overfladiske og skuffende korte.
Til gengæld rummer siden en række gode drinksopskrifter og en
glimrende tjeneste til udregning af fedtenergiprocenten.
Desværre er websidens forum forholdsvis dødt, hvilket som en
anden soufflé får Maduniverset.dk til at se flot ud i et par minutter,
hvorefter luften så at sige går af ballonen.
www.maduniverset.dk

Enjoy!

--
Mvh.
Peter W. Bosse

Fra : Lars Pedersen

Dato : 19-10-01 09:21

Jeg synes nu også at følgende link er ganske udmærket:
http://www.tvropa.com/tvropa1.2/gastronomy/madkanal_forside.asp

De har ihvertfald fungerende videoclips af teknikker.

Fra : Beate Cecilie

Dato : 19-10-01 15:53

Der findes en masse net-steder, som ikke er med i artiklen, f.eks.
http://mad.jubii.dk