Turboladet 2-tagger?
Fra : RpR

Dato : 18-10-01 13:27

Kan det lade sig gøre?
De stempelstyrede kunne jeg jo godt tænke mig til at det ville være muligt,
men er det på nogen måde muligt med membranstyrede 2-taggere?

--

- RpR
http://www.mopedgallery.com

Fra : Mads Lund

Dato : 18-10-01 15:50

> Kan det lade sig gøre?

Sagtens

> De stempelstyrede kunne jeg jo godt tænke mig til at det ville være
muligt,
> men er det på nogen måde muligt med membranstyrede 2-taggere?

Ja uden problemer. Det der vil ske er at man får flydt mere luft ind under
stemplet. Når man når til skylle/udstødningstakten vli skyldningen foregå
under højere tryk, hvilket muligvis kan fåre til at man får noget uforbrændt
gas ud i udstødningen, og evt taber gevinsten ad den vej (så man så at sige
skal blokere udstødningen en anelse for at få det fulde udbytte). Men lur
mig om ikke der findes en hel del turbo diesel 2 taktere.

Jeg har haft et link til en fyr der har turboladet en RGV men det har jeg
selvfølgelig smidt væk. Men det kan sikkert findes igen

Mads Lund
Ninja9RT

Fra : Søren L Hansen

Dato : 18-10-01 16:43

"Mads Lund" <Mads@XtremeBikes.dk> skrev i en > > Jeg har haft et link til en
fyr der har turboladet en RGV men det har jeg
> selvfølgelig smidt væk. Men det kan sikkert findes igen

Det er vist meget brugt på snescootere, jeg har hørt om en 3cylindret, 1500
kubiks totakter med turbo. 300 heste skulle være en overkommelig sag at
lave. At styre?? Vi ved det ikke.
S.

Fra : RpR

Dato : 18-10-01 21:28

> [...]
>
> Jeg har haft et link til en fyr der har turboladet en RGV men det har jeg
> selvfølgelig smidt væk. Men det kan sikkert findes igen

Hmm, jeg ville ellers umiddelbart mene at der ville opstå et problem ved at
der kommer overtryk i indsugningen (sådan set også formålet med en turbo
jo), men så vil membranen jo ikke kunne lukke tæt når den skal på grund af
overtrykket? Tvivler lidt på at en pop-off ventil kan klare den ting.
Hvis det er muligt, så ved jeg hvad næste projekt på min GPR bliver... =)

Fra : Claus Madsen

Dato : 18-10-01 21:56

Hvad siger I til den her??

http://www.mtek.chalmers.se/~expe/Link/rd350.html

Mvh.
Claus

Fra : RpR

Dato : 18-10-01 22:31

> Hvad siger I til den her??
>
> http://www.mtek.chalmers.se/~expe/Link/rd350.html

nice!
Jeg ville endda have plads der hvor min fake tank er =)
Problemet ligger nok i at systemet ville koste mere end selve maskinen er
værd :/
+ det er nok begrænset hvad en turbo kan få ud af en 90cc 2-tagger der i
forvejen kun yder ~15hk.

Fra : Jes Vestervang

Dato : 21-10-01 21:40

Claus Madsen wrote:

> Hvad siger I til den her??
>
> http://www.mtek.chalmers.se/~expe/Link/rd350.html

*GRILL* Turbo i topboksen.. og så er der nogen der synes at en topboks
ser bedstemoragtig ud
--
mvh Jes Vestervang
ICQ#21146256 - DMCN#506 - http://the.subnet.dk

Fra : Rune Larsen

Dato : 22-10-01 06:52

"Jes Vestervang" <jesvj2@mailme.dk> wrote in message
> [...]

Jeg syntes lige i allesammen skulle bemærke på hvad side af
ekspansionskammeret at turboen sidder

/Rune

Fra : Mads Lund

Dato : 19-10-01 07:11

> [...]
> jo), men så vil membranen jo ikke kunne lukke tæt når den skal på grund af

Tjo, hør nu her når du har tryk gennem karburatoren åbner reedventilen
på et tidspunkt og der bliver fylds gas ind i krumptabhuset. Reedventilen
lukker når trykket i krumptap huset overstiger trykket i indsugningen, og
det vil givetvis sek, når turboen har fyldt krumptaphuset, og stemplet
efterfølgende komprimere gassen endnu mere.

Mads Lund
Ninja9RT

Fra : RpR

Dato : 19-10-01 15:13

> [...]
> det vil givetvis sek, når turboen har fyldt krumptaphuset, og stemplet
> efterfølgende komprimere gassen endnu mere.

Hmm, ja, så undrer det mig bare lidt at mit forsøg på at blæse luft ind i
indsugningen på en af mine scooter gik i vasken. Havde "fanget" luften fra
blæsermøllen efter det havde kølet cylinderen.
Så snart motoren fik lidt omdrejninger, gik den død, ligesom når membranen
ikke gider lukke.

Fra : Rune Larsen

Dato : 19-10-01 15:41

"RpR" <rpr@mopedgallery.com> wrote in message

> Hmm, ja, så undrer det mig bare lidt at mit forsøg på at blæse luft ind i
> indsugningen på en af mine scooter gik i vasken. Havde "fanget" luften fra
> blæsermøllen efter det havde kølet cylinderen.

*ROFL!
Nu havde du vel husket at udlufte svømmerhuset på den _rigtige_ måde?
Det er et dødfødt projekt at bruge det turbulente og varme luft der kommer
fra sådan et møllehjul.

/Rune

Fra : RpR

Dato : 19-10-01 20:10

> Nu havde du vel husket at udlufte svømmerhuset på den _rigtige_ måde?

Hmm, ik sikker på hvad du mener?

> Det er et dødfødt projekt at bruge det turbulente og varme luft der kommer
> fra sådan et møllehjul.

Varmeforskellen er faktisk ikke overvældende stor, max 2 grader er hvad jeg
har målt mig frem til.

Fra : Rune Larsen

Dato : 22-10-01 06:50

> Hmm, ik sikker på hvad du mener?

Når du laver overtryk i indsugningen, dv.s _over_ 1 atm tryk, så er der jo
ligepludseligt undertryk i svømmerhuset. Dvs. du har en trykgradient igennem
hoveddysen der vender den forkerte vej!

> Varmeforskellen er faktisk ikke overvældende stor, max 2 grader er hvad
jeg
> har målt mig frem til.

Lyder mystisk, i betragtning af hvor varm cylinderen er.

/Rune

Fra : RpR

Dato : 22-10-01 15:06

> Når du laver overtryk i indsugningen, dv.s _over_ 1 atm tryk, så er der jo
> ligepludseligt undertryk i svømmerhuset. Dvs. du har en trykgradient
> [...]

Hmm, så svømmerhust skal vel nærmest siddes lidt under tryk for at udligne?

> Lyder mystisk, i betragtning af hvor varm cylinderen er.

Der kommer en hel del luft igennem pr. sekund ved 11000rpm =)

Fra : Rune Larsen

Dato : 19-10-01 11:46

"Mads Lund" <Mads@XtremeBikes.dk> wrote in message

> [...]
> skal blokere udstødningen en anelse for at få det fulde udbytte). Men lur
> mig om ikke der findes en hel del turbo diesel 2 taktere.

Tricket er at placere turboen på udstødningssiden, efter ekspansionskammeret
og før dæmperen. På den måde arbejder man som i en sædvanlig 2T motor, blot
er hele systemet under højere tryk.

/Rune

Fra : Armand

Dato : 19-10-01 15:18

Rune Larsen <nuggi@mip.sdu.dk> skrev i en

> Tricket er at placere turboen på udstødningssiden, efter
> ekspansionskammeret og før dæmperen.
> På den måde arbejder man som i en sædvanlig 2T motor, blot
> er hele systemet under højere tryk.

Turbo eller "tæt" dæmper - begge dele vil medføre et modtryk som
saboterer ekspansions-princippet! :-/

--
Armand.

Fra : Rune Larsen

Dato : 22-10-01 06:47

> Turbo eller "tæt" dæmper - begge dele vil medføre et modtryk som
> saboterer ekspansions-princippet! :-/

Faktisk ikke. Som jeg skrev tidligere, er der ikke noget der forhindrer
ekspansionepotten i at virke stadigvæk. Gasserne er under højere tryk og
varmere, hvorfor potten vil være lidt for lang, men princippet med
udbredelse af trykpulserne virker stadigt, og ekspansionskammeret har stadig
sin effekt.

Husk, at på en stroker er afgangen fra ekspansionekammeret hovedsageligt et
rør der skal regulere trykket inde i ekspansionskammeret. Turboen kan gøre
det samme, når den placeres korrekt.

/Rune

Fra : Armand

Dato : 19-10-01 16:07

> [...]
> Ja uden problemer. Det der vil ske er at man får flydt mere luft ind
> under stemplet. Når man når til skylle/udstødningstakten vli

Næppe :-/
Vil der ikke være et behov for udligning af denne kompressions-stigning
i forbindelse med monteringen??

> (så man så at sige skal blokere udstødningen en anelse for at få det
> fulde udbytte).

Vil en turbo ikke udgøre en sådan "hindring i udstødningen"?
Vil man samtidig ikke totalt miste den afstemning der ligger i en
hvilket som helst to-takts udstødning??

> Men lur mig om ikke der findes en hel del turbo diesel 2 taktere.

- - - Der IKKE er vendeskyllede á en mc-totakter, og selvom at jeg
bekræfter forekomsten, kan jeg ikke umiddelbart se samspillet imellem en
turbo og skyllelufts-blæseren :-/

> Jeg har haft et link til en fyr der har turboladet en RGV men det har
>jeg selvfølgelig smidt væk. Men det kan sikkert findes igen

Lyder trods min skepsis spændende!
Virkede den - eller var den kun på "kan lade sig gøre" niveau?

--
Armand.

Fra : Jonas Holt

Dato : 19-10-01 16:53

> ........... udstødningen en anelse for at få det fulde udbytte). Men lur
> mig om ikke der findes en hel del turbo diesel 2 taktere.

Plenty af dem.
Dem jeg kender er fremdrivningsmotorer i skibe. De har en udstødsventil i
cylinderdækslet (det hedder det!) og skylleporte hele vejen rundt nederst i
cylinderen og er således nok ikke videre relevante for de her mc-motor-snakken.
Jeg ved ikke om der findes to-takts dieselmotorer (med turbolader) til
landevejene, men er der en variant til mc vil jeg gerne være med til at lege med
den...

Jonas Holt & CBR600F2

Fra : Armand

Dato : 20-10-01 12:35

Jonas Holt <jholt@norden-fjords.dk> skrev i en

> Jeg ved ikke om der findes to-takts dieselmotorer (med turbolader) til
> landevejene,

Ikke så meget til landevejene måske, men Caterpillars såvel som
forsvarets
PMV'er benytter "Detroit" 2-takts diesler!

--
Armand.