Anbefaling af brænder (til oliefyr ;-)
Fra : M@rk

Dato : 18-10-01 13:34

Hej alle,

vores oliefyrs brænder er dømt museumsværdig efter 23 år på posten

Så nu melder det store spørgsmål sig, hvad skal man vælge? Alle
leverandører har naturligvis deres egen mening om, at præcist deres
produkt er det bedste - men hvad siger I, de sande guruer i faget?

Vi har en H.S. Tarm kedel - hvis det skulle have nogen betydning ......

/Mark

--
M@rk, the unknown @ get2net.dk - ICQ #6564215

"When the rythm-section ain't making it
- go for it your self" ~ Ben Webster

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 19-10-01 08:57

> [...]
> produkt er det bedste - men hvad siger I, de sande guruer i faget?
>
> Vi har en H.S. Tarm kedel - hvis det skulle have nogen betydning ......

Jeg ville se lidt på huset, og så overveje om du ikke kunne finde plads
til træpiller. Selv om du skal købe dem i sække, kan du stadig spare meget
i forhold til olie. Du kan købe en PELX-brænder, der lige passer til dit fyr.
Du skal regne med et forbrug på 2 gange dit forbrug i olie, men prisen er kun
1/4 af oliens, og når du skal have brænder alligevel?

Mvh Maria

--
Posted from tdk33.teledanmark.dk [193.3.141.33]

Fra : Finn E Jensen

Dato : 19-10-01 16:46

Hvis din kedel er ligeså gammel siger min erfaring mig at der ikke vil gå lang
tid får kedlen bliver utæt hold øje med din vandsøjle.
Venlig hilsen Finn Jensen

Fra : M@rk

Dato : 20-10-01 09:16

Fri, 19 Oct 2001 17:46:17 +0200, berigede Finn E Jensen
<kirfin@jensen.tdcadsl.dk> dk.fritid.hus-og-have med:

>Hvis din kedel er ligeså gammel siger min erfaring mig at der ikke vil gå lang
>tid får kedlen bliver utæt hold øje med din vandsøjle.

Det vil jeg gøre - men jeg er da lidt ked af at læse, at min kedel
måske også er på vej til de evige fyringsmarker )

Fyrmanden jeg havde på besøg sagde ellers, at kedlen snilt ville kunne
holde den næste brænders tid ud også - så jeg er da lidt ærgelig over,
hvis dette ikke er tilfældet .................

/Mark

Fra : Finn E Jensen

Dato : 20-10-01 09:57

Hej Mark nu må du ikke fortvivle det kan da godt være at den holder længere men du
skal holde øje med den . Har du trykekspansionsbeholder holder det hele nok lidt
længere når der ikke er mulighed for luft i systemet
Hilsen Finn

"

Fra : Finn E Jensen

Dato : 20-10-01 10:02

> Jeg har haft to Riello Fyr det første hodt 14 år og det jeg har nu er 6 år og kører
> rimeligt men det er et brugt renoveret et så det holder nok ikke 14 år

Venlig hilsen Finn

Fra : M@rk

Dato : 20-10-01 10:47

Sat, 20 Oct 2001 10:57:01 +0200, berigede Finn E Jensen
<kirfin@jensen.tdcadsl.dk> dk.fritid.hus-og-have med:

>Hej Mark nu må du ikke fortvivle det kan da godt være at den holder længere men du
>skal holde øje med den .

Det vil jeg gøre!

> Har du trykekspansionsbeholder holder det hele nok lidt
>længere når der ikke er mulighed for luft i systemet

Hele det her fyr-noget er meget nyt for mig - men jeg har en stor rund
dims hængende på væggen, som vist nok er en trykekspantionsbeholder

/Mark
- som krydser sin fingre

Fra : Finn E Jensen

Dato : 20-10-01 16:47

Hej Mark
Så har du en rimelig chance for at den holder lidt længere , men hvis kedlen går så kan
glæde dig over at du måske får en med bedre virkningsgrad jeg fik en med lavere
røgtemperatur hvilket resulterede i at jeg fik løbe sod så jeg måtte få isat en isokern
det kostede 10000 ekstra Jo vi husejere har mange glæder.
Hilsen Finn

Fra : G&H

Dato : 21-10-01 20:26

Det er nok lidt svært at råde .............. Jeg har selv en rapsoliebrænder
på min kedel, men der har kostet en mindre formue inden det virkede, så hvis
du ikke selv kan lege metalsnedker, så er det nok ikke sagen. Jeg har bla.
måtte finde en kedel som passede til brænderen .............. !!

Det er vist stort set lige meget hvilken mærke brænder du vælger, den skal
bare passe i størrelse til kedlen, så leverer de fleste moderne brændere et
godt resultat.
Jeg selv foretrækker Riello, men det er mest fordi jeg kender den, for den
er egentligt ved at være en gammel oliesviner.

Det du skal kigge efter er, om der er et spjæld på brænderen, som lukker for
luften gennem brænderen når den ikke kører.
Det skal du fordi, at skorstenstrækket ellers vil suge luft gennem brænderen
når den ikke kører, og derved afkøle kedlen og sende varmen direkte ud i
skorstenen. Det har du ingen nytte af ! Hvis du har et "godt" træk i
skorstenen, så er det voldsomt meget varme der bliver spildt der !!!

Min Riellobrænder har et spjæld som åbner ved olietrykket når brænderen
starter, og det virker rigtigt godt.

Jeg har også en Olionbrænder ( tror jeg nok det heder ) liggende, som ikke
har det spjæld, og der er meget forskel på om det spjæld er på eller ej,
selv om brænderne er monteret og justeret ind så de kører ens.

Jeg har læst i tråden, at der er en som har haft problemer med løbesod
Hvis man monterer en brænder og justerer den så røggastemperaturen er meget
lav, så er der stor chance for at man får løbesod i skorstenen, simpelthen
fordi at fugtigheden der dannes ved forbrændingen kondenserer.
Så kan man vælge at sætte en isokern i skorstenen, som isolerer så der ikke
dannes kondens. Eller man kan vælge at justerer brænderen så den kører med
en højere røggastemperatur, og derved forbruge mere olie, på grund at det
større varmespild......................
Det er lidt som at vælge mellem pest og kolera .................
Da jeg selv har en gammel skorsten uden isokern, har jeg valgt den høje
røggastemperatur ........
Men så har jeg monteret en trækstabilisator i storstenen, som hele tiden
står og suger frisk luft ind nederst i skorstenen.
Derved har jeg opnået; at jeg holder min skorsten tør, at jeg har et stabilt
træk i skorstenen også når det blæser, at jeg som sidegevinst får udluftet
mit fyrrum.
Det virker i mit tilfælde, og har kun kostet ca. 600.-- og ikke 10 ->
20.000.-- ................
Nå ja, det tager jo også en eftermiddag at sætte den i

Mvh
TFH

Fra : M@rk

Dato : 22-10-01 15:55

Sun, 21 Oct 2001 21:25:53 +0200, berigede "G&H"
<hendeham@worldonline.dk> dk.fritid.hus-og-have med:

>Det er vist stort set lige meget hvilken mærke brænder du vælger, den skal
>bare passe i størrelse til kedlen, så leverer de fleste moderne brændere et
>godt resultat.

Okay, det var da et udemærket udgangspunkt - måske åbenlyst, hvis man
ved noget om brændere ......... men, det gør jeg som bekendt ikke )

>Det du skal kigge efter er, om der er et spjæld på brænderen, som lukker for
>luften gennem brænderen når den ikke kører.

Den tanke vil jeg lige have i mente - ingen grund til, at kaste varme
ud til moder natur - det har vi prøvet (seriel kobling af varmepumpe i
forhold til oliefyr - derfor fik i andre så varmt et forår

Tak for dit indspark - nu har hjerne lidt, at arbejde videre med )

/Mark