Ørepropper - en kanon god ting.
Fra : MCísterpølsen

Dato : 18-10-01 07:58

Jeg er lige begyndt at benytte ørepropper, når jeg er ude at køre. Og jeg må
sige at det virkelig er en god ide. Jeg har før set mange der benytter
"propper", men har altså ikke selv gjort det før nu. Prøv selv evt. med et
par fra Matas til en 10ér, du bliver ikke skuffet. Vindstøj er en saga blot,
og du oplever en mere intens kørsel + du får en helt anden oplevelse, hver
gang du er ude for at lufte dit kæreste eje. Prøv det !!!!

Go´vintersæson.

Søren
ZX6R

Fra : Henrik Mønster

Dato : 18-10-01 10:03

Jeps - det er kanon med ørepropper. Men når først du er vant til propperne,
prøv så at køre en tur uden....... hvad var nu det?? Lamer gearkassen, kæden
og lyder motoren ikke sjovt? )

M.v.h. Henrik

Fra : Kåre Nejmann

Dato : 18-10-01 11:17

"MCísterpølsen" <janner@mail.tele.dk> wrote:

>Jeg er lige begyndt at benytte ørepropper, når jeg er ude at køre. Og jeg må
>sige at det virkelig er en god ide.

Det er ikke bare mere behageligt at køre med dem, det nedsætter også
risikoen for høreskader.
Og når du bliver træt af "engangs"-propper, så få lavet nogle
formstøbte. Det koster godt nok en lille tusse, men så er de også
vældig behagelige, og meget hurtige at sætte i øret.

--
..: Kåre Nejmann :.
Suzuki GSX250 '81 og formstøbte propper.

Fra : RpR

Dato : 18-10-01 13:08

> [...]
> formstøbte. Det koster godt nok en lille tusse, men så er de også
> vældig behagelige, og meget hurtige at sætte i øret.

Imponerende hvis man har en MC der larmer så meget at man skal ha'
hørepropper.

--

- RpR
http://www.mopedgallery.com

Fra : Mads Lund

Dato : 18-10-01 13:15

> Imponerende hvis man har en MC der larmer så meget at man skal ha'
> hørepropper.

Ja tænk at der findes motorcykler der kan køre så hurtigt, at vindstøj
bliver et problem.

Mads Lund
Ninja9RT

Fra : RpR

Dato : 18-10-01 14:33

> Ja tænk at der findes motorcykler der kan køre så hurtigt, at vindstøj
> bliver et problem.

Anden hjelm eller vindskærm? Desuden ligger man jo ikke med 190km/t
konstant.

Fra : Frank

Dato : 18-10-01 14:44

"RpR" <rpr@mopedgallery.com> wrote in message

> Anden hjelm eller vindskærm? Desuden ligger man jo ikke med 190km/t
> konstant.

Hvad ævler du om ? Du har tydeligvis aldrig prøvet at køre med ørepropper.

Der er sgu da vindstøj allerede ved 100 km/t og ikke alle cykler har
vindskærm, men alle hjelme larmer derimod - i en eller anden udstrækning.

/Frank
Som altid har ørepropper i når jeg skal udenfor byen.....

Fra : Kenneth

Dato : 18-10-01 14:54

> Anden hjelm eller vindskærm? Desuden ligger man jo ikke med 190km/t
> konstant.

Nej vel ikke 190km/t konstant, men ca 180km/t på motorvejen ned til grænsen
og så ca 200-250km/t ned gennem Tyskland (når altså sommerferien starter)

--
Venligst
Kenneth

Fra : Pein

Dato : 18-10-01 18:28

RpR skrev ...

>Anden hjelm eller vindskærm? Desuden ligger man jo ikke med 190km/t
>konstant.

Er du overhovedet motorcyklist RpR?

Fra : origo@earthling.net

Dato : 18-10-01 18:38

Fra : RpR

Dato : 18-10-01 21:29

> Er du overhovedet motorcyklist RpR?

Næh, men de gange jeg har prøvet cykler der kører moderat stærkt har jeg
ikke følt mig generet af nogen støj, kan ske det bare at mig der er vandt
til larm fra min GPR, who knows.

Fra : origo@earthling.net

Dato : 18-10-01 18:37

"RpR" <rpr@mopedgallery.com> wrote in message

> Anden hjelm eller vindskærm? Desuden ligger man jo ikke med 190km/t
> konstant.
Allerede ved lovlig motorveishastighet, er støynivået så høyt at man kan få
nedsatt hørsel hvis ikke man bruker ørepropper - og det gjelder uansett
hvilken hjelm man benytter. På de fleste MC'ere kan man heller ikke få en
vinskjerm som er høy nok til at vindstøyen forsvinner. Du vil nok opplevel
det selv når/hvis du på et tidspunkt skifter knallerten ut med en MC.

JS

Fra : Martin Sørensen

Dato : 18-10-01 19:17

> Anden hjelm eller vindskærm? Desuden ligger man jo ikke med 190km/t
> konstant.

Selv ved 100km/t betyder det ret meget. Jeg kører efterhånden altid med
ørepropper hvis jeg skal længere end et par kilometer (og det skal man jo
næsten altid). Det kan godt være at vindstøjen ved 100km/t ikke lyder af
alverden, når man kører, men allerede efter et kvarter ved den hastighed, så
kan man godt høre, at det suser lidt for ørerne, når man kommer ind hvor det
er stille. Det burde få en til vurdere, om det nu er nødvendigt at risikere
nedsat hørelse og/eller tinnitus bare for at slippe for den smule besvær,
det er at sætte ørepropper i øret.

signing off.. Martin Sørensen

Fra : Morten Juel

Dato : 18-10-01 19:59

> Anden hjelm eller vindskærm? Desuden ligger man jo ikke med 190km/t
> konstant.
hehe nej din knallert kan nok ikke gi vindstøj )))))

Prøv en mc så skal du se løjer !

Mvh
Morten
XS400 Seca

Fra : RpR

Dato : 18-10-01 21:30

> hehe nej din knallert kan nok ikke gi vindstøj )))))
>
> Prøv en mc så skal du se løjer !

Nå, 118km/t lyder da til at kunne generere vindstøj ved jer, kan ikke se
hvorfor den ikke skulle kunne prestere det samme her.

Fra : origo@earthling.net

Dato : 18-10-01 21:35

> Nå, 118km/t lyder da til at kunne generere vindstøj ved jer, kan ikke se
> hvorfor den ikke skulle kunne prestere det samme her.

Det kan være det *er* for sent allerede.

JS

Fra : RpR

Dato : 18-10-01 22:31

> Det kan være det *er* for sent allerede.

Mine ører fejler nu intet.

Fra : Mads Stetter

Dato : 19-10-01 06:30

"RpR" <rpr@mopedgallery.com> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> --
>
> - RpR
> Moped Gallery.com - The World's biggest!

Er den måling ikk fra et rullefelt... Hvis det er det, så har det vist ikk
så meget med virkleighed at gøre!

Prøv at kør' 30 kilometer ud af vej med konstant hastighed på din knallert,
så vil du nok opdage at du godt kunne bruge noget skum i ørerne!

--
Med Venlig Hilsen
Mads Stetter

Fra : RpR

Dato : 19-10-01 15:15

> Er den måling ikk fra et rullefelt... Hvis det er det, så har det vist ikk
> så meget med virkleighed at gøre!

Efter mit sigma ligger topfarten på vejen på 115km/t, 3km/t fra eller til,
nok ikke det der er skyld i det.

> Prøv at kør' 30 kilometer ud af vej med konstant hastighed på din
knallert,
> så vil du nok opdage at du godt kunne bruge noget skum i ørerne!

Kørte faktisk 35km, fra Guderup til Gråsten, med ca 100km/t for en lille
uges tid siden, synes nu hverken det har generet mig eller noget.
Hvem ved, måske har jeg bare vænnet mig til larmen,

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 19-10-01 16:24

> Hvem ved, måske har jeg bare vænnet mig til larmen,

Eller tilhører walkman generationen, så høreskaden allerede er indtrådt
længe før du blev gammel nok til at køre knallert

/A

Fra : RpR

Dato : 19-10-01 20:14

> Eller tilhører walkman generationen, så høreskaden allerede er indtrådt
> længe før du blev gammel nok til at køre knallert

Hva' siger du? =)
Ej, min hørrelse er en af de få ting der ikke fejler noget =)

Fra : Casper Hundebøl

Dato : 20-10-01 17:17

Fra : Jes Vestervang

Dato : 21-10-01 21:50

RpR wrote:
> Kørte faktisk 35km, fra Guderup til Gråsten, med ca 100km/t for en lille
> uges tid siden
Hmm, med den hastighed kører du vel forhåbentligt (for dig) med noget
ordentlig mc-kluns, eller hvad?
Ikke for at løfte pegefingeren, men det er under alle omstændigheder en
meget god idé
--
mvh Jes Vestervang
ICQ#21146256 - DMCN#506 - http://the.subnet.dk

Fra : RpR

Dato : 21-10-01 21:59

> Hmm, med den hastighed kører du vel forhåbentligt (for dig) med noget
> ordentlig mc-kluns, eller hvad?
> Ikke for at løfte pegefingeren, men det er under alle omstændigheder en
> meget god idé

Har en Blend jakke på lavet af det samme som de fleste køredragter, og den
har skam redet skindet på mig =)

Fra : Jes Vestervang

Dato : 22-10-01 22:23

RpR wrote:

> Har en Blend jakke på lavet af det samme som de fleste køredragter

Næppe. Din jakke er sikkert lavet af noget nylonagtigt noget, hvorimod
(stof-) køredragter er lavet af noget som heder Cordura, og de to slags
stoffers slidstyrke kan overhovedet ikke sammenlignes. Derudover vil
syningerne på din jakke også blive revet op langt hurtigere end på en
rigtig mc-jakke (hvorfor skulle man da også besvære sig med mere sikre
syninger på en alm. jakke?). Endnu en ting som mangler i din jakke er de
stødabsorberende puder på skuldre og albuer som også har en ret stor
effekt. Hvis du tvivler på effekten kan du jo prøve at lade dig falde på
knæene på et betongulv i hhv. et par bukser med og uden beskyttelse. Husk
lige at få fat i nogen til at bære dig væk bagefter :-/

>, og den
> har skam redet skindet på mig =)

Fortæl, fortæl Hvor mange meter kurede du? Og hvad med blå mærker?

Du kan få et rimeligt godt sæt mc-bukser+jakke for 4k kr og opefter. Det er
nok svært at overbevise dig om vigtigheden af mc-støvler inden du har
brækket en ankel :-/

....ikke for at være hellig

Fra : Claus Rittig

Dato : 22-10-01 20:57

"Jes Vestervang" <jesvj2@mailme.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> stoffers slidstyrke kan overhovedet ikke sammenlignes. Derudover vil
> syningerne på din jakke også blive revet op langt hurtigere end på en

Jeg kan afsløre at et fuldstændig udramatisk tilt med 110km/t iført
nylonbeklædning dekorerede mig med et par hudafskrabninger af
tallerken-størrelse på røven, og et antal mindre hudafskrabninger og blå
mærker andre steder på kroppen. Min Cordura jakke (Sinisalo) var flået
kraftigt, men havde ikke givet efter, derimod manglede hele røven på mine
bukser, som var flået/smeltet væk. Jeg kørte med knæbeskyttere og jakke med
beskyttelse på albuer, skuldre osv. men der var altså ikke lige noget der
beskyttede min numse. Det kostede en uges ferie og der gik ialt 14 dage før
jeg kunne sidde ned igen.

Rittig

Fra : Jes Vestervang

Dato : 23-10-01 00:43

Claus Rittig wrote:

> [...]
> med beskyttelse på albuer, skuldre osv. men der var altså ikke lige noget
> der beskyttede min numse. Det kostede en uges ferie og der gik ialt 14

Avs Det var da lidt af en lærestreg :-/ Var det i forb. med noget
offroad du havde forvildet dig afsted i nylonbukser, eller var det bare ham
den anden ubetænksomme Rittig der havde magten den dag?
Anyways, så kan det da være at Knallertdrengen (tm by Rittig :) skal opleve
samme omgang, før han forstår hvad vi mener :-/

--
mvh Jes Vestervang - kun styrtet på asfalt to gange på knallert i
cowboybukser med hhv. 15 og 40 km/t - begge gange pga. diesel ell. lign på

Fra : RpR

Dato : 23-10-01 05:55

> [...]
opleve
> samme omgang, før han forstår hvad vi mener :-/

Der gik over en uge før jeg kunne bevæge mig længere væk end fra sengen til
WC'en, og over en måned før jeg kunne gå tilpas normalt igen. Synes nu jeg
har oplevet nok.

Fra : Jes Vestervang

Dato : 23-10-01 23:52

RpR wrote:

> [...]
> til WC'en, og over en måned før jeg kunne gå tilpas normalt igen. Synes nu

Er du da begyndt at køre i ordentligt mc-kluns? :-/

Fra : RpR

Dato : 23-10-01 22:18

> Er du da begyndt at køre i ordentligt mc-kluns? :-/

Rækker min penge pung ikke til, billigtøj er det just ikke, og heller ikke
noget de får særligt meget af i rødekors butikkerne.

Fra : Claus Rittig

Dato : 23-10-01 18:34

> [...]
ham
> den anden ubetænksomme Rittig der havde magten den dag?

Det var noget off-road, og motocross bukser er som regel af nylon, de skal
jo ikke klare længere kureture. Desværre sidder smeltet nylon helt godt fast
i hud...
(Nå, det sad jo ikke bedre fast end det kunne fjernes af en sygeplejerske
med en neglebørste).

> Anyways, så kan det da være at Knallertdrengen (tm by Rittig :) skal
opleve
> samme omgang, før han forstår hvad vi mener :-/

Det er jo ikke alle der lærer lige hurtigt.

> [...]
> vejen og den ene gang med en halvdyb hudafskrabning på knæet på str. med

Pas altid på knæene!
Det er min erfaring fra MANGE tilt, at knæene er det nok mest udsatte på ens
korpus overhovedet. Køb aldrig bukser uden knæbeskyttelse.

Rittig

Fra : RpR

Dato : 22-10-01 22:16

> [...]
> knæene på et betongulv i hhv. et par bukser med og uden beskyttelse. Husk
> lige at få fat i nogen til at bære dig væk bagefter :-/

Den er ikke af Nylon, så meget ved jeg. Smelte har den ikke presteret.
Da jeg ramte bilen med 40km/t i det styrt jeg før har nævnt, fløj jeg samt
knallert over bilen og jeg har vel kuret godt 10 - 15m hvad jeg kan forstå
af dem der så det. Selv husker jeg ikke særligt meget af det.
Jakken har desværre ikke beskyttere på albue, skulder osv, da den også er
designet til "normal" brug :/
Men det er fortsat en af de bedre jakker jeg har, den og så min enormt gamle
og slidte læder jakke, der dog er blevet lidt tynd i det efterhånden =)

Fra : Brian Lænø

Dato : 23-10-01 16:10

"Jes Vestervang" skrev >
> [...]
> knæene på et betongulv i hhv. et par bukser med og uden beskyttelse. Husk
> lige at få fat i nogen til at bære dig væk bagefter :-/

Beskyttelse på knæene kan være guld værd.
Jeg har prøvet at ramme knæet i asfalten iført arbejdsbukser.
Jeg fik "kun" slaget på knæet (gled videre på den anden side), bukserne
holdt, men jeg fik alligevel en hudafskrabning der dækkede det meste af
knæet.
Slaget gjorde at der næsten gik 2 måneder før at jeg kunne bukke knæet
normalt igen.

--
Brian
Cagiva Elefant 750

Fra : Jes Vestervang

Dato : 23-10-01 23:51

Brian Lænø wrote:

> [...]
> knæet.
> Slaget gjorde at der næsten gik 2 måneder før at jeg kunne bukke knæet

Jeg oplevede noget i samme stil ved et knallertstyrt med omkring 40 km/t
iført cowboybukser. Noget af det mest irriterende var at hullet i bukserne
kun var pået par cm2, mens hudafskrabningen var på str. med en pc-mus :-/

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 22-10-01 08:55

> Hmm, med den hastighed kører du vel forhåbentligt (for dig) med noget
> ordentlig mc-kluns, eller hvad?

Min "knallert" kører ikke meget hurtigere og når jeg ser på effekten på mit
tøj efter mit tilt i tirsdags med "kun" ~50km/h er jeg glad for at jeg stort
set altid kører med hele sættet. Dvs rukka jakke og bukser og en
rygbeskytter i selerne i bukserne ... Og selvfølgelig hansker og støvler der
dækker anklerne.

--
/Anders Majland Valby, Denmark
/Aprila Leonardo 150 98', 36kkm, Crash & Gaffa style

Fra : RpR

Dato : 22-10-01 15:08

> [...]
> set altid kører med hele sættet. Dvs rukka jakke og bukser og en
> rygbeskytter i selerne i bukserne ... Og selvfølgelig hansker og støvler

Vil indrømme at det gik hårdt ud over mine knæ da jeg torpederede en bilist
med 40km/t da han pludselig ville ind på fortovet, men det var nu mere
slaget end buksernes skyld.

Fra : Søren Jim

Dato : 24-10-01 00:20

Hi Alle
Få nu Købt det " rigtige " Mc-tøj, Støvler,
Hjelm, o.s.v
Og glem ikke et par ordentlige Hansker hvis jeg havde haft min handsker på,
havde jeg sikkert ikke brækket Tommlen nu..

Venlig hilsen
Søren Jim
(Cbr1000F sc24 med lidt ridser i, samt højre hånd i gips)

By the way AVVVVVVVVVVVVVVVVVV

Fra : RpR

Dato : 24-10-01 06:00

> [...]
på,
> havde jeg sikkert ikke brækket Tommlen nu..

Har "arvet" nogle politihandsker fra en kammerat's onkel der gik på pension
forige år, så den ting er da i vinkel =)

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 19-10-01 08:08

RpR <rpr@mopedgallery.com> wrote in article
<3bcf3bbf$0$3766$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>...

> Nå, 118km/t lyder da til at kunne generere vindstøj ved jer, kan ikke se
> hvorfor den ikke skulle kunne prestere det samme her.

Det vil sige du aldrig efter en 3 timers tur er stået af, slukket for dyret
og bemærket en ringen for ørene?
Så vil jeg give Jørund ret - så er det måske for sent...

--
Mikkel

Fra : albert

Dato : 23-10-01 17:55

> Anden hjelm eller vindskærm? Desuden ligger man jo ikke med 190km/t
> konstant.

Hmm, ved 40km/t oplever jeg generende vindstøj uden propper
ved ca. 110 også generende med
160 er helt umuligt med mindre jeg søger læ bag skærm. Herefter
er det dog dejligt fredeligt op til max.

Spørger i mig, så køb aldrig Shoei og tro i får støjsvag hjelme !

mvh Albert
CBR1K

Fra : RpR

Dato : 23-10-01 21:01

> [...]
> er det dog dejligt fredeligt op til max.
>
> Spørger i mig, så køb aldrig Shoei og tro i får støjsvag hjelme !

Lyder meget skummelt.
Har en ret billig AGV hjelm til knap 1100,- (MC hjelm, er dog ikke mere
tumpet end at jeg god kan regne ud at en knallert hjelm beregnet til 30 /
45km/t nok ikke holder til hvis jeg skulle skvatte med +100km/t).
Der er intet fancy ved den, den dugger, lugter, polstringen ved spænderne
går i stykker efter noget tid (#2 jeg har), men den er dælme støjsvag og
sidder perfekt på hovedet (ihvertfald mit =] )

Fra : Jes Vestervang

Dato : 23-10-01 23:49

RpR wrote:

> [...]
> tumpet end at jeg god kan regne ud at en knallert hjelm beregnet til 30 /
> 45km/t nok ikke holder til hvis jeg skulle skvatte med +100km/t).

Det er da ellers samme godkendelse de har svjv. Desuden viste hjelmtesten i
bike (dk) da også at prisen ikke havde nogen videre forbindelse til
sikkerheden, kun til komforten.

> Der er intet fancy ved den, den dugger, lugter, polstringen ved spænderne
> går i stykker efter noget tid (#2 jeg har), men den er dælme støjsvag og
> sidder perfekt på hovedet (ihvertfald mit =] )

Mon ikke en af de grunde til at du åbenbart ikke oplever vindstøj i stor
stil er at knallerten ikke når op på så høje hastigheder i modvind.
Vindretningen har jo en _meget_ stor indvirkning på støjmængden!

Fra : RpR

Dato : 23-10-01 22:19

> Det er da ellers samme godkendelse de har svjv. Desuden viste hjelmtesten
> bike (dk) da også at prisen ikke havde nogen videre forbindelse til
> sikkerheden, kun til komforten.

Billigere = bedre komfort? =)

> Mon ikke en af de grunde til at du åbenbart ikke oplever vindstøj i stor
> stil er at knallerten ikke når op på så høje hastigheder i modvind.
> Vindretningen har jo en _meget_ stor indvirkning på støjmængden!

Jo tak, men 80km/t kan jeg nu altid køre, dvs, jeg har da ikke kørt i orkan
endnu, men ellers =)

Fra : albert

Dato : 25-10-01 21:56

> Det er da ellers samme godkendelse de har svjv. Desuden viste hjelmtesten
> bike (dk) da også at prisen ikke havde nogen videre forbindelse til
> sikkerheden, kun til komforten.

Hvilken Bike er det du refererer til (mdr/år) ?

mvh Albert

Fra : Jes Vestervang

Dato : 26-10-01 00:17

albert wrote:

> Hvilken Bike er det du refererer til (mdr/år) ?

02/03 i år

Fra : Claus Rittig

Dato : 18-10-01 16:42

"Mads Lund" <Mads@XtremeBikes.dk> skrev i en meddelelse

> Ja tænk at der findes motorcykler der kan køre så hurtigt, at vindstøj
> bliver et problem.

LOL!

Hvad i alverden render den knallertdreng rundt herinde for? Man kan da blive
til grin så mange andre steder

Rittig

Fra : bo thomsen

Dato : 18-10-01 23:02

> Hvad i alverden render den knallertdreng rundt herinde for? Man kan da
blive
> til grin så mange andre steder
lol
du burde futte i dk.snak.vittigheder
))
bo th

Fra : RpR

Dato : 19-10-01 00:20

> Hvad i alverden render den knallertdreng rundt herinde for? Man kan da
blive
> til grin så mange andre steder

Alle der kører knallert er automatisk idioter i dine øjne?
Stakkels dig.

Fra : Morten Dahl

Dato : 19-10-01 06:24

> blive
>
> Alle der kører knallert er automatisk idioter i dine øjne?
> Stakkels dig.
>
> --

Hvis du nu lige læser claus´indlæg igen, han hverken provokerer eller
generer dig, han pointerer bare et par ting omkring din tilsteeværelse
herinde på gruppen, som de daglige læsere (dig undtaget) nok også havde
bemærket: 1) du kører (omend hurtig) knallert ik MC. 2) du er ved at gøre
dig selv til grin 3)at man skal kunne tåle lidt røg på D.F.M. dette er nok
en af de meget få grupper med så behagelig en tone.

-
Morten Dahl
- selv PT.uden MC,men det nu nok min egen skyld

Fra : RpR

Dato : 19-10-01 15:17

>1) du kører (omend hurtig) knallert ik MC.

Betragter den ik' som en knallert, da DK er det eneste land den rent faktisk
må køre som knallert i. I tyskland skal der pap til Kleinkraftrad til før du
må køre på den.

>2) du er ved at gøre dig selv til grin

Hvorfor? Fordi det ikke ringer for ørerne efter 30km når jeg har kørt?

>3)at man skal kunne tåle lidt røg på D.F.M. dette er nok en af de meget få
grupper med så behagelig en tone.

tåler skam masser af røg, hvis det bliver sagt på en pæn måde.

Fra : Pein

Dato : 19-10-01 20:19

RpR skrev ...

>Hvorfor? Fordi det ikke ringer for ørerne efter 30km når jeg har kørt?

Eller muligvis forslaget om at løse problemet med en anden "vindskærm".

Men opgradér du nu til MC, så du ikke behøver presse citronen for at køre
118.

Mvh. Pein

Fra : RpR

Dato : 19-10-01 22:12

> Men opgradér du nu til MC, så du ikke behøver presse citronen for at køre
> 118.

Så skal jeg til at presse 10k ud af min tegnedreng bare for kortet, så
kommer maskinen oveni.
Bliver ikke før om 2 - 3 år at der bliver råd til den slags ekstra sjov.

Desuden er tuningsudstyr dyrt til en MC, og jeg elsker nu at rode selv =)

Fra : Pein

Dato : 20-10-01 13:11

RpR skrev ...

>..... og jeg elsker nu at rode selv =)

Så skal du bare begynde at køre offroad, enduro eller cross, så kommer det
helt af sig selv

Mvh. Pein

Fra : RpR

Dato : 20-10-01 13:26

> Så skal du bare begynde at køre offroad, enduro eller cross, så kommer det
> helt af sig selv

Ved jeg, har en kammerat på en YZ 80 som jeg reparerer bagsvinger for i tide
og utide.
Er det kun den, eller er det crossere generelt der ødelægger lejet ved
bagsvingeren?

Fra : Claus Rittig

Dato : 20-10-01 17:18

> [...]
tide
> og utide.
> Er det kun den, eller er det crossere generelt der ødelægger lejet ved

Det varierer fra model til model, men medmindre mekanikeren er
teknik-mongol, så burde det ikke være et problem på YZ80. Selvfølgelig skal
nogle af lejerne skiftes efter hver eller hveranden sæson, men YZ80 er ikke
en af de værste - det er til gengæld min KX250, der ryger top- og bund-leje
hver sæson, men de er også ualmindeligt optimistisk dimensionerede. Køb en
KTM, så er der under halvt så mange lejer i baghjulsophænget, og de holder
dobbelt så længe, har jeg hørt.

Rittig

Fra : RpR

Dato : 20-10-01 18:28

> [...]
> KTM, så er der under halvt så mange lejer i baghjulsophænget, og de holder

Hvis man så fjerner dem helt, holder det så evigt? ;]

Fra : Ole Baun

Dato : 23-10-01 17:04

> [...]
>
> Desuden er tuningsudstyr dyrt til en MC, og jeg elsker nu at rode selv =)

- Hvis du p.t.. kører max 118 km/t bliver det vel ikke svært, (eller dyrt),
at finde en mc der kan præstere det samme uden at du behøver at tune.

- Hvis du ved at du vil ha´ kort til mc på et tidspunkt, og allerede nu
kører +100 km/t af og til på et køretøj der max må køre 45 km/t (?), så
lyder det i mine ører som om det også ku´ gå hen og blive dyrt; - uden at du
ville
få noget for de penge.

Så hvad venter du på ?

Ole Baun
CB 500, ´96.

Fra : RpR

Dato : 23-10-01 21:05

> - Hvis du p.t.. kører max 118 km/t bliver det vel ikke svært, (eller
dyrt),
> at finde en mc der kan præstere det samme uden at du behøver at tune.

Næh, men jeg VIL jo tune =)
En MZ kan da klare den hastighed jeg færdes med, men hvis jeg begynte at
overarbejde en MZ'er så kommer jeg da vist dårligt nok til skole inden
motoren siger stop.

> [...]
> kører +100 km/t af og til på et køretøj der max må køre 45 km/t (?), så
> lyder det i mine ører som om det også ku´ gå hen og blive dyrt; - uden at

Som det er nu klarer jeg mig udemærket med knallerten. Politiet lader
generelt øverterne køre sålænge de overholder den skiltede hastighed, tror
godt de kan indse problemet der ville dukke op hvis de alle kørte 45km/t og
placerede sig hvor de skulle. Ville modsat også være en nydelig provokation
hvis alle 45'erne rent faktisk kun kørte det de måtte, bare én dag. Kan ske
politikerne fik øjnene op.

> Så hvad venter du på ?

At jeg har råd til andet end lige benzinen hver måned =)

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 24-10-01 05:52

RpR <rpr@mopedgallery.com> wrote in article
<3bd5cd6b$0$25381$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>...

> Næh, men jeg VIL jo tune =)
> En MZ kan da klare den hastighed jeg færdes med, men hvis jeg begynte at
> overarbejde en MZ'er så kommer jeg da vist dårligt nok til skole inden
> motoren siger stop.

Pjat med dig.

Min MZ gør lige nøjagtigt hvad den bliver bedt om. Den har været brugt
til...:

- Daglig transport
- RR
- Langture (ahem... er 150 km ikke langt...?
- Cirkushest

Og den hænger da sammen endnu (7-9-13)

--
Mikkel

Fra : RpR

Dato : 24-10-01 06:01

> [...]
>
> - Daglig transport
> - RR
> - Langture (ahem... er 150 km ikke langt...?

Jov da, men i hvilken grad er den tunet?

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 24-10-01 06:05

RpR <rpr@mopedgallery.com> wrote in article
<3bd64aec$0$261$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>...

> Jov da, men i hvilken grad er den tunet?

Ingen - endnu.
Men bare vent til der er kommet brede fælge og oplagt udstødning på - så
skal der laves tricks

Og går der noget i stykker snitter du du jo bare en pind der passer

--
Mikkel

Fra : Armand

Dato : 19-10-01 16:07

Claus Rittig <ClausRittig@Hotmail.Com> skrev i en

> LOL!
> Hvad i alverden render den knallertdreng rundt herinde for? Man kan da
> blive til grin så mange andre steder

Hvem?

- -
Armand.

Fra : Kåre Nejmann

Dato : 19-10-01 08:08

"RpR" <rpr@mopedgallery.com> wrote:

>Imponerende hvis man har en MC der larmer så meget at man skal ha'
>hørepropper.

Som andre allerede har skrevet, så er støjkilden mest vindstøj.

Og lydniveauet behøver ikke være "meget højt" før hørelsen tager
skade.
Risikoen for høreskader stiger med 1) lydstyrken, 2) varigheden af
lydpåvirkningen, 3) intervallerne mellem lydpåvirkningen.

Et kanonslag kan således give høreskade på en brøkdel af et sekundt
fordi det kan give et brag på langt over hundrede decibell.
Men man kan også få høreskader af fx. at køre motorcykel - for selv om
lydniveauet ligger langt fra smertegrænsen, kan det være skadeligt når
man kører ofte og længe.

Man kan sige, at man "sparer op" til en høreskade. Hver gang man har
været på diskotek, kørt langtur eller arbejdet med lufthammer, og kan
mærke at det suser eller hylder for øret bagefter, så er risikoen for
at man senere får en varig høreskade (nedsat hørelse eller tinitus)
øget.

Tinitus kan ikke helbredes i dag, og den tabte hørelse kan man heller
ikke få igen. Så lidt omtanke er ikke nogen dårlig idé.

Læs evt. mere på http://www.isvr.co.uk/at_work/m_cycle.htm og
http://www.msgroup.org/TIP150.html.

--
..: Kåre Nejmann :.
Suzuki GSX250 '81

Fra : RpR

Dato : 19-10-01 15:20

> [...]
>
> Tinitus kan ikke helbredes i dag, og den tabte hørelse kan man heller
> ikke få igen. Så lidt omtanke er ikke nogen dårlig idé.

Jeg er skam stødt på utallige læger der har været på skolerne og fortalt om
tinitus, jeg har bare aldrig oplevet ringen for ørerne ved kørsel på en
2-hjulet, ved højt musik har jeg, men det har jo ik' meget med denne
diskussion at gøre.

Fra : Martin Sørensen

Dato : 19-10-01 17:06

> [...]
> tinitus, jeg har bare aldrig oplevet ringen for ørerne ved kørsel på en
> 2-hjulet, ved højt musik har jeg, men det har jo ik' meget med denne

Det er nok heller ikke alle, der oplever det ens.. Jeg fik f.eks. susen for
ørerne ved at køre fra Fredericia til Middelfart via motorvejen uden
ørepropper, og der er ikke ret mange kilometer. En ringen ville jeg ikke
kalde det, men en susen, der nok tog en times tid om at forsvinde. Det er
nok et tegn om, at det ikke er noget, man skal gøre for ofte.

signing off.. Martin Sørensen

Fra : T

Dato : 19-10-01 17:18

> [...]
> tinitus, jeg har bare aldrig oplevet ringen for ørerne ved kørsel på en
> 2-hjulet, ved højt musik har jeg, men det har jo ik' meget med denne

Så lyt til dem....

Når men næste gang du køre den tur på 30 km, så prøv at tage de propper i...
du er LANGT mere afslappet når du kommer frem.. jeg startede med at benytte
propper når jeg skulle hjem til de gamle dist. ca 70 km. med omkring 140 i
snit (ja de bor sikkert i dyskland... )

derefter når jeg skulle bruge 20 min på motorvej for at komme i skole, det
er bare lækkert at køre med de propper...

mvh Tommy Fer

Fra : RpR

Dato : 19-10-01 20:16

> [...]
benytte
> propper når jeg skulle hjem til de gamle dist. ca 70 km. med omkring 140 i

Jaja da, det er 10,- så jeg kigger forbi Matas imorgen og smutter en tur til
Gråsten og retur igen, melder tilbage.

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 18-10-01 20:32

"MCísterpølsen"
> Jeg er lige begyndt at benytte ørepropper, når jeg er ude at køre. Og jeg

> sige at det virkelig er en god ide.

Men nu er du vel snart nødt til at have et "nyt råberør" på kawaen ...

/A

Fra : MCísterpølsen

Dato : 19-10-01 09:23

Det var en længere tråd mit indlæg gav anledning til. Men alle "næsten" er
vist enige i, at "skum" i ørene er guf. Til Anders kan jeg sige at jeg
allerede kører med "larme-rør". Det lyder ikke bare godt - men er også
sjovt. (Der er vel en lille dreng i os alle, der gerne vil ud). Tak for en
god debat om "propper" - jeg tror jeg vil købe et par af silikone med god
pasform.

Hej fra Søren
(stadig på en ZX6R-med ekstra Db)

Fra : Richard Pade

Dato : 20-10-01 11:33

Pas på! Støbte ørepropper er ikke pengene værd! - brug de almindelige
skumpropper som fx Bilsom 303 og brug i stedet de knap 1.000 kr til
hjælp til en hjelm med bedre dæmpning (typisk tættere pasform mod kind
og nakke).

Det er min konklusion efter en sæson med Bilsom-propper og nu en sæson
med støbte propper fra DOT i Randers: I foråret fik jeg først et sæt med
filter med 30 db dæmpning, men de dæmpede langt mindre end
Bilsom-propperne. Så lukkede DOT propperne helt til, hvorefter de dæmper
NÆSTEN lige så godt som Bilsom 303.

De støbte propper er hurtigere at montere og rense, men det alene er
næppe prisen værd. Skumpropperne kan renses et par gange eller 5, så der
går rigtig mange på 1.000,- kr, som de støbte koster.

Ører er meget forskellige og andre kan vel have bedre resultater med
støbte propper, men min erfaring falder sammen med konklusionen på
testen i das Motorrad fra i sommer, nemlig at skumpropper dæmper bedre
end støbte.

Mange venlige hilsener
Richard Pade

'85 Honda VF750S Veffer Dancer

Fra : Armand

Dato : 20-10-01 21:00

Richard Pade <richard.pade@mail.dk> skrev i en
> [...]
> Ører er meget forskellige og andre kan vel have bedre resultater med
> støbte propper, men min erfaring falder sammen med konklusionen på

Jeg har haft en kollega der måtte få taget sin støbning om, alene af den
grund at han havde holdt en grinende grimasse p.g.a. at skummet kildede
i øret under formstøbningen. Den uvante grimasse var nok til at
propperne ikke fungerede til dagligt!
Kan det ikke tænkes at motorcyklister på modsat vis holder en grimasse
der er ulig med den under støbningen når der køres??

Jeg husker selv at jeg bed tænderne voldsomt sammen under
weekend-touring til NL, indtil at jeg erhvervede mig en hjelm uden
strop-lukning, og en sammenbidt! grimasse kan vel gøre samme forskel som
en grinende :-/

--
Armand.

Fra : Lasse Lundberg

Dato : 22-10-01 14:35

jeg drøner rundt med de silikone propper som matas har...de virker
glimragende og hvis man har sarte øre, genere de ikke nær så meget som de
små grandtræer eller skum...men de kan godt hænge lidt i når de skal
ud.....men det er bare indtil at der er lidt voks på dem

Lasse
CBR1000f & Silicone

Fra : Casper Hundebøl

Dato : 22-10-01 20:29

> [...]
> Kan det ikke tænkes at motorcyklister på modsat vis holder en grimasse
> der er ulig med den under støbningen når der køres??
----------------------

Det er meget muligt. Jeg har et par formstøbte musikerpropper, men jeg
bruger dem ikke når jeg kører mc, fordi min hjelm passer mit hoved så godt
at den trykker på ørepropperne når jeg har dem i. Det bliver ret hurtigt
ubehageligt at køre med. Jeg købte derefter et par silikonepropper fra
matas, men synes ikke rigtigt jeg kan få dem til at slutte tæt. Jeg har
desværre ikke fået prøvet de billige af skum i en motorcykelhjelm endnu, men
så hudt jeg visker er de slet ikke så tossede... i hvert fald ikke når man
ikke har hjelm på.

Casper
RF600R

Fra : Jakob Viggo Hansen

Dato : 23-10-01 18:48

On Mon, 22 Oct 2001 21:28:45 +0200, "Casper Hundebøl"
<casper@malerbutikken.dk> wrote:

> [...]
>så hudt jeg visker er de slet ikke så tossede... i hvert fald ikke når man

De bedste propper jeg har prøvet - og som jeg nu sværger til - er dem
som Mich@el Schouw sidste år indkøbte i "engros"-mængder, og derpå
lystigt solgte for nul fortjeneste til folk her på gruppen.
De hedder MultiMax og er fremstillet af Howard Leight Industries.

De sidder perfekt, holder længe hvis man holder dem rene, og dæmper
fantastisk.

Kære Michael: mit lager er næsten brugt op, og jeg skal være max. klar
til næste sæson. Kan du ikke gentage succésen?

MVH
Jakob Viggo

Fra : Martin Sørensen

Dato : 23-10-01 19:18

> [...]
> lystigt solgte for nul fortjeneste til folk her på gruppen.
> De hedder MultiMax og er fremstillet af Howard Leight Industries.

Dem har jeg stadig en lille mængde liggende af, og dem kan jeg også godt
anbefale.. I så fald at succes'en bliver gentaget, er jeg også med på en
køber.

> De sidder perfekt, holder længe hvis man holder dem rene, og dæmper
> fantastisk.

Jeg synes de er noget nemmere at få til at sidde ordentligt i forhold til de
gule cylinder-formede, man kan købe andre steder. De er også formet noget
bedre, så de ikke er så ubehagelige, som de gule standard propper kan være.
Og så er de billigere.

signing off.. Martin Sørensen

Fra : Søren L Hansen

Dato : 24-10-01 14:01

Martin Sørensen <demolitionREMOVE@laxity.dk> wrote in article
<9r4cbj$1ckf$1@news.cybercity.dk>...

Orv mand,. der er eller mange at vælge mellem:
http://www.howardleight.com/

--
Søren

Fra : Richard Pade

Dato : 25-10-01 19:52

"Martin Sørensen" wrote:

> Dem har jeg stadig en lille mængde liggende af, og dem kan jeg også godt
> anbefale.. I så fald at succes'en bliver gentaget, er jeg også med på en
> køber.

Hvordan ser MultiMax ud, og hvad er de lavet af? - de ses ikke på
hjemmesiden.

Richard

Fra : Martin Sørensen

Dato : 25-10-01 20:16

> Hvordan ser MultiMax ud, og hvad er de lavet af? - de ses ikke på
> hjemmesiden.

Prøv at kigge her:
http://www.howardleight.com/Industrial/Products/multimax.html

signing off.. Martin Sørensen

Fra : Richard Pade

Dato : 25-10-01 20:22

Tak Martin,

Det ser interessant ud - hvad koster de, og hvem var det, der tog dem
hjem sidst?

Richard

Fra : Martin Sørensen

Dato : 25-10-01 21:16

> Det ser interessant ud - hvad koster de, og hvem var det, der tog dem
> hjem sidst?

Som teksten siger, så var det Mich@el Schouw her fra gruppen, som leverede i
store mængder, så vidt jeg husker til 50,- for 10 par, inkl porto. Det synes
jeg er ret billigt.

signing off.. Martin Sørensen

Fra : Ole Baun

Dato : 25-10-01 22:42

"Martin Sørensen" <demolitionREMOVE@laxity.dk> skrev i en meddelelse

> Som teksten siger, så var det Mich@el Schouw her fra gruppen, som leverede
> store mængder, så vidt jeg husker til 50,- for 10 par, inkl porto. Det
synes
> jeg er ret billigt.

Jeg fik 14 pakker for de kr. 50,- som jeg sendte til Mich@el sidst i marts i
år, så fåes det vel ikke billigere !!!

Ole Baun
CB 500

Fra : Martin Sørensen

Dato : 26-10-01 06:59

> i store mængder, så vidt jeg husker til 50,- for 10 par, inkl porto. Det
> [...]

Tja, jeg fik 15 pakker for 50,-, men det var fordi han havde glemt min
indbetaling i første omgang.
3,33 kr pr. par, nogen billigere?

signing off.. Martin Sørensen

Fra : albert

Dato : 23-10-01 18:01

> [...]
> skumpropper som fx Bilsom 303 og brug i stedet de knap 1.000 kr til
> hjælp til en hjelm med bedre dæmpning (typisk tættere pasform mod kind

Jeg har selv en favorit i de røde 3M der dog er lidt dyere end de gule.

Silikone har jeg ikke kunnet få til at fungere, det kræver vist en del
øvelse at få dem til at sidde korrekt

Hvad er Bilsom ? Hvor fås de ?

mvh Albert

Fra : Richard Pade

Dato : 25-10-01 19:44

albert wrote:

> Jeg har selv en favorit i de røde 3M der dog er lidt dyere end de gule.

Hvad er de lavet af? Skum ligesom Bilsom, eller?

> Silikone har jeg ikke kunnet få til at fungere, det kræver vist en del
> øvelse at få dem til at sidde korrekt

Ikke hvis aftrykket af dit øre blev støbt omhyggeligt og de ellers er
støbt
rigtigt. Men når man sætter dem ind, komprimeres luften i øregangen, så
der
føles et svagt tryk mod trommehinden, hvilket føles ubehageligt. Det er
svært
at undgå med tætsiddende støbte propper, men slet ikke noget problem med
skumpropperne som Bilsom.

> Hvad er Bilsom ? Hvor fås de ?

Bilsom 303 er gule skumpropper, let koniske med afrundet spids.
Apotekerne
m.fl. sælger dem i flere størrelser. Og det er vigtigt at tage en tilpas
lille størrelse, så de kan sættes ind i øregangen i næsten hel længde.
Den
del der rager udenfor har ingen virkning for dæmpningen, den er kun til
besvær, når hjelmen skal af og på. Men er den der passer i bredden for
lang,
kan du jo blot skære den overfødige længde bort.

Richard