Min Kur vir...../ Mental problem
Fra : Bjarne Schmidt

Dato : 18-10-01 07:19

Jeg skrev et indlæg " Min kur virkede Hurra"
d.16.10.01 og fik heldigvis nogle svar.
Et af dem kom fra Kasper Finn Johansson og det kunne jeg godt tænke mig at
få vendt her i gruppen.

nyhedsmeddelelse:3bcdf6cc$0$728$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> ok jeg prøver igen *S*
> efter minerfaring har vægt"problemer" (under såvel som over) altid en
> psykisk faktor også ... og hvis man ikke arbejder med denne del også jer
jeg
> tit at vægten "kommer tilbage" .....!
> venligst
> Kasper
> var det nemmere at forstå?

Hej Kasper

Ja det var en bedre forklaring, men jeg er ikke enig. Vi er mange mennesker
som ikke kan tåle at leve "normalt"
d.v.s. spise hvad der for flertallet er normalt. Fordi min krop er sådan
indrettet at den i stedet for at forbrænde, gemmer til bunke, mener jeg ikke
det har en skid med min mentale tilstand at gøre.
Når du går på gaden og ser en overvægtig person som der jo er mange af , ser
du altså en masse folk med pysiske problemmer.
Kan man ud af det konkludere at slanke personer ikke har mentale problenmer
?
Hvis folk der er overvægtige har mentale problemner er det vist kun alle de
kloge slanke folk som en varm sommerdag går med en 4 kuglers vaffelis i
hånden og fordømmer alle der sniger sig over "vores såkaldte normalvægt"
De aner og det gør du åbenart heller ikke hvad det vil sige at tage på
uanset hvad man spiser.
Det er pisse belastende at høre på slanke folk som fordømmende kommentere "
de æder nok som svin" hvis vi som som overvægtige så også skal høre på at vi
har mentale problemmer, så er vi snart et fredløst folk.
Er der en klog person her i gruppen der kan forklare mig hvorfor at to
personer kan spise det samme og kun den ene tager på ?
Enten er der en fysisk forklaring måske stofskifte-forbrændning eller også
er det Kasper's, det er et mentalt problem.

med venlig hilsen Bjarne Som ikke mener at have mentale problemmer.

Fra : Anomym_Doe

Dato : 18-10-01 08:15

> [...]

ikke
> det har en skid med min mentale tilstand at gøre.

Det har måske noget at gøre med tidligere tideres sultekure.

> [...]
> du altså en masse folk med pysiske problemmer.
> Kan man ud af det konkludere at slanke personer ikke har mentale

Nej, men det var heller ikke hvad han sagde.

> De aner og det gør du åbenart heller ikke hvad det vil sige at tage på
> uanset hvad man spiser.

Det tror jeg ikke på!!

> [...]
vi
> har mentale problemmer, så er vi snart et fredløst folk.

Du lægger en del i det ord, mental, som ikke er blevet sagt og tror jeg, ej
heller ment.

> [...]
> Enten er der en fysisk forklaring måske stofskifte-forbrændning eller også
> er det Kasper's, det er et mentalt problem.

Du har misforstået noget!!

> med venlig hilsen Bjarne Som ikke mener at have mentale problemmer.

Doe.

Fra : Nynne

Dato : 18-10-01 18:18

Hej Bjarne!

Jeg har nogle bud på hvad han mente, ham Kasper

<snip Kaspers indlæg...>
> [...]
ikke
> det har en skid med min mentale tilstand at gøre.

I bund og grund er mennesker ikke ens hvad kostindtag angår. Og allerede her
synes jeg at Kaspers anbefling kommer til sin ret!
Som jeg ser det hele påvirkes vores krop og dens funktioner i høj grad af
hvad vi føler og hvad vi synes om os selv. Og det i sådan en grad at man kan
indtage nok så få kalorier uden at tabe sig(har prøvet det).
Min krop gemmer osse til bunke, hvis jeg ikke er opmærksom. Og jeg er nu
kommet så langt med mig selv, at jeg kan se at jeg gemmer mig for alle de
følelser jeg ikke kan lide, og alle de livssituationer som jeg synes er
svære eller kræver for meget af mig. Hvilket de egentlig ikke gør - det er
snarere sunde udfordringer!
Så een ting er at jeg gerne vil tabe de overflødige kilo - noget andet er at
det kræver at jeg kun spiser hvad min krop har brug for OG tør gå ind i de
situationer hvor jeg psykisk/mentalt (der var den :-]) bakker ud - gemmer
mig - polstrer mig. Og det er det min krop reagerer på.

> [...]
> du altså en masse folk med pysiske problemmer.
> Kan man ud af det konkludere at slanke personer ikke har mentale

Nej nej. Slanke mennesker har lige så mange overvejelser og udfordringer som
tykke mennesker har.
Deres krop manifesterer bare problemerne på en anden måde.

> [...]
> Er der en klog person her i gruppen der kan forklare mig hvorfor at to
> personer kan spise det samme og kun den ene tager på ?

Indtil jeg var 14 spiste jeg alt det jeg kunne, og jeg var bare en lang
knoglet tingest
Et år forinden løb jeg rædselsslagen fra en dreng, som fortalte at han kunne
lide mig. Ikke andet.Men det forskrækkede mig i den grad, og gjorde at jeg
pakkede mig selv langt væk og i stedet så verden fra et sted inde i mig selv
der var godt lukket af!
Og der tog jeg på.....jeg lavede de samme ting fysisk som jeg plejede,
spiste den samme mad.....min øvrige familie er ikke overvægtige.......

Jeg prøver med det jeg fortæller dig, at sige at vi rummer subtile tanker og
mønstre som påvirker hele vores liv. Og vi kan vælge at lukke ned for dem,
blive syge eller overvægtige og slås med brodden af problemerne eller gå på
nupo-kur.
Vi kan osse vælge at begynde fra en ende af. Få krops-massage som løsner op
for følelserne og blokeringerne, tale med livskloge mennesker som kan se
nogle af de ting vi ikke selv kan. ændre kostvanerne og finde ud af hvad der
giver een energi og hvad der ikke gør, røre sig finde motionsformer hvor
man styrkes fysisk som psykisk. Osv. osv.

Det er fast arbejde - men det højner selvværdet og giver een blod på tanden
til at fortsætte!!!

> Enten er der en fysisk forklaring måske stofskifte-forbrændning eller også
> er det Kasper's, det er et mentalt problem.
>
> med venlig hilsen Bjarne Som ikke mener at have mentale problemmer.

Så kære Bjarne! Som jeg oplever det Kasper sagde, opfordrede han dig til at
skue indefter. Han stemplede dig ikke som en loonie der bare kan lade være
med at æde så meget !

Det at slanke sig er i mine øjne også en øvelse i at lære at holde af sig
selv, støtte sig selv kærligt og tålmodigt, og blive ved selvom det er
sk....hårdt ind i mellem!!!

Kærligst Nynne

.....som altid var den største i klassen og sgu ikke kunne finde ud af at
holde op med at spise som barn.....det er ikke sjovt at kaste op til sin
egen børnefødselsdag fordi man ikke kan lade være med at spise for meget

Fra : Kasper Finn Johansso~

Dato : 19-10-01 11:08

HEJ igen

jeg vil prøve at forklare hvad jeg mener ...
jeg vil starte med at sige at jeg gør dette for at hjælpe så mange som
muligt..... hvis du ikke mener at dette har noget med dig at gøre er det jo
det.
OG dette er skrevet i en positiv og opbakkende mening..!

jeg mener faktisk alt ALT vægt besvær overvægt såvel som undervægt har noget
med spyken at gøre:

min egen historie ....
jeg er 180 høj o ghar været nede o gveje 52 kg.... og jeg var ikke syg, bare
undervægtig...
en af de spykiske faktorer jeg fandt var at " hvis jeg nu er lille og næsten
forsvinder - så kan ingen se mig. og så bliver jeg ikke drillet"
efter at have "set" det ... og erbejdet med det... har jeg i dag reguleret
min vægt med + 32 kg - og er nu på min "normal vægt" ... der for mig er den
vægt kroppen har det bedst med... selv om mit BMI er lidt for højt...!

mange af de overvægtige jeg har arbejdet med gennem de seneste 12 år, har
(psykiske)overbevisniger der er noget i retningen med beskyttelse, at kunne
sige fra. og lignende ....
eks.
det er ofte Overvægtige der møder tidligt på jobbet og laver kaffe til alle
andre (også selv om de ikke selv drikker den)..
lidt i retningen af "hvis jeg ikke kan passe på (og sørge for) mig selv ...
så kan jeg jo for andre....!"

det jeg mente med min kommentar ..... at ALLE .. den jeg har arbejdet med
har ALDRIG tabt sig............. det har bare reguleret deres vægt ......
og lagt kosten om .. og indset og gjort noget ved de psykiske faktorer der
gjorde at de blev over/under vægtige...!

en lille filosofi...
hvis du går på gaden og taer dine nøgle r hvad gør du så .... vender dig om
og samler dem op ......
det sker også ofte for Kilo ....... hvormod den der regulere deres vægt
...... ja de regulere jo bare deres vægt...
i den måde at tænke på findes der heller ikke nederlag over ikke at have
tabt så og så meget .... bare en tilbage melding om at .. det ikke går helt
som jeg havde håbet ....

jeg ved at desse udtalelser ikke er lutter godt for mange.... og slet ikke
for den mere etablerede del af slankebranchen ............. men min
emperiske viden siger mig at dette er hvad der virker for mange...!

håber at det gav lidt mere lys over hvad jeg mener...

og igen .... jeg mener faktisk at ALLE har psykiske faktorer der gør at vi
har det liv vi har ..... og vi er i den situation vi er .......!

det er vores tanker om os selv der skaber os selv....! ikke omvendt.....

Kasper.........

Fra : J¤mfruen\)

Dato : 08-11-01 15:19

"Kasper Finn Johansson" <kasper@vendepunkt> skrev i en meddelelse
> [...]
gøre er det jo
> det.
> OG dette er skrevet i en positiv og opbakkende mening..!

FLOT skrevet!
> jeg mener faktisk alt ALT vægt besvær overvægt såvel som
undervægt har noget
> med spyken at gøre:
ENig!
[Snip en lang historie]
> [...]
> og lagt kosten om .. og indset og gjort noget ved de psykiske
faktorer der
> gjorde at de blev over/under vægtige...!
Også min erfaring.
> [...]
> har det liv vi har ..... og vi er i den situation vi er .......!
> det er vores tanker om os selv der skaber os selv....! ikke

Smiler - hvor smukt, Bedre kan det ikke siges.

Kærlige hilsner
J¤mfruen)
[ Alternativ behandler]