Mac OS X oprydning
Fra : Henrik Münster

Dato : 17-10-01 22:41

Jeg er vist ved at blive dement. Jeg kan ikke huske, om jeg har
spurgt om det her, eller om jeg bare har tænkt på at gøre det.
Jeg læste et sted, at Mac OS X ligesom andre Unix-systemer
rydder op om natten, sletter log-filer og den slags. Dette gøres efter
et fast skema. Nogle ting gøres hver nat, andre hver uge og atter andre
måske en gang om måneden. Det kræver bare, at computeren er tændt. Det
er Unix-computere normalt døgnet rundt, da de ofte er servere og/eller
sidder på et netværk. Derfor er det lavet på den måde i Unix. Systemet
er bare ikke intelligent nok til at finde ud af, at lave tingene senere,
hvis der var slukket den nat, hvor de egentligt skulle laves. En Mac er
en pc og slukkes typisk, når den ikke bruges, hvilket ofte er om natten,
og derfor kan log-filer vokse sig meget store under OS X, hvis der ikke
ryddes op i dem. Er dette er reelt problem, og hvad kan man gøre? Er der
f.eks. lavet programmer, der kan rydde op på andre tidspunkter?
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 17-10-01 22:54

> [...]
> ryddes op i dem. Er dette er reelt problem, og hvad kan man gøre? Er der
> f.eks. lavet programmer, der kan rydde op på andre tidspunkter?

Jeg bruger selv denne:

http://www.versiontracker.com/moreinfo.fcgi?id=10491&db=mac

--
René

Fra : Henrik Münster

Dato : 20-10-01 22:10

René Frej Nielsen <rfn@altavista.net> wrote:

> Jeg bruger selv denne:
>
> http://www.versiontracker.com/moreinfo.fcgi?id=10491&db=mac

Tak! Den ser da fin ud, men hvor nødvendigt er det egentligt at
bruge den? Er det mere et teoretisk end et praktisk problem? Og endnu
mere nærliggende: Hvorfor i alverden har Apple ikke indbygget den slags
i Mac OS X? Mac'er er jo sjældent servere, så jeg vil tro, de fleste
bliver slukket om natten. Jeg synes, dette er et af flere punkter, der
gør Unix-systemer og dermed Mac OS X mindre egnede til private brugere.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : David Blangstrup

Dato : 20-10-01 22:16

In article <1f1kryb.1fwsym5oq2atuN%henrik@muenster.dk>, Henrik Münster
<henrik@muenster.dk> wrote:

> [...]
> bliver slukket om natten. Jeg synes, dette er et af flere punkter, der
> gør Unix-systemer og dermed Mac OS X mindre egnede til private brugere.

Nye mac'er er beregnet til at være tændt hele tiden. Lidt lige som dit
fjernsyn på standby.
David
MacJanitor er fin. Bare brug den, når du kommer i tanker om det.

--
http://david.blangstrup.dk

Fra : macsteen

Dato : 20-10-01 23:08

in article 201020012315424627%firstname@lastname.dk, David Blangstrup at
firstname@lastname.dk wrote on 20.10.2001 23:15:

> Nye mac'er er beregnet til at være tændt hele tiden. Lidt lige som dit
> fjernsyn på standby.

Det kan da godt være Apple synes det er skidesmart at vi alle skal have
vores "digitale hub" klar til start 24-7-365, men i disse informations-tider
hvor alle må være klar over at der er flere gode grunde til at spare på el
må man gå ud fra at de fleste i det mindste sætter dyret i sleep-mode natten
over.
Derfor må man jo give manden ret i at de ikke rigtig har tænkt sig om når de
har sat cron-jobs op til at køre om natten - som man ville gøre det på en
server.
Eller måske har de tænkt at det kun er nørder der sidder oppe med deres kære
Mac til mindst kl. 4 mindst 1 gang om ugen som har Mac OS X, NOT.

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 21-10-01 15:25

macsteen <macsteen@remove.yahoo.com> wrote:

> [...]
> må man gå ud fra at de fleste i det mindste sætter dyret i sleep-mode natten

Kan cron køre i sleep mode eller vække dyret?

> [...]
> Eller måske har de tænkt at det kun er nørder der sidder oppe med deres kære
> Mac til mindst kl. 4 mindst 1 gang om ugen som har Mac OS X, NOT.

Det er jo ret fjollet at maskinen skal være tændt midt om natten. Det
daglige script bliver kørt kl. 3.15, det ugentlige kl. 4.30 og det
månedlige kl. 5.30.

Heldigvis er det simpelt at lave om enten via crontab i terminalen eller
med CronniX, et aldeles glimrende shareware program.
--
Mvh Michael Tysk-Andersen

Fra : macsteen

Dato : 21-10-01 16:50

in article 1f1mymp.1al2f0b1lkdceeN%mta@mac.com, Michael Tysk-Andersen at
mta@mac.com wrote on 21.10.2001 16:25:

> Kan cron køre i sleep mode eller vække dyret?

Nej og nej.

> Heldigvis er det simpelt at lave om enten via crontab i terminalen eller
> med CronniX, et aldeles glimrende shareware program.

Simpelt - for en nørd som dig måske. Der er jo ikke noget der er svært når
man kan.
Apples stærke side har alle dage været at man ikke *skal* være nørd for at
kunne bruge deres computere men det ser ud til at de har meget svært ved at
komme efter det nu.
CronniX - eller lignende - burde have været standard i System Preferences og
man kan da kun håbe at det kommer.

Fra : Henrik Münster

Dato : 20-10-01 23:20

David Blangstrup <firstname@lastname.dk> wrote:

> Nye mac'er er beregnet til at være tændt hele tiden. Lidt lige som dit
> fjernsyn på standby.

Det har jeg godt hørt lidt snak om. Det gælder vel for dem uden
blæser og fremefter? Min gamle iMac larmer nemlig en del fra blæseren,
selv når den er på stand by. Men som gammel sømand er jeg selvfølgelig
vant til en del larm, når jeg skal sove. Jeg har hørt om nogen, der ikke
kunne sove, når de kom i land. Deres løsning var at tænde støvsugeren,
når de gik i seng. Det er i øvrigt mit indtryk, at klassisk Mac OS har
meget godt af at blive genstartet med mellemrum. Om ikke andet, så
rydder det op i RAM-tildelingen til programmerne.

> MacJanitor er fin. Bare brug den, når du kommer i tanker om det.

Det vil jeg huske. Jeg er godt nok ikke gået over til Mac OS X
endnu, men jeg kan regne ud, at det ikke vil kunne undgås, så jeg
forbereder mig mentalt på det ved at lære om Mac OS X. Jeg regner med,
at jeg skifter, når jeg køber en ny antageligt bærbar computer. Når jeg
så har kørt den ind, skal den gamle iMac måske også over på Mac OS X.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : David Blangstrup

Dato : 21-10-01 19:04

In article <1f1lpnc.1j549sb1fkmmkgN%henrik@muenster.dk>, Henrik Münster
<henrik@muenster.dk> wrote:

> Det har jeg godt hørt lidt snak om. Det gælder vel for dem uden
> blæser og fremefter? Min gamle iMac larmer nemlig en del fra blæseren,
> selv når den er på stand by.
Det gør min også, så jeg slukker den om natten. Det andet var i
teorien, når jeg bliver en rig mand og køber den største, mest lydløse
macŠ
> [...]
> vant til en del larm, når jeg skal sove. Jeg har hørt om nogen, der ikke
> kunne sove, når de kom i land. Deres løsning var at tænde støvsugeren,
LH (=Ler Højt, også kendt som LOL)
> [...]
> rydder det op i RAM-tildelingen til programmerne.

> Det vil jeg huske. Jeg er godt nok ikke gået over til Mac OS X
Hva?!! Glæd dig, vil jeg sige, men fare for at få en masse drøvtyggere
på nakken. Bare det, at det aldrig går ned. Du vil aldrig kunne gå
tilbage.
> men jeg kan regne ud, at det ikke vil kunne undgås, så jeg
> forbereder mig mentalt på det ved at lære om Mac OS X. Jeg regner med,
> at jeg skifter, når jeg køber en ny antageligt bærbar computer.
Misund--> en iBook?
> Når jeg
> så har kørt den ind, skal den gamle iMac måske også over på Mac OS X.
Der er ikke noget at være forskrækket over. Det føles akkurat som mac.
Tværtimod føles det gamle MacOS underligt klanket og fremmedartet.
Tænk, har jeg virkelig været begejstret for det? [Okay, kom så an,
tørvetrillere. ]
- David

--
http://david.blangstrup.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 23-10-01 08:00

> [...]

> Hva?!! Glæd dig, vil jeg sige, men fare for at få en masse drøvtyggere
> på nakken. Bare det, at det aldrig går ned. Du vil aldrig kunne gå

Nu er det jo kun løse spådomme om fremtiden. Vi ved jo alle, at
en computer har en begrænset levetid. Med en knap tre år gammel iMac og
en søn der er kommet i skolealderen, kan jeg godt regne ud, at der skal
lidt nyanskaffelser til indenfor en overskuelig fremtid. Jeg forestiller
mig, at jeg skal have en bærbar, og det bliver nok en iBook, samt
Airport. Så kan jeg hente e-mail og news alle steder i huset.

> [...]
> Tværtimod føles det gamle MacOS underligt klanket og fremmedartet.
> Tænk, har jeg virkelig været begejstret for det? [Okay, kom så an,

Du lokker godt nok. Jeg synes også, at OS X ser enormt spændende
ud, og på en måde er jeg også helt vild efter at prøve det. Jeg har bare
ikke rigtigt tid eller mentalt overskud til at skifte styresystem lige
nu. Vi er ved at bygge hus, og pga. det voldsomme regnvejr i september
er vi blevet lidt forsinkede. Det er derfor tvivlsomt, om huset bliver
færdigt til 1. december, hvor vi bliver smidt ud af vores lægebolig.
Måske skulle jeg få en signatur ligesom Morten Reippuert plejer at have,
hvis jeg bliver boligløs.
Computermæssigt er første projekt, at vi skal have installeret
Esenet i det nye hus. Det er Internet over fællesantennen. Når vi så er
faldet til, vil jeg se på vores computerbehov. Jeg gætter som sagt på,
at jeg vil have en bærbar, men det kunne jo også være, at sønnen skal
have den gamle iMac, og jeg så skal have en ny stationær. Det kommer an
på, hvordan vi bruger det nye hus, hvilke rum vi sidder i osv. Det er jo
heller ikke til at vide, om der kommer helt nye Mac f.eks. til januar.
En afløser for iMac med en større skærm kunne måske lokke mig væk fra
den bærbare. Det er jo det spændende ved computere. Der er hele tiden
nye modeller på vej. Når jeg så får en nye computer, skal den gamle iMac
nok have mere RAM og så have OS X installeret. Det er nemmest kun at
have et styresystem på alle computere. Så kan man have samme programmer
og udveksle dokumenter mellem computerne. Skulle den ene gå i stykker,
har man så den anden som back-up. Jeg var også for nylig ude for, at
kontrolpanelet Skærm manglede fra min iMac. Det kunne jeg bare tage fra
den bærbare. Det er altså smart med samme styresystem på alle, eller
begge , computere.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster