pfelstrudel ??
Fra : Kim Juul

Dato : 17-10-01 21:59

Er der nogen der kender noget til Apfelstrudel ? Jeg ved at det skulle være
en delikatesse, men hvad ?

Kim Juul

Fra : Lone Koefoed Hansen

Dato : 17-10-01 22:28

> Er der nogen der kender noget til Apfelstrudel ? Jeg ved at det skulle være
> en delikatesse, men hvad ?

Apfelstrudel er en form for roulade men med en tynd dej i stedet for
sukkerbrødsbund (eller hvad det nu er, man laver roulade af).

Ifølge min formidable kage-bage-bog "Backvergnügen wie noch nie" er det kort
sagt følgende:
Fyldet er æbler, rosiner, nødder, sukker og en form for rasp krydret med kanel.

dejen er lavet af mel (naturligvis), æggeblomme og vand.

man ruller den sammen og bager den en times tid i ovnen og den skal stryges med
smeltet smør ind imellem.

--
Lone Koefoed Hansen

Fra : Kim Juul

Dato : 18-10-01 14:19

"Lone Koefoed Hansen" <koefoed@multimedia.au.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
Tak skal I have for opskrifterne.
Det vil glæde min veninde at få svaret.

Og hvad er navnet på denne bog ?

Kim Juul

Fra : Peter Westh

Dato : 18-10-01 14:28

"Kim Juul" <kim-juul@mail.dk> wrote in message
> Og hvad er navnet på denne bog ?

Mon ikke Peter mener: Internettet, nærmere bestemt www.sol.dk/opskrifter ?

/P

Fra : Kim Juul

Dato : 18-10-01 16:53

"Peter Westh" <pwesth@hum.ku.dk> skrev i en meddelelse
> "Kim Juul" <kim-juul@mail.dk> wrote in message
>
> Mon ikke Peter mener: Internettet, nærmere bestemt www.sol.dk/opskrifter ?
>
> /P
Nå jo, selvfølgelig. Skule lige vågne op først

Kim

Fra : Peter W. Bosse

Dato : 18-10-01 04:33

"Kim Juul" <kim-juul@mail.dk> skrev i meddelandet...
> Er der nogen der kender noget til Apfelstrudel ? Jeg ved at det skulle
> være en delikatesse, men hvad ?

Strudel (national kage fra Bavaria (Bayern) - kan bruges både til
dessert med (kirsbærfyld, citronfyld, æblefyld osv.) og middagsret
med kød- eller fiskestuvninger.

Apfelstrudel kræver vist lidt håndelag, men det er besværet værd:
den smelter på tungen!!

Wiener Apfelstrudel:

Dej:
4 dl (250 g mel)
1¼ dl lunkent vand
1 tsk olie
1 lille æg
¼ tsk salt
olie til pensling

Fyld:
1 kg æbler
saft af 1 citron
1¼ dl (100 g) sukker
¼ tsk kanel
2 dl (100 g) rosiner
50 g smør/margarine
1½ dl (60 g) rasp

Til pensling:
20 g smør/margarine
florsukker

Kom melet i en skål. Bland vand, olie, æg og salt sammen og rør det i
melet. Ælt dejen i en 10-15 minutter, til den er glat og meget smidig.
Form den til en kugle, der pensles med olie og lægges i en skål. Lad den
hvile ca. 20 minutter.
Skræl æblerne, fjern kærnehuset og snit æblerne i meget tynde skiver.
Dryp æblerne med citronsaft og bland det med rosiner og kanel.
Smelt smørret på en pande, kom raspen på og lad den blive brun og
duftende.
Drys et tyndt lag mel på et rent viskestykke og rul dejen meget tyndt ud
herpå. Træk den forsigtigt ud i en rektangel, så dejen bliver papirtynd,
den skal næsten være gennemsigtig. Skær kanterne rene, så stykket er
lige.
Drys først rasp på og læg derefter æbleblandingen over. Rul dejen
sammen. Læg kagen på en smurt bageplade eller på bagepapir. Den pensles
med smeltet smør og bages i ovnen ved 220° i ca. 45 minutter.
Tag kagen ud og drys den med rigeligt flormelis.
Apfelstrudl serveres varm som dessert med cremesauce, eller til kaffen
med flødeskum.

NB. Opskriften er fra - Danmarks største kogebog.

--
Mvh.
Peter W. Bosse

Æg-erstatning:
2 skefulde tør, ren sne kan bruges i stedet for æg i dej.
Kom dem i, lige før dejen bages.
-Edward Espe Brown (Levende Brød)