IMAX-film i Planetariet
Fra : Tobias Lynge Herler

Dato : 17-10-01 21:25

Hej filmfreax!

Det er skønt at se en IMAX-film, og dokumentardramaet
"Shackleton-ekspeditionen" er en storslået oplevelse. Men jeg tænker tit på,
når jeg af og til må lukke øjnene undervejs i filmen for ikke at blive
"søsyg", om ikke der er nogle, der har prøvet at blive dårlig under disse
overvældende filmforevisinger?!

venlig hilsen
Tobias Lynge Herler

--
www.philm.dk
- filmanmeldelser

Fra : Thomas Jespersen

Dato : 18-10-01 16:00

"Tobias Lynge Herler" <tobias@philm.dk> writes:

> når jeg af og til må lukke øjnene undervejs i filmen for ikke at blive
> "søsyg", om ikke der er nogle, der har prøvet at blive dårlig under disse
> overvældende filmforevisinger?!

Jo, første gang jeg prøvede måtte jeg gå efter 10 minutter :)

Fra : Asle Bjerva

Dato : 21-10-01 15:13

"Thomas Jespersen" <thomas@daimi.au.dk> wrote in message

> Jo, første gang jeg prøvede måtte jeg gå efter 10 minutter :)

Så er det da heller ikke IMAX i Tycho Brahe Planetarium, men 'storebror'
OMNIMAX, som har en helt annen effekt enn IMAX (IMAX = store bilder på flat
vegg) OMNIMAX = enda større bilder på krummet flate.
--
Asle Bjerva, Oslo

Fra : Christian Trier

Dato : 21-10-01 08:03

Asle Bjerva <asle.bjerva@oslo9.online.no> skrev i en
nyhedsmeddelelse:dKAA7.4745$Dv2.106121@news1.oke.nextra.no...
> [...]
flat
> vegg) OMNIMAX = enda større bilder på krummet flate.
Hejza
Det er Omnimax som man kan se i planetariet, og det er helt rigtig det med
at første gang man prøver det kan man bliver mega søsyg. Det er bare en af
de bedste oplevelser at se en film derinde især det at man bare kan læne sig
tilbage og at det næsten føles helt som om man er på en rejse dybt ude i
rummet med lysets hastighed =O) Det kan klart anbefales bare en skam det
ligger helt i Kbh *SUK*

Hilsen Christian

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 22-10-01 08:52

Christian Trier <christiantrier@dadlnet.uni2.dk> escribió en el mensaje
de noticias buDA7.207$Rl4.3681@news.get2net.dk...

> [...]
læne sig
> tilbage og at det næsten føles helt som om man er på en rejse dybt ude

Hehe, for et par uger siden slaebte jeg kaerresten med ind for at se en
film i Omnimax format paa en 900 kvadratmeter stor skaerm, Hun knaekkede
sig efter ca 90 sekunder

Fra : Anders Sune Jensen

Dato : 22-10-01 13:33

Lars Hoffmann wrote:

> [...]
>
> Hehe, for et par uger siden slaebte jeg kaerresten med ind for at se en
> film i Omnimax format paa en 900 kvadratmeter stor skaerm, Hun knaekkede

I er da en stak kyllinger. )

MVH Anders som arbejder i planetariet

Fra : Anders Sune Jensen

Dato : 22-10-01 13:35

> [...]
> OMNIMAX, som har en helt annen effekt enn IMAX (IMAX = store bilder på flat
> vegg) OMNIMAX = enda større bilder på krummet flate.

Hvis det skal være helt korrekt efter IMAX's foreskrifter hedder vores format
IMAX-DOME.
Selve filmstrimmlen er ( næsten ) den samme.

MVH Anders

Fra : Asle Bjerva

Dato : 22-10-01 21:17

"Anders Sune Jensen" <anders@tycho.dk> skrev i melding

> [...]
format
> IMAX-DOME.
> Selve filmstrimmlen er ( næsten ) den samme.

Det var oppklarende. Dere benytter altså 'den med de runde bilder' eller ?
IMAX DOME er i alle fall langt mer imponerende enn 'standard' IMAX, men det
er vel ikke alle IMAX filmer som egner seg for dome vising ?
Som mangeårig kinomaskinist blir jeg stadig like imponert over de praktfulle
bildene som IMAX systemet leverer, 35mm og selv 70mm på kino blir 'smått'.
Riktig ille blir det jo selvsagt med DVD og video :)
--
Asle Bjerva, Oslo

Fra : Anders Sune Jensen

Dato : 24-10-01 12:30

> [...]
> bildene som IMAX systemet leverer, 35mm og selv 70mm på kino blir 'smått'.
> Riktig ille blir det jo selvsagt med DVD og video :)

Så skulle du se de andre formater IMAX også laver.

IMAX : Stort lærred
IMAX DOME : Stort lærred der er rundt
IMAX 3D : 2 filmstrimmler på flad skærm
IMAX 48 frame : stort lærred men med 48 frames pr. sek. Utrolig flotte billeder
IMAX MAGIC CARPET : stort lærred + stort lærred under sæderne!!

Så 'guldfilmen' ville være : IMAX 3D 48 frame magic carpet. UHADADA.

Anders