Forsikring - Afskrivning på tøj
Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 17-10-01 16:15

X-postet til dk.forbruger

Som en forlængelse af mit uheld igår skal jeg have skrevet en
skadesanmeldelse til min indboforsikring. Nogen der har erfaringer med hvor
meget man kan forlange for sit "gamle" tøj ?

Jeg skal udfylde:
Art, Anskaffelsestidspunkt og pris, Nypris idag - og så problemet "Anslået
værdi før skaden"

Cykler afskriver man typisk med 10% om året men hvad gør man med en 3år
gammel goretex jakke. Den var selvfølgelig ikke "pæn som ny" men dog 100%
iorden.

Mvh
Anders Majland

Fra : Petrich

Dato : 17-10-01 17:00

Skriv nypris - det er nok den eneste måde du får noget ud af din forsikring
på - held og lykke
XV535S Flemming

Fra : Jonas Holt

Dato : 17-10-01 17:19

> [...]
>
> Cykler afskriver man typisk med 10% om året men hvad gør man med en 3år
> gammel goretex jakke. Den var selvfølgelig ikke "pæn som ny" men dog 100%

Jeg havde en skade for et år siden og havde skrevet nypris ind til top - de
ringede nogle dage senere og spurgte hvor gamle tingene var (hun spurgte ikke
efter boner e.l.). Mindre end et år giver nypris. Ml. 1 og 2 år giver 10%
nedslag, 2-3 år 20% nedslag osv.

Jonas Holt & CBR600F2

Fra : Thomas Makro

Dato : 17-10-01 19:11

On Wed, 17 Oct 2001 18:19:10 +0200, "Jonas Holt"
<jholt@norden-fjords.dk> wrote:

> [...]
>efter boner e.l.). Mindre end et år giver nypris. Ml. 1 og 2 år giver 10%

Hvad så hvis man ikke længere har kvittering på tøjet?

--
M.v.h.
Thomas Makro

Fra : Mogens Dammand

Dato : 17-10-01 19:34

Det anerkender de også, men vær forberedt på at de vil se tøjet. Om det er 1
eller 3 år er jo i grunden ligegyldigt, men som sagt ''kan'' de ta' det ud
fra en vurdering.

Mogens
Transalp
Thomas Makro <makro@cyberjunkieFJERN.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:ibirstk32r5bjkrc6h5djrdjb7r5i3fcri@4ax.com...

Fra : Mads Lund

Dato : 18-10-01 07:24

Jeg afleverede mit opslidte tøj til forsikringen da jeg styrtede i sommers.
Og da jeg tilfældigvis "havde købt mit tøj i udlandet" og havde smidt
kvitteringerne væk, skulle jeg blot finde den aktuelle nypris, og så blev
tingene afregnet til det.
Under alle omstændigheder er sagen jo den, at mc tøj ikke bliver slidt op.
Tag hjelmen f.eks. den skal man jo udskifte efter 3 år, når den begynder at
tabe sin beskyttelse, og derfor er din hjelm jo pr definition ok, hvorfor
den skal erstattes af en tilsvarende = ny hjelm.

Mads Lund
Ninja9RT

Fra : Jonas Holt

Dato : 19-10-01 16:32

> Hvad så hvis man ikke længere har kvittering på tøjet?

Skal jeg fremhæve parentesen, skrive den igen eller hvad ønsker du?

Jonas Holt & CBR600F2

Fra : Thomas Makro

Dato : 19-10-01 18:56

On Fri, 19 Oct 2001 17:32:10 +0200, "Jonas Holt"

>Skal jeg fremhæve parentesen, skrive den igen eller hvad ønsker du?

Blot fordi at _du_ ikke er blevet bedt om kvitteringer, er det jo ikke
ensbetydende med, at andre ikke bliver bedt om kvitteringer.

Ved mit hidtil eneste styrt, fik jeg dækket det ødelagte tøj af
forsikringen. De ville se kvitteringer, for at kende
erstatningsbeløbet. På det tidspunkt var mit tøj under et år gammelt,
og jeg fik fuld dækning.
Hvis jeg styrter i morgen, og derefter vil have dækket det ødelagte
tøj, og ikke har kvittering på det, er mit spørgsmål relevant. Derfor
spurgte jeg. (Det skader jo ikke at være på forkant med ulykker Og
det besvarede Mads Lund. Tak for det Mads.

Fra : Kasper

Dato : 18-10-01 12:36

"Anders Majland \(Replace DOT with . when replying " skrev d. 17-10-01
16:15 dette indlæg :
> [...]
>
> Jeg skal udfylde:
> Art, Anskaffelsestidspunkt og pris, Nypris idag - og så problemet

Som du selv skriver, var dit tøj ikke nyt/bar spor af brug, og derfor
skal du nok heller ikke anføre nypris idag under "anslået værdi før
skaden" - idet dette jo reelt ikke er tilfældet.

Derimod skal du heller ikke blot acceptere en automatisk afskrivning af
tøjet ud fra dettes alder, uden hensyntagen til tøjets faktiske stand.
Hvis tøjet var i god stand, kan det være næsten lige så meget værd som
nyt.

Hvor meget ville du selv give for tøjet, hvis det hang ved siden af det
nye i butikken?? - det er det tal du skal finde frem til - der findes
ikke en "rigtig" værdi, og forsikringsselskaberne er klart til at handle
med - hvis du har gode argumenter.

Såfremt du f.eks. medsender digitalbilleder af det skadede på en CD-rom
sammen med anmeldelsen, kan du gøre livet lettere for dem (og dig, hvis
tøjet var i god stand, og du forlanger en "god pris" for tøjet) - virk
ærlig/saglig, så kommer du længere.

Mvh,
Kasper

http://www.kandu.dk/

Fra : Anders Rostgaard Bys~

Dato : 22-10-01 09:10

>Som en forlængelse af mit uheld igår skal jeg have skrevet en
>skadesanmeldelse til min indboforsikring. Nogen der har erfaringer med hvor
>meget man kan forlange for sit "gamle" tøj ?

TopDK var så flinke at erstatte min 5-6 år gamle ScoreTex-jakke og et
par halvslidte sko (og et par nye bukser) til fuld nypris! Jeg havde
ikke kvitteringer på jakken og sko, men fandt dem i et katalog som je
så vedlagde som kopi. Kanske den går for dig også?

Mvh Anders

--
...one should make his decisions within | Anders Rostgaard Bystrup
the space of seven breaths... "If dis- | M.Sc., Computer Science

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 22-10-01 09:25

> Som en forlængelse af mit uheld igår skal jeg have skrevet en
skadesanmeldelse til min indboforsikring

Tak for de mange kommentarer.

Så er anmeldelsen sendt afsted. Jeg har bedt om 80% af genanskaffelsesprisen
på jakken og 90% for bukserne ud fra deres alder. Så må vi ser hvor hurtigt
GF er til at behandle den...

--
/Anders Majland Valby, Denmark
/Aprila Leonardo 150 98', 36kkm, Crash&Gaffa style

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 29-10-01 12:06

> [...]
genanskaffelsesprisen
> på jakken og 90% for bukserne ud fra deres alder. Så må vi ser hvor

Brevet kom idag - De har akcepteret at betale skaden og pengene skulle gå
ind på min konto en af de nærmeste dage.

Det skal måske lige næves at jeg som dokumentation for de beskadigede
genstande "kun" har taget et par billeder med et digitalt kamera og skrevet
dem ud i A4 hvor skaderne var nogenlunde synlige. På jakke og bukser havde
jeg stukket nogle blyanter gennem hullerne, men "sliddet" på stoffet var
ikke til at se på billederne.

Jeg havde ikke medsendt kviteringerne på tøjet. Da det var mere end 1 år
gammelt ligger kviteringerne i papkasse - Enten i min kælder her eller på
loftet hos svigerfamilien, så godt at jeg ikke fik brug for at finde dem
frem.

Som dokumentation for genanskaffelsespriserne på Rukka tøjet var jeg omkring
Ågesen og få priserne på de billigste af Rukka's aktuelle modeller - I
anmeldelsen have jeg også skrevet fuldt address/tlf så GF selv kunne
kontrollere mine oplysninger.

Så mangler jeg bare at skulderen bliver iorden igen og få lappet lidt mere
på "knallertern"

Mvh
Anders Majland
Aprilia Leonardo - Crash&Gaffa style